Gå til innhold

Ny bekjent som avbryter- sporer av midt i samtale!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt ei ny bekjent som er veldig hyggelig. Vi trives i hverandres selskap, og hun er hyggelig så det er ingenting å si på det. Ønsker gjerne å bli enda bedre kjent. 

Men jeg har latt merke til at hun avbryter, sporer av tidt og ofte midt i samtalen. Hvis jeg sier noe så for jeg ikke fullført alltid, før hun hopper rett på seg selv med ett annet emne. 

Det er jo greit det at man skal prate om seg selv, jeg er interessert i hennes ting å lytter etter. Men det er skikkelig irriterende hvis jeg sier noe, og så plutselig bare runder hun det av på en måte. 

Forstår dere hva jeg mener? 

Noen med liknende erfaring som kan gi meg noen tips, råd? :)

Det er alt for tidlig i en ny relasjon å konfrontere. Det ser jeg ingen hensikt med. 

Anonymkode: db5e1...c72

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som ADHD

Anonymkode: 69a7a...e77

• Liker 6
Skrevet

Du kan kommentere situasjonen/sette grenser der og da.

»vent litt»

«jeg var ikke helt ferdig»

og så fortsette å snakke 

Ikke konfrontere som i «du pleier å avbryte»

Anonymkode: 8f3e5...506

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som typisk adhd egentlig.  Så vil du bli kjent , så må du også bli kjent med den siden også. Adhd podcast gir deg en pekepinn på hva det kan gå ut på. Mange har det uten diagnose også. Jeg har det og setter stor pris på at andre sier fra når jeg blir litt mye,  da selvreguleringen ikke er helt på plass

Anonymkode: 77a40...a00

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan kommentere situasjonen/sette grenser der og da.

»vent litt»

«jeg var ikke helt ferdig»

og så fortsette å snakke 

Ikke konfrontere som i «du pleier å avbryte»

Bra forslag! Takk. 

Ja eller la hun få fullføre så fortsette over på det jeg hadde å si. Feks men tilbake til det jeg skulle si? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som typisk adhd egentlig.  Så vil du bli kjent , så må du også bli kjent med den siden også. Adhd podcast gir deg en pekepinn på hva det kan gå ut på. Mange har det uten diagnose også. Jeg har det og setter stor pris på at andre sier fra når jeg blir litt mye,  da selvreguleringen ikke er helt på plass

Joda. Det kan være. Det vet jeg jo ikke. Hun virker for rolig til å ha det. Men jeg vet jo at man kan ha add eller adhd uten hyperaktivitet. 

For meg virker det mer som det går på at hun ikke har interesse av det jeg skal si eller at hun er usikker. 

Men for all del, man vet jo aldri. 

Takk for tips! 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ta meg selv i å gjøre det samme, og jeg har ikke adhd. 
men jeg henter meg inn igjen i samtalen. «Beklager jeg avbrøt, du sa..»

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også flink å avbryte andre,.oftest når jeg har litt for mye koffein innabords... en uting egentlig

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjør jo ikke hun her. Hun beklager ikke hehe. 

Alle kan vi jo avbryte. Jeg også sikkert. Men jeg er veldig bevisst på å ikke gjøre det i nye relasjoner da. 

Men her skjer det hver gang. 

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda. Det kan være. Det vet jeg jo ikke. Hun virker for rolig til å ha det. Men jeg vet jo at man kan ha add eller adhd uten hyperaktivitet. 

For meg virker det mer som det går på at hun ikke har interesse av det jeg skal si eller at hun er usikker. 

Takk for tips! 

Ts

Det kan også være hun er usikker :) 

Jeg er fæl på det der. Jeg og ei venninne med adhd er perfekte samtalepartnere, for vi følger liksom hverandres plutselige nystartede linjer og kan hoppe frem og tilbake. 

Når jeg gjør dette er jeg ikke uinteressert, snarere tvert imot. 

Men, jeg liker når noen andre og tar litt plass og sier «bare vent litt, jeg må si det ferdig». Det opplever jeg som engasjement, og jeg minnes selv på å ikke være for kjapp til å gi replikk.

Det er rett og slett hjernen min som blir litt vel overivrig når jeg LIKER å snakke med noen. 
Merkelig respons av hjernen, men det er iallefall tilfelle for meg. 

Jeg har ikke adhd som jeg vet om. 

MEN, jeg starter ikke nytt tema på den måten. Type sånn «åja(uinteressert)….HVERTFALL. Har du hørt noe dette helt andre temaet jeg liker?»

Endret av DundreMilfin
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 minutter siden):

Det kan også være hun er usikker :) 

Jeg er fæl på det der. Jeg og ei venninne med adhd er perfekte samtalepartnere, for vi følger liksom hverandres plutselige nystartede linjer og kan hoppe frem og tilbake. 

Når jeg gjør dette er jeg ikke uinteressert, snarere tvert imot. 

Men, jeg liker når noen andre og tar litt plass og sier «bare vent litt, jeg må si det ferdig». Det opplever jeg som engasjement, og jeg minnes selv på å ikke være for kjapp til å gi replikk.

Det er rett og slett hjernen min som blir litt vel overivrig når jeg LIKER å snakke med noen. 
Merkelig respons av hjernen, men det er iallefall tilfelle for meg. 

Jeg har ikke adhd som jeg vet om. 

