Gå til innhold

Kjøpe bruktbil uten servicehefte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Min samboer og jeg ser et behov for en bil nummer to og ønsker å kjøpe noe svært billig som kan skrotes etter 4-5 år. 

Vi har funnet en Citroen Zero til 45.000,-. Det virker som om selger av bilen har kjøpt den for å flippe den, han tok over bilen for et halvt år siden og har gjentatte ganger gått ned i pris og er nå på samme pris som han kjøpte den for. 

Problemet er at servicehefte mangler og digitalt servicehefte sier at forrige service var i 2015. Dette synes jeg er skummelt på tross av at bilen er svært billig.

Bilen har bestått EU godkjennelse i år, men jeg er redd for at det skal dukke opp noen overraskelser som gjør at den må skrotes i løpet av kort tid. 

Burde mangelen på service og at eieren nå ikke har noe som helst innsikt i servicehistorikk være et stort varskotegn? Bilen er uansett billig så det er vel begrenset hvor problematisk det kan være? 

Bilen er fra 2012 og har kjørt 110.000 km.

Anonymkode: efc2a...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan jo bestille test hos en av NAF sine teststasjoner, bor du litt avsides har de også mobile teststasjoner.  De koster opp mot 3200 kroner, men det kan jo være en trygg sikkerhet for dere. 

https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-ved-kjop/

Kjøper dere fra en bedrift som selger bruktbiler har dere også garanti mot enkelte mangler som skulle oppstå som bedriften burde opplyse eller ha visst kunne oppstå, tror denne garantien gjelder 1-2 år. Kjøp fra private gjelder ikke denne garantien. 

Endret av Knoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt en bil uten hefte.

Det er mange sleipinger som setter på nye deler på bilene før eu godkjenning, for og så ta det av og sette på gammelt for og spare penger og lure folk.

Hold deg unna sånne folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. En såpass billig bil fra 2012 hadde jeg ikke brydd meg særlig om manglet servicehefte. Ikke er det nybilgaranti på den lenger så hva som står i heftet i dag har strengt tatt ikke lenger så mye å si. Slitedeler vil den trenge uansett og de får du ikke dekket på noen måte. Ikke er det noe spesielt med bilen heller som gjør den ettertraktet, så videresalg blir vanskelig. Passert 100k har den og så kanskje viktigst å sjekke om storservicen rundt 100k er tatt?

Men vil du absolutt ha den og vil være sikrest mulig så tar du en NAF kjøpstest på bilen og tar det derifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...