Gå til innhold

Svikter jeg som bestemor ved å si nei til å hjelpe barna ved streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du er ikke en dårlig besteforelder om du ikke stiller opp! Alle må kjenne sine muligheter, noen har ikke helse til det, andre er i full jobb.

Det er kun du som kan svare på dette. Men det er jo alltid koselig om man stiller opp.

Vi ville aldri blitt sure om bestemor her ikke kunne stille opp, vi forstår at det er slitsomt med barn når man ikke er så ung lenger. og er egentlig takknemlig for de gangene vi evt får hjelp. 

Husk at de som nå begynner å bli foreldre vil være mer kravstore enn hva man var før. Dette handler om samfunnsutviklingen. Om 20 år vil morgendagens foreldre trolig forvente enda mer.

Men man bærer ene og alene ansvaret når man får barn. Man kan aldri forvente at andre stiller opp. Men det er veldig fint og koselig og få hjelp. Jeg tenker jo at dette går begge veier. Foreldre kan også være flinke til å hjelpe besteforeldre om det er noe som de trenger hjelp med.

Vi har bil, det har ikke besteforelderen her, så derfor har vi ofte stillt opp og kjørt og handlet større gjenstander som er tungvint å ta på buss. Vi stilte også opp og tok nedvask av huset som var til salgs. Vi tok ikke betaling men ville gjerne bytte det i barnevakt innimellom 😁

Man må gi og ta, da tror jeg at man får ett godt forhold på tvers av generasjonene.

Anonymkode: 7f412...011

Har du noe forskning eller noe på at foreldre er mer kravstore på besteforeldrehjelp enn før? Eller er det noe du føler på deg?

Det jeg føler på meg er at da jeg vokste opp hadde mine fulltidsarbeidende besteforeldre masse tid til meg, overnattet flere ganger i måneden osv. Mens mine foreldre, som nå har blitt besteforeldre, reiser land og strand på langweekend og treffer venner for å ta et glass vin på ukedagene, så de har mindre tid til barnebarn.

Anonymkode: 9f2c0...102

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sitter sammen med dem og foreldrene under middager og kaffe besøk. Gir de gjerne litt småting når vi sees, og snakker med dem, men tenker det er fint barn løper litt rundt etter mat eller går å spiller på brettet.

Anonymkode: 7b9f1...f0c

Så du har egentlig ikke noen kvallitetstid med de. Jaja, da får de jo ikke noe forhold til deg da. 

Anonymkode: ffa64...69a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noe forskning eller noe på at foreldre er mer kravstore på besteforeldrehjelp enn før? Eller er det noe du føler på deg?

Det jeg føler på meg er at da jeg vokste opp hadde mine fulltidsarbeidende besteforeldre masse tid til meg, overnattet flere ganger i måneden osv. Mens mine foreldre, som nå har blitt besteforeldre, reiser land og strand på langweekend og treffer venner for å ta et glass vin på ukedagene, så de har mindre tid til barnebarn.

Anonymkode: 9f2c0...102

Jeg sitter med akkurat samme følelse. Mitt barn har veldig liten relasjon til sine besteforeldre fordi de ikke har tid og møter aldri barna på barna sine premisser. Mine foreldre var egostiske da jeg vokste opp og er der enda. Forventer nå som mine besteforeldre ikke er her lenger at vi som barn skal stille opp for de. Jeg føler mange av dagens besteforeldre ikke skjønner hvor mye hjelp de fikk samt at de var helt annerledes foreldre også. De var jo Knapt med oss barn. Mine besteforeldre var sfo omtrent så lenge vi ville. 

Anonymkode: 06b37...e8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 13.48):

Jeg vet ikke helt. Er det snakk om en dag, eller en fast ordning som kan vare en stund?

Forstår godt at den eneste fritiden du har er på dagtid, og jeg er hvert fall en som må ha litt tid helt for meg selv i blant. Jeg jobber 08-16, og får den tiden når barnet er i seng på kvelden.

For en kort periode, eller et engangstilfelle, synes jeg man kan strekke seg langt. Min mor pensjonerte seg da jeg gikk gravid, så hun er alltid på tilbudssiden. Har derfor ikke erfaring med bestemødre som må på jobb i tillegg.

I min familie er det vanlig å hjelpe hverandre, men jeg har måttet sette ned foten selv. Under pandemien jobbet jeg på hjemmekontor, og jeg har en søster og svoger som trodde det betydde at jeg hadde fri. De hadde ikke råd til SFO på fulltid, og min søster hadde en periode vondt for å være alene hjemme med datteren sin etter skolen og frem til far kom hjem. Jeg bor 20 min unna skolen, men første gangen de ringte så tenkte jeg at det var et engangstilfelle, og reiste og hentet barnet og hadde det hos meg midt i arbeidstiden. Det var ikke et engangstilfelle, og de fortsatte å spørre tre ganger i uka. Jeg sa at jeg hadde fast arbeidstid mellom kl 08-16, og ikke kunne bruke 40 min på reisevei OG ha et barn som ikke klarte å forstå at jeg måtte jobbe, midt i arbeidstiden min.

