AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Jeg har en funksjonsnedsettelse. Jeg ønsker å delta på sameiemøter, men de holdes i tredje etasje i et bygg uten heis slik at jeg ikke kan delta. Jeg har spurt om de kan holde møtene i et annet lokale, men de sier at slik tilrettelegging ville være en unødvendig belastning da det vil bli dyrere å leie andre lokaler. Greit, jeg skjønner det. Så da spurte jeg om de kan tilrettelegge for at jeg kan delta via Skype/Zoom/Tems, men det kan ikke på grunn av personvernhensyn. Jeg synes også at det er vanskelig når styret skriver veldig kort om sakene i innkallingen, men i referatet står det gjerne flere viktige tilleggsopplysninger. Så jeg spurte om de kan skrive litt mer utfyllende i innkallingen slik at det blir lettere for meg å kunne forhåndsstemme. Det sa de nei til. Det eneste de foreslår er at styret evt. kan lese opp et uttalelse jeg skriver på forhånd. Jeg synes ikke det er en god nok løsning, for da vil jeg ikke få med meg hva alle naboene sier på møtet og det synes jeg er det viktigste på slike møter. Som nevnt så virker det også som at det fremkommer nye opplysninger på møtet, og jeg får jo ikke med meg de når jeg må forhåndsstemme. Jeg blir veldig frustrert over mangelen på vilje til å tilrettelegge, og føler at jeg går glipp av veldig mye når jeg ikke kan delta på møtene. Kan jeg kreve at vi finner en måte å tilrettelegge på? Anonymkode: 6ff72...a0c 1 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Du har krav på å kunne delta. Anonymkode: b3c18...2de 14 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Du får betale mellomlegget mellom der de leier nå og det lokalet de må leie for at du skal kunne være med. Anonymkode: af633...4cb
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Dette ville jeg tatt direkte med utbygger/eier av borettslaget. Er det obos eller USBL? De er vel såpass store at de antagelig har klare forskrifter på dette. Her har du vært på tilbudssiden med løsninger, så ingen kan rette noen fingre mot deg Anonymkode: 2e9f9...194 8 3
Grüner Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du får betale mellomlegget mellom der de leier nå og det lokalet de må leie for at du skal kunne være med. Anonymkode: af633...4cb Hva behager?? 38 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Grüner skrev (Akkurat nå): Hva behager?? De andre eierne skal ikke lide økonomisk fordi ts har en funksjonsnedsettelse, det er hennes problem og når hun må løse. Evt får hun leie inn et par stykker til å bære seg opp trappene. Anonymkode: af633...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Fy f... det der er ikke lov! Jeg blir så sint av å høre hvordan mennesker med funksjonsnedsettelser får brutt sine rettigheter! Helt sjukt at de ikke vil tilrettelegge med skype en gang, hvor vanskelig hadde det vært? Kanskje du kan kontakte Norges handicapforbund og be om råd. Kanskje man kan melde styret til en eller annen instans, eller true dem om det, slik at du får det du har krav på. Ikke noe gøy å skape drama og dårlig stemning sikkert, men du har rett på å delta! Blir så sjukt provosert over sånt! Anonymkode: 62f80...41b 10 2 6
Batteri Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De andre eierne skal ikke lide økonomisk fordi ts har en funksjonsnedsettelse, det er hennes problem og når hun må løse. Evt får hun leie inn et par stykker til å bære seg opp trappene. Anonymkode: af633...4cb Er du helt fjern? Selvfølgelig skal borettslaget tilrettelegge for henne på sin egen regning. 39 3
