Gå til innhold

Hobbygruppe på Facebook, og uenighet om å slippe inn nybegynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver med en litt sær hobby, en type håndarbeid, og er med i en Facebookgruppe for den hobbyen. En av de forrige moderatorene ønsket å "pensjonere" seg, og foreslo at jeg skulle overta. Så jeg har vært med som moderator i siden juletider i fjor. Vi er fire moderatorer. Det er aldri krangling eller problemer i gruppa, så det er lite å gjøre som moderator. 

Men nå har vi moderatorene en stor diskusjon gående.
Diskusjonen handler om hvem som er verdige til å få bli med i gruppa….

De tre andre moderatorene er bestemte på at kun folk som har drevet med denne hobbyen i mange år, og som allerede kan alt om denne hobbyen, skal få lov til å slippe inn i gruppa. 
Mens jeg synes vi skal slippe inn nybegynnere og alle som er interessert i denne sære hobbyen. Jeg tenker at jo flere jo bedre. 

De siste årene har antallet poster og kommentarer sunket betydelig. Nå er det kun en liten håndfull faste medlemmer som deler og kommenterer. Jeg synes det gjør gruppa litt kjedelig, og tror at gruppa ville blitt mer interessant om vi slapp til nybegynnere. Slik det er nå holder gruppa på å dø ut.

Siden gruppa består av flere enn kun oss fire moderatorer, la jeg ut et innlegg i gruppa der jeg spør hva folk synes om å slippe inn nybegynnere. Jeg tenkte at det å lodde stemningen slik var greit, men jeg får nå veldig mye pepper fra de andre moderatorene.

Trenger litt hjelp til å forstå om jeg har gjort noe slemt (som en av moderatorene beskylder meg for), om det er de som er litt rare, om jeg har misforstått spillereglene på Facebook eller hva. 

Anonymkode: 12f4e...965

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åherlighet… for noen moderatorer… som om denne hobbyen er SÅ spesiell at man skal være særlig utvalg og «der oppe» for å være verdig gruppa. Latterlig. 

Anonymkode: faafe...70f

• Liker 22
Skrevet

Husk at dere selv også var nybegynnere en gang da. 

Anonymkode: adf1c...af5

• Liker 12
Skrevet

Moderatorene er ofte gruppenes verste fiender.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Moderatorene har vel også begynt et sted og vært nybegynnere. Kua har lett for å glemme at den har vært kalv.

Anonymkode: a5dd6...ddc

• Liker 5
Skrevet

TS her. Glemte å skrive en ting.

Et av hovedargumentene til de tre andre moderatorene er at de er redde for at gruppa blir for stor, og er redde for at hobbyting som deles vil bli delt med "utenforstående" slik at julegaver vil bli røpet. Derfor vil de gjerne være ekstra påpasselige med hvem som slippes inn i gruppa, sånn at ikke "Turid på jobben", svigerinner eller naboer kommer inn i gruppa. Så hver gang noen skal slippes inn i gruppa må alle moderatorene være enig i at vedkommende kan få slippe inn.
Jeg synes det er unødvendig tungvindt. Er det ikke bare å vente med å legge ut bilder av julegaver til etter julaften? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Blir nok ikke til å ende bra. 
Det er viktig å få nytt blod inn, ellers så stagnerer ting helt til det dør. 
Med mindre dem ombestemmer seg, så har skaden allerede skjedd. Det vil bli en maktkrig hvor alle parter blir tapere. 
Selv om du ombestemmer deg og føyer deg, så er dem fortsatt ikke blid på deg. 

• Liker 2
Skrevet

Høres mer ut som at de ønsker å ha en koselig og intim hobbygruppe, og det får være greit det også. Hva med å lage en ny gruppe som er åpen for alt og alle, uten noe særlig behov for moderering i det hele tatt? Så kan de som ønsker et mer åpnet forum bli med i den/ den også. Vet det blir gjort mye i gruppene jeg er med i, spesiell plantegruppe, og jeg er medlem i begge to. Ingen stress 

Anonymkode: c08d7...0a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Hottentått
Skrevet

Å herregud. Mennesker altså. Rart det blir krig i verden 🤪

Skrevet

Da kan man jo ha en regel om at man ikke poster julegaveprosjekter før etter jul? 
Jeg hadde spurt dem rett ut; ønsker dere at flere skal begynne med og drive med denne hobbyen, eller skal vi bare la det dø ut og ikke slippe til nytt blod frem til gruppa stagnerer. Det er veldig enkelt. I verste fall, start en ny gruppe! Der kan du ønske velkommen både gamle og nye hobbyister, og så kan de se gruppa si kveles i deres egen lukkethet. 

Anonymkode: 164d1...1f0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Forslag: Lag en introgruppe hvor alle får være med. Så kan dere etter hvert invitere de derfra som blir flinke til å bli med i den supereksklusive avanserte gruppa😌

Anonymkode: 34bec...a4e

• Liker 4
Skrevet

Gatekeeping er alle hobbyers død. La folk få lov til å slippe til. Så kan heller de andre moderatorene lage sin egen lille klubb (*kremt* putefort) der ingen andre får komme inn.

• Liker 8
Skrevet

Om du har tatt diskusjonen dere moderatorer imellom ut i gruppen uten å avklare det med de andre tre først, skjønner jeg forsåhvidt at de er litt grinete. Jeg kan være enig med deg at det er noe gruppa burde bli enige om sammen heller enn at moderatorene skal bestemme alene, men det er likevel ikke greit å innvie andre i en intern diskusjon på egen hånd. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

La meg gjette, ikke en eneste av moderatorene er menn. Jeg hører ekkoet av kaklehøns gjennom innlegget. Aldri noensinne har jeg hørt en mann lage ordkrig med andre og si: sorry, men vi må nok ekskludere alle som ikke har lang nok erfaring med min enestående  og unike hobby. Null plass for uinnvidde. Aldri noensinne sa en mann: vi  er redde for at hobbyting som deles vil bli delt med "utenforstående" slik at julegaver vil bli røpet. Gud forby at  "Turid på jobben", svigerinner eller naboer kommer på fest med kjole sydd i samme stoff eller hobby-smykke som på høylys dag kan minne om noe noen i gruppa laget i fjor. Hadde det vært menn hadde det vært: hey kult at du vil være med oss, cheers! Jeg kritiserer ikke TS, men mobbderatorene i "hobbygruppa"

Endret av Laraa
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La gruppa være som den er og start en ny gruppe i tillegg for alle.

Blir forresten ekstremt nysgjerrig på hva for en hobby en trenger årevis med erfaring for å få lov til å snakke om den i en Facebook gruppe.

Blir faktisk litt pinlig berørt på deres vegne.

Anonymkode: 6dd19...eeb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Laraa said:

La meg gjette, ikke en eneste av moderatorene er menn. Jeg hører ekkoet av kaklehøns gjennom innlegget. Aldri noensinne har jeg hørt en mann lage ordkrig med andre og si: sorry, men vi må nok ekskludere alle som ikke har lang nok erfaring med min enestående  og unike hobby. Null plass for uinnvidde. Aldri noensinne sa en mann: vi  er redde for at hobbyting som deles vil bli delt med "utenforstående" slik at julegaver vil bli røpet. Gud forby at  "Turid på jobben", svigerinner eller naboer kommer på fest med kjole sydd i samme stoff eller hobby-smykke som på høylys dag kan minne om noe noen i gruppa laget i fjor. Hadde det vært menn hadde det vært: hey kult at du vil være med oss, cheers! Jeg kritiserer ikke TS, men mobderatorene i "hobbygruppa"

Lukter "kjærring" 50 + lang vei.

Anonymkode: 9c1d7...872

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Er med i et lignende miljø, men her foregår det ikke bare på Facebook. Det er mange treff utenom nett også. Nybegynnere er uvitende og gjør mye feil, og "veteranene" er lei dumme spørsmål og "kleine" ting som folk lager og ordner i stand. Noen ønsker å innføre strenge regler i miljøet, mens andre er åpne for at nybegynnere også kan få være med, selv om alt ikke er riktig. 

Jeg mener at nybegynnere får være med. Vi har alle vært det selv. Så får man på en hyggelig måte gi tilbakemeldinger på arbeidet. Det er jo fint å kunne lære opp nybegynnere, så de får til ting riktig :)

Anonymkode: 91822...720

• Liker 3
Skrevet

Nei, det hørtes skummelt ut ja. Tenk om noen er så flinke at dere lærer noe nytt😂

Anonymkode: 8cccb...b22

• Liker 3
Skrevet

Nei, de med kanelbolle er gjerne litt vel høye på seg selv og sin egen makt, tenker jeg.

Opprett din egen gruppe, "Din hobby - tips og råd til nybegynnere".

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De tre andre moderatorene er bestemte på at kun folk som har drevet med denne hobbyen i mange år, og som allerede kan alt om denne hobbyen, skal få lov til å slippe inn i gruppa. 
Mens jeg synes vi skal slippe inn nybegynnere og alle som er interessert i denne sære hobbyen. Jeg tenker at jo flere jo bedre. 

Du er i mindretall og har forsøkt å overbevise de tre andre om ditt synspunkt uten held. Du kan opprette en ny gruppe for nybegyndere. 

Anonymkode: dff7d...a64

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...