Gå til innhold

"Mobbing" på vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja nå skriver jeg "mobbing" i hermetegn, for jeg er usikker på hva som foregår her.

Har en sønn som begynte på vgs nå i høst. Han begynte i en helt ny klasse, hvor han ikke kjente noen fra før.

Lærerne ble tidlig tatt ut i streik, så de har vært veldig lite på skolen denne første måneden.

Nå kom han hjem helt fortvilet og sa at det er en av guttene i klassen som går rundt og anklager han for mobbing. Han kjenner seg IKKE igjen i dette.

Jeg som forelder kan jo ikke bare avfeie dette med en gang. Mobbing er en alvorlig beskyldning, og en oppførsel som straks må slås ned på. Samtidig er det alvorlig å anklage folk for mobbing, dersom det ikke er sant.

Jeg har spurt hva det er han har gjort som har blitt oppfattet som mobbing, men det vet han ikke. Og han er heller ikke den eneste som blir beskyldt for mobbing; det er flere i klassen som blir beskyldt for det samme.

Definisjonen på mobbing er gjentagende negativ adferd over tid. Så kort tid som de har hatt sammen så kan man vel ikke direkte bruke mobbe-begrepet, men negativ adferd må uansett slås ned på - hvis det er reelt.

Sønnen min har aldri vært involvert i mobbe-episoder tidligere, snarere tvert imot. Tidligere lærere har berømmet han for hans evne til å støtte de svake og slå ned på negativ adferd. 

Han som anklager min sønn (med flere) for mobbing, sier han har blitt mobbet på tidligere skole også.

Min sønn sier han vil nå unngå all kontakt med denne andre gutten fremover for å ikke få denne beskyldningen over seg. Det er jo også kipt når et nytt klassemiljø skal settes....

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal gripe dette fatt. Jeg vil jo ikke være en sånn forelder som ikke tror at egen gullunge kan oppføre seg ugreit, men samtidig er jeg ikke helt overbevist om at disse beskyldningene stemmer.

Kontaktlærer er dessverre i streik, så vi kan ikke kontakte han heller....

Anonymkode: e394a...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med foreldrene til gutten.

Skrevet

Aner ikke hvem det er.  Dette er en ny klasse, satt sammen av elever fra flere steder.  Ingen klasselister er sendt ut. Det har ikke vært noe foreldremøte. Kontaktlærer er utilgjengelig. 🤷‍♀️

Anonymkode: e394a...16a

Skrevet

Rektor er tilgjengelig og den eneste som kan gjøre kontaktlærers jobb. Ta kontakt med rektor. Be om et møte for å drøfte saken. Gjerne et møte med den som føler seg mobbet og dens foresatte også. Greit å få avklart hvorfor den andre gutten føler det sånn. Kanskje har man sagt/gjort noe som har blitt misforstått. Eller kanskje den andre har så mye i bagasjen at den tolker feil. Mitt råd er å møte dette, helst uten å dømme, før dere vet hva som er oppfattet

Først da kan man jo si om man er enig eller uenig i den påstanden som er lagt frem 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er ny klasse, du kjenner ikke elevene og lærer er i streik så ville jeg avventet dette. 

Ikke for å bagatellisere mobbing, men om ikke denne gutten kan fortelle hva som egentlig er problemet så er det vanskelig å gjøre noe med det altså. 

Jeg tror og dessverre at  noen av de som blir mobbet kanskje kommer inn i et spor hvor de blir usikre og mister noe av de sosiale ferdighetene som andre har. Dette kan føre med seg at de blir oversensitive og tolker ting "feil" og ikke finner sin plass i et miljø.

• Liker 3
Skrevet

Høres nesten ut som han som sier det er mobbing er den som mobber i dette tilfellet.. Ring rekror og ta en prat.

Anonymkode: c29ad...6d3

Skrevet

Ring rektor, så kan vedkommende kalle inn han som mener seg mobbet og høre hva det gjelder, og deretter ta fatt i saken. 

Anonymkode: 57e12...3fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...