Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 12 mnd har i det siste vært lys våken mellom kl 2-4 hver natt. Jeg er alene med henne, så det et utrolig slitsomt.. 

Etter at hun begynte i barnehage får hun bare 1 blund om dagen, og da sover hun stort sett bare 40 minutter. De prøver å legge henne igjen for en blund nr 2 på ettermiddagen, men får henne ikke til å sovne da. Blir for sent å sove etter barnehagen (har prøvd, blir umulig å legge på kvelden da), så jeg legger henne klokka 18.00 og da er hun stuptrøtt og sovner tvert. Da sover hun hele kvelden, evt med bare én oppvåkning (og sovner fort når jeg kommer inn til henne igjen). Tidligere, når jeg har lagt henne i 19-20-tida, har hun våkna masse hele kvelden. Så jeg tenker at det er helt rett å legge henne kl 18! 

Men, tidligere har hun stort sett sovet godt om natta. Vi samsover, og hvis hun våkna ca 1 gang hver natt, ga jeg henne pupp og hun sovna med en gang. Og vi har gjerne sovet til klokka 7. 

Men nå, med så tidlig legging som kl 18, er hun lyyys våken kl 02. Hver natt. Hun setter seg opp og prøver å gå ut av senga. Jeg ignorerer så godt jeg kan i hvertfall en time. Og så mister jeg tålmodigheten og begynner med å legge henne ned. Jeg har endt med å holde henne fast liggende på ryggen (fordi hun snur seg og vil opp). I natt tok jeg henne i armene mine og holdt henne, og da sovna hun med en gang. Men klokka var da blitt 4. 

Jeg tror ikke det vil ha noe for seg å kutte nattamming. Fordi hun er helt uinteressert i puppen i disse våkenstrekkene. Jeg vet at jeg heller ikke har viljestyrke til å kutte nattamminga nå, siden jeg er alene med henne og jobber fulltid...

Jeg har prøvd å ha henne i sin egen seng, men hun våkner sinnsykt lett da. Hver gang jeg snur meg i senga. Og vi har bare ett soverom. Hun sover definitivt best inntil meg..  

Men kanskje jeg skulle prøvd at hun var i sin egen seng igjen? Da vil det hvertfall bli lettere å ignorere henne. Hun gråter ikke eller noe, er bare lys våken og vil ut av senga. 

Noen som har opplevd at barnet plutselig hadde lange våkenstrekk, og gjorde dere noe med det? Jeg tror det er pga tidlig legging altså. Men ser ikke hvordan jeg skal få lagt henne senere, når hun bare får til å sove korte blunder i barnehagen... og ikke blir henta før kl 16.

Anonymkode: 90e40...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som hun er overtrøtt. Sover for lite på dagtid, noe som gir dårligere nattesøvn. 

Forøvrig ikke noe galt i å samsove og å la henne sove i armene dine. Gjør det som funker. Å holde henne nede ved tvang vil iallefall ikke løse noe som helst. 

Anonymkode: 365b6...01d

Skrevet

Min er 14 måneder og kan ha noen netter hvor han plutselig er våken i 1-2 timer. Sover godt ellers 😛 vanligvis dukker det opp en tann eller sykdom kort tid etterpå, pleier å gå over av seg selv 😛 vi hadde også noen slitsomme netter de første dagene i barnehagen. Er nok helt normalt, men slitsomt når det står på ja🫠

Anonymkode: 5f944...000

Skrevet

Vi hadde en lang periode med våken fra 00-02 etter 1 års alder en gang. (Hos oss var det nesten permanent hylskriking i 2 timer.)
Jeg har ingen bedre råd enn "forklar at det er natt og at dere må sove mer". 
Det ga seg etter noen måneder, men da var vi helt på felgen. 

Anonymkode: 4fa7b...97d

Skrevet

Ville prøvd hardere på å få to dupper i løpet av dagen, og legge henne senere enn 18. Det er tidlig. Vet ikke når første dupp er i bhg, men går det ann å få denne tidligere? Og kanskje bare en halv time, for å se om de da får til en dupp nr 2. 

Eller så kan det bare være en liten periode dette står på. Men full forståelse for at det er slitsomt. Mitt yngste barn sov ikke en hel natt før hun var over 2 år. Masse våken på natten. Sov 1,5 time og så våken i 1,5 time. Ikke lett med søvn på disse små. 

Anonymkode: 6893f...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville prøvd hardere på å få to dupper i løpet av dagen, og legge henne senere enn 18. Det er tidlig. Vet ikke når første dupp er i bhg, men går det ann å få denne tidligere? Og kanskje bare en halv time, for å se om de da får til en dupp nr 2. 

Eller så kan det bare være en liten periode dette står på. Men full forståelse for at det er slitsomt. Mitt yngste barn sov ikke en hel natt før hun var over 2 år. Masse våken på natten. Sov 1,5 time og så våken i 1,5 time. Ikke lett med søvn på disse små. 

Anonymkode: 6893f...eca

Ja, de har fått det til noen få ganger. Barna sover vanligvis fra 11.30. Hun har fått til en blund nr 2 der et par ganger, men vet at de har prøvd flere ganger uten at hun har sovna. Det gjelder hjemme også, kan prøve å få henne til å sove i en time uten at det går.. hun kan kanskje sovne sånn kl 17 for blund nr 2. Men det blir jo altfor sent å legge seg på kvelden, da blir hun ikke trøtt før kl 23. Og vi må stå opp kl 7, så da blir natta for kort... føler døgnet har litt for mange eller litt for få timer for den frøkna. Eller at hun bare skulle fått til å sove 2 timers blunder på dagen, men det er null sjans. I dag var vi på en laaang trilletur for å prøve å få til en lengre blund. Men likevel våkna hun etter 40 minutter, selv om jeg jobba i 1 time for å prøve å forlenge blunden...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min er 14 måneder og kan ha noen netter hvor han plutselig er våken i 1-2 timer. Sover godt ellers 😛 vanligvis dukker det opp en tann eller sykdom kort tid etterpå, pleier å gå over av seg selv 😛 vi hadde også noen slitsomme netter de første dagene i barnehagen. Er nok helt normalt, men slitsomt når det står på ja🫠

Anonymkode: 5f944...000

Vi har hatt det noen ganger før, men ikke en hel uke i strekk.. krysser fingre for at det går over snart!

Skrevet

18 er forøvrig helt ok leggetid for en 1 åring. 

Anonymkode: 365b6...01d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare innstilt meg på at sånn er det en periode. Siden du ikke har flere barn kan du legge deg tidlig og på den måten få nok søvn. Regner med at det er en periode som går over. Forhåpentligvis sover hun etterhvert lenger i barnehagen også. Vet det er tøft, men husk at det går over. 

Lykke til!

Anonymkode: 23628...e46

Skrevet

Det vil gå over! Alle mine har hatt slike perioder. Forferdelig slitsomt, men tro meg, det vil gå over ❤️ 

Anonymkode: 5aefe...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...