Gå til innhold

Svikter jeg som bestemor ved å si nei til å hjelpe barna ved streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er søsken som er barnehage alder også i bildet.

Anonymkode: 7b9f1...f0c

Men nå er det 8-åringen de har behov for selskap til noen timer her og der, ikke barnehagebarna!

Jeg har et barn på samme alder, og jeg merker knapt nok at ungen er i hus store deler av døgnet. 8-åringer spiser selv, går på do selv, gamer om de ikke er ute med venner etc. hvor mye energi krever det av deg å spise lunsj sammen med barnebarnet ditt? 
Du kan hvertfall glemme noe forhold til de når ungene blir større. Vis meg den tenåringen som gidder å prioritere en gammel (og i grunn fremmed) dame over kompiser, jenter og fotball når de ikke har en relasjon fra før.

Det virker som du nesten ikke har kontakt med barnebarna. Godt mulig du kaller deg bestemor, men for ungene vil du jo bli en fremmed. Hjelper lite at du og sønnen din oppmuntrer ungene til å besøke bestemor når de har blitt eldre, da «bestemor» er like fjern for de som dama de traff på Kiwi under dagens handletur.

Anonymkode: 77498...c95

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære TS, mulig det hadde vært lurt å prøve et par timer i terapi for å finne ut hvor og bearbeide frykten for å lengte?  Høres ut som det hemmer deg og hindrer deg å utvikle relasjonen til barnebarna. De lengter nok i realiteten ikke så mye som det du tenker, men egne erfaringer fra barndommen kan sitte hardt i.

Anonymkode: 14fb4...14e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at alt går til helvete i samfunnet man er så raskt ute med trusler (besøker deg ikke på gamlehjemmet), da har man vel allerede planer om å ikke besøke så mye på gamlehjemmet.

Anonymkode: a6645...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner jo at alt går til helvete i samfunnet man er så raskt ute med trusler (besøker deg ikke på gamlehjemmet), da har man vel allerede planer om å ikke besøke så mye på gamlehjemmet.

Anonymkode: a6645...07e

Men har du for vane å besøke det som i realiteten er totalt fremmede på sykehjem?

Når Per, Kåre og Jensine har truffet bestemor kanskje 2-3 ganger i året fra de var født til de ble tenåringer, og bestemor har aldri selv tatt initiativ til å bli kjent med de, så er hun en fremmed for de (selv om hun kaller seg bestemor).

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du lager masse unnskyldninger for deg selv. Som Atle Antonsen ville sagt TA DEG SAMMEN!

Selv om du jobber, selv om du er introvert, så er ikke dette så ille som du skal ha det til. Du kommer ikke til å segne om av utmattelse, av å si ja til forslaget fra svigerdatter. Send henne en melding å si at du har ombestemt deg, du vil gjerne hjelpe. Ved å glede andre, kommer du til å bli lykkeligere selv!

Det virker som du har murt deg helt inne, og ikke tør å prøve en gang. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har en trist holdning ts. Det er barnebarnet ditt det er snakk om her. 

Både min mor og min svigermor stiller opp uten å blunke hvis vi trenger hjelp, og vi er dem evig takknemlige. Begge har et nært og godt forhold til barnebarna. 

Her burde du tenke litt lenger enn egne behov altså. 

Anonymkode: 21549...1f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli veldig koselig med en 8 åring alene. Nå er han så stor at dere kan prate sammen.  Kanskje dere kan spise boller og snakke litt. Spille noe? Det trenger ikke være så mye. Det er en gyllen anledning til å bli litt kjent med han. 

Jeg har gode minner av å spille og "drikke kaffe" med min mormor ved kjøkkenbordet. Min mormor var slik at hun ikke likte folk, og i ettertid har jeg forstått at det var litt sosial angst som lå der. Det het jo ikke det den gang. Men hun og jeg hadde det veldig koselig. Som ungdom når alt buttet imot, så pakket jeg sekken og dro til mormor. Der fikk jeg noen som lyttet til meg, og roen. 

Det tror jeg betydde mye for både meg og henne. 

Anonymkode: 5cc02...6a4

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjip, veldig kjip!
Her stiller besteforeldre opp på alle planleggingsdager osv, selv om de enda er i jobb. Min mor feks, tilbyr seg å ha på planleggingsdager og flytter sine fridager for å få dette til. Og det er hun som tilbyr seg!
Hun er i 80% stilling, har hus&hjem og er 70 år!  Jeg trenger ikke spørre engang! Hun tar det som en selvfølge og setter pris på tiden hun får med barnebarnet sitt.  
Og dette er ikke en 8-åring som klarer seg selv, dette er en 4-åring som man må aktivisere og være med hele tiden.