Kunst pauser er helt håpløst for meg. For huet mitt gar alt for mye som popper ut, og komner alltid på noe å si, selv om det er totalt uinteressant.  Akkurat nå er det så ille at jeg ikke tør å prate ed folk nesten. For har 0 kontroll.  Og da bare hater jeg meg selv etterpå

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunst pauser er helt håpløst for meg. For huet mitt gar alt for mye som popper ut, og komner alltid på noe å si, selv om det er totalt uinteressant.  Akkurat nå er det så ille at jeg ikke tør å prate ed folk nesten. For har 0 kontroll.  Og da bare hater jeg meg selv etterpå

Har ei venninne som veldig bevisst bare holder kjeft 😂🤷‍♀️

Om jeg har drukket kaffe som noen her nevner, eller er nervøs - så skravler jeg heller mer enn mindre om den andre er for flink på kunstpausene.

Men jeg snakker ikke om meg selv i lengda, prøver liksom draaaaaaa igang samtalen.

Men nå er jo ikke TS der. 

Skrevet

Jeg slet mye med det før, men har jobbet med meg selv og blitt bedre. Jeg blir ofte så gira og når noen forteller eller snakker om noe som jeg er helt med på eller har inputs i så har jeg en tendens til å avbryte, men det er ikke meningen. Munnen snakker før hjernen reagerer

Anonymkode: 080db...25c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja det gjør jo ikke hun her. Hun beklager ikke hehe. 

Alle kan vi jo avbryte. Jeg også sikkert. Men jeg er veldig bevisst på å ikke gjøre det i nye relasjoner da. 

Men her skjer det hver gang. 

Ts

Jeg er også en av de som tar meg i det av og til, men det måtte læres. Jeg vet ikke om det er et snev av ADHD hos meg, men jeg har noe konsentrasjonssvikt og hopper litt mye i tema av og til 🙈.

Det beste er det som noen skrev over, å bare si noe sånn som «jeg var ikke helt ferdig» eller «tilbake til det jeg skulle si» eller noe lignende.

De fleste bør ta det bra, og jeg vet at jeg setter stor pris på å bli stoppet når jeg går på automatikk 🙈.

Anonymkode: 52919...214

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet mye med det før, men har jobbet med meg selv og blitt bedre. Jeg blir ofte så gira og når noen forteller eller snakker om noe som jeg er helt med på eller har inputs i så har jeg en tendens til å avbryte, men det er ikke meningen. Munnen snakker før hjernen reagerer

Anonymkode: 080db...25c

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også en av de som tar meg i det av og til, men det måtte læres. Jeg vet ikke om det er et snev av ADHD hos meg, men jeg har noe konsentrasjonssvikt og hopper litt mye i tema av og til 🙈.

Det beste er det som noen skrev over, å bare si noe sånn som «jeg var ikke helt ferdig» eller «tilbake til det jeg skulle si» eller noe lignende.

De fleste bør ta det bra, og jeg vet at jeg setter stor pris på å bli stoppet når jeg går på automatikk 🙈.

Anonymkode: 52919...214

Kjenner meg veldig igjen i innleggene jeg har sitert her. Jeg både avbryter og snakker altfor mye, ofte fordi jeg blir ivrig. Og av og til sporer jeg av fordi det starter en spontan tankerekke over til noe annet, som jeg da følger. Etter at jeg begynte å tenke over oppførselen min så har jeg skjerpet meg betraktelig, og fokuserer på å være en god lytter. Jeg hadde satt veldig pris på å bli mildt irettesatt ved en "jeg var ikke helt ferdig" eller lignende. Etter at jeg ble klar over det har jeg reflektert over hvilke situasjoner jeg har blitt ekstra skravlete, og det er i tillegg til å være der jeg blir ivrig (feks fordi tema engasjerer) situasjoner der jeg av en eller annen grunn ubevisst føler meg usikker. At det er en slags form for sosial angst. Etter at jeg ble bevisst på det ble jeg mye flinkere til å fokusere på at jeg skal lytte mer enn jeg skal snakke. 

Anonymkode: a1f1a...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips! 

Ts

Jeg har adhd og hadde en sånn bekjent. Ho var ikke interessert. Så enig med deg. Ho er lærer og heter Therese, i tilfelle TS venninne heter det samme. 

Anonymkode: 0a6e5...d70

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har adhd og hadde en sånn bekjent. Ho var ikke interessert. Så enig med deg. Ho er lærer og heter Therese, i tilfelle TS venninne heter det samme. 

Anonymkode: 0a6e5...d70

Hehe hun heter ikke det nei. : p

Men irriterende er det. Det skal sies

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tror alle at det dreier seg om ahdh? Jeg kjenner andre som ikke har det, og også kan gjør dette. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.06):

Høres ut som ADHD

Anonymkode: 69a7a...e77

Tror jeg også. Har en venn som er slik. Jeg må ofte si: la meg få snakke ferdig. 

Anonymkode: 6c2a7...73d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 19.04):

Jeg har møtt ei ny bekjent som er veldig hyggelig. Vi trives i hverandres selskap, og hun er hyggelig så det er ingenting å si på det. Ønsker gjerne å bli enda bedre kjent. 

Men jeg har latt merke til at hun avbryter, sporer av tidt og ofte midt i samtalen. Hvis jeg sier noe så for jeg ikke fullført alltid, før hun hopper rett på seg selv med ett annet emne. 

Det er jo greit det at man skal prate om seg selv, jeg er interessert i hennes ting å lytter etter. Men det er skikkelig irriterende hvis jeg sier noe, og så plutselig bare runder hun det av på en måte. 

Forstår dere hva jeg mener? 

Noen med liknende erfaring som kan gi meg noen tips, råd? :)

Det er alt for tidlig i en ny relasjon å konfrontere. Det ser jeg ingen hensikt med. 

Har selv hatt ei sånn venninne. Veldig slitsomt og irriterende. Hadde jeg oppdaget det tidlig i relasjonen hadde Jeg antageligvis dabbet litt av på kontakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...