Gå til innhold

Angst og møteinnkallinger - hvordan håndtere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer andre med angst møteinnkallinger hvor man ikke vet hva som skal skje? Jeg er innkalt til to møter, og jeg får fullstendig panikk av tanken. Det var overkommelig når det var det ene møtet, men nå er jeg innkallt til et annet fullstendig uavhengig av det første, og begeret renner og renner og renner. Det er med barnehagen til eldste, så jeg kan ikke bare avslå heller. Det gjelder meg, så jeg kan ikke sende mannen heller. Mer enn det vet jeg ikke. Jeg vurderer å skrive at jeg har angst, og må få litt informasjon å forberede meg med, men jeg vil ikke utlevere meg heller og tenker at de ville vel skrevet det hvis de ønsket å utdype før møtet? 

Det første er med jobb, hvor jeg nylig ble sykemeldt grunnet angst/depresjon, så jeg regner med det har med sykemeldingen å gjøre. Har kun vært sykemeldt ifb svangerskap tidligere, så ingen erfaring med sykemeldinger som faktisk krever oppfølging. Jeg er redd de skal bestride sykemeldingen min, for det vil gjøre det enda vanskeligere å komme tilbake i jobb når jeg vet de mistror meg. 

Anonymkode: 76f5d...092

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler meg deg, sliter veldig med angst selv.

Men som du sier, det hjelper noe å være forberedt på hva det dreier seg om. Da slipper kanskje noen av de verste krisetankene, og man kan være litt forberedt.

Du trenger ikke skrive til barnehagen at du har angst og derfor ønsker å vite hva det dreier seg om. Skriv kun at du gjerne vil vite hva det dreier seg om slik at du kan være litt forberedt, dette er helt naturlig å ønske uansett. Da slipper du å føle deg utlevert.

Og så ber du om en agenda for møtet med jobben også. Du trenger bare å skrive at du gjerne vil vite hva agenda for møtet er.

Lykke til! 

Anonymkode: 6d52e...b6c

• Liker 2
Skrevet

Ta deg sammen. 

Anonymkode: 43334...7cf

• Liker 2
Skrevet

Det med jobb er bare standard prosedyre med oppfølging av sykmeldte. Hva er du urolig for i møte med barnehagen?

Anonymkode: 22c64...2bb

• Liker 1
Skrevet

Du kan helt fint etterlyse info om hva møtene skal dreie seg om, du trenger ikke begrunne det på noen som helst måte. Det er normal høflighet og god møteskikk å ikke kalle inn til møter uten å informere om formål og innhold.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta deg sammen. 

Det er ikke bare å ta seg sammen når man har angst.

Ts, når det gjelder møte med jobben så er det sikkert bare et vanlig dialogmøte der arbeidsgiver skal se på om det er mulig og tilrettelegge for deg sånn at du lettere kan komme tilbake. Er ikke tilrettelegging mulig enda, så gjøres ikke det. Jeg antar at du har en dialog med legen din, og mener legen at du er 100% arbeidsufør idag, så er det det du er. Du kan ha med deg en person på dette møtet, enten tillitsvalgt eller en annen du stoler på. 

Anonymkode: 49d4d...548

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg føler meg deg, sliter veldig med angst selv.

Men som du sier, det hjelper noe å være forberedt på hva det dreier seg om. Da slipper kanskje noen av de verste krisetankene, og man kan være litt forberedt.

Du trenger ikke skrive til barnehagen at du har angst og derfor ønsker å vite hva det dreier seg om. Skriv kun at du gjerne vil vite hva det dreier seg om slik at du kan være litt forberedt, dette er helt naturlig å ønske uansett. Da slipper du å føle deg utlevert.

Og så ber du om en agenda for møtet med jobben også. Du trenger bare å skrive at du gjerne vil vite hva agenda for møtet er.

Lykke til! 

Anonymkode: 6d52e...b6c

Takk for gode råd. 

Viktualia skrev (25 minutter siden):

Du kan helt fint etterlyse info om hva møtene skal dreie seg om, du trenger ikke begrunne det på noen som helst måte. Det er normal høflighet og god møteskikk å ikke kalle inn til møter uten å informere om formål og innhold.

Takk! Jeg syns det var merkelig, men det er ikke så lett å skille på om det er angsten eller reellt som gjør det. Alle parter bør vel kunne stille forberedt? 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke bare å ta seg sammen når man har angst.

Ts, når det gjelder møte med jobben så er det sikkert bare et vanlig dialogmøte der arbeidsgiver skal se på om det er mulig og tilrettelegge for deg sånn at du lettere kan komme tilbake. Er ikke tilrettelegging mulig enda, så gjøres ikke det. Jeg antar at du har en dialog med legen din, og mener legen at du er 100% arbeidsufør idag, så er det det du er. Du kan ha med deg en person på dette møtet, enten tillitsvalgt eller en annen du stoler på. 

Anonymkode: 49d4d...548

Takk! Jeg regner med det er det, men så klart krisemaksinerer hjernen min og ser for meg at de bestrider sykemeldingen. Jeg ble jo veldig plutselig sykemeldt i deres øyne. 

