AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Er det noe som er "lov"? Kan rektor si nei? Aldri jobbet deltid før så vet ikke hva jeg bør forvente når jeg spør. Anonymkode: 27470...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Rektor kan si nei, ja. Har du barn under 12, har du rett på redusert stilling, men du har ikke rett til å bestemme hvordan du da skal fordele den tiden du jobber. Rektor kan helt fint kreve at du tar en hel dag fri når du jobber 80%, fremfor å jobbe mindre hver dag. Men det vet du jo ikke før du spør. Med tanke på hvor mye kontorarbeid som er i læreryrket, er det jo fullt mulig å jobbe slik du skisserer, fremfor å ta en hel dag fri. Min mor jobbet som lærer i veldig mange år med 80% stilling, men hun hadde en hel fridag i uken og jobbet fullt de andre dagene. Anonymkode: 74f2f...8b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Rektor kan si nei, ja. Har du barn under 12, har du rett på redusert stilling, men du har ikke rett til å bestemme hvordan du da skal fordele den tiden du jobber. Rektor kan helt fint kreve at du tar en hel dag fri når du jobber 80%, fremfor å jobbe mindre hver dag. Men det vet du jo ikke før du spør. Med tanke på hvor mye kontorarbeid som er i læreryrket, er det jo fullt mulig å jobbe slik du skisserer, fremfor å ta en hel dag fri. Min mor jobbet som lærer i veldig mange år med 80% stilling, men hun hadde en hel fridag i uken og jobbet fullt de andre dagene. Anonymkode: 74f2f...8b7 Det er det jeg også tenker, at jeg tar av kontortiden så elevene ikke lider for det😊 Håper på et ja da! Anonymkode: 27470...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det jeg også tenker, at jeg tar av kontortiden så elevene ikke lider for det😊 Håper på et ja da! Anonymkode: 27470...1e4 Men hvis du tar av kontortiden så vil vel det gå ut over elevene hvis du har samme antall timer med undervisning? Nå er jeg ikke lærer selv men jeg har flere venninner som er det og som jobber redusert, og der tok de bort undervisningstimer (og muligens kontortid?). De har en dag fri i uken. Anonymkode: 3edbb...428
Hengebuksvinet Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 Jeg er nesten sikker på at ledelsen ser på dette som bare positivt. For dem er det et problem om mange vil ha en fridag.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det jeg også tenker, at jeg tar av kontortiden så elevene ikke lider for det😊 Håper på et ja da! Anonymkode: 27470...1e4 Du kan ikke bare ta av kontortiden, du må selvsagt ta like mye av både undervisningstid og kontortid. Ellers ville du ikke reellt gått ned i stilling, da ville du jo bare fått mer hjemmearbeid. Anonymkode: 5c9e9...ed8 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du kan ikke bare ta av kontortiden, du må selvsagt ta like mye av både undervisningstid og kontortid. Ellers ville du ikke reellt gått ned i stilling, da ville du jo bare fått mer hjemmearbeid. Anonymkode: 5c9e9...ed8 Redusere litt på både kontortid og undervisningstid da 😊 det er vel lettere for en rektor enn en fridag i uken uansett? Anonymkode: 27470...1e4
Toyah Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Jeg har prøvd to ganger. Det ender med at jeg får betalt for 80% og jobber 100-120% allikevel. så nei, det har jeg gitt opp. Blir dårlig pensjon av sånt. 3
Ariam Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Toyah skrev (2 minutter siden): Jeg har prøvd to ganger. Det ender med at jeg får betalt for 80% og jobber 100-120% allikevel. så nei, det har jeg gitt opp. Blir dårlig pensjon av sånt. Enig i denne, det er så liten merkbar forskjell på 80 og 100 % Stilling at det bare merkes på lønna og senere pensjon 😒 Hadde noen mnd med 80 % etter siste barn, men jobbet likevel 100++ Ikke lurt i det heletatt 🙄 2 1
Toyah Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Ariam skrev (1 minutt siden): Enig i denne, det er så liten merkbar forskjell på 80 og 100 % Stilling at det bare merkes på lønna og senere pensjon 😒 Hadde noen mnd med 80 % etter siste barn, men jobbet likevel 100++ Ikke lurt i det heletatt 🙄 Ja, går man ned 20% stilling, så det ca 4 timer mindre undervisning i uka. Resten er kontorarbeid. Det kontorarbeidet er det ingen som gjør for deg, uansett. Det blir bare liggende på vent, spesielt om man er kontaktlærer.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 Jeg jobbet 80 i ett år. Jeg var kontaktlærer og jobbet 100% for 80% lønn. Jeg hadde ikke kortere dager, men en dag hjemme. Alltid mye som skjedde den dagen jeg var hjemme og mye å nøste opp i. Så det holdt med det ene året. Mulig det er enklere på ungdomskolen og vgs Anonymkode: e234d...7d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 På skolen jeg jobber(Vgs) mener jeg det er sånn at skolen skal etterstrebe å tilrettelegge for å gi en dag fri i uka, men vet at hos oss hadde de blitt sjeleglad om de slapp å få det til. Selv har jeg funnet ut at det ikke er noe poeng å jobbe 80% hvis poenget var å få mer fritid. Jeg ville trolig brukt like mye tid på jobben for mindre penger. Jeg føler aldri jeg får gjort ting ordentlig, så jeg hadde nok hatt bedre samvittighet overfor elevene, men brukt like mye tid. Anonymkode: dcfc5...f86
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 Jeg skjønner ikke hvordan du kun kan gå ned i kontorarbeid og ikke i undervisning? Min mor er lærer, og kontorarbeidet hun gjør er knyttet opp mot undervisningen. Enten forberedelser til timer, lage oppgaver/prøver/prosjekter, retting av oppgaver/prøver/prosjekter, lage kahoot og andre sprell til timene, lese seg opp på temaer, legge ut lekser, oppgaver osv på nettportalen, osv osv. Det henger jo sammen liksom. Du må jo i så fall ha et fag mindre for å gå ned i stillingsprosent. Anonymkode: f1393...5fc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Ikke gjør det! Du kommer til å jobbe 100% likevel for 80% lønn. Skal du redusere og merke det må du ha en dag fri og ikke være kontaktlærer. Hilsen lærer Anonymkode: 4f16b...99d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 Min kollega jobber 80% og kortere dager. Hun har to små barn i bhg. Mandag har hun full dag (slik at det går an å samarbeide på team, ha møter osv). Tirsdag og torsdag har hun siste time undervisningsfri, fredag har hun fri halve dagen. Onsdag har vi generelt kortere dagen og kan gå kl.14. Hun kan gå kl.13. For henne fungerer dette veldig bra. Vi snakket om det senest i går. Hun slipper «hverdagsklemma». Kan hente i bhg tidlig når hun ønsker, tid til å handle, ordne litt hjemme. Hun har også mulighet til å sette opp foreldresamtaler, slik at hun slipper det på kveldstid (er mye alene med barna, da mannen jobber borte). Dette fungerer også fint for oss kollegaer. Men det kunne blitt vanskelig om hun skulle «stikke tidlig» hver dag, for da hadde det nok gått utover samarbeid og kommunikasjon. Anonymkode: 533dd...0be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå