AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Kan noen som har peiling hjelpe meg å svare på om jeg kan klage på avslag på bostøtte? Jeg har tidligere mottatt litt over 6000 i mnd i bostøtte siden jeg er enslig forsørger til 3 barn. Nå fylte nylig min sønn 18, og hadde første tur på sjøen som lærling. Han får utbetalt ca 12 000 i mnd. For august mnd fikk jeg altså avslag på bostøtte fordi hans inntekt også tas med i beregningsgrunnlaget. Dette syns jeg blir så feil og urettferdig, for jeg bruker jo ikke av hans penger! Jeg kan ikke akkurat be ham gi meg halve lønnen sin hver mnd heller, når han bor hjemme for å spare penger til å flytte for seg selv... Han betaler litt husleie hver mnd (en selvfølge når han er 18 og jobber), men dette dekker jo likevel ikke de godt over 6000 kroner jeg nå mister. Kan jeg klage på dette?? Anonymkode: 85ebc...420 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Du burde klage på vedtaket, ja. Syntes det høres veldig rart ut, men sønnen din er myndig og får egen lønn - så muligens det er egne regler på dette. Les deg opp og klag. Anonymkode: c5c7c...6df
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Inntekter for alle over 18 år i husstanden skal regnes med, uansett om det er barn eller ikke. Anonymkode: 60d15...db5 26 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Inntekter for alle over 18 år i husstanden skal regnes med, uansett om det er barn eller ikke. Anonymkode: 60d15...db5 Altså uansett om de er barna dine eller ikke. Over 18 = voksen. Anonymkode: 60d15...db5 11 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 16. september 2022 Så du mener i alt alvor at fellesskapet skal betale for din myndige sønns forsørgelse når han tjener egne penger, slik at han kan spare til egenkapital til bolig ? Krev 6000,- i boutgifter av din sønn. Det er billig husvære. Problem solved. 🤷♀️ Anonymkode: 2e313...a46 39 13
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Så du tenker at staten skal dekke utgiftene dine fordi sønnen din skal ha råd til å dra på fylla og spare til egen bolig? Selvfølgelig skal ham bidra når hanner voksen med inntekt og bor hjemme. Du får mindre bostøtte med færre barn å forsørge uansett, det er ikke fellesskapet sin oppgave å forsørge deg fordi sønnen din skal slippe å bidra i husholdningen. Anonymkode: 2e65a...f0c 20 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan noen som har peiling hjelpe meg å svare på om jeg kan klage på avslag på bostøtte? Jeg har tidligere mottatt litt over 6000 i mnd i bostøtte siden jeg er enslig forsørger til 3 barn. Nå fylte nylig min sønn 18, og hadde første tur på sjøen som lærling. Han får utbetalt ca 12 000 i mnd. For august mnd fikk jeg altså avslag på bostøtte fordi hans inntekt også tas med i beregningsgrunnlaget. Dette syns jeg blir så feil og urettferdig, for jeg bruker jo ikke av hans penger! Jeg kan ikke akkurat be ham gi meg halve lønnen sin hver mnd heller, når han bor hjemme for å spare penger til å flytte for seg selv... Han betaler litt husleie hver mnd (en selvfølge når han er 18 og jobber), men dette dekker jo likevel ikke de godt over 6000 kroner jeg nå mister. Kan jeg klage på dette?? Anonymkode: 85ebc...420 Egentlig ikke. Han betaler deg en liten husleie og hadde han ikke gjort det så kan han bli pålagt det. Han tjener penger og må også bidra. Men om du med hans husleie akkurat kommer over inntektsgrunnlaget for bostøtte så mister du den. Folk har mistet bostøtte pga hundrelapper. Er grensen for bostøtte en inntekt på feks 21000 kr så mister du hele summen på 6000 om du tjener 21500. Fordi grensen er 21000. Ikke 22000, 23000, men 21000. Hele beløpet frafaller selv om du ikke tjener 6000 mer. Anonymkode: abf63...d92 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener i alt alvor at fellesskapet skal betale for din myndige sønns forsørgelse når han tjener egne penger, slik at han kan spare til egenkapital til bolig ? Krev 6000,- i boutgifter av din sønn. Det er billig husvære. Problem solved. 