AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Har et barn på 2,5 år som går uten bleie. Hun sier i fra når hun må tisse og blir med på potten for å tisse. Det er lenge siden hun har hatt uhell her hjemme. i barnehagen derimot, sier hun ikke i fra. De tar henne med på do og for å tisse 3-4 ganger ila dagen (og da tisser hun), men det blir åpenbart en del uhell. De har spurt om de kan ta på bleie ute, og det har jeg sagt st er helt ok. Men bør jeg få dårlig samvittighet for å sende henne i bhg med truse når hun ikke sier i fra når hun må tisse der? Hvordan funker det? Pleier man å ta på bleie i bhg selv om man er tørr hjemme? Hva er normal/god praksis? Er dette noe som går seg til av seg selv? Evt etter hvor lang tid - hvis noen har erfaring? Anonymkode: 43c95...73d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Ville helt ærlig fjernet bleien helt, både hjemme og i bhg siden hun åpenbart kan si ifra, det skaper bare forvirring. Kan hende hun ikke sier ifra i barnehagen fordi hun må ha på bleien ute, eller fordi hun er opptatt i lek. Tror det beste for henne er å bare stå i det til hun lærer å si ifra der også. Kanskje de ansatte kan be henne huske på å si ifra.. 😊 Anonymkode: 7e6b6...37a 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Har hatt barn i bhg som er tørr hjemme, men har mange uhell i bhg. Ikke greit å skulle gå på tur og så bæsjer barnet i trusen. Skjedde flere ganger i uken, vi fulgte barnet inn på do flere ganger når vi var ute og lekte. Banet var tre år. I bhg skjer det mye og de vil ikke inn på do. Har opplevd barn som tisser på do, og så sitter på stolen etterpå og tisser seg ut. Anonymkode: abeee...8b5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har hatt barn i bhg som er tørr hjemme, men har mange uhell i bhg. Ikke greit å skulle gå på tur og så bæsjer barnet i trusen. Skjedde flere ganger i uken, vi fulgte barnet inn på do flere ganger når vi var ute og lekte. Banet var tre år. I bhg skjer det mye og de vil ikke inn på do. Har opplevd barn som tisser på do, og så sitter på stolen etterpå og tisser seg ut. Anonymkode: abeee...8b5 Men hva bør man gjøre da? Og hva synes de ansatte om at man sender barna i truse når de ikke sier i fra i bhg? Synes det er så vanskelig. Skal spørre mer om hva de tenker på mandag, men i dag da jeg hentet sendte de egentlig bare ballen over til meg igjen; «tror dere hun er klar?». Det gjør vi jo, siden vi så og si ikke har noen uhell hjemme! Anonymkode: 43c95...73d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Dette er mitt første barn, så vet virkelig ikke hvordan dette typisk gjøres… om barn vanligvis blir tørr hjemme og i bhg samtidig, om det er «greit» at de går i truse i bhg til tross for mange uhell… Anonymkode: 43c95...73d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville helt ærlig fjernet bleien helt, både hjemme og i bhg siden hun åpenbart kan si ifra, det skaper bare forvirring. Kan hende hun ikke sier ifra i barnehagen fordi hun må ha på bleien ute, eller fordi hun er opptatt i lek. Tror det beste for henne er å bare stå i det til hun lærer å si ifra der også. Kanskje de ansatte kan be henne huske på å si ifra.. 😊 Anonymkode: 7e6b6...37a De spurte i går om de kunne ta på bleie ute, og det sa jeg var helt greit fordi jeg 1) vil gjøre det enklest mulig for de ansatte og 2) vil ikke at barnet mitt skal gå lenge med tiss i buksen fordi det ikke synes under regndressen. Så hun har hatt en del dager hvor hun har vært uten bleie inne og ute men likevel ikke har sagt i fra. når det er sagt er spesielt min samboer også redd for at det å bruke bleie av og til vil forsvirre henne. Går foreløpig greit, men ja…. Anonymkode: 43c95...73d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De spurte i går om de kunne ta på bleie ute, og det sa jeg var helt greit fordi jeg 1) vil gjøre det enklest mulig for de ansatte og 2) vil ikke at barnet mitt skal gå lenge med tiss i buksen fordi det ikke synes under regndressen. Så hun har hatt en del dager hvor hun har vært uten bleie inne og ute men likevel ikke har sagt i fra. når det er sagt er spesielt min samboer også redd for at det å bruke bleie av og til vil forsvirre henne. Går foreløpig greit, men ja…. Anonymkode: 43c95...73d Fullt forståelig ❤️ hva med en mellomting? Hva med tøybleier? Da merker jo jenta di at hun har tisset og det setter gjerne i gang at hun sier ifra at hun har tisset. Det beskytter klærne, lærer barnet å kjenne etter (alle uhell er lærerikt for barnet), ikke som bleie 😊 Har lest noe om at når barnet kjenner at det er vått, så setter det i gang det hormonet som trengs for at de skal bli helt tørre 😊 tøybleier er jo også mer skånsomt for jenta di, så slipper hun å tisse i buksa 💕 Anonymkode: 7e6b6...37a
Gjest Hottentått Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Er helt vanlig med mye uhell i bhg. Glemmer å gå på do, vil ikke avbryte leken for å gå på do, holder seg for lenge og plutselig går det galt osv. Om hun bruker bleie i bhg kan du faktisk risikere at det blir så behagelig å slippe å gå på do at hun tar 3 skritt tilbake hjemme også. Jeg ville bare droppet bleia og stått i de uhellene som skjer, frem til hun erfarer at hun er nødt til å gå på do. Det er slitsomt, mye skift osv. Men verdt det til slutt. Det skaper bare forvirring å bruke bleie av og til. Da blir det enda mer uhell hjemme mest sannsynlig også.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Veldig mange bruker bleie i utetiden , når de nylig har sluttet med bleie, aldri vært noe problem å slutte med det når de er helt trygge på å få på do Anonymkode: a6f6c...fe9 2
netpuppy Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Mine sluttet med bleie hjemme lenge før de sluttet i bhg. Gutten min var 3,5 når han sluttet hjemme og sluttet i bhg rett før han fylte 4. Jenta mi var 2,5 når hun sluttet hjemme og sluttet i barnehagen etter et par mnd. Begge styrte showet selv og hadde veldig få uhell. Vi opplevde ihvertfall ikke at de ble forvirret av det, men det tok kanskje litt lenger tid enn om vi hadde fjernet bleiene helt med en gang? Syns likevel ikke det gjorde noe for vår del og de var ikke så seine noen av de så vi stresset ikke med det. Det hendte at de ville ha på bleie hjemme også, og det fikk de, men da fikk de ikke den gøye do-sangen som de fikk når de gjorde noe på do så tror ikke det ble like gøy 😅
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Hvis barnet kun tisser når de ansatte tar henne på do, aldri sier fra selv, så tenker jeg at hun ikke er klar for bleieslutt i barnehagen og burde bruke bleie en stund til. Ikke uvanlig at de i en overgang bruker bleie i barnehagen, men ikke hjemme. Anonymkode: a19f8...40c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Hei, jeg jobber i barnehage. For meg og mine kolleger er det egentlig kun en ting som irriterer oss noe forferdelig, og det er de som velger at barna skal være bleieløse uten at det er nok skift. Det er forferdelig irriterende for oss som jobber i barnehagen. Du tenker kanskje at 2 eller 3 skift bør ligge i skapet? Vel, tenk om igjen. 2-3 skift er for brukt opp på en sølete dag. Tenk: én runde skift pga melk overalt, andre runde skift pga uhell, tredje skift pga lekte med vann på toalettet når voksne er opptatt eller ikke får fulgt med tilstrekkelig (det hender støtt og stadig…). Når vi da står ovenfor et andre eller tredje uhell mot slutten av dagen har vi en stor utfordring! Hvordan skal vi kunne skifte på barnet når skapet er tomt for skiftetøy? Enten bør du kjøre bleie i barnehagen, eller så kjører du konsekvent bleiefritt, men med MYE tøy tilgjengelig. Vi som jobber i barnehage er glad i barn og forstår de ulike fasene barna går igjennom på veien fra småbarnsavdeling til storbansavdeling og skolealder. Vi blir aldri sure eller oppgitt over å skifte på noen som har tisset seg ut, men dette med for lite tøy irriterer noe helt forjævlig…. Som sagt, enten eller… Anonymkode: 032d3...644 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg jobber i barnehage. For meg og mine kolleger er det egentlig kun en ting som irriterer oss noe forferdelig, og det er de som velger at barna skal være bleieløse uten at det er nok skift. Det er forferdelig irriterende for oss som jobber i barnehagen. Du tenker kanskje at 2 eller 3 skift bør ligge i skapet? Vel, tenk om igjen. 