Gå til innhold

Dere med baby 2-4 mnd. og som fullammer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hvor ofte ammer dere i løpet av dagen? Hvordan ser/vet du at babyen er sulten og ikke bare har sugebehov? Spiser babyen på begge sider? Hvordan vet du evt. at baby vil ha av den andre siden også?

Anonymkode: 15e03...d2e

Videoannonse
Annonse
Gjest Hottentått
Skrevet

Han søker stort sett etter puppen når han er sulten. Eller gråter. Han får fra begge sider om han ikke virker fornøyd på kun én side. Det varierer. 

Skrevet

Baby på 4 mnd her. Ammer fortsatt hver halvannen til 2 timer egentlig. Hvis far har baby og jeg er ute av syne.. så kan det gå 2-3 timer. 

Min baby hadde enormt sugebehov fra dag en og fikk smokk allerede på barsel. Vi lærte fort forskjell på hva som var sulten og hva som var kos. Baby ønsket ikke smokk rundt 2.5 mnd alder og rundt 3 mnd endret signalene seg noe. Baby gaper og stikker tungen ut, slikker meg eller far. Eller så gaper en over armen + blir grinete. Nå når alt skal inn i munnen og kjennes på, så er det litt vanskeligere.. men baby blir likevel enda mer ekstrem med å putte ting i munnen jo mer sulten en er. 

Søker tydelig etter puppen når sulten og fanget til mor eller en dame som har pupper ( familie). Hos far så biter hun over armen eller noe. Får fra en og en side. 

Anonymkode: 69ad7...eff

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Baby på 4 mnd her. Ammer fortsatt hver halvannen til 2 timer egentlig. Hvis far har baby og jeg er ute av syne.. så kan det gå 2-3 timer. 

Min baby hadde enormt sugebehov fra dag en og fikk smokk allerede på barsel. Vi lærte fort forskjell på hva som var sulten og hva som var kos. Baby ønsket ikke smokk rundt 2.5 mnd alder og rundt 3 mnd endret signalene seg noe. Baby gaper og stikker tungen ut, slikker meg eller far. Eller så gaper en over armen + blir grinete. Nå når alt skal inn i munnen og kjennes på, så er det litt vanskeligere.. men baby blir likevel enda mer ekstrem med å putte ting i munnen jo mer sulten en er. 

Søker tydelig etter puppen når sulten og fanget til mor eller en dame som har pupper ( familie). Hos far så biter hun over armen eller noe. Får fra en og en side. 

Anonymkode: 69ad7...eff

Jeg syns det er veldig vanskelig å se når hun er sulten - og spesielt nå som hendene skal inn i munnen for enhver pris, slik du nevner. Vet ikke om det er mulig å gi for mye pupp? Dersom jeg tolker henne riktig, så vil hun ha mat cirka hver halvannen til andre time. Det føles så ofte og jeg føler jeg drukner henne i melk. Hun legger godt på seg - ikke for mye, men langt ifra for lite. Men da er det kanskje riktig? 

Skrevet

Det går ikke an å gi for mye. Jeg ammet ca. hver annen time når baby var på den alderen. Er jo bare å tilby puppen og se, av og til skal de bare ha en liten tørstedrikk og ikke et helt måltid også. Var bare når min sov at det kunne gå 3-4 timer mellom amming.

Anonymkode: c34ef...d15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tilbyr også alltid andre brystet etter amming, kun for å sjekke om babyen skal ha mer.

Anonymkode: c34ef...d15

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det er veldig vanskelig å se når hun er sulten - og spesielt nå som hendene skal inn i munnen for enhver pris, slik du nevner. Vet ikke om det er mulig å gi for mye pupp? Dersom jeg tolker henne riktig, så vil hun ha mat cirka hver halvannen til andre time. Det føles så ofte og jeg føler jeg drukner henne i melk. Hun legger godt på seg - ikke for mye, men langt ifra for lite. Men da er det kanskje riktig? 

Går nesten ikke an å gi for mye.. morsmelk er tynn melk og hvis man har lite fettrik melk så kan baby drikke uendelig. 

Du lærer deg baby å kjenne, de fleste tegnene for sult er de samme hos babyer - bruker over her nevnte flere av dem. 

Når baby begynner å ha hendene i munnen og sikler, er det fordi tenner er på vei - og det skjer rundt tiden babyen din nå er i. 

Anonymkode: c3db0...e69

• Nyttig 1
Skrevet

Det beste er å se etter tegn og kjenne dem igjen, før det blir grining - når baby må ty til grining så har ikke de andre tegnene blitt sett/hørt. 

Anonymkode: c3db0...e69

• Nyttig 1
Skrevet

Min er 6 mnd nå men 2-4 mnd ammet jeg veldig ofte. Sikkert for ofte, det var gjerne hver time og gikk maks 2 timer med mindre baby sov. Hun begynte tidlig å søke puppen, dra i tskjorte osv... og gråt og var urolig. Jeg vet ikke hvordan man ser forskjell på sugebehov og sult egentlig men hun la ikke på seg for mye og spiste hver gang hun fikk mulighet 😄

Pleide bare amme på 1 pupp som regel. Ammet jeg på begge gulpet hun som regel opp igjen.. 

Anonymkode: fccdc...6c3

Skrevet

Med førstemann så ammet han 5-6 ganger i døgnet. Tok begge bryst og ble en skikkelig plugg. Fullammet til 6 mnd. 

Med andremann 7-12 ganger i døgnet, tok kun ett bryst av gangen. Skikkelig gulpebaby. Fullammet til 6 mnd. 

På den tiden merket jeg at de var sultne når de tygde på nevene sine eller var litt motorisk urolige. Og la jeg de i ammestillingen så søkte de veldig etter puppen. 

Anonymkode: 21677...ce0

Skrevet

0-6 mnd ca hver time på natt. Hver 3 på dag. Deretter hver 3 time døgnet rundt til 1 år. Brukte sonde i tillegg 

Anonymkode: c754b...fd5

Skrevet

Min er straks 4 mnd, og ammer rundt 8-12 ganger i døgnet. Største variasjonen er på natt, hvor det kan være alt mellom 2 og 5 amminger.

Anonymkode: 4a516...b86

Skrevet

Føler det skjer mye med hyppighet av amming og tegn på sult/sugebehov  fra 2-4 mnd.Min er 4 mnd nå, spiser mye raskere enn ved 2 mnd f.eks. Går inntil 3 timer mellom hver amming på dagtid. På natt kan det være en del variasjon. Noen ganger 2-3 mellom 21-20 andre ganger føler jeg at jeg ammer hele natten.

Tegn er vel bare sutrete/misfornøyd søker puppen hvis jeg tar henne opp eller at jeg vet at det nærmer seg 2-3 timer siden sist. Eller hvis hun har sovet lenge da er hun alltid sulten med en gang 

Anonymkode: 0d855...6f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 16.29):

..hvor ofte ammer dere i løpet av dagen? Hvordan ser/vet du at babyen er sulten og ikke bare har sugebehov? Spiser babyen på begge sider? Hvordan vet du evt. at baby vil ha av den andre siden også?

Baby 4 måneder nå, men var lik for en måned siden også. Ammer ofte, hvertfall hver time med mindre hun sover lengre enn det. Men så tar jeg henne til puppen ved hvert misnøye også, så hun rekker sjeldent bli ordentlig sulten. Jeg vet at hvis hun nå så greier hun seg 3-4 timer uten mat på dagtid også. Om natten sover hun 12+ timer uten mat. Hun spiser bare på den ene siden om gangen, og blir mett nok av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...