Gå til innhold

Svikter jeg som bestemor ved å si nei til å hjelpe barna ved streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

litt vanskelig for arb giver å forholde seg til en streik som varer i ubestemt tid da... 

Hvorfor gjøre ting så vanskelig? Man kan søke om ulønnet permisjon. De fleste arbeidsgivere har vel forståelse for at folk har barn når det er streik. 

Anonymkode: 79d6f...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor gjøre ting så vanskelig? Man kan søke om ulønnet permisjon. De fleste arbeidsgivere har vel forståelse for at folk har barn når det er streik. 

Anonymkode: 79d6f...2c1

ja men msn må jo søke om perm innenfor en gitt tidsperiode

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette  med streik er jo en ekstraordinær situasjon som ingen av foreldrene eller barnet er skyld i. Synes du er rimelig kjip. Begge sett besteforeldre hos oss er i full jobb, men alle har tatt kontakt for å spørre hva de kan gjøre/ hva de kan bidra med.

Men det tristeste er jo gutten på 8 år som du ikke ser noe verdi eller glede i å være sammen med. 

Anonymkode: 549b9...754

det jeg synes er trist er at det finnes mennesker som på bakgrunn av et kort innlegg kan si at dette er et menneske som ikke ser noe verdi eller glede i å omgås barnebarnet sitt og som er kjip,

Om man ber om en tjeneste, er det lov å si nei. Om jeg mener at Bestemor burde prøve å strekke seg litt for å hjelpe til? absolutt. Om det er ok å si: du fortjener å dø alene, du bryr deg ikke om barnebarnet ditt om man ikke har anledning til å være barnevakt? hmmmm … stein møt glasskus. Dere er kjipe!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er en kjip bestemor. Men det er vel de fleste norske besteforeldre, så det er ikke akkurat sjokkerende. Det er jo totalt sosialt akseptabelt å være en dårlig bestemor i Norge. Så ikke stress.

Anonymkode: 65a98...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.26):

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Anonymkode: 7b9f1...f0c

Noen ganger har man ikke overskudd eller ressurser til å stille opp. Det optimale da er om man kan foreslå å komme en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som min svigermor. Da Norge stengte ned i 2020 var hun ikke villig til å passe, eller se, barnebarna. Besteforeldre skulle jo ikke passe. Greit nok, men dama var altså 48 år og 100% frisk. Hjemmeværende i tillegg. Jeg jobber i et samfunnskritisk yrke, så mannen måtte pent bli hjemme. Mistet nesten jobben. 

Anonymkode: d3391...443

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Noen ganger har man ikke overskudd eller ressurser til å stille opp. Det optimale da er om man kan foreslå å komme en annen dag.

Jeg sover dårlig, og må bruke kreftene til arbeidet.

Jeg mener ikke at barnebarnet skal legges frem som hvem som helst, er glad i familien, men må tenke meg selv først. Jeg eier egen bolig og må holde meg gående.

Har fått tilbud om å komme et par timer å se til han, men det er også for mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 20.08):

Jeg mener man ikke skal få barn, og forvente at folk skal stille opp som barnevakter.

Anonymkode: 07dab...69c

Samfunnet har jo vært slik siden man  begynte å poppe ut barn. Man trenger hjelp fra hverandre. Men i retningen det går i nå, står man mer og mer alene. Det er liksom skam å få hjelp, da? Ikke rart ensomhet og diverse psykiske lidelser skyter til himmels. Mange vil bare sitte alene i et mørkt rom med den forbanna telefonen. Oppskrift på latskap, depresjon, øke sosial angst og ensomhet.

Anonymkode: 6eaff...44b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samfunnet har jo vært slik siden man  begynte å poppe ut barn. Man trenger hjelp fra hverandre. Men i retningen det går i nå, står man mer og mer alene. Det er liksom skam å få hjelp, da? Ikke rart ensomhet og diverse psykiske lidelser skyter til himmels. Mange vil bare sitte alene i et mørkt rom med den forbanna telefonen. Oppskrift på latskap, depresjon, øke sosial angst og ensomhet.

Anonymkode: 6eaff...44b

Jeg er introvert og trenger tid alene før kveldsvakter. Jeg har litt fri innimellom om jeg har jobbhelg, men da er jo det min mulighet til å hente meg inn. Når man ikke får energi av å være med andre,så får man ikke det. Uavhengig hvor glad man er i de. 

Jeg er glad jeg kan eie egen bolig ,og da må jobben komme som første prioritet. 

Riktig at jeg ikke ser dem mye ettersom jeg jobber mest deres fritid, hvor de har mulighet til å sees.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sover dårlig, og må bruke kreftene til arbeidet.

Jeg mener ikke at barnebarnet skal legges frem som hvem som helst, er glad i familien, men må tenke meg selv først. Jeg eier egen bolig og må holde meg gående.

Har fått tilbud om å komme et par timer å se til han, men det er også for mye for meg.

så da ser du aldri barnebarnet ditt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du høres ut som min svigermor. Da Norge stengte ned i 2020 var hun ikke villig til å passe, eller se, barnebarna. Besteforeldre skulle jo ikke passe. Greit nok, men dama var altså 48 år og 100% frisk. Hjemmeværende i tillegg. Jeg jobber i et samfunnskritisk yrke, så mannen måtte pent bli hjemme. Mistet nesten jobben. 

Anonymkode: d3391...443

48 år og frisk. Fy for ei kjip kjerring. Håper ikke hun var ei sånn som maste på dere om å få barn fordi hun ønsket så sterkt å bli bestemor, for da er det dårlig å ikke stille opp

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er kjip. Dette er jo en fin mulighet til å skape et fint forhold med barnebarnet ditt også. En 8-åring er jo ganske selvgående. Svigermor meldte seg til å passe datteren vår frivillig pga. streiken.

I vår familie hjelper alle til, jeg synes det er en rar utvikling at det skal være mer og mer inviduelt. Datteren vår har et flott forhold med besteforeldre fordi de er involverte. Til tross for at de er "yngre" med aktive liv (jobb, trening osv). For å ikke nevne at det er gull for meg og pappaen. 

Anonymkode: 76929...ca7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er introvert og trenger tid alene før kveldsvakter. Jeg har litt fri innimellom om jeg har jobbhelg, men da er jo det min mulighet til å hente meg inn. Når man ikke får energi av å være med andre,så får man ikke det. Uavhengig hvor glad man er i de. 

Riktig at jeg ikke ser dem mye ettersom jeg jobber mest deres fritid, hvor de har mulighet til å sees.

Da har du jo (mer eller mindre) meldt deg ut fra livene deres og er fullstendig komfortabel med det, så da er det jo bare å fortsette. 🤷‍♀️

Jeg håper for øvrig at du kommer til å trives med å være alene også når du ikke lenger treffer mennesker via jobb, for dette er dessverre oppskriften på å skape en familierelasjon hvor din sønn er lei av deg og barnebarnet ditt ikke bryr seg, fordi han ikke kjenner deg. 

Anonymkode: 8cfab...17b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også introvert, veldig også. 

Jeg bruker fritiden min på trening eller slappe av, og med familien min - fordi de gir meg glede. Selv om man er introvert så er det ikke slik at man må bruke all ledige tid alene - da er det ikke introvert som er årsaken til at man velger å ta avstand. Muligens depresjon heller f.eks. 

Anonymkode: a3a2e...05e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da har du jo (mer eller mindre) meldt deg ut fra livene deres og er fullstendig komfortabel med det, så da er det jo bare å fortsette. 🤷‍♀️

Jeg håper for øvrig at du kommer til å trives med å være alene også når du ikke lenger treffer mennesker via jobb, for dette er dessverre oppskriften på å skape en familierelasjon hvor din sønn er lei av deg og barnebarnet ditt ikke bryr seg, fordi han ikke kjenner deg. 

Anonymkode: 8cfab...17b

Jeg har tenkt å førtidspensjonere meg, da er eldste barnebarnet 14 år. For håpe jeg kan ta igjen mye tapt tid da. 

Jeg har ikke meldt meg ut....,men jeg er ikke trygg på å ha barnebarna hos meg når jeg ikke sover godt om nettene. Jeg prøvde ha de alene for noen år tilbake, men eldste med å kjøre de hjem fordi jeg følte de lengtet. Er så vondt når de lengter og da er det bedre at de er hos mamma og pappa. Grunnen er ikke bare jobb, men det at det er så vondt å lengte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.26):

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Barn på 8 som sluttet på sfo til han gikk i 4.? Hallo, de er ikke 8 år og går i 4 klasse, de begynner skoleåret det året de fyller 6, så de kan fint ha barnet på sfo en stund til

Anonymkode: 65846...7b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...