Apis Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 (endret) Diskriminering og universell utforming, sameiet må ha en universell utforming av omgivelsene slik at flest mulig kan benytte virksomhetens alminnelige funksjoner. Lov om diskriminering pga nedsatt funksjonsevne. Endret 16. september 2022 av Apis 11 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du får betale mellomlegget mellom der de leier nå og det lokalet de må leie for at du skal kunne være med. Anonymkode: af633...4cb Selvsagt skal ikke hun betale for dette selv. Anonymkode: e2cf7...eed 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De andre eierne skal ikke lide økonomisk fordi ts har en funksjonsnedsettelse, det er hennes problem og når hun må løse. Evt får hun leie inn et par stykker til å bære seg opp trappene. Anonymkode: af633...4cb Det er samfunnet som gjør henne funksjonshemmet. Hun har rett på å delta i demokratiske prosesser, og det skal vi som samfunn legge til rette for! Vet du at mennesker med funksjonsnedsettelser er den gruppa som får sine menneskerettigheter brutt i størst grad, av alle grupper? Å ikke legge til rette for at hun kan delta blir som å si at kvinner ikke får lov å delta, eller svarte mennesker. Eller en annen minoritet. Anonymkode: 62f80...41b 13 5
Grüner Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en funksjonsnedsettelse. Jeg ønsker å delta på sameiemøter, men de holdes i tredje etasje i et bygg uten heis slik at jeg ikke kan delta. Jeg har spurt om de kan holde møtene i et annet lokale, men de sier at slik tilrettelegging ville være en unødvendig belastning da det vil bli dyrere å leie andre lokaler. Greit, jeg skjønner det. Så da spurte jeg om de kan tilrettelegge for at jeg kan delta via Skype/Zoom/Tems, men det kan ikke på grunn av personvernhensyn. Jeg synes også at det er vanskelig når styret skriver veldig kort om sakene i innkallingen, men i referatet står det gjerne flere viktige tilleggsopplysninger. Så jeg spurte om de kan skrive litt mer utfyllende i innkallingen slik at det blir lettere for meg å kunne forhåndsstemme. Det sa de nei til. Det eneste de foreslår er at styret evt. kan lese opp et uttalelse jeg skriver på forhånd. Jeg synes ikke det er en god nok løsning, for da vil jeg ikke få med meg hva alle naboene sier på møtet og det synes jeg er det viktigste på slike møter. Som nevnt så virker det også som at det fremkommer nye opplysninger på møtet, og jeg får jo ikke med meg de når jeg må forhåndsstemme. Jeg blir veldig frustrert over mangelen på vilje til å tilrettelegge, og føler at jeg går glipp av veldig mye når jeg ikke kan delta på møtene. Kan jeg kreve at vi finner en måte å tilrettelegge på? Anonymkode: 6ff72...a0c Du har rett på å delta og styret skal tilrettelegge for at alle skal kunne delta selv om de har funksjonsnedsettelser. Du har tatt det opp med styret, men til tross for det, virker de lite villige til å tilrettelegge for deg, så her ville jeg ha kontaktet Likestillingsombudet! Du blir jo diskriminert pga ditt handikap! 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Sitter du i rullestol? Anonymkode: 59635...a06
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Batteri skrev (4 minutter siden): Er du helt fjern? Selvfølgelig skal borettslaget tilrettelegge for henne på sin egen regning. Hun bor ikke i ett borettslag, hun bor i sameie. Anonymkode: af633...4cb
Grüner Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De andre eierne skal ikke lide økonomisk fordi ts har en funksjonsnedsettelse, det er hennes problem og når hun må løse. Evt får hun leie inn et par stykker til å bære seg opp trappene. Anonymkode: af633...4cb Nei, det er faktisk ikke hennes problem. Hun har rett på tilrettelegging her. 7 1
