Gå til innhold

Ikke omgjort fra lån til stipend pga arv og huskjøp etter endt studie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble ferdig med studiene i fjor (tidlig i juni), startet i jobb samme måned. Fikk forskudd på arv og kjøpte hus i november. Får nå beskjed om at jeg ikke får omgjort lån til stipend pga formue. Men den fikk jeg jo nesten et halvt år etter endt studie. 

Fikk beskjed om at de kun ser på skattemeldingen, men det jeg hadde i desember var jo langt fra det jeg hadde i juni da studiet var fullført :( er snakk om over 35000 som ikke blir gjort om. Hadde jeg visst det hadde jeg ventet med å overta forskudd og leiligheten til januar...

Noen tips? Ingenting jeg kan gjøre her?

Anonymkode: 0feda...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du fikk nok arv til å kjøpe et hus uten å ta opp gjeld har du råd til de 35k ekstra i studielån. 

Om du ikke syns du har råd til det, burde du ha sjekket opp i reglene før du arvet så mye penger ja…

Anonymkode: b7c16...2c5

• Liker 1
Skrevet

Stipend er ho til for folk som ellers ikke hadde hatt muligheter til studier. Det har du jo tydeligvis.. 

Anonymkode: 09486...43b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stipend er ho til for folk som ellers ikke hadde hatt muligheter til studier. Det har du jo tydeligvis.. 

Anonymkode: 09486...43b

Pappa fikk uhelbredelig kreft 2 måneder etter at jeg ble ferdig å studere, derfor fikk jeg forskudd på arv. Så nei jeg hadde ikke hatt mulighet til å studere uten lån og stipend. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du fikk nok arv til å kjøpe et hus uten å ta opp gjeld har du råd til de 35k ekstra i studielån. 

Om du ikke syns du har råd til det, burde du ha sjekket opp i reglene før du arvet så mye penger ja…

Anonymkode: b7c16...2c5

Har gjeld, 2,2mill boliglån. Jeg burde ha sjekket opp før ja, ville gått fint å overta i januar - men jeg tenkte ikke på det da studiene var ferdig for lenge siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pappa fikk uhelbredelig kreft 2 måneder etter at jeg ble ferdig å studere, derfor fikk jeg forskudd på arv. Så nei jeg hadde ikke hatt mulighet til å studere uten lån og stipend. 

Har gjeld, 2,2mill boliglån. Jeg burde ha sjekket opp før ja, ville gått fint å overta i januar - men jeg tenkte ikke på det da studiene var ferdig for lenge siden. 

Du fikk forskudd på arv fordi han fikk uhelbredelig kreft? Hva er logikken i det? Da får du jo snart arven uansett.

Anonymkode: fc78e...c34

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mye fikk du egentlig når du får formue selv om du har 2,2 mill i gjeld? Det huset må jo være verdt veldig mange millioner?

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Du fikk forskudd på arv fordi han fikk uhelbredelig kreft? Hva er logikken i det? Da får du jo snart arven uansett.

Nei...mamma fikk arven. Jeg og min bror fikk forskudd for å komme oss inn på boligmarkedet siden vi var ferdig med studier og fikk oss jobber. 

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye fikk du egentlig når du får formue selv om du har 2,2 mill i gjeld? Det huset må jo være verdt veldig mange millioner?

Kjøpte for 2,8 inkl omkostninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...