Gå til innhold

Privat IvF i påvente av offentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

Det ser ut til at graviditet i naturlig syklus ikke fungerer for oss, så neste steg er IvF!
Har første samtale med gyn i oktober (sende søknad osv), men har forstått at ventetiden i det offentlige er lang. Spesielt i større byer hvor vi bor.

Mitt spørsmål er derfor om noen her har gått privat i påvente av time i det offentlige (altså latt den offentlige henvisningen gått sin gang, men oppsøkt privat i mellomtiden)?

I såfall er det noen som har erfaringer å dele? Er spesielt nysgjerrig på hvordan det evt fungerer med egguttak både privat og senere offentlig? Klarer kroppen to egguttak på samme år? Hvordan er ventetiden privat? ALL erfaring mottas med stor takk🙏

Anonymkode: 36c2b...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei :) 

Det ser ut til at graviditet i naturlig syklus ikke fungerer for oss, så neste steg er IvF!
Har første samtale med gyn i oktober (sende søknad osv), men har forstått at ventetiden i det offentlige er lang. Spesielt i større byer hvor vi bor.

Mitt spørsmål er derfor om noen her har gått privat i påvente av time i det offentlige (altså latt den offentlige henvisningen gått sin gang, men oppsøkt privat i mellomtiden)?

I såfall er det noen som har erfaringer å dele? Er spesielt nysgjerrig på hvordan det evt fungerer med egguttak både privat og senere offentlig? Klarer kroppen to egguttak på samme år? Hvordan er ventetiden privat? ALL erfaring mottas med stor takk🙏

Jeg ble henvist til det offentlige, men valgte å kjøpe 1 forsøk privat mens jeg ventet. Jeg fikk 4 blasto på frys, og ble gravid og er nå i uke 20. St.Olavs ringte og sa jeg fikk plass ca 5-6 mnd etter henvisning fra lege, men da var jeg allerede gravid :) (hadde oppstartsamtale med St.Olavs ca 3 mnd etter henvisning fra lege) 

Du kan i teorien ha egguttak hver syklus, men jeg tror det anbefales å vente minst en syklus mellom hvert uttak. Jeg er ikke helt sikker, jeg har bare hatt 1 uttak. Men det er en stor påkjenning for kroppen. Jeg fikk starte behandling med engang privat, men det er et år siden og jeg vet ikke hva ventetiden er nå..

Det må sies at Jeg syntes det var veeeeldig deilig å ha første forsøk privat. Vi brukte Medicus i Trondheim og er så fornøyd. De var tilgjengelig hele tiden, super hyggelige, og tilpasset seg mine ønsker og behov. 

Anonymkode: 8b87d...656

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble henvist til det offentlige, men valgte å kjøpe 1 forsøk privat mens jeg ventet. Jeg fikk 4 blasto på frys, og ble gravid og er nå i uke 20. St.Olavs ringte og sa jeg fikk plass ca 5-6 mnd etter henvisning fra lege, men da var jeg allerede gravid :) (hadde oppstartsamtale med St.Olavs ca 3 mnd etter henvisning fra lege) 

Du kan i teorien ha egguttak hver syklus, men jeg tror det anbefales å vente minst en syklus mellom hvert uttak. Jeg er ikke helt sikker, jeg har bare hatt 1 uttak. Men det er en stor påkjenning for kroppen. Jeg fikk starte behandling med engang privat, men det er et år siden og jeg vet ikke hva ventetiden er nå..

Det må sies at Jeg syntes det var veeeeldig deilig å ha første forsøk privat. Vi brukte Medicus i Trondheim og er så fornøyd. De var tilgjengelig hele tiden, super hyggelige, og tilpasset seg mine ønsker og behov. 

Anonymkode: 8b87d...656

Samme opplevelse på Østlandet. Både det offentlige og private var åpne for at man hadde en for innafor begge :) og virker som om det var helt uproblematisk. Ventetiden privat var for meg en måned for konsultasjon (pga vi begynte i juli) og ca. tre dager for oppstart for jeg skulle starte en ny syklus noen dager etter vi møtte dem! Så det gikk veldig fort. 

Anonymkode: 5cd8e...077

Skrevet

Tusen takk for at dere delte erfaring🙏 Heller mot et forsøk privat i påvente av offentlig☺️

Skrevet

Vi gjorde det også og er veldig glad for det i dag. Blei henvist tidlig mars 2022 og fikk time på sjukehuset juli, med oppstartssamtale i desember. Det betyr at det har tatt minst 1 år fra første henvisning til faktisk oppstart..

I mellomtiden har vi hatt 2 private forsøk, og lært veldig mye om prosessen og hva man skal spør om, forvente osv. Vi håper så inderlig at det klaffer på dette private forsøket så vi slipper å ha med det offentlige å gjøre for det er en helt håpløs papirmølle for oss. Og det på tross av at jeg har jobbet over 7 år i offentlig byråkrati - dette var et nytt nivå av ansvarsfraskrivelse. Men har og hørt andre som har hatt helt ok opplevelser i det offentlige. Kanskje det er lettere når man først har kommet "inn".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...