2-3 skift er for brukt opp på en sølete dag. Tenk: én runde skift pga melk overalt, andre runde skift pga uhell, tredje skift pga lekte med vann på toalettet når voksne er opptatt eller ikke får fulgt med tilstrekkelig (det hender støtt og stadig…). Når vi da står ovenfor et andre eller tredje uhell mot slutten av dagen har vi en stor utfordring! Hvordan skal vi kunne skifte på barnet når skapet er tomt for skiftetøy? Enten bør du kjøre bleie i barnehagen, eller så kjører du konsekvent bleiefritt, men med MYE tøy tilgjengelig. Vi som jobber i barnehage er glad i barn og forstår de ulike fasene barna går igjennom på veien fra småbarnsavdeling til storbansavdeling og skolealder. Vi blir aldri sure eller oppgitt over å skifte på noen som har tisset seg ut, men dette med for lite tøy irriterer noe helt forjævlig…. Som sagt, enten eller… Anonymkode: 032d3...644 Vi har med store handleposer med skift hver dag nettopp pga dette 😅 Men altså, er det ikke noen ganger dere tenker at «herregud, denne ungen er ikke klar for dette»? Vi følte det samme når vår sluttet å sove på dagtid… hun kunne jo bli sliten ila dagen, og jeg følte at bhg-ansatte tenkte at jeg satt mine kvelder (legging tok laaaaaang tid hvis hun sov) foran mitt barns velvære. Synes det er så ubehagelig! Ungen min fikk altfor lite søvn hvis hun sov på dag fordi hun ikke sovnet før 22 og vi måtte opp kl 07 uansett. Uansett en avsporing, men føler litt det samme med bleieskift. Jeg «vet» jo at hun er klar for det fordi vi ikke har uhell hjemme og hun er superflink å si i fra i god tid. Men synes det er vanskelig å vite hvordan håndtere alle disse uhellene i bhg……. Anonymkode: 43c95...73d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har med store handleposer med skift hver dag nettopp pga dette 😅 Men altså, er det ikke noen ganger dere tenker at «herregud, denne ungen er ikke klar for dette»? Vi følte det samme når vår sluttet å sove på dagtid… hun kunne jo bli sliten ila dagen, og jeg følte at bhg-ansatte tenkte at jeg satt mine kvelder (legging tok laaaaaang tid hvis hun sov) foran mitt barns velvære. Synes det er så ubehagelig! Ungen min fikk altfor lite søvn hvis hun sov på dag fordi hun ikke sovnet før 22 og vi måtte opp kl 07 uansett. Uansett en avsporing, men føler litt det samme med bleieskift. Jeg «vet» jo at hun er klar for det fordi vi ikke har uhell hjemme og hun er superflink å si i fra i god tid. Men synes det er vanskelig å vite hvordan håndtere alle disse uhellene i bhg……. Anonymkode: 43c95...73d Vel, nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg synes bleier er noe man bør unngå så raskt som mulig. Har vært borti mange tilfeller der barn kan bli både 3 og 4 år før foreldrene synes det er på tide å kutte ut bleier. Etter min høyst subjektive mening er er bleier uverdig om barnet blir for gammelt. Altså er det i mine øyne bedre å være litt for tidlig ute med dette enn for sent, men som sagt er jeg kun meg. Andre tenker sikkert annerledes. Så lenge du er nøye med at det alltid er skift tilgjengelig så er vi som oftest svært forståelsesfulle og medgjørlige. Du bør vite at vi som velger å jobbe med barn som oftest har et positivt menneskesyn og liker mennesker, både barna og foreldrene deres Når det gjelder evnen til å si ifra så tror jeg ofte det kan linkes til vikarbruk og mange utskiftinger blant personalet. Jeg synes ihvertfall å ha merket en sammenheng mellom hyppighet av uhell og nye voksne på avdelingen. Tror barna blir litt usikre i møte med nye ansatte. Dessverre er dette en del av barnehagehverdagen… Anonymkode: 032d3...644 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har med store handleposer med skift hver dag nettopp pga dette 😅 Men altså, er det ikke noen ganger dere tenker at «herregud, denne ungen er ikke klar for dette»? Vi følte det samme når vår sluttet å sove på dagtid… hun kunne jo bli sliten ila dagen, og jeg følte at bhg-ansatte tenkte at jeg satt mine kvelder (legging tok laaaaaang tid hvis hun sov) foran mitt barns velvære. Synes det er så ubehagelig! Ungen min fikk altfor lite søvn hvis hun sov på dag fordi hun ikke sovnet før 22 og vi måtte opp kl 07 uansett. Uansett en avsporing, men føler litt det samme med bleieskift. Jeg «vet» jo at hun er klar for det fordi vi ikke har uhell hjemme og hun er superflink å si i fra i god tid. Men synes det er vanskelig å vite hvordan håndtere alle disse uhellene i bhg……. Anonymkode: 43c95...73d Ofte er vi også for få på jobb pga sykemeldinger og egenmeldinger. Dersom man er 3 eller i aller verste fall 2 voksne på 24 4-5 åringer så blir det svært mye brannslokking dagen igjennom. Da glemmer vi å minne barna på å gå på do, vi skal være med noen på do, men blir avbrutt av at noen sloss eller er lei seg etc etc. Grunnen til at jeg skriver dette er for å frikjenne barna for en del av ansvaret. Ofte er det en travel dag som har skylda, ikke barnet. Dager som disse er noe av det tristeste for oss som jobber i barnehage. Man rekker over så mye man bare kan, men aldri nok. Uhell har med andre ord ofte flere forklaringer. Hvis dere opplever at barnet klarer å holde seg og si ifra hjemme så bør bleia kuttes ut. Uhell i barnehagen er som du sikkert forstår både vanlig og et resultat av mange ulike faktorer. Anonymkode: 032d3...644 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 Det finnes ikke noen klar fasit, og barn er ulike. Men som barnehageansatt kan jeg i hvert fall si at jeg regner med uhell når barn nettopp har sluttet med bleie. Jeg er også i utgangspunktet for å kutte bleien helt over alt, unntatt under soving for en del. I hvert fall har jeg sett flere ganger at barn som bruker bleie i barnehagen og ikke innendørs hjemme, kan bruke lang tid på å komme videre, eller at de kan gå tilbake i prosessen og gå fra å gå på do selv om de har på bleie, til å tisse i bleien i barnehagen og så begynne å tisse i trusa igjen hjemme. Men det gjelder ikke alle. Jeg har f.eks. opplevd flere som har brukt "utebleie" en periode, eller som har fått på bleie for å bæsje, men ellers gått uten, og det har virket som den beste løsningen for dem. Begge mine barn har sluttet med bleie i ferie, og vært bleie- og uhellsfri når de kom tilbake til barnehagen. Men begge har også hatt perioder hvor de plutselig har hatt mange uhell i barnehagen etter flere måneder uten uhell noe sted. Hva som skjedde vet jeg ikke. For den ene tror jeg det var vinterpåkledningen, det var lettere å bare tisse enn å finne en ansatt, komme seg inn, få av dress og ull og få det på igjen etterpå. Anonymkode: 44894...5c8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Vi hadde nettopp foreldremøte i barnehagen der pedleder holdt et langt foredrag om at toåringene måtte ha på bleie i barnehagen selv om de hadde sluttet helt med bleie hjemme. Ellers mente hun at de tisset overalt og hadde uhell stadig vekk, og det var så trist/nedverdigende for dem med så mange uhell at de brukte lenger tid totalt på å bli tørre. Så i vår barnehage er det forbud mot truse... Anonymkode: aa11b...0bb
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde nettopp foreldremøte i barnehagen der pedleder holdt et langt foredrag om at toåringene måtte ha på bleie i barnehagen selv om de hadde sluttet helt med bleie hjemme. Ellers mente hun at de tisset overalt og hadde uhell stadig vekk, og det var så trist/nedverdigende for dem med så mange uhell at de brukte lenger tid totalt på å bli tørre. Så i vår barnehage er det forbud mot truse... Anonymkode: aa11b...0bb Merkelig argumentasjon. Man kunne like fullt ha argumentert motsatt og sagt at det er nedverdigende å bli påtvunget bleie når barnet selv vet at det kan gå uten… hvor er feks barnets medbestemmelse over egen kropp og hverdag? Anonymkode: 032d3...644 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Merkelig argumentasjon. Man kunne like fullt ha argumentert motsatt og sagt at det er nedverdigende å bli påtvunget bleie når barnet selv vet at det kan gå uten… hvor er feks barnets medbestemmelse over egen kropp og hverdag? Anonymkode: 032d3...644 Jeg vet. Jeg synes ikke de er så flinke på den barnehagen, vi har nettopp byttet fra en annen som lå veldig langt unna, men den var mye bedre. Anonymkode: aa11b...0bb
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ville helt ærlig fjernet bleien helt, både hjemme og i bhg siden hun åpenbart kan si ifra, det skaper bare forvirring. Kan hende hun ikke sier ifra i barnehagen fordi hun må ha på bleien ute, eller fordi hun er opptatt i lek. Tror det beste for henne er å bare stå i det til hun lærer å si ifra der også. Kanskje de ansatte kan be henne huske på å si ifra.. 😊 Anonymkode: 7e6b6...37a Fine greier, så du vil at foreldrene skal ta med seg dressen og regntøyet hver dag hjem for vask pga tisseuhell? For det er i praksis det som skjer når barnet ikke sier ifra, man kan følge barnet på do 10 ganger i utetiden, men tisseuhell blir det lell for man kan ikke fotfølge dette ene barnet i utetiden for å se til at barnet kommer seg på do hver 5 minutt for å tisse når barnet ikke sier ifra. Anonymkode: abbe6...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå