Gå til innhold

Hva er mildeste form for ekstinksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har snakket med tre psykologspesialister som sier at selvstendig innsovning er ekstremt viktig og at ekstinksjon (som Ferber er en ekstrem variant av) er måten å gjøre det på. Hva er mildeste variant av ekstinksjon? Noen som har prøvd? Erfaringer? Hvor mye gråt (på de milde variantene) og hvor lang tid tok det?

Bare så dere vet det; ren ferber er uaktuelt. 

Anonymkode: 512fc...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at selv den mildeste varianten ikke kan kalles mild og er ikke noe bra.

Anonymkode: d3581...1ce

• Liker 1
Skrevet

I hvilken aldet mener disse psykologspesialistene at selvstendig innsovning bør være på plass da? Jeg har aldri drevet søvntrening på mine og de har lært å finne søvnen selv innen de er 2 år. Tror alt snakket om søvntrening osv er stekt overdrevet, barna finner ut av det, jeg valgte minste motstands vei og har hatt fine resultater. 

Anonymkode: 93bab...fb9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I hvilken aldet mener disse psykologspesialistene at selvstendig innsovning bør være på plass da? Jeg har aldri drevet søvntrening på mine og de har lært å finne søvnen selv innen de er 2 år. Tror alt snakket om søvntrening osv er stekt overdrevet, barna finner ut av det, jeg valgte minste motstands vei og har hatt fine resultater. 

Anonymkode: 93bab...fb9

Jeg er egentlig enig med deg. Men er redd for dette om at de ikke skal klare å koble sykluser på natt……

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er egentlig enig med deg. Men er redd for dette om at de ikke skal klare å koble sykluser på natt……

Skjønner godt at du er redd. Det var jeg også. Er såååå mye mas og stress om dette med å lære å sovne selv. Men faktum er at alle friske barn lærer å sove når de er klare for det. Akkurat som de lærer å krabbe, gå og snakke. 

Så lenge dere har en måte som gjør at alle får greit med søvn, så gjør dere en perfekt jobb :) Det ordner seg!!

• Liker 1
Skrevet

Min sønn er nå tre. Som baby klarte han aldri å sovne selv, så vi ammet i søvn og samsov. Senere har vi lest i søvn. Nå klarer han å sovne selv om han våkner om natta, etter å ha fått lit kos hos oss. Han sovner ikke selv om kvelden, men det er fordi han ikke vil sove.

Anonymkode: 4dced...a27

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en sønn jeg ammet i søvn til han var 19 mnd, holdt i hånda til han sovnet i halvannet år etter det, og nå har han sovnet av seg selv uten problemer ila 5 min i egen seng, rett etter han fylte 3. For meg var dette best, uten å høre på noen spesialisters mas om å finne søvnen selv. Det gikk seg til helt fint.

Ja det er noen kvelder av livet sitt man må hjelpe de i søvn, men man har jo et ansvar for å tilpasse seg barna sine og sette dem først, ikke ta i bruk metoder barnet må grine og hyle seg igjennom, fordi man har det travelt med å få den der jævla egentiden sin fortest mulig. Jeg har blitt mast på av helsestasjonen masse pga dette da jeg var førstegangs, da jeg fikk baby igjen har jeg gitt de beskjed at jeg gjør det på den måten jeg synes er best og følger mine egne innstinkter, og det nytter ikke å prøve å overtale meg til søvntrening når det er dette som fungerer.

Pappaen klarer forresten fint å legge henne (7 mnd) når jeg er på kveldsvakt, så jeg har ikke ødelagt en tøddel med å amme i søvn. Og han gjør det også uten gråt, lar henne sovne inntil seg. 

Puh måtte bare få det ut, de ekspertene der skal bare holde kjeft. Mistenker at det skal være sånn nå, at man bare skal legge ungen fortest mulig uten noe styr, fordi det skal være lettere for bhg å legge dem, og mor kan se å pelle seg fortest mulig ut i jobb igjen så ungen skal bli selvstendig. Eller mistenker og mistenker, helsesykepleier sa vel dette mer eller mindre ordrett til meg. Det er så latterlig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mingus skrev (32 minutter siden):

Har en sønn jeg ammet i søvn til han var 19 mnd, holdt i hånda til han sovnet i halvannet år etter det, og nå har han sovnet av seg selv uten problemer ila 5 min i egen seng, rett etter han fylte 3. For meg var dette best, uten å høre på noen spesialisters mas om å finne søvnen selv. Det gikk seg til helt fint.

Ja det er noen kvelder av livet sitt man må hjelpe de i søvn, men man har jo et ansvar for å tilpasse seg barna sine og sette dem først, ikke ta i bruk metoder barnet må grine og hyle seg igjennom, fordi man har det travelt med å få den der jævla egentiden sin fortest mulig. Jeg har blitt mast på av helsestasjonen masse pga dette da jeg var førstegangs, da jeg fikk baby igjen har jeg gitt de beskjed at jeg gjør det på den måten jeg synes er best og følger mine egne innstinkter, og det nytter ikke å prøve å overtale meg til søvntrening når det er dette som fungerer.

Pappaen klarer forresten fint å legge henne (7 mnd) når jeg er på kveldsvakt, så jeg har ikke ødelagt en tøddel med å amme i søvn. Og han gjør det også uten gråt, lar henne sovne inntil seg. 

Puh måtte bare få det ut, de ekspertene der skal bare holde kjeft. Mistenker at det skal være sånn nå, at man bare skal legge ungen fortest mulig uten noe styr, fordi det skal være lettere for bhg å legge dem, og mor kan se å pelle seg fortest mulig ut i jobb igjen så ungen skal bli selvstendig. Eller mistenker og mistenker, helsesykepleier sa vel dette mer eller mindre ordrett til meg. Det er så latterlig.

Men våknet din ofte ila natten og trengte samme stimuli? Min helsesykepleier sier at det er dette som er årsaken… For å forhindre at de våkner annenhver time og at ingen får sovet…

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men våknet din ofte ila natten og trengte samme stimuli? Min helsesykepleier sier at det er dette som er årsaken… For å forhindre at de våkner annenhver time og at ingen får sovet…

Nei egentlig ikke, lillesøster er jo så liten enda så hun våkner jo 2 ganger ila natta for melk. Det gjorde storebror også,og han våknet vel likt da han sluttet å drikke melk. 🙂 Da trengte vi bare å ligge inntil en liten stund så sovnet han igjen. Nå våkner han skjelden, men da kommer han tuslende inn og legger seg i dobbelsenga, og sovner med en gang av seg selv.

Disse ekspertene skal mene mye og blande seg, men alle unger er jo forskjellige, og spør de meg så vet de ikke hva akkurat din unge trenger, eller hvordan den kommer til å assosiere ditt eller datt i framtiden 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei! Jeg har snakket med tre psykologspesialister som sier at selvstendig innsovning er ekstremt viktig og at ekstinksjon (som Ferber er en ekstrem variant av) er måten å gjøre det på. Hva er mildeste variant av ekstinksjon? Noen som har prøvd? Erfaringer? Hvor mye gråt (på de milde variantene) og hvor lang tid tok det?

Bare så dere vet det; ren ferber er uaktuelt. 

Tror ikke du skal høre på disse psykologspesialistene. Babyen lærer dette etterhvert, og kjenner ditt stress og dermed blir urolig selv. Prøv å tenk at dette løser seg med tiden, så kan jeg nesten banne på at det hjelper litt på sovingen. Alt må ikke gå etter boka. Alle babyer har sin egen rytme. Hadde aldri utført en slik metode, mild eller ei. Skadene det kan påføre babyen er enorme iforhold til litt styr på kvelden de første årene. Dette er blitt forsket på til og med. Men ser slike spesialister gir råd om Ferber, skrikekur osv. vi fikk også prakket på oss at dette var the way to go av noen slektninger som er pedagoger. Babyen deres er urolig, tør ikke utfolde seg, motorikk og forståelse osv er sen. Vegrer seg for mye. Vår baby samsov vi med hele første året, og innimellom nå også. Babyen er trygg, kjapp i utvikling og læring, sosial og generelt en fornøyd unge. 

Anonymkode: 4e5ff...68d

• Liker 1
Skrevet

Har to barn jeg har gitt alt de ønsker av pupp, byssing eller kroppskontakt for å sovne, og begge har sovet som en drøm på natta 🙂 

Ingen problemer med å koble søvnsykluser i alle fall. 1. barnet sov 11 timer uten oppvåkning da hun var 2 måneder 😅 2. våknet oftere for å spise. 

Beste måte å sikre god søvn hos barn er samsoving. Det er det som er naturlig. Da lærer de at de er trygge, og ivaretatt, også på natt, og søvn og legging blir ikke noe negativt. 

Anonymkode: af74d...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har to barn jeg har gitt alt de ønsker av pupp, byssing eller kroppskontakt for å sovne, og begge har sovet som en drøm på natta 🙂 

Ingen problemer med å koble søvnsykluser i alle fall. 1. barnet sov 11 timer uten oppvåkning da hun var 2 måneder 😅 2. våknet oftere for å spise. 

Beste måte å sikre god søvn hos barn er samsoving. Det er det som er naturlig. Da lærer de at de er trygge, og ivaretatt, også på natt, og søvn og legging blir ikke noe negativt. 

Anonymkode: af74d...3b8

Dette trengte jeg å høre 😊🫶🏼

Skrevet

Jeg har tenkt motsatt uten at jeg er noen søvnekspert. At ved å hjelpe barna i søvn, kan en lære dem at det er trygt å sovne og sove, og så gjør de det av seg selv etter hvert. Jeg har både ammet og bysset i søvn og samsovet. Den eldste sov lange strekk fra nyfødtstadiet, og har bare våknet et par ganger om natten for melk. Nattammingen avsluttet hun av seg selv, ved å slutte å vekke meg for å få melk. Den yngste var mer våken på natten, men aldri så mye at det var slitsomt. Nå sover de på hvert sitt rom, eller evt. sammen på den enes rom hvis de har lyst, og sover godt. Overgangen til det har ikke vært vanskelig. 

Jeg vet at det er fagpersoner med mye kunnskap som anbefaler ekstinksjon, og det er nok rett at det er en løsning ved alvorlige søvnproblemer. Søvn er viktig. Men ekstinksjon er i hvert fall ikke en nødvendighet for alle, eller de fleste. Og igjen, uten å være fagperson, jeg er uenig i at det er galt å støtte en baby eller et lite barn i innsovningen og at det i seg selv skaper søvnproblemer. 

Anonymkode: 6f9f7...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...