Gå til innhold

Når mor til samboers unger tar veldig mye plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal man godta når man har truffet en mann med barn fra før?

Vi er en familie bestående av mine, dine og vår. Og da selvfølgelig med ekspartner på hver side. 

Jeg syns det er vanskelig å sette grenser, for jeg ønsker det beste for barna, men jeg kjenner det stresser meg, slik vi har det nå. 

- når barna hans er hos mor, kan de rett som det er komme innom for å hente noe. Helt greit at ungene kommer når som helst, men mor er også med veldig ofte med, og kommer inn og setter seg ned. Det har skjedd vi må stå opp fordi de er på døra tidlige formiddager, før vi har kommet oss opp i helgene ungene hans er hos mor, eller før hun skal på jobb tidlige morgener, før jeg og minsten har stått opp.

Opptil flere ganger i uka er mor her, setter seg ned og blir værende en god stund.

- Når vi kom hjem fra sykehuset med vårt felles barn etter fødsel, kom mor på besøk, uten å spørre om det var greit. 

- er vi på ferie avtaler hun med barna at hun skal hente post og mate kattene. Jeg blir jo spurt om det er greit, men det blir spurt foran barna, og da er det vanskelig å si annet enn ja. Jeg har jo ikke spesielt lyst til at hun skal være her hver dag når vi ikke er hjemme, selv om det var snilt av henne å tilby seg å gjøre det.

Hun er hyggelig, og jeg setter pris på at hun alltid har inkludert meg også når hun inviterer til noe hjemme hos seg, men det er ikke alltid det passer med besøk, og jeg syns jo vi omgås nok med tanke på at vi omgås når barna har bursdag, alle tilstelninger på skolen, alle kamper og andre fritidsaktiviteter osv. stort sett hver helg ser vi hverandre.

Det har vært vanskelig å føle meg hjemme i huset hun bodde i før meg, ettersom hun er her så ofte. 

Ofte er det nok barna som ønsker at mor skal være med, men jeg tenker at barna ønsker det, fordi de er vant med at det er "greit". 

Er det jeg som er vanskelig, eller ville flere reagert på dette?

Anonymkode: 4f207...706

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville også reagert på det der.

Det er greit at hun er så inkluderende og hyggelig, men det blir for mye når hun kommer rett inn om morgenen og setter seg til og bare blir. 

Mulig hun føler litt "eierskap" til huset siden hun bodde i det før?

Kan hende det beste for å få slutt på det uten krangling er å finne et eget sted for deg og mannen i stedet for det han bodde i sammen med ekskona som attpåtil kommer innom når det passer henne.

Det hadde vært fryktelig irriterende å ha noen sittende i stua - uansett hvem det var - om morgenen før jeg i det hele tatt har stått opp. 

Jeg hadde nok sagt i fra. Sagt at det er helt greit at ungene kommer innom og henter ting, men at du helst ser at hun ikke kommer og setter seg ned. Og så vet jeg ikke om jeg hadde fått mannen til å si det eller om jeg hadde sagt det selv. 

Anonymkode: 5ae07...10e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det gjelder å hente post osv så kan du jo si at du har avtalt med noen andre så det trenger ikke hun å gjøre?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er fars jobb. 
Han må ta en prat med barnas mor. 
Hun mener sikkert ikke noe vondt med det, men mangler sosiale antenner 

Anonymkode: 12809...e40

• Liker 5
Skrevet

Skjønner du føler deg invadert. 

Bli liggende i sengen når de kommer grytidlig, så må faren ta seg av dem. 

Anonymkode: 8176a...d7d

• Liker 3
Skrevet

Gå fra barnefaren så er du kvitt problemet så kanskje han lærer at eks koner kan holde seg hjemme

Anonymkode: 032c1...8d4

• Liker 1
Skrevet

Så flott at hun både inkluderer deg, er hyggelig mot deg OG hjelper til med ting. Kanskje du heller burde være litt mer imøtekommende og takknemlig, og ta deg sammen og gjøre noe med holdningene dine!

Anonymkode: 1d32e...ad4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så flott at hun både inkluderer deg, er hyggelig mot deg OG hjelper til med ting. Kanskje du heller burde være litt mer imøtekommende og takknemlig, og ta deg sammen og gjøre noe med holdningene dine!

Anonymkode: 1d32e...ad4

Er du seriøs? Syns du det er helt greit at dama bare kommer inn på besøk når det passer henne og setter seg i sofaen når de som bor i huset ikke engang har stått opp? 

Syns det er ganske spesielt. Det hadde ikke vært greit med noen. Hadde blitt ganske sur om noen - hvem som helst - hadde sittet i sofaen min når jeg sto opp. (Annet enn de som hører til i familien såklart)

Ekskona hører ikke til i huset lengre så hun har ikke noe med å komme ubedt inn. Skal hun inn må hun ringe på og vente til noen kommer og lukker opp. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Bytt til en annen nye felles bolig,ikke veldig lurt å flytte inn i det huset de hadde sammen. Ungene dine føler seg kanskje også på besøk sammen  ungene hans som alltid har bodd der....?