Grüner Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun bor ikke i ett borettslag, hun bor i sameie. Anonymkode: af633...4cb Flisespikkeri. Det samme gjelder for både sameier og borettslag. 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette ville jeg tatt direkte med utbygger/eier av borettslaget. Er det obos eller USBL? De er vel såpass store at de antagelig har klare forskrifter på dette. Her har du vært på tilbudssiden med løsninger, så ingen kan rette noen fingre mot deg Anonymkode: 2e9f9...194 Nå er dette et sameie og ikke et borettslag. Hadde det vært et borettslag har forvalter uansett ingen rett til å overprøve styrets avgjørelser, det er andelshaverne som «eier» borettslaget. Anonymkode: 03646...c90 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en funksjonsnedsettelse. Jeg ønsker å delta på sameiemøter, men de holdes i tredje etasje i et bygg uten heis slik at jeg ikke kan delta. Jeg har spurt om de kan holde møtene i et annet lokale, men de sier at slik tilrettelegging ville være en unødvendig belastning da det vil bli dyrere å leie andre lokaler. Greit, jeg skjønner det. Så da spurte jeg om de kan tilrettelegge for at jeg kan delta via Skype/Zoom/Tems, men det kan ikke på grunn av personvernhensyn. Jeg synes også at det er vanskelig når styret skriver veldig kort om sakene i innkallingen, men i referatet står det gjerne flere viktige tilleggsopplysninger. Så jeg spurte om de kan skrive litt mer utfyllende i innkallingen slik at det blir lettere for meg å kunne forhåndsstemme. Det sa de nei til. Det eneste de foreslår er at styret evt. kan lese opp et uttalelse jeg skriver på forhånd. Jeg synes ikke det er en god nok løsning, for da vil jeg ikke få med meg hva alle naboene sier på møtet og det synes jeg er det viktigste på slike møter. Som nevnt så virker det også som at det fremkommer nye opplysninger på møtet, og jeg får jo ikke med meg de når jeg må forhåndsstemme. Jeg blir veldig frustrert over mangelen på vilje til å tilrettelegge, og føler at jeg går glipp av veldig mye når jeg ikke kan delta på møtene. Kan jeg kreve at vi finner en måte å tilrettelegge på? Anonymkode: 6ff72...a0c Ja det kan du kreve. Og det gjorde meg provosert å lese dette styrets håndtering av dette tilfellet. Hva slags personvernhensyn i forhold til skype/teams snakker de om? Er mer og mer vanlig å utføre digitale møter i alle sammenhenger. Anonymkode: ceac0...4a5 2 2
Maleficenta Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en funksjonsnedsettelse. Jeg ønsker å delta på sameiemøter, men de holdes i tredje etasje i et bygg uten heis slik at jeg ikke kan delta. Jeg har spurt om de kan holde møtene i et annet lokale, men de sier at slik tilrettelegging ville være en unødvendig belastning da det vil bli dyrere å leie andre lokaler. Greit, jeg skjønner det. Så da spurte jeg om de kan tilrettelegge for at jeg kan delta via Skype/Zoom/Tems, men det kan ikke på grunn av personvernhensyn. Jeg synes også at det er vanskelig når styret skriver veldig kort om sakene i innkallingen, men i referatet står det gjerne flere viktige tilleggsopplysninger. Så jeg spurte om de kan skrive litt mer utfyllende i innkallingen slik at det blir lettere for meg å kunne forhåndsstemme. Det sa de nei til. Det eneste de foreslår er at styret evt. kan lese opp et uttalelse jeg skriver på forhånd. Jeg synes ikke det er en god nok løsning, for da vil jeg ikke få med meg hva alle naboene sier på møtet og det synes jeg er det viktigste på slike møter. Som nevnt så virker det også som at det fremkommer nye opplysninger på møtet, og jeg får jo ikke med meg de når jeg må forhåndsstemme. Jeg blir veldig frustrert over mangelen på vilje til å tilrettelegge, og føler at jeg går glipp av veldig mye når jeg ikke kan delta på møtene. Kan jeg kreve at vi finner en måte å tilrettelegge på? Anonymkode: 6ff72...a0c dette er diskriminering. De er pliktig til å tilrettelegge. Aner dessverre ikke hvor man tar saken hen 1 1
Maleficenta Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De andre eierne skal ikke lide økonomisk fordi ts har en funksjonsnedsettelse, det er hennes problem og når hun må løse. Evt får hun leie inn et par stykker til å bære seg opp trappene. Anonymkode: af633...4cb hva faen?! 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå