Gå til innhold

Hvordan vaske ull? Vaskemaskinen gjør det ikke ordentlig rent!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tøyet blir ikke ordentlig vått. Er en relativt ny maskin. 

Bør man bløtlegge ull før vask? Skylle det på 15min i maskin først? Vaske alt for hånd? Bruke annet program enn ull, bare sørge for 30 grader? 

Anonymkode: f1304...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Hjelper hvis jeg vasker kun ett plagg av gangen. Ofte tåler ullundertøy 40 grader ullprogram, det hjelper også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flekker så vaskes dette for hånd først og jeg pleier å dynke alle plagg i vann før jeg setter på maskinen.

Anonymkode: ebf2b...b67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye skittent med flekker så ville jeg brukt gallesåpe eller sitronsåpe for å fjerne flekker før jeg vasket det i maskinen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ullprogram tar bare rundt 2kg tøy. Programmet bruker også mindre vann. Løsningen: ikke fyll  maskinen full når du vasker ull. 

Anonymkode: 5c1f5...d1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåjojo skrev (7 minutter siden):

Om det er mye skittent med flekker så ville jeg brukt gallesåpe eller sitronsåpe for å fjerne flekker før jeg vasket det i maskinen. 

Samme her 😊

Anonymkode: 7381f...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er møkkete legger jeg det i bløt i en times tid sammen med litt før det går i vaskemaskina.

Ellers hjelper det å kun ha halv maskin om du ikke bløter det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket en NATO genser en gang  i vaskemaskin på  90 grader og i grønnsåpe den ble ganske lite for å si det slik ikke å anbefale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Vasket en NATO genser en gang  i vaskemaskin på  90 grader og i grønnsåpe den ble ganske lite for å si det slik ikke å anbefale :) 

Det går faktisk an å koke ulltøy, men det må gjøres forsiktig og absolutt ikke i maskin. Plagget må ligge i en kjele med kaldt vann og man koker opp med lokk uten å røre verken gryten eller plagget. Det må ligge helt i ro frem til vannet har kjølt seg ned til det er fingervarmt.

Anonymkode: ebf2b...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er fordi moderne vaskemaskiner veier tøyet, for å vite hvor mye vann som skal tilsettes. Ull veier lite, og det blir gjerne derfor tilsatt for lite vann. Jeg pleier derfor å dynke ullet først. Spotvasker alltid flekker først også, med sitronsåpe eller zalo

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...