Gå til innhold

Innekatt og kattedo..tips til gode/ hygieniske doer og kattesand som holder lukta borte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? 

Lavendel planten og olje er giftig for katt. Det finnes sikkert noen katter som liker lukten men hovedsakelig så liker de IKKE lukten og det er et tips som er mye brukt hvis man vil unngå å få katten i blomsterbedet.

Anonymkode: 01571...a6d

Jeg ser det er veldig mange forskjellige lavendelplanter i eksistens, så det er mulig jeg snakker om en annen artstype enn dere gjør.
For øvrig er ikke selve planten giftig for katt, som i hvis katten gnir seg på den eller bare sitter ved siden av. Men det man kan raffinere fra planten ER giftig for katt. Slik at lavendelolje, essens av lavendel og alt som er produsert av en ekte lavendelplante (ikke bare duften) er farlig for katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AprilRyan

Jeg bruker Everclean extra strong unscented. Kattesand med lukt er djevelens verk. Skitlukt blandet med lavendel-/blomsterlukt :spy: Katten min reagerer på det også. Nyser masse.

Jeg har do med litt høye kanter siden han er en graver. Tømmer doen minst en gang for dagen, men stort sett også rett etter at han har bæsjet. Kattesanden tar det meste av lukta, men jeg har liten leilighet så blir litt lukt før det forsvinner.

Sanden er mest viktig for hvor hygienisk det blir. Klumper den skikkelig så skal det ikke være noen rester igjen i kassa. Det er også viktig å ha nok sand i kassa eller så blir det tiss i bunnen.

Jeg har ikke erfaring med pellets og andre typer så dette er basert på det jeg har erfaring med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 19.01):

Hvor har du det fra? 

Lavendel planten og olje er giftig for katt. Det finnes sikkert noen katter som liker lukten men hovedsakelig så liker de IKKE lukten og det er et tips som er mye brukt hvis man vil unngå å få katten i blomsterbedet.

Anonymkode: 01571...a6d

Vi har masse Lavendel i hagen, og kattene våre elsker å ligge midt i plantene og slappe av, så her er det ingen tvil om at de liker duften 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Omega Paw kattedo, halvautomatisk, og den er genial. Det er denne - 

https://www.zooplus.no/shop/katt/kattetoalettogpleie/kattetoalett_eksklusiv/andre/393370?variantid=393370.3

image.png.7b159c4f9c753da52c95ab088bfd3246.png

Og klumpete kattesang, jeg synes TidyCats sin er best men denne har blitt vanskelig å få tak i Norge. Så nå bruker vi oftest EverClean, selv om jeg synes den er dårlgiere - den er overparfymert og støver med slags "babypuder" rundt. 

Anonymkode: 27daf...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 20.10):

Vi bruker kattedo med tak, i tillegg everclean extra strong uncsented kattesand. Rensker MINST en gang om dagen når hu bruker doen. Merker ingen lukt. Kassa står i gangen, å jeg har spurt folk som kommer innom om de kan kjenne lukt av doen da jeg vet at man selv kan bli immun, så stoler på at dette funker her. Å i tillegg har maten til katten mye å si. Det lukter mye mindre etter at vi fant et for som passet henne godt. 

Anonymkode: dd6e3...1ae

Bruker også kattedo med tak og samme sand. Men på leting etter et for som kan hjelpe. Hvilket benytter dere? Har vurdert RC Indoor 7+. Evnt RC Indoor Long Hair (langhåret katt).

Anonymkode: 5e5ba...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ute, men har do inne i tillegg. 
Jeg har sverget til pellets i flere år siden ene kassen står like ved sofa, og jeg vil unngå lukt og støv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker også kattedo med tak og samme sand. Men på leting etter et for som kan hjelpe. Hvilket benytter dere? Har vurdert RC Indoor 7+. Evnt RC Indoor Long Hair (langhåret katt).

Carnilove sensitive & long hair. Hun kan ikke bruke for med korn og potet, det gir henne luft i magen og illeluktende avføring. RC holder vi oss laaangt unna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Carnilove sensitive & long hair. Hun kan ikke bruke for med korn og potet, det gir henne luft i magen og illeluktende avføring. RC holder vi oss laaangt unna 

Har forstått at mange er skeptisk til RC. Min er adoptert, og det var det foret som ble anbefalt. Sammen med Hills og Ekanuba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har forstått at mange er skeptisk til RC. Min er adoptert, og det var det foret som ble anbefalt. Sammen med Hills og Ekanuba

Anbefalt av dyrlege da eller? De får inntekt av at de produktene selges på klinikken 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
_popcorn_ skrev (På 20.9.2022 den 12.23):

Mine er ute, men har do inne i tillegg. 
Jeg har sverget til pellets i flere år siden ene kassen står like ved sofa, og jeg vil unngå lukt og støv. 

Det jeg synes er et ork er all sanda som havner på gulvet rundt dokassen og blir spredd rundt i rommet ... har to store langhårskatter så det er vel derfor sanda blir dratt utover det hele. Lurer på om pellets gir like mye rot utenfor doen som sand gjør?

Anonymkode: 924ac...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det jeg synes er et ork er all sanda som havner på gulvet rundt dokassen og blir spredd rundt i rommet ... har to store langhårskatter så det er vel derfor sanda blir dratt utover det hele. Lurer på om pellets gir like mye rot utenfor doen som sand gjør?

Pellets gir ikke samme rotet nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg plukker opp 3-4 pellets pr dag i snitt, altså stykk. Disse plukker jeg lett opp med fingrene. 
Har tre katter, hvor en er langhåret. Har en åpen kasse og en med tak. 

Men skal sies at det er fryktelig mye vondere tråkke på pellets enn sand! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...