AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Om man har delt samvær, hvordan gjør man det når den ene jobber sent (til kl 18) og ikke har mulighet til å hente i barnehage? Kan man da forvente at den andre forelderen som ikke har barnet den uken henter, og at den forelderen som egentlig har barnet den uken, henter hos den andre etter jobb? Eller må den som jobber sent løse dette på egenhånd? Anonymkode: 193a0...78f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Man kan ikke -forvente- det, men det må vel gå an å spørre pent? Hadde personlig, om jeg hadde mulighet, alltid hentet ungen min i barnehagen; det er jo barnet mitt som jeg elsker. Hadde hvertfall ikke nektet bare for å "straffe" ekspartner, så barnslig gidder jeg ikke være. Men det er jo mange som er sånn.. Om hun/han ikke vil så er det kjipt, men man må svelge det. Om han/hun ikke -kan- så må man selv finne en løsning. Besteforeldre, tanter/onkler, foreldre til venner i barnehagen? Kanskje barnet kan bli med noen hjem et par timer, mot kompensasjon eller at du tar med deres unge en dag en helg e.l. så de får barnevakt?:) Hadde vært kreativ der om mulig. Anonymkode: 285e9...d43 16 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Man kan ikke forvente. Den som jobber sent må løse det på egenhånd, og da er det naturlig at man spør den andre først, hvis det at den andre henter er en naturlig og god løsning. Men jeg skjønte ikke hva du mente var lurt med det. Den ene skal da hente i barnehagen hver dag uansett, hele ettermiddagsskiftet fra 16.30, middag, lek, så skal den som har samværsuke hente barnet etter jobb etter kl.18 en gang, kjøre hjem, rett i seng, levere i barnehagen og og hente 18.30 igjen? Det blir jo ikke samvær, det blir overnatting? Jeg hadde ikke likt det. Man kan nesten ikke ha delt samvær hvis man ikke kan ha barnet på samvær? Men er jobben til 18 kun en gang i blant, er det en fin og naturlig løsning. Anonymkode: 6de64...8de 11 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan ikke forvente. Den som jobber sent må løse det på egenhånd, og da er det naturlig at man spør den andre først, hvis det at den andre henter er en naturlig og god løsning. Men jeg skjønte ikke hva du mente var lurt med det. Den ene skal da hente i barnehagen hver dag uansett, hele ettermiddagsskiftet fra 16.30, middag, lek, så skal den som har samværsuke hente barnet etter jobb etter kl.18 en gang, kjøre hjem, rett i seng, levere i barnehagen og og hente 18.30 igjen? Det blir jo ikke samvær, det blir overnatting? Jeg hadde ikke likt det. Man kan nesten ikke ha delt samvær hvis man ikke kan ha barnet på samvær? Men er jobben til 18 kun en gang i blant, er det en fin og naturlig løsning. Anonymkode: 6de64...8de Dette tenkte jeg også. Annenhver uke er vel ingen god løsning når den ene ikke har tid til barnet i hverdagen. Regner med den som jobber sent ikke er hjemme med barnet før tidligst 18.30, da er det vel nesten leggetid. Hvordan tenker den forelderen å løse dette når barnet skal ha med venner hjem og på fritidsaktiviteter? Anonymkode: 1e37a...59f 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man kan ikke forvente. Den som jobber sent må løse det på egenhånd, og da er det naturlig at man spør den andre først, hvis det at den andre henter er en naturlig og god løsning. Men jeg skjønte ikke hva du mente var lurt med det. Den ene skal da hente i barnehagen hver dag uansett, hele ettermiddagsskiftet fra 16.30, middag, lek, så skal den som har samværsuke hente barnet etter jobb etter kl.18 en gang, kjøre hjem, rett i seng, levere i barnehagen og og hente 18.30 igjen? Det blir jo ikke samvær, det blir overnatting? Jeg hadde ikke likt det. Man kan nesten ikke ha delt samvær hvis man ikke kan ha barnet på samvær? Men er jobben til 18 kun en gang i blant, er det en fin og naturlig løsning. Anonymkode: 6de64...8de Den som jobber sent, jobber sent 3-4 ukedager. To faste dager og resten varierende. Barnet legger seg kl 20.30. Ts Anonymkode: 193a0...78f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Om man har delt samvær, hvordan gjør man det når den ene jobber sent (til kl 18) og ikke har mulighet til å hente i barnehage? Kan man da forvente at den andre forelderen som ikke har barnet den uken henter, og at den forelderen som egentlig har barnet den uken, henter hos den andre etter jobb? Eller må den som jobber sent løse dette på egenhånd? Anonymkode: 193a0...78f Den som jobber sent må løse det på egen hånd. Det blir egentlig ingen barnefri uke på den andre forelderen med denne ordningen, men det er jo lov å spørre. Egentlig har du ikke annet samvær enn søvnen heller, så da er din reelle samværsprosent kanskje 30%? Anonymkode: 9e8b0...f9f 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Hadde jeg aldri gått med på. Da må vedkommende bytte jobb som passer med barnehagens åpningstider. Anonymkode: 65582...85b 14 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Kan absolutt ikke forvente, nei. Ansvarlig for å finne barnevakt selv. Anonymkode: c65f2...f8d 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 De fleste arbeidstakere har noe mulighet for fleksitid. Han må nesten prøve å løse dette selv. Anonymkode: f9e7e...0a6 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Det at jeg annenhver uke (når barnet mitt er hos far) kan jobbe seint, trene etter jobb, være sosial etter jobb osv er en av få fordeler ved å være skilt. Hadde eksen min spurt om noe slikt på fast basis hadde jeg ledd høyt og sagt at sorry, men da kan vi ikke ha 50-50. Anonymkode: a3dab...128 18 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 For en trist situasjon. For barnet! Om barnet allerede flytter mellom to hjem, kan det selvsagt ikke ha barnevakt tre-fire ganger i uka på toppen av dette! Den andre forelderen bør her steppe inn og kreve å ha barnet på fulltid. Det hadde jeg gjort. Anonymkode: 8366c...93b 10 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Den som jobber sent, jobber sent 3-4 ukedager. To faste dager og resten varierende. Barnet legger seg kl 20.30. Ts Anonymkode: 193a0...78f Barnehagebarn som legger seg 20:30 på hverdager? Anonymkode: 8366c...93b 12 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Den som jobber sent, jobber sent 3-4 ukedager. To faste dager og resten varierende. Barnet legger seg kl 20.30. Ts Anonymkode: 193a0...78f Det kan du absolutt ikke forvente. Og det er jo veldig dumt å jobbe kveldsvakter utelukkende flere ganger i uka - enn dagvakter. Når man har et så lite barn 50% av tiden så fungerer jo ikke det, du må jo ha tid til barnet ditt? Et barnehagebarn som legger seg kl 20:30 høres for øvrig veldig sent ut, men det er en kamp du får kjenne på senere. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet jobb, eller inngått en avtale på jobb hvor jeg jobbet dagvakter hele uka barnet er der - og mer kveld dagene barnet ikke er der. Dette du driver med fungerer ikke. Anonymkode: 2319f...0de 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Om man har delt samvær, hvordan gjør man det når den ene jobber sent (til kl 18) og ikke har mulighet til å hente i barnehage? Kan man da forvente at den andre forelderen som ikke har barnet den uken henter, og at den forelderen som egentlig har barnet den uken, henter hos den andre etter jobb? Eller må den som jobber sent løse dette på egenhånd? Anonymkode: 193a0...78f Man kan ikke forvente, men man kan spørre, vi hjalp hverandre på sånne dager Anonymkode: 81d8e...11d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Det tenker jeg ikke er en god ide for barnets del. Det blir slitsomt nok med hyppig «flytting» mellom hjem med delt samvær, om barnet ikke også skal hjem til den ene forelderen etter barnehage for så å måtte dra hjem til den andre for å legge seg. Da bør i det minste samværsordningen være slik at barnet er hos den andre forelderen de dagene man jobber sent, så kanskje 30/70 er bedre? Eventuelt 20/80? Barn må få ro de også❤️ Anonymkode: f2977...4aa 7 1
Orly Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barnehagebarn som legger seg 20:30 på hverdager? Anonymkode: 8366c...93b Jaer det ett problem? Endret 16. september 2022 av Orly 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 Hvis du ikke er interessert i å bytte jobb så burde du tilby barnefar 80% samvær - så kan barnet være hos deg i helger eller annenhver helg, + 1-2 ganger i uka. Det du driver med her er ikke ålreit for noen barn, og attpåtil flytte mellom to ulike hjem. Sett barnet ditt først, det er noe alle skulle ha lært seg når de var i 1 trimester. Når man velger å få barn så skal barnets behov alltid først. Anonymkode: 2319f...0de 7 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan ikke forvente, men man kan spørre, vi hjalp hverandre på sånne dager Anonymkode: 81d8e...11d Da reiste den andre parten hjem med barnet til den som hadde samvær Anonymkode: 81d8e...11d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke er interessert i å bytte jobb så burde du tilby barnefar 80% samvær - så kan barnet være hos deg i helger eller annenhver helg, + 1-2 ganger i uka. Det du driver med her er ikke ålreit for noen barn, og attpåtil flytte mellom to ulike hjem. Sett barnet ditt først, det er noe alle skulle ha lært seg når de var i 1 trimester. Når man velger å få barn så skal barnets behov alltid først. Anonymkode: 2319f...0de For noen kjipe svar enkelte av dere gir Anonymkode: 81d8e...11d 2
Gidavmeg Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Den som jobber sent, jobber sent 3-4 ukedager. To faste dager og resten varierende. Barnet legger seg kl 20.30. Ts Anonymkode: 193a0...78f Høres ikke ut som delt omsorg er det riktige her 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå