AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Del Skrevet 16. september 2022 Som i overskriften send meg gjerne linker til kattedo og sand dere har god erfaring med Anonymkode: c842b...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Del Skrevet 16. september 2022 Vi bruker kattedo med tak, i tillegg everclean extra strong uncsented kattesand. Rensker MINST en gang om dagen når hu bruker doen. Merker ingen lukt. Kassa står i gangen, å jeg har spurt folk som kommer innom om de kan kjenne lukt av doen da jeg vet at man selv kan bli immun, så stoler på at dette funker her. Å i tillegg har maten til katten mye å si. Det lukter mye mindre etter at vi fant et for som passet henne godt. Anonymkode: dd6e3...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Del Skrevet 16. september 2022 Pellets og kattedo med "sil". Bruker uten tak fordi kattene ikke trives med innelukket kasse. Lukter kun sagflis, og er smertefritt å rengjøre ettersom at sagflisa i bunn suger opp alt og etterlater så og si null søl. Slipper dolukta helt! Kattene slipper også krystaller og ekkel parfymelukt som heller gjør mer skade enn godt imo. (Syns parfymene lukter vondt) En svær sekk med pellets til 50kr holder en god stund da kattene mine er utekatter, dvs de går for det meste bare på do inne hvis det er snø/is ute. I tillegg hjelper kattedo med sil med å kun kaste det som er brukt, så da holder en sekk ennå lenger! Anonymkode: e90f5...0f7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg sverger også til pellets. Mine langhårede katter begynte nemlig å lukte lavendel etter at vi prøvde ut Everclean med lavendelduft.. ikke moro å gå rundt og lukte kattedo... Anonymkode: 6be84...21c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sverger også til pellets. Mine langhårede katter begynte nemlig å lukte lavendel etter at vi prøvde ut Everclean med lavendelduft.. ikke moro å gå rundt og lukte kattedo... Anonymkode: 6be84...21c Lavendelen er jo drepen da 🤢 fatter ikke at folk bruker den Anonymkode: dd6e3...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg bruker do med lokk og kullfilter(frøkna klarte ikke å gjøre fra seg med åpen do) og vitacraft kattesand. https://www.musti.no/moderna-flip-cat-kattetoalett?51435 https://www.europris.no/p-kattesand-8-kg-compact-ultra-vitakraft-179369 Anonymkode: c8001...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Del Skrevet 16. september 2022 https://www.musti.no/ever-clean-fast-acting-odour-control-10-liter?52754&gclid=EAIaIQobChMIi-n72pGa-gIVzkWRBR1fewpyEAYYCCABEgIxR_D_BwE Denne bruker jeg og syns den er bra. Har åpent kattedo til min store main coon pus Anonymkode: dd1e4...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): https://www.musti.no/ever-clean-fast-acting-odour-control-10-liter?52754&gclid=EAIaIQobChMIi-n72pGa-gIVzkWRBR1fewpyEAYYCCABEgIxR_D_BwE Denne bruker jeg og syns den er bra. Har åpent kattedo til min store main coon pus Anonymkode: dd1e4...6d9 Bruker samme til mine to katter og det lukter aldri. Anonymkode: bd3d2...f4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Del Skrevet 16. september 2022 Når det kommer til lukt sverger jeg til silicasand, eller -perler/-krystaller som de også kalles. Har ingen favorittmerke jeg kan linke til, synes de fungerer like bra alle sammen. Her kan det kjøpes på dyrebutikk eller på Europris. Rusta hadde også sånn kattesand før, men her selger de den ikke lengre. Det er heller ikke sånn at man må ta ut ting med en gang katten har vært der. Urin absorberes 100 % inn i sanden så den ikke lukter, og sanden tørker ut avføringen ganske så fort så den lukter også svært lite. Du kan selvsagt gå å renske ut kattedoen med en gang den er brukt, men det er ikke nødvendig. Har man jobb og lignende vekk fra huset er jo det uansett ikke en mulighet, og da er det greit å slippe å lukte kattedrit når man kommer hjem. Når sanden blir fylt med urin skifter den farge, så du ser at den er brukt. Det er også lett å se om det er blod e.l. i urinen, som selvsagt er veldig nyttig. Man kan bruke en liten spade for å få ut kattesanden som er brukt hvis man vil holde lukten unna lengre og bare etterfylle med sand innimellom, eller bare røre rundt i doen sånn at sanden blander seg og fortsetter å holde seg tørr og dermed luktfri. Det sies at hvis man har en kattedo med silicasand så holder den til 1 katt i inntil 1 måned, før man bytter sanden. Men jeg tror det kommer an på størrelsen på katten, hvor flink den er til å drikke, om den er utendørs, om den har flere kattedoer å bruke, osv. Anonymkode: 016f0...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Når det kommer til lukt sverger jeg til silicasand, eller -perler/-krystaller som de også kalles. Har ingen favorittmerke jeg kan linke til, synes de fungerer like bra alle sammen. Her kan det kjøpes på dyrebutikk eller på Europris. Rusta hadde også sånn kattesand før, men her selger de den ikke lengre. Det er heller ikke sånn at man må ta ut ting med en gang katten har vært der. Urin absorberes 100 % inn i sanden så den ikke lukter, og sanden tørker ut avføringen ganske så fort så den lukter også svært lite. Du kan selvsagt gå å renske ut kattedoen med en gang den er brukt, men det er ikke nødvendig. Har man jobb og lignende vekk fra huset er jo det uansett ikke en mulighet, og da er det greit å slippe å lukte kattedrit når man kommer hjem. Når sanden blir fylt med urin skifter den farge, så du ser at den er brukt. Det er også lett å se om det er blod e.l. i urinen, som selvsagt er veldig nyttig. Man kan bruke en liten spade for å få ut kattesanden som er brukt hvis man vil holde lukten unna lengre og bare etterfylle med sand innimellom, eller bare røre rundt i doen sånn at sanden blander seg og fortsetter å holde seg tørr og dermed luktfri. Det sies at hvis man har en kattedo med silicasand så holder den til 1 katt i inntil 1 måned, før man bytter sanden. Men jeg tror det kommer an på størrelsen på katten, hvor flink den er til å drikke, om den er utendørs, om den har flere kattedoer å bruke, osv. Anonymkode: 016f0...63b Jeg hadde aldri turt å bruke det til mine katter. Både silica, krystaller og perler kan være helseskadelig for katten. Det kan for så vidt leiresand (slik som ever clean) også.. Da er det bedre med økologisk kattesand, men dessverre ikke så god som leiresand, mange av de. https://www.shoppetplanet.com/education/litter-safety-making-an-enducated-choice/ https://kapush.org/cat-litter/silica-gel-cat-litter-problems/ https://www.vetinfo.com/silica-cat-litter-toxic.html Anonymkode: 01571...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. september 2022 #11 Del Skrevet 16. september 2022 Vi har to stykker av denne kattedoen og bruker denne sanda. Doene er ganske store fordi vi hadde en veldig stor katt, men det gir dem god plass når de først er inni dem. Jeg har også tatt av lukene, mest fordi jeg følte det ble så innestengt for kattene når de var inni doen. Vi pleide å bruke TidyCats kattesand, men den ble dyrere og dyrere fordi den måtte spesialimporteres til den dyrebutikken vi handlet hos, så HrMinya bestemte seg for å teste sanda fra Musti fordi den var såpass mye billigere. Vi har aldri angret på det. Den finnes i både scented og unscented, men vi bruker unscented fordi jeg ikke tåler lukta av lavendel og lignende typiske kattesand-lukter. Den klumper seg superbra, kapsler inn lukt av både bæsj og tiss veldig godt, og selv når du bare plukker ut klumper og etterfyller med littegranne sand hver gang, så går det nesten tre måneder før selve kattekassen såvidt begynner å lukte ammoniakk og trenger full skift av sand og en vask. Sanda setter seg heller ikke så veldig godt fast i korthårede og semikorthårede kattepoter, så det er mye mindre sandsøl fra denne sanda enn fra TidyCats og den støver vesentlig mindre enn alle andre klumpesandtyper jeg har prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg har tre innekatter, sverger til ever clean kattesand! Kjenner ingen lukt fra doene Anonymkode: 714ac...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg har en relativt liten kattedo som jeg tømmer hver dag. Bruker kattesanden fra Rema, fordi den er veldig billig og bra også. Har brukt Catsan, den er bedre, men er veldig dyr synes jeg. Anonymkode: e267f...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lavendelen er jo drepen da 🤢 fatter ikke at folk bruker den Anonymkode: dd6e3...1ae Ekstra merkelig er det jo siden lavendel er en duft som mange mener at katter ikke liker 🤷♀️ Anonymkode: 6be84...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Del Skrevet 17. september 2022 Pellets fra Felleskjøpet. Helt vanlig pellets som brukes til ovn. Lukter ingenting. Anonymkode: 394d8...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ekstra merkelig er det jo siden lavendel er en duft som mange mener at katter ikke liker 🤷♀️ Anonymkode: 6be84...21c Ja skjønner ikke hvem som fant ut at lavendel kattedo er bra… Jeg bruker aldri kattesand med lukt, rett og slett fordi katter har 100 ganger sterkere luktesans enn oss og så er det slik at det er ikke alle kjemikalier og diverse som er så bra i parfyme. Håper i det minste de som bruker luktesand IKKE har lokk på doen så kattene slipper å stå inni der i en os av parfymelukt. Brukte luktesand de første gangene før jeg googlet meg frem til at det ikke var bra, og kattene luktet den parfymen hele tiden, jeg synes det luktet godt, men tenker på katter som bruker store deler av dagen på å vaske seg og dekke seg med sin egen lukt som er så viktig for trygghetsfølelsen deres, så er det veldig synd at de skal få sin egen lukt slettet av parfyme. Bruker ever clean unscented, men jeg liker den ikke sånn kjempe godt fordi den ikke er så god, dårlig for miljøet og inneholder en del stoffer jeg vet kan være skadelig for kattene, passer på at det er uten lokk så de slipper den støvskyen så mye som mulig. Prøvd mye økologisk sand men de fleste luker dårlig og fungerer dårlig. Prøvde en som var mye bedre enn ever clean, miljøet og kattene men den forsvant fra markedet. Dessverre har vi veldig dårlig utvalg i Norge i forhold til land som Tyskland og USA.. Anonymkode: 01571...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja skjønner ikke hvem som fant ut at lavendel kattedo er bra… Jeg bruker aldri kattesand med lukt, rett og slett fordi katter har 100 ganger sterkere luktesans enn oss og så er det slik at det er ikke alle kjemikalier og diverse som er så bra i parfyme. Håper i det minste de som bruker luktesand IKKE har lokk på doen så kattene slipper å stå inni der i en os av parfymelukt. Brukte luktesand de første gangene før jeg googlet meg frem til at det ikke var bra, og kattene luktet den parfymen hele tiden, jeg synes det luktet godt, men tenker på katter som bruker store deler av dagen på å vaske seg og dekke seg med sin egen lukt som er så viktig for trygghetsfølelsen deres, så er det veldig synd at de skal få sin egen lukt slettet av parfyme. Bruker ever clean unscented, men jeg liker den ikke sånn kjempe godt fordi den ikke er så god, dårlig for miljøet og inneholder en del stoffer jeg vet kan være skadelig for kattene, passer på at det er uten lokk så de slipper den støvskyen så mye som mulig. Prøvd mye økologisk sand men de fleste luker dårlig og fungerer dårlig. Prøvde en som var mye bedre enn ever clean, miljøet og kattene men den forsvant fra markedet. Dessverre har vi veldig dårlig utvalg i Norge i forhold til land som Tyskland og USA.. Anonymkode: 01571...a6d Tenker på det samme hele tida, stakkars små neser! Er derfor jeg bruker vanlige pellets, og kaster det i kompostbingen. Føles kanskje rart for kattene i begynnelsen, men er tross alt bedre enn krystaller og "extra scented" kattesand, huff. Både kattesand og lokket til kattedoen er 100% for menneskene, ikke for kattene. Katter driter (pun intended) langt i om du ser dem på do eller ei! Ute går de tross alt på do der det er mer åpent, gjerne da mens du står og snakker med dem 😅 Og ja, katter elsker lukta si på alt, så å ta dette fra dem er jo stress Blir jo aldri ferdig heller om de da går på do igjen! Anonymkode: e90f5...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 17. september 2022 #18 Del Skrevet 17. september 2022 (endret) Bruker ei plastbalje som er billig nok til å byttes ut ofte. Synes lokk over bare er i veien når jeg skal renske. Avføring tar jeg ut med en gang. Hvis jeg ikke er hjemme tar jeg det når jeg kommer hjem. Bruker hundeposer, sånne nedbrytbare. Bruker catsan fordi den støver mindre enn de billige fra Coop og First price. Bytter sand etter ca tre dager. Har bare en katt i hus akkurat nå. Er det flere, bytter jeg sand oftere. Eller de har hver sin do (kommer an på). Endret 17. september 2022 av CrazyCatLady2500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 17. september 2022 #19 Del Skrevet 17. september 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Ekstra merkelig er det jo siden lavendel er en duft som mange mener at katter ikke liker 🤷♀️ Anonymkode: 6be84...21c Lavendel har en behagelig bedøvende effekt på katter, så du har kanskje misforstått. Veldig mange hageeiere som har lavendel i hagen, som også har katt/nabokatter, kan fort finne katten liggende og kose seg oppå lavendelplantene, mye det samme som skjer hvis de har kattemynte og valerian i blomsterbedet. Lavendelduften som brukes i kattesand har ikke den samme effekten, men den lukter slik at katten gjerne går dit og graver litt. I tillegg er lavendel en av de duftene som holder kattepiss-lukten i sjakk, litt som sitronduft ofte brukes i luftrensere og anti-lukt-spray. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #20 Del Skrevet 17. september 2022 Minya skrev (9 minutter siden): Lavendel har en behagelig bedøvende effekt på katter, så du har kanskje misforstått. Veldig mange hageeiere som har lavendel i hagen, som også har katt/nabokatter, kan fort finne katten liggende og kose seg oppå lavendelplantene, mye det samme som skjer hvis de har kattemynte og valerian i blomsterbedet. Lavendelduften som brukes i kattesand har ikke den samme effekten, men den lukter slik at katten gjerne går dit og graver litt. I tillegg er lavendel en av de duftene som holder kattepiss-lukten i sjakk, litt som sitronduft ofte brukes i luftrensere og anti-lukt-spray. Hvor har du det fra? Lavendel planten og olje er giftig for katt. Det finnes sikkert noen katter som liker lukten men hovedsakelig så liker de IKKE lukten og det er et tips som er mye brukt hvis man vil unngå å få katten i blomsterbedet. Anonymkode: 01571...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå