Gå til innhold

Svikter jeg som bestemor ved å si nei til å hjelpe barna ved streik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Anonymkode: 7b9f1...f0c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettelse: svigerdatter kunne ta litt med på jobb, men spurte om han kunne være litt sammen med meg enkelte dager. Jeg har ikke særlig lyst til å ha et barn her min fritid hvor jeg må ta meg inn. Begynner 15 og slutter 23 på jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok strukket meg litt og tilbudt meg å være med ham et par dager. Men ja, man skulle jo tro at foreldrene på trinnet samkjørte seg litt og delte på barnepass.

Anonymkode: 7d011...62e

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville nok strukket meg litt og tilbudt meg å være med ham et par dager. Men ja, man skulle jo tro at foreldrene på trinnet samkjørte seg litt og delte på barnepass.

Samkjører barnepass? Aldri hørt om 😅

Anonymkode: f7ab1...8d1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mest sannsynlig har de andre barna på trinnet, familiemedlemmer som gladelig tar dem inn og har dem hos seg. 

Anonymkode: a3a2e...05e

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei? Jeg forstår at du er sliten, og du er ferdig med å oppdra barn. Samtidig gjelder forespørselen en forsvinnende liten tid i ditt liv, og med mindre du har utfordringer utenom det vanlige, «tåler» du litt samvær med barnebarnet ditt et par (arbeids)dager. 

Du er i din fulle rett til å si nei, men mine foreldre har vært som deg, og det har vært ganske sårt. Nå er de eldre og syke, og forstår ikke hvorfor barnebarna ikke vil treffe dem. Men de har jo aldri brukt tid på å danne en dyp relasjon, og barnebarna i mellomskolealder vil heller bruke tiden på venner og fritidsaktiviteter.

Anonymkode: dc760...9ff

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg er glad du ikke er min bestemor eller svigermor for den sakens skyld. Du takker nei til å tilbringe tid med barnebarnet ditt og attpåtil vil du ikke hjelpe ditt eget barn i en situasjon som ikke skyldes barn eller partner. 
Ja, du er kjip! Å ikke verdens beste bestemor

Anonymkode: 7620c...e0f

• Liker 37
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor var over 80 år da hun pusset 2-4 år gamle meg. Dette gjorde hun hver uke. Hun var sliten hun! Over 80 år, oppdratt en haug med unger tidvis alene, hadde ansvaret for gårdsbruket tidvis alene og nå passet et pittelite barn i flere timer. Så jeg synes det er stusslig at en person ung og sprek nok til å jobbe ikke greier å passe en 8-åring😅

Anonymkode: 17f5e...6dd

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er kjip. Men det som virkelig er dumt er at ødelegger en enestående sjanse til å bli virkelig kjent med ditt barnebarn. En enestående mulighet til å knytte tettere bånd. 

Jeg er redd du kommer til å angre på dette senere, når det brått er for sent å knytte skikkelig bånd til barnebarnet. 

Anonymkode: df6e0...aba

• Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mest sannsynlig har de andre barna på trinnet, familiemedlemmer som gladelig tar dem inn og har dem hos seg. 

Anonymkode: a3a2e...05e

Dette.

Det er vanskelig å «samkjøre barnepass» når samtlige av barnas venner blir passet av familie. TS orker ikke være sammen med et barn i noen timer, så da er det jo åpenbart helt urealistisk å forvente at andre barns besteforeldre skal orke å passe både sine egne barnebarn og andres.

Anonymkode: 8cfab...17b

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en ypperlig mulighet til å danne bånd med barnebarnet ditt. Dette er snakk om noen timer før jobben din. Du vil ikke være med han en dag eller to i uken en gang? Ikke bli overrasket om de takker nei til neste gang du inviterer på noe… 

Hadde du stilt det annerledes til det om det var sønnen din som spurte?? 

Anonymkode: ae6af...8be

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, du er kjip.

«Et barn», altså - det er barnebarnet ditt 🤷‍♀️

Jeg og ett søsken til hjalp min søster når hun ikke fikk tilrettelagt praksis på studiene. Så hun fikk ikke levert til SFO osv, måtte også ta kveldsvakter. 

Da stod jeg opp 05 på morgenen for å avløse henne, og det andre søskenet gjorde det samme. På kveldsvaktene hentet jeg, lagde middag osv. 

Såpass store barn er ikke slitsomt å være med. 

• Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svigerdatter har ikke så mye familie, og jobber i samfunnskritisk yrke uten mulighet for hjemmekontor. Min sønn har en type jobb hvor man ikke kan ha med barn. De har et barn på 8 år, som nettopp har sluttet på Sfo. Altså han gikk frem til han begynte i 4. ,og de bruker ikke Sfo mer. Han er hjemme alene fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem.

Nå er det streik, og gutten må være alene hele dagen. Dette forstår jeg er lenge.

Svigerdatter sender meg melding å spør om gutten kan være noen timer sammen med meg innimellom, og at jeg kan kjøre han hjem før kveldsvakt. Jeg jobber i butikk ,full stilling,  kveldsvakter og er dau sliten og nok med meg selv. 

Jeg svarer at jeg tror ikke jeg orker hjelpe, men at jeg kan prøve ved krise. Hun svarer at han bare trenger litt selskap, og ikke underholdning. 

Er jeg kjip? Hun godtok svaret, men ikke hørt fra de på noen dager. De kan vel ordne seg med å ta ut fri eller ordne med andre foreldre??

Her tenker jeg mor og far må finne ordninger med sine arbeidsgivere, som fungerer så lenge streiken varer. Kan de ikke det, har de valgt feil jobber... Det går faktisk ut over barna, når foreldre er altfor materialistiske. Stakkars gutt!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er kjip! 8 åringer klarer seg stort sett greit selv, og gir deg muligheten til å slappe av selv om de er til stede. Og det er heller ikke et hvilket som helst barn du skal være sammen med. Særlig hvis du selv benyttet deg av besteforeldre da du selv hadde små barn. Lærte du ingenting om viktigheten av familierelasjoner etter koronahelvetet?

Anonymkode: 3b941...785

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...