AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Har en kollega jeg har fått veldig god kontakt med siste 2 årene. Vi ringes ofte, møtes på kafé, og har hatt det hyggelig. Det jeg har bitt meg merke til er at hun snakker mye negativt om andre kollegaer. Jeg har vært sykmeldt en periode i vinter, og jeg snakket mye med henne denne perioden. Jeg har delt mye privat med henne. Jeg skulle hjelpe henne med sms for noen uker siden, og siden jeg mistenkte at hun snakker videre om det jeg har fortalt.. gikk jeg inn på chatten hennes med en annen kollega.. og det sto det mye om meg i negativ forstand og ting jeg har betrodd henne.. Jeg ble helt satt ut.. hva gjør jeg her? Kan ikke ta det opp når jeg har sneket på mld hennes. jeg snek fordi jeg hadde sterk mistanke da hun andre har buset ut med ting Anonymkode: f1005...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Du kan ikke gjøre noe. Du må bare forsøke å ha mindre kontakt med henne, dele mindre personlige ting. Eventuelt kan du også spørre direkte ut fra hva den andre har buset ut med? Altså typ "Hei, du Reidun nevnte noe om buskaset hjemme hos meg i går, og det er det jo kun du som vet. Fint om du ikke deler slike ting videre, det synes jeg er ubehagelig". Anonymkode: d2371...4b8 25 5
lillevill Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en kollega jeg har fått veldig god kontakt med siste 2 årene. Vi ringes ofte, møtes på kafé, og har hatt det hyggelig. Det jeg har bitt meg merke til er at hun snakker mye negativt om andre kollegaer. Jeg har vært sykmeldt en periode i vinter, og jeg snakket mye med henne denne perioden. Jeg har delt mye privat med henne. Jeg skulle hjelpe henne med sms for noen uker siden, og siden jeg mistenkte at hun snakker videre om det jeg har fortalt.. gikk jeg inn på chatten hennes med en annen kollega.. og det sto det mye om meg i negativ forstand og ting jeg har betrodd henne.. Jeg ble helt satt ut.. hva gjør jeg her? Kan ikke ta det opp når jeg har sneket på mld hennes. jeg snek fordi jeg hadde sterk mistanke da hun andre har buset ut med ting Anonymkode: f1005...dbf Vet du hva TS, det høres ut som du har kobla på deg helt feil veninne. Dette er ikke en person som vil deg vel. Hun er antageligvis en kjip person med mange usikkerheter, som ikke greier å la være å mislike folk, og er misunnelig, og hatefull, rett og slett. For hun er ikke en god person som vil hjelpe deg. Hun må du ikke, absolutt ikke, åpne deg mer for. 11
lillevill Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke gjøre noe. Du må bare forsøke å ha mindre kontakt med henne, dele mindre personlige ting. Eventuelt kan du også spørre direkte ut fra hva den andre har buset ut med? Altså typ "Hei, du Reidun nevnte noe om buskaset hjemme hos meg i går, og det er det jo kun du som vet. Fint om du ikke deler slike ting videre, det synes jeg er ubehagelig". Anonymkode: d2371...4b8 Jeg har selv en sånn kollega, og det der hjelper ikke. Hun vil ta det videre sånn : "Vet du hva XX sa? hun sa jeg var ubehagelig! " Det er bare å bli en kjedelig gråstein slik at hun ikke får noe info å forflytte. 9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Straffen for å snoke på andre sine ting, er at du ikke kan konfrontere dem med hva de har gjort. Du har gjort noe uetisk og brutt en tillit ved å snoke på mobilen, på samme måte som din kollega har gjort ved å fortelle videre dine betroelser. Begynn å hold ting for deg selv, og ikke delta i baksnakk. Si at du har opplevd at noen du stolte på brøt tilliten din ved å baksnakke og sladre, og nå vet du hvor vondt og sårende det er, at du ikke vil høre noe dritt om andre. Ikke si noe om andre som du ikke tåler skal komme ut. Tenk hvor sårende det er. Normaliserer fremsnakk av andre, er du så sjalu på noen at du må baksnakke, snakk heller ut om din egen usikkerhet. Men ikke til en sleip slange, som din kollega er. Hun må være veldig usikker og sjalu på andre, tenker jeg. Anonymkode: 91577...0a0 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Sånn er 99,9% av mennesker i verden, derfor må du ALDRI gjøre jobben din privat. Aldri del noe privat der. Anonymkode: 3cdf3...59c 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 lillevill skrev (26 minutter siden): Vet du hva TS, det høres ut som du har kobla på deg helt feil veninne. Dette er ikke en person som vil deg vel. Hun er antageligvis en kjip person med mange usikkerheter, som ikke greier å la være å mislike folk, og er misunnelig, og hatefull, rett og slett. For hun er ikke en god person som vil hjelpe deg. Hun må du ikke, absolutt ikke, åpne deg mer for. Ikke bare har jeg avslørt at hun snakker bak ryggen min.. men jeg synes det er veldig ubehagelig å ikke vite hvem på jobb som evt vet hva.. Har merket det lenge, hun vil møte meg i «skjul» og vil ikke at andre skal se eller vite at vi hang sammen. Det i seg selv sier jo litt. Hun kan ringe meg å si at «Karina» er falsk, lat og fortelle ting de har snakket om.. så ser jeg plutselig chatten mellom henne og Karina der de snakker om meg.. jeg har snakket så mye med henne på tlf. Støttet henne i ting hun har slitt med, og latt henne tømt frustrasjonen sin på meg. Har aldri nevnt et ord videre. Har vært 100% lojal, og trodde dette var gjensidig.. så viser det seg at jeg har misforstått «vennskapet» og hun forteller ting jeg sier til felles kollegaer, og setter rett og slett meg i et dårlig lys. Jeg er så skuffet, sjokkert, lei meg, sint at jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. har mest lyst å si: Trodde vi hadde et godt vennskap? Vi har delt masse, og nå viser det seg at jeg ikke kan stole på deg. men da blir det drama, og jeg vil ikke ha det på jobb med kollegaer. Vi skal samarbeide tett i årene framover. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sånn er 99,9% av mennesker i verden, derfor må du ALDRI gjøre jobben din privat. Aldri del noe privat der. Anonymkode: 3cdf3...59c Vi jobber så tett at vi er blitt som en liten familie. Mange deler mye, og det er blitt en (u) kultur på jobben vår. men du har helt rett. Jeg er så lojal selv, og blir lett glad i mennesker. Så blir jeg naiv og tenker det er gjensidig.. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Straffen for å snoke på andre sine ting, er at du ikke kan konfrontere dem med hva de har gjort. Du har gjort noe uetisk og brutt en tillit ved å snoke på mobilen, på samme måte som din kollega har gjort ved å fortelle videre dine betroelser. Begynn å hold ting for deg selv, og ikke delta i baksnakk. Si at du har opplevd at noen du stolte på brøt tilliten din ved å baksnakke og sladre, og nå vet du hvor vondt og sårende det er, at du ikke vil høre noe dritt om andre. Ikke si noe om andre som du ikke tåler skal komme ut. Tenk hvor sårende det er. Normaliserer fremsnakk av andre, er du så sjalu på noen at du må baksnakke, snakk heller ut om din egen usikkerhet. Men ikke til en sleip slange, som din kollega er. Hun må være veldig usikker og sjalu på andre, tenker jeg. Anonymkode: 91577...0a0 Det er veldig lett å bli dratt med i baksnakk, at en jatter med. Men jeg er bevisst på det, og vil ikke snakke stygt om kollegaene mine. Anonymkode: f1005...dbf 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 lillevill skrev (38 minutter siden): Jeg har selv en sånn kollega, og det der hjelper ikke. Hun vil ta det videre sånn : "Vet du hva XX sa? hun sa jeg var ubehagelig! " Det er bare å bli en kjedelig gråstein slik at hun ikke får noe info å forflytte. Tror du har helt rett.. hun er slik, og vil ikke endre seg. Jeg har åpnet meg mer til henne enn mine nærmeste. I vinter var jeg sykmeldt i 3 måneder da mitt barn var syk. Dette tok veldig på, og hvis hun har brukt dette til underholdning i negativ forstand er det utilgivelig. Men vet ikke om hun har gjort akkurat det. Men regner med det.. da hun forteller alt hun vet.. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har en kollega jeg har fått veldig god kontakt med siste 2 årene. Vi ringes ofte, møtes på kafé, og har hatt det hyggelig. Det jeg har bitt meg merke til er at hun snakker mye negativt om andre kollegaer. Jeg har vært sykmeldt en periode i vinter, og jeg snakket mye med henne denne perioden. Jeg har delt mye privat med henne. Jeg skulle hjelpe henne med sms for noen uker siden, og siden jeg mistenkte at hun snakker videre om det jeg har fortalt.. gikk jeg inn på chatten hennes med en annen kollega.. og det sto det mye om meg i negativ forstand og ting jeg har betrodd henne.. Jeg ble helt satt ut.. hva gjør jeg her? Kan ikke ta det opp når jeg har sneket på mld hennes. jeg snek fordi jeg hadde sterk mistanke da hun andre har buset ut med ting Anonymkode: f1005...dbf Hvordan er det overraskende, ts? Folk som snakker negativt om andre til deg snakker alltid negativt om deg til andre. Det er vel en selvfølge? Skulle du være unntaket - den ene personen hun ikke baksnakket? Du tar ikke opp noe som helst. Du takker pent nei ganske ofte. Du begynner å si «vet du, jeg er ikke komfortabel med at du rakker ned på andre i våre samtaler» når dere først møtes. Så slutter hun nok å ønske møte deg. Anonymkode: 954a5...427 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 lillevill skrev (50 minutter siden): Vet du hva TS, det høres ut som du har kobla på deg helt feil veninne. Dette er ikke en person som vil deg vel. Hun er antageligvis en kjip person med mange usikkerheter, som ikke greier å la være å mislike folk, og er misunnelig, og hatefull, rett og slett. For hun er ikke en god person som vil hjelpe deg. Hun må du ikke, absolutt ikke, åpne deg mer for. Takk. Hun var en person det var så lett å snakke med, så åpen og delte mye selv. Hun virker oppriktig når vi har snakket sammen, men hun klarer ikke holde på hemmeligheter, og holder på slik med mange. Hun er ikke lojal, og har ikke selvkontroll. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ikke bare har jeg avslørt at hun snakker bak ryggen min.. men jeg synes det er veldig ubehagelig å ikke vite hvem på jobb som evt vet hva.. Har merket det lenge, hun vil møte meg i «skjul» og vil ikke at andre skal se eller vite at vi hang sammen. Det i seg selv sier jo litt. Hun kan ringe meg å si at «Karina» er falsk, lat og fortelle ting de har snakket om.. så ser jeg plutselig chatten mellom henne og Karina der de snakker om meg.. jeg har snakket så mye med henne på tlf. Støttet henne i ting hun har slitt med, og latt henne tømt frustrasjonen sin på meg. Har aldri nevnt et ord videre. Har vært 100% lojal, og trodde dette var gjensidig.. så viser det seg at jeg har misforstått «vennskapet» og hun forteller ting jeg sier til felles kollegaer, og setter rett og slett meg i et dårlig lys. Jeg er så skuffet, sjokkert, lei meg, sint at jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. har mest lyst å si: Trodde vi hadde et godt vennskap? Vi har delt masse, og nå viser det seg at jeg ikke kan stole på deg. men da blir det drama, og jeg vil ikke ha det på jobb med kollegaer. Vi skal samarbeide tett i årene framover. Anonymkode: f1005...dbf Kanskje du skal prøve å bli venn med «Karina»? og du kan si til henne, mens Karina hører: hyggelig å treffes på kafé i går» Anonymkode: 35da7...7e8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er det overraskende, ts? Folk som snakker negativt om andre til deg snakker alltid negativt om deg til andre. Det er vel en selvfølge? Skulle du være unntaket - den ene personen hun ikke baksnakket? Du tar ikke opp noe som helst. Du takker pent nei ganske ofte. Du begynner å si «vet du, jeg er ikke komfortabel med at du rakker ned på andre i våre samtaler» når dere først møtes. Så slutter hun nok å ønske møte deg. Anonymkode: 954a5...427 Jeg har tenkt tanken mange ganger. Hvorfor skal hun ikke snakke ned meg når hun har sagt dårlige ting om absolutt alle kollegaene våre? Men jeg har vært naiv ser jeg, og trodde vi hadde noe spesielt. Jeg har kjent på det lenge, jeg er en god menneskekjenner, og hun har forsnakket seg mange ganger, og jeg ser også hvordan hun er mot folk på jobb.. veldig hyggelig og nær kollegaer som hun baksnakker til meg. For en uke siden var det 2 kollegaer, uavhengig av hverandre som sa til meg: du må være forsiktig med «Tone» hun andre sa: vær litt forsiktig med Tone, hun er manipulerende. Jeg ville liksom ikke høre det.. og enda er jeg litt sånn at jeg nesten ikke kan tro det, fordi hun er så sjarmerende og lyttende Anonymkode: f1005...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du skal prøve å bli venn med «Karina»? og du kan si til henne, mens Karina hører: hyggelig å treffes på kafé i går» Anonymkode: 35da7...7e8 Føler ikke for å være så nær «Karina» da hun også har snakket negativt om meg på chatten.. «Karina» ringte meg en dag, da hun trengte hjelp til å fylle ut noe på nettet.. video samtale.. hun screenchotet samtalen vår (bilde) og sendte til «Tone» det hun skriver: uff, «Siri» ringte meg 🥵 og jeg ante ikke at det var hun… bare den setningen og den emogiien viser jo at de har snakket negativt om meg. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi jobber så tett at vi er blitt som en liten familie. Mange deler mye, og det er blitt en (u) kultur på jobben vår. men du har helt rett. Jeg er så lojal selv, og blir lett glad i mennesker. Så blir jeg naiv og tenker det er gjensidig.. Anonymkode: f1005...dbf Er lett å tabbe seg ut ja. men nå har du jo lært. Jeg lærte også dette etter en arbeidsplass der alle delte alt, til slutt var det bare drama og helvete. Baksnakking heletiden, måtte komme meg vekk før det tok livet av meg. Nå er jobben kun i arbeidstiden, bruker heller aldri tid på kollegaer etter arbeid. Anonymkode: 3cdf3...59c 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hun kan ringe meg å si at «Karina» er falsk, lat og fortelle ting de har snakket om. Når hun gjør det må du sette tydelig grenser og si stopp. "Jeg vil ikke høre om private samtaler du har hatt med Karina. Du kan ikke holde på slik. Har du et problem med Karina må du ta det med henne." Anonymkode: 04c99...096 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når hun gjør det må du sette tydelig grenser og si stopp. "Jeg vil ikke høre om private samtaler du har hatt med Karina. Du kan ikke holde på slik. Har du et problem med Karina må du ta det med henne." Anonymkode: 04c99...096 Jeg har faktisk prøvd meg på den.. sier: da må du ta det opp med henne.. hun: jeg orker ikke, hun blir bare sur.. jeg: du får ta det med sjefen da.. hun: nei.. sjefen er jo dum, skjønner jo ingenting.. tolker det dithen at hun bare vil snakke skit om folk.. Anonymkode: f1005...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er lett å tabbe seg ut ja. men nå har du jo lært. Jeg lærte også dette etter en arbeidsplass der alle delte alt, til slutt var det bare drama og helvete. Baksnakking heletiden, måtte komme meg vekk før det tok livet av meg. Nå er jobben kun i arbeidstiden, bruker heller aldri tid på kollegaer etter arbeid. Anonymkode: 3cdf3...59c Tror det er viktig å kle ha en tett relasjon til kollegaer på fritiden. Det kan fort bli snakket videre rundt på jobb osv. noen klarer det fint, andre ikke. Anonymkode: f1005...dbf
Besina Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 Har en slik kollega som snakker stygt om alle og elsker sladder. Du må bare slutte å dele og heller holde litt avstand. Ikke så mye man får gjort. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå