Gå til innhold

Fotlenke-noen med erfaringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble dømt til 25 dager ubetinget fengsel,og skal nå søke om fotlenke.Er det noen her med erfaringer?Er arbeidsledig,men nav vet om greia mi,og jeg har en som skal hjelpe med ut i jobb.Noen som vil fortelle om hvordan det er ha fotlenke?Hva skjer om man blir syk?kan man gå noe ut?kan man besøke familie?Jeg prøver skjule dette for familie. Er litt redd.

Anonymkode: 7b1b8...da7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ingen erfaring med dette. Kan du spørre advokaten din? Eller politiet? ❤️ 

Anonymkode: 76b63...3ab

Skrevet

En tidligere arbeidskollega sonet med fotlenke. Han fikk forlate hjemmet kun i tidsrommet det tok med kjøretid hjem-jobb+ hans ordinære arbeidstid. Jeg tror han to g pr uke fikk en time ekstra for å handle dagligvarer/apotek osv.

Hvis kjøretur fra jobb tok lengre tid enn vanlig pga dårlig brøyting/venting pga veiarbeid måtte han ringe og si fra. Det var også uanmeldt  kontroll for å se om han virkelig var på jobb. Det er ikke lagt opp til at du skal besøke familie. Du soner jo, og skal ikke ha samme frihet som vanlig. Men DE kan jo komme hjem til deg på besøk. 

Anonymkode: 50e22...d11

• Liker 4
Skrevet

Takk😊Skal vist inn til samtale før lenka skal på.Får nok info da😊

Skrevet

Kjent noen som har hatt det, gjerne trafikk

Forstår det så kalibrerer de lenka rundt huset/leiligheten så den sier fra hvis du beveger deg utenfor huset.

Må være hjemme til faste klokkeslett. 

Får noen permisjoner/lufteturer med tider du skal være inne. Så familie må nok besøke deg for at du skal ha tid og mulighet.

Kommer uanmeldt hjem for alko test. oppsøker arbeidsplass diskre, dvs gjerne ringer deg også må du la deg tilkjenne 

Trodde man måtte ha et tilbud på dagtid som jobb feks.

Anonymkode: 151ad...b40

• Liker 1
Skrevet

Du får det ikke dersom du er dømt for vold og lignende, men det vet du sikkert :) 

Anonymkode: 39a5f...153

Skrevet

Jeg ble tatt for ruskjøring. Sonet ca. 4 mnd. etter at jeg fikk dommen.

Jeg sonet 21 dager med fotlenke. Jeg var uføretrygdet, men det var krav til aktivitet. Pga. mine helseproblem skulle jeg være i aktivitet kun 3 timer om dagen. Det var kriminalomsorgen som hjalp meg med å finne et sted jeg kunne være. Jeg jobbet gratis i en ordinær bedrift. Kriminalomsorgen hadde kontakter med mange ulike bedrifter, og jeg fikk velge selv hvor jeg ville være. Aktivitet kunne også være dagsenter for psykisk syke, frisklivssentral, jobb i vernet bedrift. 

Det var 5 timer timer i uken jeg kunne bruke til å handle, lege, osv. Det avtalte jeg med saksbehandler fra uke til uke. Atså, tiden kunne jeg bruke til det jeg ville - men de måtte vite når jeg skulle bruke denne fritiden.

Jeg hadde timeplan for hver uke. Der var det satt opp når jeg skulle reise til og fra jobb og når jeg hadde fritid. Saksbehandler sendte den på mail til meg hver uke. 

Jeg fikk beskjed om at de kunne ringe meg når som helst i døgnet. Da MÅTTE jeg ta telefonen, eller ringe tilbake innen kort tid. Om det ikke ble gjort så kunne jeg risikere å miste muligheten til fotlenkesoning,

Om jeg ikke var ute av huset til fast klokkeslett, eller om jeg kom tilbake for tidlig eller for sent så måtte jeg ringe vakttelefonen til kriminalomsorgen å gi beskjed. 

De kunne komme uanmeldt på rustesting eller bare for å sjekke at jeg var der jeg skulle være (jobb/hjemme). Hos meg kom de kun en gang på rustesting (blåse i alkometer). 

Selve fotlenken gikk greit å skjule under en buksebeinet. Ingen som la merke til den.

Før soning var jeg hos kriminalomsorgen to ganger. Første gang for informasjon og rustesting. Andre gangen for å sette på fotlenken og få med varselsentral hjem. 

Jeg kunne gå omtrent to meter utenfor leiligheten uten at alarmen ble utløst.

Fikk også beskjed om at dersom jeg hadde omsorgen for dyr kunne dette legges inn i ukeplanen (lufte hund, mate hester osv.)

Saksbehandleren hos kriminalomsorgen var veldig profesjonell. Jeg ble møtt og behandlet med respekt.

Anonymkode: 07695...769

• Liker 4
Skrevet

Meg over:

Saksbehandler ringe arbeidsgiver to ganger for å sjekke at jeg var på jobb, og at jeg faktisk jobbet når jeg var der. 

Dette var i 2021.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du får det ikke dersom du er dømt for vold og lignende, men det vet du sikkert :) 

Jo det gjør man, det fikk eksen min. Og han fikk et halvt år.

Anonymkode: 3abb0...0aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo det gjør man, det fikk eksen min. Og han fikk et halvt år.

Anonymkode: 3abb0...0aa

Min mann også fikk dette

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ble tatt for ruskjøring. Sonet ca. 4 mnd. etter at jeg fikk dommen.

Jeg sonet 21 dager med fotlenke. Jeg var uføretrygdet, men det var krav til aktivitet. Pga. mine helseproblem skulle jeg være i aktivitet kun 3 timer om dagen. Det var kriminalomsorgen som hjalp meg med å finne et sted jeg kunne være. Jeg jobbet gratis i en ordinær bedrift. Kriminalomsorgen hadde kontakter med mange ulike bedrifter, og jeg fikk velge selv hvor jeg ville være. Aktivitet kunne også være dagsenter for psykisk syke, frisklivssentral, jobb i vernet bedrift. 

Det var 5 timer timer i uken jeg kunne bruke til å handle, lege, osv. Det avtalte jeg med saksbehandler fra uke til uke. Atså, tiden kunne jeg bruke til det jeg ville - men de måtte vite når jeg skulle bruke denne fritiden.

Jeg hadde timeplan for hver uke. Der var det satt opp når jeg skulle reise til og fra jobb og når jeg hadde fritid. Saksbehandler sendte den på mail til meg hver uke. 

Jeg fikk beskjed om at de kunne ringe meg når som helst i døgnet. Da MÅTTE jeg ta telefonen, eller ringe tilbake innen kort tid. Om det ikke ble gjort så kunne jeg risikere å miste muligheten til fotlenkesoning,

Om jeg ikke var ute av huset til fast klokkeslett, eller om jeg kom tilbake for tidlig eller for sent så måtte jeg ringe vakttelefonen til kriminalomsorgen å gi beskjed. 

De kunne komme uanmeldt på rustesting eller bare for å sjekke at jeg var der jeg skulle være (jobb/hjemme). Hos meg kom de kun en gang på rustesting (blåse i alkometer). 

Selve fotlenken gikk greit å skjule under en buksebeinet. Ingen som la merke til den.

Før soning var jeg hos kriminalomsorgen to ganger. Første gang for informasjon og rustesting. Andre gangen for å sette på fotlenken og få med varselsentral hjem. 

Jeg kunne gå omtrent to meter utenfor leiligheten uten at alarmen ble utløst.

Fikk også beskjed om at dersom jeg hadde omsorgen for dyr kunne dette legges inn i ukeplanen (lufte hund, mate hester osv.)

Saksbehandleren hos kriminalomsorgen var veldig profesjonell. Jeg ble møtt og behandlet med respekt.

Tusen takk for godt svar💖Aldri vært borti politiet på noe måte før nå,i en alder av 44 år🙈Håper du har kommet deg på rett spor igjen,mine feil skal ikke gjentas🌸

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjent noen som har hatt det, gjerne trafikk

Forstår det så kalibrerer de lenka rundt huset/leiligheten så den sier fra hvis du beveger deg utenfor huset.

Må være hjemme til faste klokkeslett. 

Får noen permisjoner/lufteturer med tider du skal være inne. Så familie må nok besøke deg for at du skal ha tid og mulighet.

Kommer uanmeldt hjem for alko test. oppsøker arbeidsplass diskre, dvs gjerne ringer deg også må du la deg tilkjenne 

Trodde man måtte ha et tilbud på dagtid som jobb feks.

Anonymkode: 151ad...b40

Stemmer at man må ha noe å gå til, men f.eks arbeidstrening og utolasssering via nav osv kan godkjennes som sysselsetting :)

Anonymkode: 3394c...389

• Liker 1
Skrevet

Du får kikke litt på Gjest Bårdsen mulig du får den av så kan du holde på i hagen og jobbe :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 0.46):

Det stemmer faktisk ikke. Kjenner en som fikk fotlenke. Men det var tatt hensyn til barn.

Anonymkode: 443db...aa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...