🤷♀️ Anonymkode: 2e313...a46 Dette. Anonymkode: 5cea3...6d6 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan noen som har peiling hjelpe meg å svare på om jeg kan klage på avslag på bostøtte? Jeg har tidligere mottatt litt over 6000 i mnd i bostøtte siden jeg er enslig forsørger til 3 barn. Nå fylte nylig min sønn 18, og hadde første tur på sjøen som lærling. Han får utbetalt ca 12 000 i mnd. For august mnd fikk jeg altså avslag på bostøtte fordi hans inntekt også tas med i beregningsgrunnlaget. Dette syns jeg blir så feil og urettferdig, for jeg bruker jo ikke av hans penger! Jeg kan ikke akkurat be ham gi meg halve lønnen sin hver mnd heller, når han bor hjemme for å spare penger til å flytte for seg selv... Han betaler litt husleie hver mnd (en selvfølge når han er 18 og jobber), men dette dekker jo likevel ikke de godt over 6000 kroner jeg nå mister. Kan jeg klage på dette?? Anonymkode: 85ebc...420 Du kommer ingen vei med å klage. Dere ses på som en samlet husstand og selvfølgelig blir alles inntekt regnet med. Anonymkode: 39d6a...284 10 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Her kommer du nok ingen vei med å klage, sønnen din sin inntekt sender deg nok over grensen som gjør at du har krav på bostøtte. De regner inntekt i husstanden, ikke person. Anonymkode: e2d2b...819 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Selvfølgelig kan du be han betale halve lønnen for og bo hjemme. Hvorfor skal hans sparing finansieres av bostøtte? Hvis han ikke vil betale, kan han flytte så får du noe av bostøtten tilbake. Anonymkode: d1926...435 13 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du tenker at staten skal dekke utgiftene dine fordi sønnen din skal ha råd til å dra på fylla og spare til egen bolig? Selvfølgelig skal ham bidra når hanner voksen med inntekt og bor hjemme. Du får mindre bostøtte med færre barn å forsørge uansett, det er ikke fellesskapet sin oppgave å forsørge deg fordi sønnen din skal slippe å bidra i husholdningen. Anonymkode: 2e65a...f0c På måten du skriver så tror jeg ikke du har barn selv som er i slutten av tenårene....og kanskje har du heller aldri slitt med å forsørge 3 barn alene heller... Som mor vi man det beste for sine barn, og det inkluderer å hjelpe de med å legge et grunnlag for veien inn i voksenlivet - ikke å ribbe de for halve inntekten deres hver mnd så de ender opp med å nesten føle at de straffes for morens vanskelig livssituasjon. Du trenger ikke dra inn min sønn i svaret ditt på en så ufordragelig måte heller, og komme med forhåndsdømmende uttalelser om ham. For øvrig har han aldri vært på fylla... Og han er en snill og omtenksom gutt som gjør sitt beste i livet med de kortene han har fått utdelt. Pengene han prøver å sette av er for å ha råd til å ta førerkort, siden jeg ikke kan hjelpe ham... TS Anonymkode: 85ebc...420 11 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kommer ingen vei med å klage. Dere ses på som en samlet husstand og selvfølgelig blir alles inntekt regnet med. Anonymkode: 39d6a...284 Dette. Og du forsørger ham i praksis, når han må betale en husleie som ligger langt under 6000kr per måned. Han ville betalt mye mer enn 6000 for husleie, strøm, mat etc hvis han hadde flyttet for seg selv. Om han betaler 6000 kr er det også billig. Du må rett og slett snakke med ham, og si at han må betale mer for at dette skal gå rundt. Eventuelt må du kutte utgiftene dine. Hva er planen din når han flytter ut? Du sparer nok inn noe på lavere mat- og strømutgifter, men neppe 6000kr per måned. Jeg skjønner det er kjipt, men sånn er det både å bli voksen og tjene penger (man må bruke penger på kjedelige, men akk så nødvendige ting) og å være forelder til et barn som er myndig. Anonymkode: 14c4a...33a 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): På måten du skriver så tror jeg ikke du har barn selv som er i slutten av tenårene....og kanskje har du heller aldri slitt med å forsørge 3 barn alene heller... Som mor vi man det beste for sine barn, og det inkluderer å hjelpe de med å legge et grunnlag for veien inn i voksenlivet - ikke å ribbe de for halve inntekten deres hver mnd så de ender opp med å nesten føle at de straffes for morens vanskelig livssituasjon. Du trenger ikke dra inn min sønn i svaret ditt på en så ufordragelig måte heller, og komme med forhåndsdømmende uttalelser om ham. For øvrig har han aldri vært på fylla... Og han er en snill og omtenksom gutt som gjør sitt beste i livet med de kortene han har fått utdelt. Pengene han prøver å sette av er for å ha råd til å ta førerkort, siden jeg ikke kan hjelpe ham... TS Anonymkode: 85ebc...420 Jeg og fellesskapet finansierer ikke din bostøtte fordi du mener du har en snill gutt. Snille gutter må også betale for seg. Herregud. Og jeg har både tenåring og flere barn, selv om det ikke er relevant for denne saken overhodet. Anonymkode: 2e65a...f0c 18 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Skaff deg en jobb som sønnen din. Vi skattebetalerne skal ikke betale for deg når husholdningen har en inntekt. Anonymkode: 79c52...963 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du burde klage på vedtaket, ja. Syntes det høres veldig rart ut, men sønnen din er myndig og får egen lønn - så muligens det er egne regler på dette. Les deg opp og klag. Anonymkode: c5c7c...6df Vedtaket er korrekt. Anonymkode: 89f3d...b18 11 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På måten du skriver så tror jeg ikke du har barn selv som er i slutten av tenårene....og kanskje har du heller aldri slitt med å forsørge 3 barn alene heller... Som mor vi man det beste for sine barn, og det inkluderer å hjelpe de med å legge et grunnlag for veien inn i voksenlivet - ikke å ribbe de for halve inntekten deres hver mnd så de ender opp med å nesten føle at de straffes for morens vanskelig livssituasjon. Du trenger ikke dra inn min sønn i svaret ditt på en så ufordragelig måte heller, og komme med forhåndsdømmende uttalelser om ham. For øvrig har han aldri vært på fylla... Og han er en snill og omtenksom gutt som gjør sitt beste i livet med de kortene han har fått utdelt. Pengene han prøver å sette av er for å ha råd til å ta førerkort, siden jeg ikke kan hjelpe ham... TS Anonymkode: 85ebc...420 Har selv barn i slutten av tenårene, og vet veldig godt hvordan du føler det. Men du kan ikke forvente at staten skal dekke dette når han tjener sine egne penger. Dette er dessverre konsekvensen av at du ikke har råd til å hjelpe. Ikke meningen å gi deg et frekt svar, men det er sånn virkeligheten er. Vi er mange i samme båt. Anonymkode: f7970...83a 17 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På måten du skriver så tror jeg ikke du har barn selv som er i slutten av tenårene....og kanskje har du heller aldri slitt med å forsørge 3 barn alene heller... Som mor vi man det beste for sine barn, og det inkluderer å hjelpe de med å legge et grunnlag for veien inn i voksenlivet - ikke å ribbe de for halve inntekten deres hver mnd så de ender opp med å nesten føle at de straffes for morens vanskelig livssituasjon. Du trenger ikke dra inn min sønn i svaret ditt på en så ufordragelig måte heller, og komme med forhåndsdømmende uttalelser om ham. For øvrig har han aldri vært på fylla... Og han er en snill og omtenksom gutt som gjør sitt beste i livet med de kortene han har fått utdelt. Pengene han prøver å sette av er for å ha råd til å ta førerkort, siden jeg ikke kan hjelpe ham... TS Anonymkode: 85ebc...420 At du «vil det beste for din sønn» forandrer ikke det faktum at voksne mennesker må betale for å bo, spise og leve. Det er ikke « ribbe han for halve inntekten hans», det er levekostnader, som alle voksne mennesker har for å forsørge seg selv. Han hadde måttet betale langt mer i levekostnader dersom han ikke hadde bodd hos deg. Anonymkode: 2e313...a46 18 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 Det står jo klart og tydelig på Husbanken sine sider, at inntektene kan påvirkes av andre i husstanden. Når sønnen din fyller 18 år og begynner å tjene penger, er det en selvfølge at inntekten din påvirkes. Anonymkode: 76f09...0cd 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 Jeg skjønner at du har en snill gutt som du ønsker det beste for, som helt sikkert fortjener å få førerkortet snart. Men denne utgiften er ikke mitt ansvar å sponse med min lønn og mitt bidrag til skattepenger. Enten forsørger du som forelder, eller så må han ta regningen helt selv. Sånn er det å bli voksen. Anonymkode: 210d5...4d3 16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå