Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd ang. min manns og min økonomiske situasjon for å forhindre en krangel...

Vi har separat økonomi der vi eier bolig 50/50, og har hvert vårt lån. Vi overfører begge til en felles konto som dekker våre felles faste utgifter: fellesutgifter, mat, strøm, TV etc. Utover det disponerer vi våre egne penger som vi ønsker. Han har to særkullsbarn og tar utgiftene for disse.

Kort oppsummert så har vi litt ulike økonomiske profiler. Jeg har arvet litt penger tidlig og har tjent godt på å disponere disse bra. Har en gjennomsnittlig inntekt, høy EK og lite lån. Er vant til å leve alene og klare å leve nøkternt. Han er en del år eldre enn meg, alltid hatt høy inntekt og vært mindre orientert rundt sparing. Han er også selvstendig næringsdrivende og har derfor sporadiske, større utbetalinger fremfor en jevn, moderat inntekt. Han er flink til å tjene penger og har ligget mellom 1,5-2 mill i året de siste årene. Han har også et ekstremt høyt forbruk, og er lite vant med å tenke sparsommelig foruten når han absolutt må.

Som selvstendig næringsdrivende betaler han skatt påfølgende år, hvilket noen ganger et stressmoment da han må sikre nye prosjekter og utbetalinger fra foregående år. Dette har noen ganger irritert meg, men så lenge han drar alt i havn blander jeg meg ikke.

Nå er vi altså der at han de siste månedene har vært helt blakk. Koronaåret har vært knalltøft for ham som selvstendig, og i år har også flere av prosjektene hans falt gjennom. Fra sensommer til nå har jeg måttet dekke utgifter for oss begge, samt låne ham et par ganger han har barna. Vi holder også på å pusse opp leiligheten, og jeg har tatt utlegget for det meste. 

Dette har nå kuliminert i at han har en utestående skatteregning som må betales sporenstreks. Han har (skamfullt) fortalt nå at kemner har tatt pant i leiligheten, og han må snakke med banken for å få hjelp til å dekke dette. Banken godtar dette, men trenger at jeg også signerer som medeier på leiligheten, at det ekstra lånet antakeligvis blir felles og vi må ordne en avtale oss imellom.

Bare så det er sagt: mannen har en god utdannelse/CV og nettverk, og jeg stoler godt på hans evne til å tjene penger. I ytterste konsekvens må han gå over i fast stilling, noe han sier han vurderer. Vi venter felles barn og skal gifte oss i år, og dette stresset går nå fysisk utover meg.

Da han fortalte dette ble jeg sint og sa jeg ville ha noen ‘motkrav’: jeg ønsker at han skal innfri dette nye lånet så snart som mulig, og frem til det er innfridd ønsker jeg at han overfører mesteparten av inntekten sin til meg, og at jeg disponerer disse pengene (han har utbetalinger i oktober og november). Han har også en motorsykkel stående han ikke har brukt på lenge, som jeg mener han burde selge.

Jeg merker på ham at han synes dette er svært ubehagelig, han er vant til å være selvstendig og skammer seg litt over at ting går dårlig. Samtidig opplever jeg at han ikke fullt ut tar ansvar; til tross for korona kunne han justert sitt forbruk, hvilket han ikke har gjort. 
Det er blitt ganske uggen stemning mellom oss. Han begynner nå å snakke om at jeg blir «hjemmets revisor». Jeg mener at til tross for at vi har separat økonomi, så kan jeg stille krav tilbake når jeg blir dratt inn i dette på denne måten.

Noen tips og tanker i denne situasjonen?

Anonymkode: a3b80...631

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du gjør helt rett i å kreve at han selger motorsykkelen fremfor å låne penger fra deg ihvertfall... Merkelig at han i det hele tatt ikke har kommet på å selge den selv for lenge siden, før det gikk så langt at leiligheten blir pansatt. 

Anonymkode: 430d6...463

• Liker 3
Skrevet

Han må selvsagt justere forbruket sitt. 

Anonymkode: 3d854...982

Skrevet

Du forsvarer han overraskende mye til å ikke ha evnet å spare opp noen form for sparekonto?

Dersom han har hatt inntekt rundt 1,5-2 million så burde han og ha klart å spare seg opp en betydelig sparekonto. Som han tydeligvis ikke har. Men han har god utdannelse og nettverk sier du.

Dette viser vel bare det at selv de med god utdannelse kan rote til økonomien sin.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde også forventet at han får seg fast jobber nå, det er ikke tida for å starte prosjekter og han sliter allrede - og dere venter et barn som trenger mye framover. 

Anonymkode: 3d854...982

Skrevet

Han selger motorsykkelen og du låner opp det som trengs. 

Han overfører prosentvis over til deg sin eierandel det nye lånet  medfører. 

Kanskje du og han da eier 65/35 %..du betaler jo allerede mer enn ham på oppussing osv.

Anonymkode: d16af...ad6

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Du forsvarer han overraskende mye til å ikke ha evnet å spare opp noen form for sparekonto?

Dersom han har hatt inntekt rundt 1,5-2 million så burde han og ha klart å spare seg opp en betydelig sparekonto. Som han tydeligvis ikke har. Men han har god utdannelse og nettverk sier du.

Dette viser vel bare det at selv de med god utdannelse kan rote til økonomien sin.

Tro meg, jeg har kjeftet mye på ham. Men slik situasjonen er nå må den bare løses. Spørsmålet er bare hva som er rimelig å forvente. Jeg lener mot at han rett og slett begynner å overføre inntekten til meg, og at jeg disponerer. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tro meg, jeg har kjeftet mye på ham. Men slik situasjonen er nå må den bare løses. Spørsmålet er bare hva som er rimelig å forvente. Jeg lener mot at han rett og slett begynner å overføre inntekten til meg, og at jeg disponerer. 

TS

Joda. Det må bare løses.

Men orker du virkelig å være vergen hans? Om du orker det så kjør på. Men jeg personlig hadde forventet mer av samboer/ektefelle.

I den umiddelbare situasjonen nå så må du få avklart hva banken faktisk vil, og hvilken risiko du løper.

Skrevet

Her bør du være veldig forsiktig. Beste måten å løse det på er at du kjøper en del eller hele hans andel av bolig om mulig. Husk å endre eierandel!

Var i en tilsvarende situasjon og betalte ned huset alene for å hjelpe partner. Dessverre med kun muntlig avtale. I tillegg hadde han lån med pant i bolig (forbrukslån). Tapte flere hundre tusen da vi gikk fra hverandre.

Anonymkode: 62b12...f5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri lånt penger til noen som eide motorsykkel eller dyr bil, slikt er lett omsettelig. Jeg hadde også krevd at penger betales direkte til meg, slik du gjør. 

Og jeg ville som andre ha påpekt sikret meg gjennom økt eierandel i bolig. Og samboerkontrakt gjennom advokat. 

Ikke at det er konstruktivt. Men jeg ville faktisk ikke valgt familielivet med en som har et såpass ulikt syn på økonomi enn meg. For det er noe med økonomisk sikkerhet som virkelig er viktig psykisk for oss som er opptatt av det, og da går vi utrolig dårlig overens med folk som sløser og ikke klarer å spare. 

Anonymkode: 640ce...d40

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...