Gå til innhold

Flyvertinne tjener 34000 brutto i mnd, ikke dårlig når man ikke trenger utdanning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noe feil her TS, flyverter må ha vgs. + de obligatoriske kursene man får av flyselskapet på ca 7 uker. Du må også huske på at jobben er veldig stressende og krevende og alle flight crue får lønn kun når flydørene er lukket. 

Med dagens priser er 34 000,- i måneden lite. Holder dessverre ikke + deres jobb er krevende og de fortjener egentlig mer enn det. 

Anonymkode: 37d49...6df

Dette hørte jeg her om dagen, og jeg trodde nesten ikke mine egne ører. Det stemmer altså? Det blir jo som at lærerne ikke skal få betalt annet enn akkurat når de underviser (ikke friminutt og møter), eller at operasjonssykepleiere kun skal få betalt akkurat under selve operasjonen! 

Anonymkode: 2297a...edf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette hørte jeg her om dagen, og jeg trodde nesten ikke mine egne ører. Det stemmer altså? Det blir jo som at lærerne ikke skal få betalt annet enn akkurat når de underviser (ikke friminutt og møter), eller at operasjonssykepleiere kun skal få betalt akkurat under selve operasjonen! 

Enig. Så de får ikke lønn når de står og tar imot passasjerene eller passasjerene går av? Det høres jo helt håpløst ut.

Hvis det er tilfelle, hvorfor går de ikke aktivt ut under streik osv. og sier det som det er? Vanlige folk ville støtte mye mer opp under sånne aksjoner hvis man får forklart i klartekst hvordan forholdene er, i stedet for det vage "bedre vilkår og høyere lønn". Samme med bussjåførene, jeg ble sjokkert da jeg hørte detaljer fra deres arbeidshverdag.

Kunne heller ha kuttet i lønnen til en del toppledere, slik at de lenger ned på rangstigen faktisk får lønn for det de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å få utbetalt 30-33 000 netto i måneden er jo ikke lite?

Anonymkode: 0eae0...355

Det er brutto inntekt og dermed ikke det de får utbetalt etter skatt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet skrev (35 minutter siden):

Det er brutto inntekt og dermed ikke det de får utbetalt etter skatt

34 000 er brutto inntekten og da blir vel nettoinntekten 3-5 tusen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig betalt, ferdig snakka. Alt under 500000 brutto i året er etter mitt skjønn for lite i dagens Norge. 600000 om ikke politikerne snur i energipolitikken.

Anonymkode: 5cd4e...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig betalt, ferdig snakka. Alt under 500000 brutto i året er etter mitt skjønn for lite i dagens Norge. 600000 om ikke politikerne snur i energipolitikken.

Med slike lønninger selv for jobber som ikke krever utdanning vil inflasjonen gå i taket, og da er man like langt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Noe feil her TS, flyverter må ha vgs. + de obligatoriske kursene man får av flyselskapet på ca 7 uker. Du må også huske på at jobben er veldig stressende og krevende og alle flight crue får lønn kun når flydørene er lukket. 

Med dagens priser er 34 000,- i måneden lite. Holder dessverre ikke + deres jobb er krevende og de fortjener egentlig mer enn det. 

Det er mer enn det f eks en bussjåfør har. Og han er i tillegg "kaptein" og har ansvar for passasjerene, og ugunstige arbeidstider som kveld, natt, delte skift.

Anonymkode: 84084...642

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Med slike lønninger selv for jobber som ikke krever utdanning vil inflasjonen gå i taket, og da er man like langt.

500000 er helt normalt. Med årets prisøkninger tilsvarer det dessuten ikke mer enn godt 450000 for et år siden, og 450000 kunne man som nyansatt fint få uten utdanning i 2018. Det er de som tjener langt over 500000 som kan sløse og bidra noe særlig til inflasjon, 500000 er helt på minimum av hva som kreves for å kunne leve anstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (22 timer siden):

Kr. 408 000,- i årslønn er lav lønn i et yrke med ubekvemme arbeidstider.

Ikke når du knapt trenger vgs.  

Anonymkode: 1f40a...73d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ca en tredjedel mindre ....  25 -  tusen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt at de skatter så lite.

Anonymkode: 8ea82...c96

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, har en brutto på 24-25.000 og trekker 5000 i skatt. Så vil tro en med brutto på 34 trekker mer enn 3-5.000. 

Anonymkode: 3bfd4...152

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er ufør får 23-24va er en middels godt betalt jobb i dag da?

Ts

Skulle fått 15k imo, hvis det ikke er helt spesielle grunner til å få mer.

Endret av norw
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (23 timer siden):

Jeg synes det virker litt lavt. Jeg fant disse tallene:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

men er usikker på hva som er vanlig lønn for ufaglærte i Norge.

Jeg hadde 410 000,- da jeg begynte i min første "voksenjobb" i 2006, og viste aldri noe "karakterkort" (hvis det heter det fortsatt) for å få den jobben. Jeg hadde riktignok relevant høyskoleutdanning.

Jeg startet på 410 000 for to år siden med bachelorgrad, og ingen ansiennitet. Så virker til å variere veldig mye fra yrke til yrke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500000 er helt normalt. Med årets prisøkninger tilsvarer det dessuten ikke mer enn godt 450000 for et år siden, og 450000 kunne man som nyansatt fint få uten utdanning i 2018. Det er de som tjener langt over 500000 som kan sløse og bidra noe særlig til inflasjon, 500000 er helt på minimum av hva som kreves for å kunne leve anstendig.

Poenget er at hvis startlønn for alle jobber uten krav til utdanning er på 500k, vil selvsagt alle som har ansiennitet og/eller utdanning kreve mye mer enn det. Og da løper inflasjonen løpsk, og man er like langt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 18.06):

Å få utbetalt 30-33 000 netto i måneden er jo ikke lite?

Kanskje du skal lære deg forskjell på brutto og netto,før du slriver???

Anonymkode: 7b8c4...d2c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mer enn det f eks en bussjåfør har. Og han er i tillegg "kaptein" og har ansvar for passasjerene, og ugunstige arbeidstider som kveld, natt, delte skift.

Anonymkode: 84084...642

Å sammenligne noe som helst med en bussjåfør blir jo feil,det er jo det dårligst betalte yrket i landet. Har det samme i trygd.

Anonymkode: 7b8c4...d2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette stemmer vel ikke for Norge? Vet det er slik i USA, da

Anonymkode: 08017...3c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er at hvis startlønn for alle jobber uten krav til utdanning er på 500k, vil selvsagt alle som har ansiennitet og/eller utdanning kreve mye mer enn det. Og da løper inflasjonen løpsk, og man er like langt. 

Inflasjonen man ser nå er i hovedsak forårsaket av politikere ved å inngå avtaler som binder folk flest til masten med f. eks. langt høyere strømpriser for all fremtid, enn det man historisk har hatt. Så lønnskrav som kommer i årene fremover er i hovedsak begrunnet i langt høyere utgifter for å dekke det grunnleggende som mat, strøm og bolig. Det er jo ingen som vil havne på gata. 

Anonymkode: 34db7...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna på ca 34 er uten tillegg, og tilleggene er ofte på 50% av lønna. Så jo, det er et meget godt betalt yrke uten krav til utdanning. Hilsen kabinsjef. 

Anonymkode: 5b7f2...a17

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...