Anonymkode: cccf8...470

• Liker 1
Skrevet

Sånn må man vel nesten regne med når man blir sammen med en mann med barn?

Får kjøpe nytt hus da. 

Anonymkode: 4ee57...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er fars jobb. 
Han må ta en prat med barnas mor. 
Hun mener sikkert ikke noe vondt med det, men mangler sosiale antenner 

Anonymkode: 12809...e40

Jeg tror mor markerer

Anonymkode: 78424...c98

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo dere, ts, som familie, som må sette grensete for deres familie. Å nekte egne barn å hente ting hjemme er jo ikke innafor. Det kan vi enes om? Å nekte dem å ha med sin mor er heller ikke innafor. Å ikke invitere inn mor? Ikke innafor. Å la være å samarbeide med mor om lekser, leggetid, matvaner, karakterer, innetider, trening, bursdagsfeiring og jul? Ikke innafor. 

Så kan du jo si «jeg ønsker ikke at dere barn skal hente ting i eget hus tidlig i helgene». Dere kan forklare for mor at hun er til bry. Men dette er familie, ts. Ikke folk dere kan kutte kontakten med. Dette er mammaen til dine barn sine søsken. Altså tjukkeste slekta. At du ikke liker henne? Egentlig ikke relevant i det hele. Ungene liker henne. Din mann valgte henne som mor til sine barn. Og du valgte han, henne, og ungene. Og nå er dere stuck sammen. Livet ut. Med eventuelt neste partner og kull unger. 

Anonymkode: e29b9...f16

Skrevet

Spør du meg så høres det der ut som en perfekt moderne storfamilie, hvor alle inkluderer hverandre. :)

Det er synd at du, TS, er ukomfortabel med mors tilstedeværelse, og det betyr jo kanskje at mannen din bør snakke med henne ang. grensesetting. Men her har du jo en mulighet for å skape en inkluderende og åpen moderne storfamilie. :)

Anonymkode: ba090...5e8

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns dette ble mye samvær og overtramp. Hvis dere har et felles barn allerede, er vel samboers tidligere barn ganske store? Det er ikke noen grunn til at hun skal være med inn bare fordi de henter noe? Jeg tenker det er noe barna har vendt seg til, og kan vennes av med når de er så store at de kan forstå visse grenser. Hos oss er alle venner, men jeg går aldri inn i huset hvis eks og ny dame er der uten å ringe på. Som regel er det avtalt også, hvis jeg skal inn av en eller annen grunn. Stort sett går barna inn alene om de har glemt noe. Jeg har bodd i huset før ja, men det er absolutt ikke mitt hus lenger. Jeg er en gjest selv om jeg er moren til barna som bor der. 

Klarer ikke samboeren din å se at dette her blir for mye og at hun må melde fra på forhånd om hun vil komme på besøk? Det er jo han som må snakke med eksen sin. Jeg hadde klikka om jeg visste at eksen til han jeg bodde med når som helst kunne stå i stua! Det er vanskelig for meg å forstå at noen syns det der er helt greit og at det er TS som må være mer inkluderende. 

• Nyttig 3
Skrevet

Lag regel om at det ikke er ok med besøk før 12 på formiddagen.

Be posten passe brev når dere er på ferie. 

Finn annen kattepasser. 

Anonymkode: 82384...618

Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut.  Det høres ut som dårlig planlegging når de må innom flere ganger i uka og hente ting.  Det er absolutt ikke greit at hun går inn og vekker familien slik.  Hadde klikka.  Det er ikke hennes hus lenger og hun har ingenting der å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg, og det høres ut som eksen til min mann. Hun hadde aldri bodd i det huset vi kjøpte sammen, men likevel dukket hun opp her på den måten du også beskriver.

Min mann tok det opp med henne flere ganger, og de skrev til og med en avtale på FVK om at hun skulle tekste før hun dukket opp, men det holdt hun heller ikke. Det endte med at jeg snakket med politiet om besøksforbud.

Det er stille fra den fronten i dag :) 

Anonymkode: b94e5...630

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sånn må man vel nesten regne med når man blir sammen med en mann med barn?

Får kjøpe nytt hus da. 

Anonymkode: 4ee57...50d

Syns du man bare må regne med at eksen til partner bare skal dukke opp som h*n vil og sitte i sofaen om morgenen før husets folk engang har stått opp?

Det er da ganske spesielt at noen som ikke hører til i huset eller familien bare går inn som den vil og setter seg i sofaen? 

• Liker 2
Skrevet

Ts, kan dere ikke montere sikkerhetslenke? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...