Gå til innhold

Svikter jeg som bestemor ved å si nei til å hjelpe barna ved streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror det er like greit at du lar være TS, 8-åringen kommer jo til å merke at du ikke liker å være med ham.

Og ja, du er kjip. 

Anonymkode: 84805...f4e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.26):

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Anonymkode: 7b9f1...f0c

Vi er ramma av streik her og. Barnet må nok greie seg selv alene litt om dagen. Sånn er det for de fleste, på ti. 

Hvordan mener hun at du skal stille opp da? Ha barnet med på butikken? 

Om jeg var det hadde jeg dratt til barnebarnet og laget middag hos de, feks. Men du kan jo ikke ta deg fri fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Hvorfor må ha være alene hele dagen? Har foreldrene 07-16 jobb hver dag? Uansett så kan foreldre ta uønsket permisjon fra jobb for å være hjemme noen dager. Så hadde det vært mitt barn hadde jeg satt pris på om bestemor Kine vært sammen med barnebarn, men hadde selvfølgelig tatt min del av ansvaret selv og ikke forvente at andre skal snu om på livet sitt.

Anonymkode: 79d6f...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (22 timer siden):

Folk svarer her som om foreldrenes jobb er viktigere enn bestemors jobb. Og som om bestemor er mer forpliktet til å "stille opp" enn foreldrene er.

Nei, du er ikke kjip! Vi som er i bestemorsalder har allerede oppdratt en generasjon. Og alt det tullet med at de ikke kommer til å besøke på gamlehjemmet osv., nei, slik er det. Jeg har mange bekjente som jobber i pleien, og barn og barnebarn besøker ikke mye - helt uavhengig av om man ofret sine seniorår for dem.

"Under 40-generasjonen" er slitsomt bortskjemte. 

«Under 40-generasjonen er slitsomt bortskjemte»? :klo: 

Spør du meg så er det besteforelder-generasjonen som er «bortskjemte». De har nytt godt av boligpriser hvor en ordinær småbarnsfamilie har hatt mulighet til å kjøpe enebolig med stor tomt i sentrale strøk uten problem, vært en del av et arbeidsliv hvor de som var i kontorbaserte yrker jobbet i et tempo som på ingen måte tilsvarer det arbeidspresset som er i dag, de kunne i langt større grad jobbe seg opp karrieremessig uten høyere utdannelse, de har i større grad fått hjelp av besteforeldre i småbarnsperioden dersom de begge var yrkesaktive siden det var mindre vanlig for begge foreldrene å være i full jobb blant deres foreldregenerasjon, og nå som de er i pensjonsalder så nyter de både godt av å sitte på store formuer i bolig, pensjonsordninger og en pensjonsalder som senere generasjoner bare kan drømme om, samt vil «ha egentid og pleie seg selv» fordi de «er ferdig med barn». 🤷‍♀️
Det er vel ingen generasjoner som i større grad har trukket opp stigen etter seg enn dagens besteforeldregenerasjon? 

Til sammenligning så må dagens foreldregenerasjon omtrent ha en mastergrad for få en rutinejobb, må jobbe beinhardt for å spare opp egenkapital til en passende familiebolig i et boligmarked stiger så raskt at jo mer egenkapital man sparer jo mindre bolig har man råd til, må navigere et arbeidsmarked hvor man må utføre samme jobb som i «gamle dager» ble utført av 3 personer, får langt lavere pensjon enn dagens pensjonister, ikke kan pensjonere seg før tidligst når man er 72 og i tillegg ikke får noe hjelp av besteforeldrene i småbarnsfasen fordi de skal «nyte egentiden og er ferdig med barn». 

I tillegg er det nå «politisk ukorrekt» å kjøre bil, og kostnadene ved å parkere ved arbeidsplassen er ofte så høy at de færreste småbarnsforeldre har råd, og må ta kollektivt/sykle til og fra arbeidsplassen, med den økte tidsbruken det innebærer. Da jeg var barn var det ikke uvanlig at foreldregenerasjonen kjørte hver sin bil til jobb, selv om arbeidsstedene var innenfor tøffelavstand fra hverandre, dersom det gjorde hverdagskabalen enklere.

Hvem er «bortskjemt», egentlig? 🤷‍♀️

lillevill skrev (5 minutter siden):

Vi er ramma av streik her og. Barnet må nok greie seg selv alene litt om dagen. Sånn er det for de fleste, på ti. 

Hvordan mener hun at du skal stille opp da? Ha barnet med på butikken? 

Om jeg var det hadde jeg dratt til barnebarnet og laget middag hos de, feks. Men du kan jo ikke ta deg fri fra jobb. 

TS jobber kun kveld… Svigerdatter mener nok at bestemoren kunne hatt barnebarnet noen timer på dagtid, spist lunsj og pratet litt sammen, før hun drar på jobb. Altså ikke særlig mye å be om. 🙄

Anonymkode: 8cfab...17b

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for øvrig selv besteforeldre som «ikke orket» treffe barnebarna i ukedagene når de var i jobb. Artig nok er de nå (spreke) pensjonister og vi/barna har ikke sett snurten av de nå heller. 🤷‍♀️ 

Jeg lurer veldig på hva som kommer til å skje den dagen de blir dårlig til beins og behøver hjelp til alt. 🤔 Jeg håper virkelig ikke de tror vi kommer til å kaste alt vi har i hendene og prioritere de da, for da er vi jo selv i full jobb og har barn som er i etableringsfasen og antageligvis behøver en del hjelp. 🤷‍♀️ 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi har for øvrig selv besteforeldre som «ikke orket» treffe barnebarna i ukedagene når de var i jobb. Artig nok er de nå (spreke) pensjonister og vi/barna har ikke sett snurten av de nå heller. 🤷‍♀️ 

Jeg lurer veldig på hva som kommer til å skje den dagen de blir dårlig til beins og behøver hjelp til alt. 🤔 Jeg håper virkelig ikke de tror vi kommer til å kaste alt vi har i hendene og prioritere de da, for da er vi jo selv i full jobb og har barn som er i etableringsfasen og antageligvis behøver en del hjelp. 🤷‍♀️ 

Dette fikk meg til å tenke på svigermor. Hun ville aldri passe barnebarnet sitt, og kom av og til på besøk (ikke månedlig) for å treffe barnet. Hun jobbet 60%, hadde god helse, var veldig sosial, likte å reise å var mye på farten. Vi har et par ganger oppigjennom barneårene til sønnen vår hatt skikkelig krisebehov for barnevakt noen timer, men har bestandig fått høre at det passer ikke. 

I vinter ringte svigermor i panikk både til mannen og sjefen på jobb å nesten krevde at sønnen måtte komme hjem til henne å måke snø for hun kunne ikke gå til postkassa. Og hun forstod da virkelig ikke hvorfor han ikke kom å hjalp henne når hun hadde gjort så mye for han / oss….

Anonymkode: 5b19f...c52

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Anonymkode: 7b9f1...f0c

Hadde nok ikke besøkt deg på en stund. Håper dette er troll. Om ikke så er du forbanna kjip! 

Anonymkode: 38763...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en utrolig kjip holdning du har. Så om besteforeldre hadde hatt muligheten til å hjelpe deg nå, så hadde du uansett vært like opptatt når de ble pleietrengende selv. Æsj! Nordmenn er så enkle av og til. Kan aldri gi noe og ofre noe uten å forvente noe tilbake. Kvalmt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For en utrolig kjip holdning du har. Så om besteforeldre hadde hatt muligheten til å hjelpe deg nå, så hadde du uansett vært like opptatt når de ble pleietrengende selv. Æsj! Nordmenn er så enkle av og til. Kan aldri gi noe og ofre noe uten å forvente noe tilbake. Kvalmt! 

men de vil jo ikke hjelpe..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Under 40-generasjonen er slitsomt bortskjemte»? :klo: 

Spør du meg så er det besteforelder-generasjonen som er «bortskjemte». De har nytt godt av boligpriser hvor en ordinær småbarnsfamilie har hatt mulighet til å kjøpe enebolig med stor tomt i sentrale strøk uten problem, vært en del av et arbeidsliv hvor de som var i kontorbaserte yrker jobbet i et tempo som på ingen måte tilsvarer det arbeidspresset som er i dag, de kunne i langt større grad jobbe seg opp karrieremessig uten høyere utdannelse, de har i større grad fått hjelp av besteforeldre i småbarnsperioden dersom de begge var yrkesaktive siden det var mindre vanlig for begge foreldrene å være i full jobb blant deres foreldregenerasjon, og nå som de er i pensjonsalder så nyter de både godt av å sitte på store formuer i bolig, pensjonsordninger og en pensjonsalder som senere generasjoner bare kan drømme om, samt vil «ha egentid og pleie seg selv» fordi de «er ferdig med barn». 🤷‍♀️
Det er vel ingen generasjoner som i større grad har trukket opp stigen etter seg enn dagens besteforeldregenerasjon? 

