Gå til innhold

Du som er gravid med nummer 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er/var svangerskapet kontra første gang? 

Med første hadde jeg to intense døgn med oppkast i uke 6/7, og deretter «vanlig» morgenkvalme frem til uke 13 ca.. 

Hadde så bekkenplager og dårlig søvn osv de siste ukene, men følte det gikk greit selv om det ble veldig tungt. 

Denne gangen skjønte jeg det før jeg testet, og det var tydelig at kroppen skjønte hva som skjedde. 
uke 6 nå, og kondisjonen er totalt borte. Blir fort sliten og trøtt, og er små-uggen. I tillegg er puppene hovne, vonde og hardere.. Er også oppblåst. Kan ikke huske at det kom like tidlig sist.. 😅

Anonymkode: 2024b...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med første var jeg bare sliten og trøtt (endte med delvis sykemelding en periode for å hente meg inn) og småkvalm fram til delvis inn i sykemeldingsperioden(uke 14 ca). 
Med andre var jeg mye mer kvalm, men ingen oppkast da heller. Endte med sykemelding fra uke 8 etter at jeg holdt på å besvime først på jobb, deretter på vei til jobb dagen etter. Først 100% et par uker, så varierte det fra 20%-60% sykemelding resten av svangerskapet. På slutten var det delvis på grunn av bekkenproblemer, som jeg ikke hadde hatt med første. 
det var ikke noe gøy, for jeg ble kvalm av «barnehagelukten» som satte seg i klær og hår hos eldste, og bæsjebleier kunne jeg bare glemme, da ble jeg så kvalm/svimmel av lukta at det kjentes ut som jeg skulle besvime. 
tror det er flere grunner til at det ble ulikt. Jeg la på meg ganske mye før jeg ble gravid på nytt, så belastningen på kroppen var større i utgangspunktet, kroppen var nok ikke helt tilbake til normalen etter første graviditet, og jeg kunne ikke slappe like mye av. Med første gjorde jeg ikke annet enn å sove og jobbe, mannen gjorde alt. Med andre kunne jeg ikke bare gå rett hjem fra jobb og sove, mannen gjorde mye, men med et barn fra før kan man ikke melde seg helt ut. 

Anonymkode: 0b041...259

• Liker 1
Skrevet

I første trimester hadde jeg ingen symptomer med nr 2. men i andre trimester er jeg ekstremt sliten og har mye bekken og ryggsmerter. Var sliten første gang og, men mer nå. 

Anonymkode: f8107...876

• Liker 1
Skrevet

Er ca halveis i svangerskap nr 2 nå. Bekkenplager kom allerede fra uke 10 denne gangen, kontra uke 18 sist. Er også mye mer sliten nå, men kan jo heller ikke ligge like mye i senga som forrige gang. Slet også med kvalme som var noe mer intens denne gangen, men gikk over uke 13 🙂

Anonymkode: 851d8...64b

• Liker 2
Skrevet

Er høygravid med nr 2 nå. Kvalmen var ikke like intens som med første. Denne gangen var jeg mer småkvalm/lite matlyst kontra "fyllesjuk" med første.

Men kondis og energi har vært totalt fraværende denne gangen. Særlig i 2. trimester. Og jeg har vært veldig mye syk (smittet av 2 åringen). Ellers har plagene vært de samme. Halsbrann, kramper, dårlig søvn, oppblåst, vondt i magen og forstoppet.

Gleder meg til det er over 😅 Forhåpentligvis innen 2-3 uker.

Har jente og venter jente.

• Liker 1
Skrevet

Med første var jeg i veldig fin form hele veien, forutenom trøtthet i første trimester og litt bekkenplager mot slutten.

Nå er jeg i uke 35 med nr 2 og har egentlig vært i like god form som sist, kanskje til og med bedre. Jeg har ikke hatt noen plager, forutenom trøtthet første ukene. Denne gangen har jeg heller ikke bekkenplager. Har lagt på meg omtrent akkurat like mye og. Virker som en kopi fra forrige svangerskap😅

Har en gutt fra før og venter gutt nå også.

Anonymkode: d85c0...5db

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

1. svangerskap var spennende og fysisk overkommelig, med nr 2 hater jeg hvert sekund og gleder meg til det er over. 

100% sikker på at jeg ikke skal gå gravid flere ganger, klikker for meg snart. 

Anonymkode: 1c4d8...2c9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vært ganske like graviditeter. God form med lite plager. Veldig trøtt i første trimester som var litt mer slitsomt denne gang siden jeg har et barn å passe på. Gikk heldigvis over etter første trimester. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forsto også at jeg var gravid før positiv test, en hel uke før faktisk. Testet og testet men fikk helt negative svar, frem til uka etterpå.

Sist var jeg nesten sengeliggende med hodepine, hadde lett kvalme og ingen oppkast.

Denne gangen har jeg ikke hodepine (enda) og takk gud for det. Har kvalme som er intense noen dager men ingen oppkast.

kondisen var ødelagt begge gangene. Vanskelig å sammenligne tretthet/aktivitet da det er helt ulik hverdag med 0 og 1 barn.

Anonymkode: 37bfd...991

• Liker 1
Skrevet

Merket at jeg var gravid lenge før positiv test denne gangen.

Ekstremt oppblåst..buksene strammer så mye at jeg klarer ikke gå med de lenger,eller må ha knappene oppe hele tiden.

Vonde brystknopper,de er så såre at det gjør vondt å ha bh/topp, i det hele tatt stoff som kommer borti knoppene..

Er kvalm, mye.

Andpusten / tungpustet hele tiden. Dårlig kondis.

Bobling i magen.

Er bare 5 uker på vei, og føles som 14-15 uker på vei første gangen.

Anonymkode: 77ba7...3ca

• Liker 1
Skrevet

Med førstemann var jeg konstant kvalm og kastet opp helt frem til fødsel. Denne gangen jeg har kun vært kvalm om morgenen og om jeg går for lenge uten mat, men har begynt å avta nå i uke 22. Har et mye lettere svangerskap denne gangen, og tror jeg følger meg piggere siden jeg får i meg mer mat :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 15.50):

Hvordan er/var svangerskapet kontra første gang? 

Med første hadde jeg to intense døgn med oppkast i uke 6/7, og deretter «vanlig» morgenkvalme frem til uke 13 ca.. 

Hadde så bekkenplager og dårlig søvn osv de siste ukene, men følte det gikk greit selv om det ble veldig tungt. 

Denne gangen skjønte jeg det før jeg testet, og det var tydelig at kroppen skjønte hva som skjedde. 
uke 6 nå, og kondisjonen er totalt borte. Blir fort sliten og trøtt, og er små-uggen. I tillegg er puppene hovne, vonde og hardere.. Er også oppblåst. Kan ikke huske at det kom like tidlig sist.. 😅

Anonymkode: 2024b...b45

Synes svangerskap nr 2 var mye tyngre enn svangerskap nr 1. Hadde jeg visst hva jeg gikk  til gang nr 2 hadde jeg nok ikke gjort det.. 🙈

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...