Gå til innhold

Upassende oppførsel fra arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. I går fikk jeg en telefon fra en fortvilet venninne. Hun opplever sjefen sin som svært påtrengende og er veldig ukomfortabel med hvordan han oppfører seg mot henne. Før var det bare litt ekstra prating på jobben og noen meldinger utenom arbeidstid, men i det siste har det eksalert veldig i følge henne. Han stryker på henne stadig vekk og spør henne om intime og private ting. Hun sier selv at hun ikke har gjort noe for at han skal oppføre seg på den måten. Hun er en ganske rolig og konfliktsky jente, så jeg tviler på at hun klarer å være tydelig nok ovenfor han. Hun er glad i  jobben sin sett bort fra han, så det er veldig kjipt hvis hun må si opp jobben på grunn av dette. Hva kan hun gjøre? Hun virker redd for å ta det videre, men hun kan ikke ha det slik på jobb. 

Anonymkode: 96844...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakke med tillitsvalgt på jobb

Anonymkode: ecea8...1cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. I går fikk jeg en telefon fra en fortvilet venninne. Hun opplever sjefen sin som svært påtrengende og er veldig ukomfortabel med hvordan han oppfører seg mot henne. Før var det bare litt ekstra prating på jobben og noen meldinger utenom arbeidstid, men i det siste har det eksalert veldig i følge henne. Han stryker på henne stadig vekk og spør henne om intime og private ting. Hun sier selv at hun ikke har gjort noe for at han skal oppføre seg på den måten. Hun er en ganske rolig og konfliktsky jente, så jeg tviler på at hun klarer å være tydelig nok ovenfor han. Hun er glad i  jobben sin sett bort fra han, så det er veldig kjipt hvis hun må si opp jobben på grunn av dette. Hva kan hun gjøre? Hun virker redd for å ta det videre, men hun kan ikke ha det slik på jobb. 

Hun bør ta det opp med tillitsvalgt som en start.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakke med tillitsvalgt på jobb

Anonymkode: ecea8...1cc

Skal foreslå det for henne, men tviler på at hun kommer til å gjøre det. Hvis jeg kjenner henne rett vil hun nok tenke at det er mindre ukomfortabelt å si opp enn å skulle forholde seg til han hver dag etter å ha meldt i fra om noe sånt, men skal prøve å få henne til å tenke annerledes rundt det. 

Ts

Skrevet

Tenk så mange andre som kan ha opplevd det samme med leder tidligere, eller som kanskje vil komme til å gjøre det i fremtiden dersom han ikke får tilsnakk og endrer seg. Tillitsvalgt er en fin start. 

Anonymkode: f6bd0...757

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis jeg var hennes tillitsvalgte, så hadde jeg bedt henne varsle på han inn til HR funksjonen, som forhåpentlig er høyere enn han eller sidestilt han i systemet. 

Det viktigste er at hun kan fortelle ganske nøyaktig hva som har skjedd. Gjerne vise til situasjoner der hun hadde vitner. 

Jeg ville også anbefalt henne å ikke være alene i noe rom med han, og å forsøke å si ifra/vise han i situasjonen at hun finner den ubehagelig. 
(Stryker han på henne, vri seg unna. Spør han intime spørsmål, svar med "du er sjefen min. Jeg liker ikke/ det er ekkelt at du spør om sånt.") 

Han fortsetter å eskalere dette så lenge hun ikke sier tydelig ifra. For da kan jo han tolke det til at hun ikke synes det er så ille. 

Anonymkode: 589e1...8b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg var hennes tillitsvalgte, så hadde jeg bedt henne varsle på han inn til HR funksjonen, som forhåpentlig er høyere enn han eller sidestilt han i systemet. 

Det viktigste er at hun kan fortelle ganske nøyaktig hva som har skjedd. Gjerne vise til situasjoner der hun hadde vitner. 

Jeg ville også anbefalt henne å ikke være alene i noe rom med han, og å forsøke å si ifra/vise han i situasjonen at hun finner den ubehagelig. 
(Stryker han på henne, vri seg unna. Spør han intime spørsmål, svar med "du er sjefen min. Jeg liker ikke/ det er ekkelt at du spør om sånt.") 

Han fortsetter å eskalere dette så lenge hun ikke sier tydelig ifra. For da kan jo han tolke det til at hun ikke synes det er så ille. 

Anonymkode: 589e1...8b6

Takk for tips. Hun sier at hun fryser til når han tar på henne og at hun svarer unnvikende på spørsmålene som er for intime. Så det er nok lurt med en annen strategi ja. Mener å huske at sjefen hennes er eier av bedriften, men usikker på om han eier hele bedriften eller bare en andel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...