Til sammenligning så må dagens foreldregenerasjon omtrent ha en mastergrad for få en rutinejobb, må jobbe beinhardt for å spare opp egenkapital til en passende familiebolig i et boligmarked stiger så raskt at jo mer egenkapital man sparer jo mindre bolig har man råd til, må navigere et arbeidsmarked hvor man må utføre samme jobb som i «gamle dager» ble utført av 3 personer, får langt lavere pensjon enn dagens pensjonister, ikke kan pensjonere seg før tidligst når man er 72 og i tillegg ikke får noe hjelp av besteforeldrene i småbarnsfasen fordi de skal «nyte egentiden og er ferdig med barn». 

I tillegg er det nå «politisk ukorrekt» å kjøre bil, og kostnadene ved å parkere ved arbeidsplassen er ofte så høy at de færreste småbarnsforeldre har råd, og må ta kollektivt/sykle til og fra arbeidsplassen, med den økte tidsbruken det innebærer. Da jeg var barn var det ikke uvanlig at foreldregenerasjonen kjørte hver sin bil til jobb, selv om arbeidsstedene var innenfor tøffelavstand fra hverandre, dersom det gjorde hverdagskabalen enklere.

Hvem er «bortskjemt», egentlig? 🤷‍♀️

TS jobber kun kveld… Svigerdatter mener nok at bestemoren kunne hatt barnebarnet noen timer på dagtid, spist lunsj og pratet litt sammen, før hun drar på jobb. Altså ikke særlig mye å be om. 🙄

👏👏👏👏👏👏

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må ha være alene hele dagen? Har foreldrene 07-16 jobb hver dag? Uansett så kan foreldre ta uønsket permisjon fra jobb for å være hjemme noen dager. Så hadde det vært mitt barn hadde jeg satt pris på om bestemor Kine vært sammen med barnebarn, men hadde selvfølgelig tatt min del av ansvaret selv og ikke forvente at andre skal snu om på livet sitt.

kanskje de ikke har råd til å ta ulønnet permisjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

kanskje de ikke har råd til å ta ulønnet permisjon

Alle som jobbet fulltid, har det. Man må leve på litt mindre en måned, men det handler om prioriteringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jobber kun kveld… Svigerdatter mener nok at bestemoren kunne hatt barnebarnet noen timer på dagtid, spist lunsj og pratet litt sammen, før hun drar på jobb. Altså ikke særlig mye å be om. 🙄

Da synes jeg hun kunne laget lunch med barnet feks. En på ti greier seg selv.  De er da ikke så slitsomme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle som jobbet fulltid, har det. Man må leve på litt mindre en måned, men det handler om prioriteringer. 

med dagens priser så har ikke alle med full jobb det nei. Spesielt ikke lærere og folk i helsevesenet. Har du fått med deg at det er strømkrise blant annet?

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

med dagens priser så har ikke alle med full jobb det bei. Spesielt ikke lærere og folk i helsevesenet

Det hadde barnet i SFO og har helt klart spart penger på det. Folk mister jobber og lever av dagpenger som er 62 % av lønna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde barnet i SFO og har helt klart spart penger på det. Folk mister jobber og lever av dagpenger som er 62 % av lønna. 

så du mener de skal si opp jobben?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du svikter som besteforelder. Bare det at foreldrene måtte sende deg melding med forespørsel, altså.. 

du minner om min egen svigermor. Vi har heldigvis svigerfar og mine egne foreldre. Og jeg vet definitivt hvem vi vil prioritere å hjelpe andre vegen. For den tiden kommer. 

Barnebarna kjenner ikke lenger sin farmor, og liker ikke være på besøk der.

Anonymkode: f078f...b94

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

så du mener de skal si opp jobben?

Selvfølgelig ikke. Hvor har du det fra? Sier at folk godt klarer å kutte med på arbeidsmengden en periode dersom man er to som jobber fulltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig ikke. Hvor har du det fra? Sier at folk godt klarer å kutte med på arbeidsmengden en periode dersom man er to som jobber fulltid. 

litt vanskelig for arb giver å forholde seg til en streik som varer i ubestemt tid da... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...