Jeg har bekreftet at jeg kan møte opp på ønskede tidspunkt alt, hvordan kan jeg gå frem for å spørre om agenda nå i ettertid? Jeg overtenker selvsagt hvert eneste forslag jeg gir meg selv, og finner frem alle ting de kan lese mellom linjene og river hele meldingen i fillebiter i selvkritikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ta deg sammen. 

Gjesp. 

Skrevet

Send en Mail og spørr hva det dreier seg om, det hadde jeg gjort uavhengig av angst eller ikke. Man vil jo gjerne være litt forberedt til ett møte. Har du ingen indikasjon på hva de ønsker å snakke med deg om? 

Anonymkode: 1214b...075

• Liker 3
Skrevet

Forventningsangst. En teknikk er å avtale en tid med deg selv, der du skal sette deg ned og bekymre/tenke. Dette skal vare i 15 min, verken kortere eller lengre - så sett alarm. 

Deretter tar du en ny 15 min bekymringstid etter kanskje 5 timer. 

Bestem deg for når disse skal være, sett alarmer, det er ikke lov å utsette eller endre når du har satt alarm. 

Om du begynner å engste deg i mellomtiden - minn deg selv vennlig på at det ikke er tid for det ennå.

Det tar litt øvelse.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo veldig mange råd man kan gi. Det meste høres veldig banalt ut når det skal sammenfattes til noen få linjer. Man må liksom finne noe som passer for en selv. Det er kanskje like greit å foreslå appen Tankevirus. Den synes jeg er kjempegod og det er flere teknikker som blir forklart der som jeg tror kan være nyttige.

Jeg tror du vil greie deg helt fint om du går inn i det møtet uten forberedelse. Det ville vel kanskje vært den aller beste måten å takle det på med tanke på angst. Tror ikke det er noen ting de kan snakke med deg om som du ikke vil takle helt fint.

Anonymkode: 62e3b...810

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan håndterer andre med angst møteinnkallinger hvor man ikke vet hva som skal skje? Jeg er innkalt til to møter, og jeg får fullstendig panikk av tanken. Det var overkommelig når det var det ene møtet, men nå er jeg innkallt til et annet fullstendig uavhengig av det første, og begeret renner og renner og renner. Det er med barnehagen til eldste, så jeg kan ikke bare avslå heller. Det gjelder meg, så jeg kan ikke sende mannen heller. Mer enn det vet jeg ikke. Jeg vurderer å skrive at jeg har angst, og må få litt informasjon å forberede meg med, men jeg vil ikke utlevere meg heller og tenker at de ville vel skrevet det hvis de ønsket å utdype før møtet? 

Det første er med jobb, hvor jeg nylig ble sykemeldt grunnet angst/depresjon, så jeg regner med det har med sykemeldingen å gjøre. Har kun vært sykemeldt ifb svangerskap tidligere, så ingen erfaring med sykemeldinger som faktisk krever oppfølging. Jeg er redd de skal bestride sykemeldingen min, for det vil gjøre det enda vanskeligere å komme tilbake i jobb når jeg vet de mistror meg. 

Enhver ville lurt på hva et møte handler om om det ikke er opplyst en agenda. Jeg ville spurt. For å kunne reflektere rundt saken om den er av viktighet og for å vite at jeg ikke drar et sted og kaster bort unødvendig tid om det ikke er viktig. 

Å spørre vil være en helt naturlig å gjøre. Det vil ikke komme deg til gode å fortelle at du vil vite møteinnholdet fordi du har angst. Bare si at du vil ha opplysninger om hva dere skal snakke om. Punktum. 

Møte med jobben KAN være at de bestrider sykemelding. Det KAN også være et vanlig dialogmøte. Dette vil det derimot ikke være lurt å spørre om på forhånd. 

Skrevet

Jeg er arbeidsgiver og kaller aldri inn ansatte uten å si agenda. Bare spør om det er dialogmøte i forbindelse med sykmelding,da kan det være greit å ha med tillitsvalgt -det skal egentlig arbeidsgiver minne deg på.

Anonymkode: 374d6...d6d

Skrevet

Og forresten, barnehagen kan vel ikke kalle inn bare mor uten å si hvorfor og hva det gjelder? Høres forferdelig uprofft ut. Hadde det vært meg hadde jeg spurt hva det gjelder :)

Anonymkode: 374d6...d6d

Skrevet (endret)

Arbeidsgiver må ha dialogmøte når du har vært sykemeldt så og så lenge, ellers får de trøbbel med nav. Da skal de sammen med deg finne ut veien videre. De er ikke mistenksomme eller noe slikt, de skal bare oppfylle pliktene sine som arbeidsgiver.

Pust med magen og husk at hvis du er sykemeldt er det fordi legen faktisk mener at du trenger det. Du er ikke en arbeidssky unnasluntrer,  du er bare ikke i stand til å jobbe akkurat nå. 

Det er mye press i systemet på å ikke være 100% sykemeldt mer enn høyst nødvendig, og at man på sikt skal jobbe mer enn 50% (på grunn av statistikk om hvem som faller ut av arbeidslivet). Det er greit å være klar over  for da vet man grunnen til hvorfor ting blir sagt og gjort på bestemte måter. 

Ja, og spørsmålet "hva er agenda for møtet?" er alltid lov å stille. Alle som kaller inn uten å si hvorfor er i grunnen ganske uryddige og uproffe.

Endret av Elle Melle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...