Er barnet sykt, utenom feber og omgangssyke, så er det også mine foreldre som ønsker å ha mitt barn noen av dagene den er hjemme. Jeg har lederstilling og det er ikke noen andre som gjør min jobb, de vet hva det å være leder er og ansvar som følger med, så de avlaster meg så godt de kan. Jeg vet jeg er bortskjemt og den dagen når mine foreldre trenger hjelp, så kommer jeg til å stille opp så mye jeg kan for dem, fordi de viser at det er det familier gjør, de stiller opp for hverandre og hjelper hverandre.

Det du viser, er at man skal tenke på deg selv først og ikke stille opp for hverandre. Tror det kan bli en trist tid for deg når du ikke har skapt bånd med dine barnebarn og du blir pensjonist, det blir en ensom tid for deg.. Hvem vil besøke en gammel dame som de egentlig ikke kjenner?

Anonymkode: d81e2...00c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er vanskelig for deg å passe en på 8 år mens foreldrene går tur? Øve deg på å passe så store barn?

Altså dette må være en trolletråd, ingen voksne mennesker er så evneveike at de må øve på å passe så store barn. 

tenker det samme. Ts har jo hatt små barn selv en gang

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dersom du er bestemor og det er 20 år til du kan pensjonere deg så tilhører du på ingen måte det som betegnes som «besteforeldregenerasjonen». Da tilhører du nok heller en smalere gruppe som har fått barn tidlig i flere generasjoner, i og med at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er 29,8 år, og selv så langt tilbake som 1986-1990 var den 25,3 år. 

Anonymkode: 8cfab...17b

Det var ikke meg som skrev dette. Jeg er pensjonist innen 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke meg som skrev dette. Jeg er pensjonist innen 5 år.

Undertegn med ts da, så vi vet hvilken AB du er. 

Uansett så har du jo fått ettertrykkelig svar på spørsmålet ditt. Du SVIKTER som bestemor. 

Anonymkode: ffa64...69a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hehe, du har jo liksom hatt egne barn...

Nei, dette ble bare visst bare trolling på slutten gitt. 

Anonymkode: 313d1...163

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei ingen tøys.

Jeg lengtet masse som barn selv,og husker hvor vondt det var.

Jeg sikter til at du nødvendigvis har hatt EGNE barn siden du fremstiller deg som bestemor. 

Hvordan klarte du liksom å oppdra disse når du påstår at du har ingen erfaring med barn, og ikke tør å være alene med dem? 

Bare trolling folkens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
Anonyme-meg skrev (På 16.9.2022 den 20.29):

Du snakker om å komme med noe konstruktivt 🙈🙈

Det er faktisk foreldrene selv som må løse problemet sitt selv. Dem har spurt, men fått et nei som denne bestemoren har sin fulle rett til å si.

Det virker som mange glemmer her at denne bestemoren jobber selv i full stilling. For alt vi vet så kanskje ikke hun har mer energi enn å være på jobb. 

Noen lever nok i den villfarelsen at familie hjelper hverandre. Tenk, noe så utrolig 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.26):

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Ja du er litt kjip synes jeg. Dette er en kjip situasjon ingen utenom lærerne kan noe for. Det er også en begrenset periode. Her ville jeg faktisk stilt opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
rabrabara skrev (16 minutter siden):

Noen lever nok i den villfarelsen at familie hjelper hverandre. Tenk, noe så utrolig 🙄

Ja det er mange som stiller opp for hverandre. Og det er kjempe bra det. Men ingen som kan forvente å få hjelp. Dem har spurt, fikk et nei. Trenger ikke å være et dårlig menneske av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (16 minutter siden):

Ja det er mange som stiller opp for hverandre. Og det er kjempe bra det. Men ingen som kan forvente å få hjelp. Dem har spurt, fikk et nei. Trenger ikke å være et dårlig menneske av den grunn.

Det er sant. Men nå spurte TS selv om hun var vanskelig som ikke gjorde dette. Så da svarte jeg på det. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonyme-meg skrev (27 minutter siden):

Jo, man bør faktisk forvente å få hjelp fra familie og venner dersom man trenger det.

Hvis ikke er det noe alvorlig galt med samfunnet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Synes du burde hjelpe til her. Ikke nødvendigvis hver dag, hele dagen fram til du skal på jobb, men en skoledags-lengde (4-5 timer) 2-3 dager i uka burde du i alle fall kunne stille opp. Denne streiken varer jo ikke evig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning: min mor spør om å få passe barna mine fordi hun vil, ikke fordi vi har behov for det. Hun har et nært og trygt forhold til barnebarna, fordi hun har prioritert og vil være sammen med dem. 

Det eksempelet med gamlehjem er jo realiteten, du trenger ikke være kommet på gamlehjem heller ts, før du merker at barnebarna ikke bryr seg så hardt.

Anonymkode: 80fc5...14d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...