AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Min sønn utdanner seg til sjømann, og er selfølgelig stolt av seg selv fordi han har tatt et valg så tidlig i livet. Nå har har startet som matroslærling og trives veldig godt. Dessverre har han hatt utfordringer i oppveksten, som endte med en utredning for ADHD, og nå fikk han nettopp diagnosen. Det jeg reagerer litt på er at psykologen hans på bup sa han bør være klar over at det ikke er sikkert han kan jobbe på sjøen med den diagnosen. Det er ikke alle sjømannsleger som vil gi godkjent helseattest til en med ADHD.... Dette virker veldig urettferdig på meg, for nå har sønnen min endelig selv tatt ansvar og søkt den hjelpen han trenger, og medisiner vil mest sannsynlig gjøre livet så mye lettere for ham! Men skal han altså straffes for dette nå da, ved å ikke få oppfylt drømmen om å jobbe på sjøen og etterhvert stige i gradene helt til kaptein...? Noen som har peiling på dette...? Anonymkode: adf2c...9aa 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Mmmm…..det ville jeg undersøkt om fortsatt er gjeldende, og isåfall hvordan praksisen er. Hva med å kontakte studiestedet for å undersøke? Anonymkode: 27da2...d1c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Synes det høres veldig merkelig ut, han kan jo være en oppegående og velfungerende sjømann med godt regulert ADHD. Søk offisielle kilder for info, søk en second opinion, ikke ta noen forhastede beslutninger Anonymkode: 43d2f...acd 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Dette er nok ikke sant og veldig gammeldags. Hvordan mener du sønnen skal jobbe? Som fisker eller på stort lasteskip? Hvis det et store skip han skal kjøre rundt, så kan det jo hende det er strenge regler 🧐 Anonymkode: c0b5b...8de
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er nok ikke sant og veldig gammeldags. Hvordan mener du sønnen skal jobbe? Som fisker eller på stort lasteskip? Hvis det et store skip han skal kjøre rundt, så kan det jo hende det er strenge regler 🧐 Anonymkode: c0b5b...8de Ikke som fisker nei, men mange av båtene han kan ende på er gjerne mindre enn de store fiskebåtene som finnes i dag... Mannskap på 6 der han er lærling nå. TS Anonymkode: adf2c...9aa
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Min sønn utdanner seg til sjømann, og er selfølgelig stolt av seg selv fordi han har tatt et valg så tidlig i livet. Nå har har startet som matroslærling og trives veldig godt. Dessverre har han hatt utfordringer i oppveksten, som endte med en utredning for ADHD, og nå fikk han nettopp diagnosen. Det jeg reagerer litt på er at psykologen hans på bup sa han bør være klar over at det ikke er sikkert han kan jobbe på sjøen med den diagnosen. Det er ikke alle sjømannsleger som vil gi godkjent helseattest til en med ADHD.... Dette virker veldig urettferdig på meg, for nå har sønnen min endelig selv tatt ansvar og søkt den hjelpen han trenger, og medisiner vil mest sannsynlig gjøre livet så mye lettere for ham! Men skal han altså straffes for dette nå da, ved å ikke få oppfylt drømmen om å jobbe på sjøen og etterhvert stige i gradene helt til kaptein...? Noen som har peiling på dette...? Anonymkode: adf2c...9aa De har bla hatt regler om ikke å ha adhd folk i forsvaret. Men er en vending på det nå. Pga noen med adhd er eksepsjonelt egnet mens andre ikke er det. Har to barn med adhd, der den ene legger merke til alt og da mener jeg mye mer enn det jeg kaller normalt, og den andre helt motsatt ikke får med seg noenting. Så ser godt for meg den ene som leder og den andre ikke hadde taklet det i det heletatt. Anonymkode: 31751...fa8 1
Kaneel Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Min sønn utdanner seg til sjømann, og er selfølgelig stolt av seg selv fordi han har tatt et valg så tidlig i livet. Nå har har startet som matroslærling og trives veldig godt. Dessverre har han hatt utfordringer i oppveksten, som endte med en utredning for ADHD, og nå fikk han nettopp diagnosen. Det jeg reagerer litt på er at psykologen hans på bup sa han bør være klar over at det ikke er sikkert han kan jobbe på sjøen med den diagnosen. Det er ikke alle sjømannsleger som vil gi godkjent helseattest til en med ADHD.... Dette virker veldig urettferdig på meg, for nå har sønnen min endelig selv tatt ansvar og søkt den hjelpen han trenger, og medisiner vil mest sannsynlig gjøre livet så mye lettere for ham! Men skal han altså straffes for dette nå da, ved å ikke få oppfylt drømmen om å jobbe på sjøen og etterhvert stige i gradene helt til kaptein...? Noen som har peiling på dette...? Anonymkode: adf2c...9aa Det er sant det er ikke sikkert han kan sikkerhetsklareres kommer nok litt Ann på hvilken sjømannslege han kommer til kan være fordel å gå til en som kjenner han fra før av og som har klarert han tidligere
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De har bla hatt regler om ikke å ha adhd folk i forsvaret. Men er en vending på det nå. Pga noen med adhd er eksepsjonelt egnet mens andre ikke er det. Har to barn med adhd, der den ene legger merke til alt og da mener jeg mye mer enn det jeg kaller normalt, og den andre helt motsatt ikke får med seg noenting. Så ser godt for meg den ene som leder og den andre ikke hadde taklet det i det heletatt. Anonymkode: 31751...fa8 Takk for svar. Men dette kan jo gjelde hvem som helst: altså en "normal" person kan få med seg veldig mye, mens en annen "normal" person kan vært veldig distré og gå glipp av det meste 🤷♀️ Jeg skjønner bare ikke hva som kan være årsaken til et evt ikke godkjent helseattest.... kan det være medisinene; at de liksom blit ansett som dop? Ja, jeg vet at jeg er på KG nå og ingen her inne er eksperter - men jeg snuser likevel litt rundt i tilfelle noen her kanskje har et barn med samme diagnose og som jobber på sjøen 🙃 TS Anonymkode: adf2c...9aa
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Jeg har jobbet på sjøen i snart 30 år, og har aldri hørt at man ikke får helseattest pga ADHD. Har hatt lærlinger med diagnosen, og det har gått helt fint med dem. Og medisiner er ikke noe problem, det er bare å gi beskjed om det hvis det blir rustesting om bord (gjerne vise emballasjen med navn på til kontrolløren). Anonymkode: df895...b45 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet på sjøen i snart 30 år, og har aldri hørt at man ikke får helseattest pga ADHD. Har hatt lærlinger med diagnosen, og det har gått helt fint med dem. Og medisiner er ikke noe problem, det er bare å gi beskjed om det hvis det blir rustesting om bord (gjerne vise emballasjen med navn på til kontrolløren). Anonymkode: df895...b45 Tuusen takk for betryggende svar 😍 TS Anonymkode: adf2c...9aa
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Jeg kjenner en med adhd som jobber på sjøen, så det er jo mulig. Men han sier selv at helsesjekken er streng, spesielt for psykiske lidelser. Tenker at din sønn bare må prøve, men det kan være noe å ha bakhodet. De med adhd er jo forskjellige og det vil nok være viktig å få helseattest fra en lege som har god kjennskap til individet. Anonymkode: d17f9...f69 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Kjenner mange med Adhd som jobber på sjø. Detter er heller ikke noe sjømannsvegen undersøker. Hilsen kaptein Anonymkode: bf765...06a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Yrkessjåfører tungtransport kan ikke ha ADHD vet jeg. Og sikkert en del andre yrker også. Det er jo logisk, da adhd er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som gir er klart redusert funksjonsnivå som påvirker evne til å operere store fartøy blant annet. Lik det eller ikke, men slik er det. I våre dager er dessverre adhd-diagnosen blitt så utvannet at et lite snev av dårlig konsentrasjon og glemskhet fører til at man styrter til nærmeste utredningsinstitusjon. Og så glemmer man ulempene ved å få alvorlige diagnoser, og klager i ettertid. Anonymkode: cadef...ef9 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Nå handler det vel ikke primært om diagnosen, men om at man medisineres med sentralstimulerende medisiner (som faktisk er dop). Og da sier regelverket om attest; Bruk av medikamenter kan ha stor betydning for arbeidstakers evne til å arbeide på sjøen. Noen har bivirkninger som kan påvirke sikker og effektiv utførelse av arbeidsoppgaver og andre har komplikasjoner som kan øke sannsynligheten for sykdom til sjøs. Avsnittet om medikamentbruk gjelder først og fremst foreskrevne medikamenter som man går på kontinuerlig. Bruk av peroral medikasjon kan være vanskelig ved kvalme og oppkast, og sykdom kan oppstå som følge av at medikamentene ikke lenger tas og derfor heller ikke beskytter (epileptiske anfall, hormoner osv.). Sjømannslegen må vurdere bivirkningsrisikoen og den individuelle reaksjonen på hvert medikament. Hvis medikasjonen er klinisk essensiell for effektiv kontroll av sykdommen, f.eks. insulin, antikoagulasjonsmidler eller psykofarmaka, kan det være farlig å avslutte medikamentering for det formål å bli godkjent for arbeid på sjøen. [...] Medikamenter som kan ha uheldig effekt på arbeidsoppgaver i rutine- og nødssituasjoner - Medikamenter som påvirker sentralnervesystemets funksjoner (f.eks. sovemedikamenter, antipsykotika, noen smertestillende, noen angstdempende og antidepressive medikamenter, antiepileptika og antihistaminer) [...] ICD 10 Medisinsk tilstand Uforenlig med pålitelig, sikker og effektiv utførelse av arbeidsoppgaver i rutine- og nødssituasjoner Skikket med begrensning eller tidsavgrensning i helseerklæringen Skikket uten begrensning T: Foreløpig udyktighet R: I stand til å gjøre noen, men ikke alle arbeidsoppgaver i noen, men ikke alle fartsområder P: Permanent udyktighet L: Øket behov for overvåkning av medisinsk tilstand eller medisinering F11–19 Avhengighet av narkotiske stoffer/vedvarende misbruk. Inkluderer både illegalt ervervede stoffer og stoffer foreskrevet på resept. Tilbakefall, ulykker, uhensiktsmessig adferd/adferd som truer sikkerheten T – Inntil utredet og stabilisert og kriteriene for skikkethet er oppfylt. Inntil et år etter diagnose eller et år etter tilbakefall. P – Hvis vedvarende og det er komorbiditet med sannsynlighet for tilbakefall eller forverrelse til sjøs R, L – Tidsavgrenset, ikke arbeid som skipsfører eller uten tett oppfølging eller kontinuerlig medisinsk overvåkning, under forutsetning av at – behandlende lege rapporterer vellykket deltaking i rehabiliteringsprogram; – det foreligger evidens for fullføring av et uannonsert/tilfeldig screeningprogram for det aktuelle stoffet i minst tre måneder uten noen positive prøver og minst tre negative prøver; og – kontinuerlig deltaking i screening-program for narkotika og andre stoffer som kan misbrukes Etter tre år uten tilbakefall etter siste episode og fravær av komorbiditet Anonymkode: 42e81...4c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå handler det vel ikke primært om diagnosen, men om at man medisineres med sentralstimulerende medisiner (som faktisk er dop). Og da sier regelverket om attest; Bruk av medikamenter kan ha stor betydning for arbeidstakers evne til å arbeide på sjøen. Noen har bivirkninger som kan påvirke sikker og effektiv utførelse av arbeidsoppgaver og andre har komplikasjoner som kan øke sannsynligheten for sykdom til sjøs. Nemlig. Jeg kom inn på temaet med en styrmann der jeg jobber(som innleid personell, ikke som del av mannskapet som sådan). Han kunne bruke medisin, men da kan han ikke jobbe siden sentralstimulerende regnes som dop(såvidt jeg forstod). Jeg tenker dessuten at det uthevede om bivirkninger ha noe å si. Jeg går på Aduvanz mot ADD selv, og blir av og til litt svimmel av dem. Jeg jobber innen renhold, så det verste som kan skje da er vel om jeg ramler/mister balansen mens jeg vasker ei trapp eller noe. Som styrmann på ei ferge kan det fort bli mer uheldig å bli skikkelig svimmel akkurat når man skal legge ferga til kai, for eksempel. Anonymkode: f6b81...b20 1
Wenda Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 (endret) Det KAN være at han møter motstand/problemer med diagnosen, men det kan gå helt fint også. Jeg vet ikke hvordan det er med akkurat det yrket, men mannen min har slitt med det samme pga sin diagnose, men et annet yrke. Det gikk greit til slutt og han kunne jobbe med det yrket, men han måtte gjennom noen samtaler, fylkeslege, attester mm for å komme dithen at han fikk klarsignal. Medisinering var ikke en del av problemet for han da han ikke bruker medisin Endret 17. september 2022 av Wenda
Elle Melle Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 Et mye brukt eksempel i informasjon om adhd er at f.eks en kranfører kan få godkjenning under forutsetning av at han bruker de medisinene han skal for å regulere adhden sin, så det er ikke nødvendigvis slik at å gå på medisiner er ekskluderingsgrunn. Man kan f.eks. jobbe i Nordsjøen. Det er heller ikke slik at alle adhd-medisiner er sentralstimulerende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå