Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som stiller kritiske spm ved hva man spiser når man har kreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet hatt mageproblemer, lite energi, smerter i leddene og har matintoleranse for egg, vanlig mel og melkeprodukter, spiserørsbetennelse og irritbbel tarm og er ikke i jobb grunnet dette.

Jeg har vært mye undersøkt på gastro avdelingen på sykehuset, og lege/ernæringsfysiolog har satt meg på lavfodmap-diett m.m

Min familie og andre folk har bagatellisert mine helseplager, og sier jeg må spise litt av alt og har lite forståelse for at jeg ikke tåler alt.

Min mann har kreft men er i god form og i jobb, han trener daglig og har lagt om kostholdet sitt til et ekstremt strengt kosthold uten sukker, kun økologisk, ikke prosessert mat, mat uten e-stoffer, konserveringsmidler, kun hjemmelaget mat osv.

Jeg synes det er mer stress med hans mat enn min egen, og vi kan nesten ikke spise hverken ute eller hos andre folk, fordi han må å vite hva som er i maten og hvordan den er laget.

Både han og jeg mener at det å legge om kostholdet har hjulpet han mye med sykdommen, selv om  legen på sykehuset har sagt at det ikke er vitenskapelig bevist at kreftpasienter som har et ekstremt sunt kosthold sånn som han, klarer seg bedre enn de som spiser vanlig mat .

Saken er at han får 100% forståelse fra alle for hvorfor han har lagt om kosten, mens med meg er det bare mistenkeliggjøring, og folk mener jeg lager masse styr omkring mitt kosthold.

Hvorfor er det sånn at bare man drar kreftkortet stiller ingen kritiske spørmål?

Anonymkode: fc254...077

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi sykdommer har ulik status. Det er forsket på, og det fins en rangert liste. Kreft er helt på toppen over sykdommer med høy status, irritabel tarm er helt på bunnen når det gjelder status. Derfor vil kreftpasienter oppleve at både helsevesen og vanlige folk gir dem mye støtte og sympati, mens pasienter med irritabel tarm møtes med mistenksomhet og bagatellisering. 

Anonymkode: 23fdd...41d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så mannen din spiser verken  bananer eller jordbær siden han ikke spiser E-stoffer? 

FCBD4AE9-CDF8-4116-8BD7-8132FC038A8B.jpeg

B7CFC809-8CEC-4079-B772-F6FFC0DDA9DE.jpeg

Anonymkode: 221e9...407

• Liker 3
Skrevet

Forstår ikke at folk blander seg. Det finnes mange med f.eks fibromyalgi, IBS eller andre diagnoser som har blitt bedre med omlegging av kosthold. Om det er vitenskapelig eller ei, så må det nå være bra at den som er syk blir eller føler seg friskere. 

Jeg har selv et avslappet forhold. Spiser alt mulig. Får i meg e-stoffer, aspartam, sikkert for mye salt og sukker, næringsmidler, tilsetninger +++, men kroppen min fungerer bra likevel. Foreløpig er jeg "heldig", men om det er bra for kroppen min å ikke fokusere på helsefremmende mat, det er et annet spørsmål. 

Jeg tipper mange ikke forstår fordi de innerst inne vet at de selv ikke har et sunt forhold til mat. Og at de rett og slett egentlig ikke aner hva det er de putter i seg. 

Anonymkode: 6232b...5a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så mannen din spiser verken  bananer eller jordbær siden han ikke spiser E-stoffer? 

All mat inneholder jo E-stoffer. Enten du spiser gulrøtter, gress, epler fra hagen din også.

Anonymkode: f3c0b...7ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det vel? Mye info om kosthold og kreft. Denne boken for eksempel, den ble mye omtalt da den kom. https://www.norli.no/selvforsvar-mot-kreft?gclid=EAIaIQobChMIoMDFwbeZ-gIVGnAYCh2v1QYREAQYASABEgKD6vD_BwE

Anonymkode: 8483d...9f5

Det var et svar til overskriften din, jeg ser nå at spørsmålet ditt er motsatt, når man ikke har kreft. Jeg syns det er mye fokus på sunt kosthold, jeg. Det er vel fordi dine diagnoser/plager er så diffuse. Hadde du hatt cøliaki eller krohns hadde man hatt forståelse.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi sykdommer har ulik status. Det er forsket på, og det fins en rangert liste. Kreft er helt på toppen over sykdommer med høy status, irritabel tarm er helt på bunnen når det gjelder status. Derfor vil kreftpasienter oppleve at både helsevesen og vanlige folk gir dem mye støtte og sympati, mens pasienter med irritabel tarm møtes med mistenksomhet og bagatellisering. 

Som en som både har IBS, eggeallergi, gluten- og laktoseintoleranse og har hatt kreft kan jeg skrive under på at det ovennevnte stemmer. Men vil tilføye at psykiske plager havner enda lengre ned på statuslisten, fysiske plager anses som mer ekte.

Anonymkode: b2806...c04

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han har spist en del jordbær men har sluttet pga for mye fruktose.

Banan spiser han også lite av.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er det vel? Mye info om kosthold og kreft. Denne boken for eksempel, den ble mye omtalt da den kom. https://www.norli.no/selvforsvar-mot-kreft?gclid=EAIaIQobChMIoMDFwbeZ-gIVGnAYCh2v1QYREAQYASABEgKD6vD_BwE

På sykehuset sier de kunne av han skal minimere rødt kjøtt ellers fokusere på å få i seg nok mat.

Min mann har ikke gått ned i vekt til tross for behandling.

Ts

Skrevet

De har vel stramt matbudsjett på Radiumhospitalet også.

Anonymkode: 7eb12...fbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Han har spist en del jordbær men har sluttet pga for mye fruktose.

Banan spiser han også lite av.

Ts

Poenget til den brukeren var at alle matvarer inneholder e-stoffer, siden e-stoffer er en generell betegnelse som gir et nummer til ting, som ikke sier noe om innholdet. Vann har også et e-stoffnummer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi får håpe mannen til TS ikke spiser så mye jordbær eller bær generelt. Antioksidanter er ikke bra når man har kreft og kan føre til økt dødelighet.

Anonymkode: b0c8a...6df

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Dette er grunnen til at jeg irriterer meg på folk som «ikke tåler ting».
De ødelegger for oss andre som faktisk ikke tåler ting, og det gjør at noen bagatelliserer andres plager. 

Nå er det sånn at bedre kosthold vil gi bedre helse generelt. Når det kommer akkurat til kreft, har den blitt den store stygge ulven. Det betyr ikke at andre tilstander ikke trenger tilrettelegging. Så her syns jeg familien din og kjente er ganske respektløse.

Mange leger kan forresten skremmende lite om kosthold, i forhold til hva de burde. Kun de legene som virkelig setter seg inn i det, kan mer om det. Når det kommer til akkurat sammenheng mellom kosthold og kreft, er nok forskningen mangelfull ja. Akkurat det skal jeg gi ham rett i.

Jeg har noen egne tanker angående temaet, men jeg kan ikke komme med de påstandene her. 

Endret av Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi får håpe mannen til TS ikke spiser så mye jordbær eller bær generelt. Antioksidanter er ikke bra når man har kreft og kan føre til økt dødelighet.

Anonymkode: b0c8a...6df

Hææ... antioksidanter øker dødeligheten ved kreft?

Anonymkode: e539d...c3f

Skrevet

Er nok som nevnt over her. Det er litt for at "alle" skal ha en eller annen allergi eller intoleranse som om det er en mote som må følges.

Når det kommer til kosthold ved kreft, så tror jeg det viktigste er at man faktisk får i seg mat slik at man ikke mister vekt. Dette er pga. at tilstrekkelig god matlyst er et tegn på at man ikke har så alt for store bivirkninger av behandlingen.

Ville ellers tenkt at skal man spise sunt med tanke på kreft, så burde man fokusert på det før man satt der med en kreftdiagnose. Da er det liksom litt for sent. Men man kan jo alltid gjøre en innsats om man blir erklært kreftfri, siden mange får seg en tankevekker om hvor dødelig man tross alt er.

Jeg tenker alt med måte. Har selv hatt kreft, og vil heller leve i nuet, enn å føle at jeg ofrer for mye ved å spise mat jeg egentlig ikke liker, eller droppe det glasset med vin jeg har lyst på i godt selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...