De kunne ikke forstå dette, og ble kjempesure. Jeg prøvde å forklare at jeg i så fall måtte ha tatt fri fra jobb, for hjemmekontor er også jobb, og at det mest riktige var at far tok fri fra jobb i sånne tilfeller. Jeg ble bombadert med meldinger om hvor dårlig gjort det var, men jeg sto ved mitt at enten må far eller tante ta fri, og da er det fars ansvar. Uansett, jeg måtte ha en akutt kikkullsoperasjon, og ble sykemeldt de første dagene da smertene var på det verste. Da ringte de og sa at jeg ikke hadde en unnskyldning mer, for nå hadde jeg jo fri uansett. Altså, jeg ble så satt ut, og er fortsatt helt satt ut to år senere..

Poenget er at uansett om vi har for vane å hjelpe hverandre, så er det ikke alltid man kan. Nå skal det sies at jeg aldri har fått hjelp av min søster og svoger tidligere, men jeg har stilt opp når jeg kan. I din situasjon hadde jeg kanskje stilt opp i akuttfasen, men skjønner at det er en dårlig permanent løsning når det er den eneste fritiden du har. Ikke alle har besteforeldre i nærheten, og de må vel ta ut avspasering, ferie, fri uten lønn osv.

Anonymkode: 99ec1...62f

i denne situasjonen var din søster totalt urimelig

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør....

Du er jo i din fulle rett til å si nei, men hvis jobben din tærer så på deg at du ikke kan ha et liv utenom fordi du er helt utslitt,så høres jo det ut som noe du kanskje burde finne ut av årsaken til. For slik skal det ikke være.

Det kan nok være en fordel å være litt hjelpsom overfor nær familie man bryr seg om. Med tiden vil det sannsynligvis bli du som trenger hjelp fra dem.

Det høres ikke ut som om de ber deg om mye. Litt kvalitetstid med barnebarnet kan kanskje være hyggelig,selv om du er sliten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg sitter med akkurat samme følelse. Mitt barn har veldig liten relasjon til sine besteforeldre fordi de ikke har tid og møter aldri barna på barna sine premisser. Mine foreldre var egostiske da jeg vokste opp og er der enda. Forventer nå som mine besteforeldre ikke er her lenger at vi som barn skal stille opp for de. Jeg føler mange av dagens besteforeldre ikke skjønner hvor mye hjelp de fikk samt at de var helt annerledes foreldre også. De var jo Knapt med oss barn. Mine besteforeldre var sfo omtrent så lenge vi ville. 

Anonymkode: 06b37...e8c

Ja, men dere var vel litt roligere og mer veloppdragne enn dagens barn?

Dere måtte kanskje ikke ha noen til å underholde dere hele tiden? Er det sånn at når man ser bort et øyeblikk fra barnebarna, så river de ned huset? Det har jeg fått inntrykk av!

Anonymkode: 047b4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (56 minutter siden):

i denne situasjonen var din søster totalt urimelig

Det vet jeg.

Nå fikk jeg ikke helt med meg om det var et akutt engangstilfelle TS ble bedt om, eller om det var fast. 
Jeg kan strekke meg langt, spesielt i akutte situasjoner, men en fast avtale om barnevakt som omfatter alle mine timer med fritid…Nja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det vet jeg.

Nå fikk jeg ikke helt med meg om det var et akutt engangstilfelle TS ble bedt om, eller om det var fast. 
Jeg kan strekke meg langt, spesielt i akutte situasjoner, men en fast avtale om barnevakt som omfatter alle mine timer med fritid…Nja.

Nei , er pga streiken,  men vet ikke hvor lenge den varer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det vet jeg.

tror det var snakk om noen timer innimellom om jeg ikke husker feil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei , er pga streiken,  men vet ikke hvor lenge den varer.......

Det leste jeg, men mente de da hver dag frem til den er over?

Har mor og far prøvd å snu om på sine jobber/planer osv? 

Streiken rammer jo mange, så rart at det ikke samkjøres så man deler på ansvaret. At et par barn er hos Ole den dagen, også er de hos Hanne neste dag, så slipper alle foreldrene å ta fri samtidig.

Min mor er nå førtidspensjonert, og jeg vet at hun hadde stilt opp, men jeg hadde likevel ikke fått meg til å be om at hun tok barna mine hver dag frem til streiken er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Streiken rammer jo mange, så rart at det ikke samkjøres så man deler på ansvaret. At et par barn er hos Ole den dagen, også er de hos Hanne neste dag, så slipper alle foreldrene å ta fri samtidig.

Min mor er nå førtidspensjonert, og jeg vet at hun hadde stilt opp, men jeg hadde likevel ikke fått meg til å be om at hun tok barna mine hver dag frem til streiken er over. 

Les innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

det er da mer rimelig at en av foreldrenes mor hjelper SITT EGET BARN med barnepass enn en bekjent forelder til et annet barn i klassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 21.34):

Er hun bhg lærer kan hun ta barnet med på jobb. 

Anonymkode: 829e9...779

Nei, faktisk ikke. Og det har med forsikring på barna å gjøre som barnehagen betaler for. Om det hadde skjedd noe hadde barnehagen ikke vært dekt for det barnet, så det er faktisk ikke lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...