Rav Skrevet 27. november 2005 #1 Skrevet 27. november 2005 Mere hund... Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere belønner hundene deres under trening (samme hva slags trening, om det er lydighet eller bruks - fint om dere spesifiserer hva!). Min er egentlig mest opptatt av godbit, så jeg bruker det mye. Gikk nettopp over fra forholdsvis kjipe, tørre godbiter til kjøtt - damn, motivasjonen steg 10 hakk! Håper imidlertid å få trent opp lekelysten slik at jeg kan bruke dette i tillegg. Bruker det noe, og han adlyder igrunnen veldig fort med en leke som "agn", selv om han ikke er superinteressert/utholdende i lekingen.
Gjest Hundemor. Skrevet 27. november 2005 #3 Skrevet 27. november 2005 Belønning går mest i ros hos oss nå. da han var 5 mnd og beg på kurs gikk vi med godbiter i lommen,men har fjernet oss mer og mer fra det. han får heller en godbit da han kommer hjem, sammen med masse ros .
Rav Skrevet 27. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2005 Hva slags rase har du? ← Hvordan det? Har schæfer.
Rav Skrevet 27. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2005 Belønning går mest i ros hos oss nå. da han var 5 mnd og beg på kurs gikk vi med godbiter i lommen,men har fjernet oss mer og mer fra det. han får heller en godbit da han kommer hjem, sammen med masse ros . ← Hva er det du bruker bare ros på? Nyinnlæring også? Fungerer det?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #6 Skrevet 28. november 2005 Her går det i pølser. Og hjemmelagede leverbiter. Dette får hun når hun finner figuranter i skogen, eller på slutten av et spor. Hun får også pølser eller lever i forbindelse med klikkertreningen. Hun er fire mnd. Leking er ikke motivasjonsfaktor ute enda, men inne kan jeg bruke det. Leyla i.i
Gjest vimse Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 Jeg bruker godbit, og ros. Godbit alltid i innlæring, sammen med verbal ros av bra/dyktig/flink jente og kroppskontakt, klapp o.l. Hva godbiten er kan variere litt, alt etter hva jeg finner på, sist var det torskerogn liksom, som gikk ned på høykant! Prøver å unngå å ha det samme, slik at det i tillegg blir et spenningsmoment. Ellers har jeg ¨treningshalsbånd¨, som kun brukes til trening, og gjør hundene ¨klare¨ når de får det på.
Teddy Skrevet 28. november 2005 #8 Skrevet 28. november 2005 Det meste av mat gjør hunden min spinnvill, så det går mye i gulost, pølse o.l. Trener opp lekelysten, men han har ikke særlig gjenstandsinteresse så lek blir egentlig mer en erstatning når jeg er tom for godbiter ute. Prøver å variere hva slags godbiter han får da. Trener lydighet og triks
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #9 Skrevet 28. november 2005 Under trening har jeg alltid pølsebiter i munnen!! Dette skaper bånd mellom hund og eier! Fungerer spesielt bra ved innkalling : Da setter jeg meg på huk, veiver med armer og leker klovn. Og når hunden kommer , får den godbiten fra munnen! Ikke alltid like ok (de er jo borte i masse rart disse dyra) men, for å få en lydig hund offrer jeg masse!!
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Glemte å skrive at da faller det seg helt naturlig, at hunden holder fokus på deg! under hele treningsøkten. Så da får du blikkontakt heeelt GRATIS!
Rav Skrevet 28. november 2005 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2005 Under trening har jeg alltid pølsebiter i munnen!! Dette skaper bånd mellom hund og eier! Fungerer spesielt bra ved innkalling : Da setter jeg meg på huk, veiver med armer og leker klovn. Og når hunden kommer , får den godbiten fra munnen! Ikke alltid like ok (de er jo borte i masse rart disse dyra) men, for å få en lydig hund offrer jeg masse!! ← Hm, hvorfor har du den i munnen? Jeg har godbiter i lomma, og hunden er veldig klar over at jeg har det (han er glupsk ). Jeg pleier å holde godbiten unna ansiktet, så den får den når han ser på meg, og ikke godbiten. Sier ikke at det er feil det du gjør, ble bare nysgjerrig på hvorfor du gjør det slik.
Gjest Milah Skrevet 28. november 2005 #12 Skrevet 28. november 2005 Vi bruker kun ros, og det går veldig fint..
Gjest vimse Skrevet 28. november 2005 #13 Skrevet 28. november 2005 Det er mange som trener med godtbit i munnen slik som frua sier, rett og slett for blikkontaktens skyld, som jo skal vise at det er kontakt mellom hund og eier. Selv har jeg aldri brukt dette, jeg går med venstre arm ¨opp under puppen¨, slik at hunden ser ¨på meg¨ samtidig som den ser på snopet. dette gjelder kun ved ¨fot trening¨, ellers i andre øvelser ¨marsjerer¨ jeg med begge hender rett ned. Samtidig ser jeg det som litt komplisert å skulle rose verbalt underveis i øvelsen, med for eksempel torskerogn i munnen...
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #14 Skrevet 28. november 2005 Dette er det eneste som funket på den ene tispa mi, fikk henne som voksen og da hadde hun vært mishandlet. Og for å skape trygghet og være den dominante ga jeg henne mat med min lukt! Nå er hun en harmonisk hund, som kommer på innkalling, selv midt i en rådyrlos... Bruker denne metoden på all innlæring av nye ting!
Rav Skrevet 28. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 28. november 2005 Det er mange som trener med godtbit i munnen slik som frua sier, rett og slett for blikkontaktens skyld, som jo skal vise at det er kontakt mellom hund og eier. Men vil det ikke bli for mye fokus på godbiten i seg selv på den måten? Jeg vet ikke - jeg bare ser for meg det. Tar den da kontakt når du ikke har godbit i munnen? Hvis den gjør det er det jo greit. Samtidig ser jeg det som litt komplisert å skulle rose verbalt underveis i øvelsen, med for eksempel torskerogn i munnen... ← Kanskje en idè for hundeeiere som babler mye med hunden sin (og som egentlig prøver å la være ).
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #16 Skrevet 28. november 2005 (endret) he he he... En fordel med å ha no spisende for oss tobeinte når denne måten skal brukes ja!!! Hamstrer opp den ene kjaken jeg, og skravler i vei som ingen ting skulle skjedd.. Endret 28. november 2005 av frua
Rav Skrevet 28. november 2005 Forfatter #17 Skrevet 28. november 2005 Dette er det eneste som funket på den ene tispa mi, fikk henne som voksen og da hadde hun vært mishandlet. Og for å skape trygghet og være den dominante ga jeg henne mat med min lukt! Nå er hun en harmonisk hund, som kommer på innkalling, selv midt i en rådyrlos... Bruker denne metoden på all innlæring av nye ting! ← Ok, da fungerer det jo tydeligvis.
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #18 Skrevet 28. november 2005 Som sagt, så er det kun under innlæring! Jeg ikke tilhenger av å bruke mye godbit!!!! Er selveste godbiten selv...
Gjest vimse Skrevet 28. november 2005 #19 Skrevet 28. november 2005 Som sagt, så er det kun under innlæring! Jeg ikke tilhenger av å bruke mye godbit!!!! Er selveste godbiten selv... ← Det må være en SÅ deilig følelse Men regner med at du innimellom har en godbit på lur jah Etterhvert bruker jeg lite godtbit, evt bare ¨smake på¨, men for å opprettholde ønsket atferd, bruker jeg godbit innimellom.
Gjest frua Skrevet 28. november 2005 #20 Skrevet 28. november 2005 Det må være en SÅ deilig følelse Men regner med at du innimellom har en godbit på lur jah Etterhvert bruker jeg lite godtbit, evt bare ¨smake på¨, men for å opprettholde ønsket atferd, bruker jeg godbit innimellom. ← Hehe, tatt på fersken jaaaaaaaaaaaaaaaa. Joda selfølgelig har jeg litt i lommene, er ikke kjiip heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå