AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Jeg har 5,1 millioner til kjøp av bolig. Over halvparten er arv og resten har jeg spart selv. (Hvis noen lurer). Jeg skal snart pensjonere meg og jeg vil ha ca. 26k utbetalt i måneden. Har jeg råd til å eie enebolig selvom den er nedbetalt? Eller blir dette fryktelig dyrt med så lite utbetalt? Bør jeg heller gå for leilighet? Har aldri eid så litt usikker på hva det egentlig koster å eie mtp vedlikehold osv. Anonymkode: 97839...ed7
Pillarguri Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har 5,1 millioner til kjøp av bolig. Over halvparten er arv og resten har jeg spart selv. (Hvis noen lurer). Jeg skal snart pensjonere meg og jeg vil ha ca. 26k utbetalt i måneden. Har jeg råd til å eie enebolig selvom den er nedbetalt? Eller blir dette fryktelig dyrt med så lite utbetalt? Bør jeg heller gå for leilighet? Har aldri eid så litt usikker på hva det egentlig koster å eie mtp vedlikehold osv. Anonymkode: 97839...ed7 I din alder ville jeg definitivt gått for leilighet. Det er billigere og enklere. Eneboliger krever mye mer av vedlikehold, stell av hage etc. Det kan være greit når man er frisk og sprek, men du nærmer deg den alderen hvor god helse ikke er en selvfølge. 11 2
Gjest Ms Baxter Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Pillarguri skrev (2 minutter siden): I din alder ville jeg definitivt gått for leilighet. Det er billigere og enklere. Eneboliger krever mye mer av vedlikehold, stell av hage etc. Det kan være greit når man er frisk og sprek, men du nærmer deg den alderen hvor god helse ikke er en selvfølge. Dette, samt hvordan utgifter har økt mye på disse to åra ville jeg gått for leilighet… kan ikke sammenligne strømpriser f. eks….
Tvist Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 26.00 utbetalt og nedbetalt bolig er nok ikke noe problem. Men så er det hva du har lyst til da, hva du trenger og hva du vil bruke penger på. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Jeg ville nok gått for leilighet, særlig siden det er din første eide bolig i (tilnærmet) pensjonsalder. Selv om du teknisk sett har råd til å kjøpe enebolig en del steder i landet, så vil du uansett måtte belage deg på å en god del på å bo når du tar i betraktning vedlikehold, kommunale avgifter, renovasjon, strøm, evt. eiendomsskatt osv. Litt avhengig av størrelsen på boligen og tomten, så vil du evt. også måtte regne med å kjøpe inn en del mer verktøy/utstyr til enkelt vedlikehold, plenklipping, måking, trimme hekken, beplantning osv. Ikke det at man trenger alt av verktøy, men eneboliger krever nå mer enn en leilighet, så man må nesten ha en del mer verktøy selv. Man bruker også mer tid på å holde en enebolig vedlike, og i høy alder er det ikke sikkert at man har helse til det. Siden du nærmer deg pensjonsalder nå, så ville jeg heller kjøpt en bolig for fremtiden, f. eks. en stor leilighet. Anonymkode: 641d2...fba 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Hvorfor i all verden vurderer du i det hele tatt enebolig? Det er bare jobb, styr og dyrt. Selvfølgelig kjøper du leilighet. I et veldrevet sameie. Anonymkode: f3d9f...5b5 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #8 Skrevet 22. september 2022 Leilighet 😊 Anonymkode: 5c811...fdc 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #9 Skrevet 22. september 2022 Leilighet Anonymkode: b5f42...1a9 1
Nåleputa Skrevet 22. september 2022 #10 Skrevet 22. september 2022 (endret) En liten enebolig. -Du kan leie inn folk for pensjonen din om du skal ha vedlikehold. -Du slipper naboer som bråker. -Og så holder du deg i form med f.eks hagearbeid og småarbeid. Men om du ikke orker å planlegge hva en bør gjøre når en har et hus, så kjøp leilighet. Jeg personlig hadde kjeda meg i en leilighet og gått ut på byen og brukt opp alle pengene mine på kjøping😅 Endret 22. september 2022 av Nåleputa 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #11 Skrevet 22. september 2022 Jeg ville i så fall kjøpt en nyere, liten enebolig. Anonymkode: 19d94...3a8 3
Million Skrevet 22. september 2022 #12 Skrevet 22. september 2022 Det er veldig dyrt å ha enebolig. Man må også ha en solid bufferkonto eller sparekonto for uforutsette, og forventede, løpende utgifter på ting som må fikses, vedlikeholdes og utbedres. Plutselig kan taket begynne og lekke for eksempel. Det er mye enklere og greiere å ha en leilighet. Slipper plenklipping og snømåking og maling av hus. Billigere i drift med leilighet fremfor enebolig. Skal du først kjøpe bolig i din alder, kjøp en med livsløp-standard. Det vil si en som har alt du trenger på ett plan, flate dørstokker etc, ting som gjør det mulig for en som er dårlig til beins eller sitter i rullestol å komme seg rundt i og bruke leiligheten. 3
Gjest Hottentått Skrevet 22. september 2022 #13 Skrevet 22. september 2022 (endret) De fleste i din alder selger huset sitt og kjøper leilighet. Det er mye vedlikehold som kreves. Snømåking hver morgen i perioder, gressklipping, klippe ned hekker, male++ er mer enn koselig hagearbeid du får med på lasset med enebolig. Ja, du kan leie inn folk, men skal du bruke dine "siste år" på å sørge for å vedlikeholde en enebolig? Jeg ville kjøpt et rekkehus i såfall, hvor det er enten et borettslag eller sameie. Ellers er det jo fantastisk mange flotte moderne leiligheter med heis rett fra garasjen osv som du har råd til, med mindre du skal bo midt i Oslogryta 😄 Endret 22. september 2022 av Hottentått
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #14 Skrevet 22. september 2022 Hvorfor i alle dager vurderer du enebolig når du er pensjonist? Ikke behøver du plassen dersom du er enslig, det blir et større areal å holde rent, strøm/fyringsutgiftene blir høyere, det blir mer vedlikehold både av hus og hage og ettersom alderen din øker vil du slite med å gå i trapper. Anonymkode: c607a...cdb 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #15 Skrevet 22. september 2022 Betaler man ikke ofte en husleie på leiligheter? Jeg betaler 500 kr i forsikring og 1400 kr i måneden på kommunale avgifter for enebolig, jeg kan ikke skjønne at det skal være så mye dyrere enn leilighet? (ikke tatt med lån, siden ts går for å kjøpe uten lån). Ja, jeg må jo stå for det selv dersom varmtvannsberederen ryker, men husleier på leilighet kan vel fort komme opp i både 4 og 5000? Er jo bare å legge av penger til buffer. Jeg har aldri eid en leilighet, bare enebolig, så kan godt hende det er noe jeg har gått glipp av her. Anonymkode: efc11...7d8 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #16 Skrevet 22. september 2022 Når det er sagt så kan det godt hende leilighet er det riktige uansett, mtp alderen til ts. Men min mormor på 80 år løste ganske mye med elektrisk gressklipper, også betaler hun noen for å måke snø/gjøre andre ting. Så kan jo få noen gode år i enebolig og. Anonymkode: efc11...7d8 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #17 Skrevet 22. september 2022 Jeg bor i enebolig pga ikke har råd til felles utgifter opp mot 8-9000. Nå ve jeg ikke hvor du bor.men her jeg bor får u både stort og flott nybygg for 5mill. Men eldrebølgen type rekkehus ol koster her ca 2,5mill. Så da er du også garantert rolig bo område om du har behov for det Anonymkode: 463c0...677
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #18 Skrevet 22. september 2022 Jeg tenker det er avhengig av hva du selv ønsker. Hvor du bor/ønsker å bo betyr jo også en del. Vil valget påvirke det sosiale? Om det hadde vært mulig så ville jeg personlig kjøpt et lite hus på et plan. Jeg ville også tatt opp ett rammelån på halve husverdien. Ikke for å bruke, men for å ha midler tilgjengelig til vedlikehold/reperasjoner. Det påvirker jo hvilken arv du etterlater deg om det er et tema, men jeg mener det viktigste er at du har det godt mens du lever. Anonymkode: 6b087...90b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #19 Skrevet 22. september 2022 Enebolig med fin hage. Da kan du stelle og plante, kose deg ute om sommeren og våren. Det er fint med hus. Du sier ikke hvilket område, men hadde kjøpt et flott hus jeg altså! Det er drømmen! Anonymkode: 58366...e76 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2022 #20 Skrevet 22. september 2022 Jeg har bodd i leilighet i 10 år, og nå har jeg bodd i enebolig i 5 år og her blir jeg boende til jeg ikke klarer å gå lenger. Leilighet er mindre jobb, men jeg tar med glede jobben med å vedlikeholde hage og hus hvis jeg slipper å ha folk boende over meg, ved siden av meg og under meg. For øvrig så var husleien på leiligheten dyrere enn hva jeg bruker i faste utgifter på huset i måneden. I tillegg så kjøpte jeg en enebolig med nytt tak, ny drenering, ny vann og kloakk, samt nyoppusset alle rom innvendig så det har vært lite vedlikehold på huset for meg. Jeg må male om noen år, men der hjelper familien til og da blir det en intensiv helg med maling (det samme gjorde vi for min søster i fjor) så er det gjort for de neste 15 årene. Ellers har jeg en pluss husforsikring som gjør at må noen av de utvendige tingene gjøres noe med innen 25 år så dekker forsikringen det. Anonymkode: 48cf0...05e 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå