Gå til innhold

Utagerende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 12 har en utagerende oppførsel synes jeg, og pappaen. Hun er negativ til det meste. Går ikke ting hennes vei blir det et hel.... Hun kan skrike. Kaste ting i gulvet. Skriker at hun hater meg. At vi er jævlige foreldre, de verste som finnes. Veit ikke hva vi skal gjøre. Vi blir utslitt av dette. Hun har vært sånn lenge. Noen tips? Erfaringer? 

Anonymkode: 0af1a...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har oppdradd henne på den måten at hun styrer og bestemmer så er dette belønningen for det. 
Hun er sikkert i starten på puberteten, men hun er frustrert fordi hun ikke passer inn noe sted med sin ufordragelige oppførsel. 

Anonymkode: 92983...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dere har oppdradd henne på den måten at hun styrer og bestemmer så er dette belønningen for det. 
Hun er sikkert i starten på puberteten, men hun er frustrert fordi hun ikke passer inn noe sted med sin ufordragelige oppførsel. 

Anonymkode: 92983...4af

Jeg føler jo ikke vi har oppdratt henne slik. Hun har en storesøster på 14, hun er jo en helt annen . Og vil jo tro vi har gitt de den samme oppdragelsen. Hun startet i puberteten for tja... snart 2 år siden. 

TS

Anonymkode: 0af1a...444

Skrevet

Hvordan har dere tillatt at slik oppførsel får fortsette og utvikle seg, dette kom vel ikke fra en dag til den andre? 

Oppfører hun seg sånn blandt andre / venner også? 

Anonymkode: 2f551...375

Skrevet

Ene barnet mitt er sånn. Hun har adhd. 

Anonymkode: ded88...6b6

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke hør på tullingene som hyler opp om manglende oppdragelse og «sånn oppførsel vill jeg aldri tolerert».

Gjør heller en innsats for å finne ut årsaken til frustrasjonen og sinnet. Om det er hormoner, så kan hun trenge hjelp med å skjønne hva som skjer i kroppen, og strategier for å håndtere det. Har hun vonde opplevelser på skolen eller i vennegjengen så trenger hun hjelp og støtte. Er dere urealistiske i deres krav til henne? (Vi vil jo det beste for barna, men noen krever mer enn barnet makter å levere.) Kjefting hjelper ikke (selv om det kan være hardt å la være). Vær raus og tålmodig. Elske, elske,elske!

Og så går det an å være ærlig: Jeg blir sint når du sier stygge ting til meg, fordi jeg blir lei meg. Da får du kommunisert til barnet hva du føler, og kanskje hjelper det henne til selv å sette ord på egne følelser. Lead by example👍

Anonymkode: 5a60c...e8c

• Hjerte 2
Skrevet

En av mine er sånn (jente, samme alder). Nylig diagnostisert med aspergers. Det TRENGER ikke å være annet enn dårlig impulskontroll, selvsagt. Men hos oss var dette med utageringen bare ett av mange vansker.

Anonymkode: 25b4a...954

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...