Fru Uperfekt Skrevet 17. september 2022 #41 Del Skrevet 17. september 2022 Mine har startet rundt 3 års alderen, har benyttet meg mye av åpne bhg o.l De har klart seg bra, men det kan komme av flere ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 17. september 2022 #42 Del Skrevet 17. september 2022 Å svare på hvordan dette vil påvirke TS sitt barn, er umulig, da ingen av oss kjenner barnet eller har observert det. Dermed må man svare mer generelt. For det første er det veldig individavhengig. Jeg har hatt 4-åringer på tilvenning som har brukt lang tid på å finne lekevenner, og som sliter med at de ikke kan de sosiale kodene og spillereglene, og jeg har hatt 4-åringer (som ikke en gang snakker norsk enda), som er sosialt flinke, kaster seg inn i leken, og finner venner med en gang. Felles for de fleste er at de ofte bruker lengre tid på å komme inn i rutinene/reglene i barnehagen. De går fra matbordet når det passer dem, klatrer over gjerdet når de finner det for godt, går inn i utetiden fordi de har lyst, og synes generelt at det er utfordrende å forholde seg til en del av reglene som er i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #43 Del Skrevet 19. september 2022 Mannen min gikk aldri i barnehage. Jeg startet i barnehage først da jeg var 5 år. Det gikk veldig bra med oss begge. Å lære sosialt samspill raskt ligger i personlighet er min erfaring. Anonymkode: 041a9...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #44 Del Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mannen min gikk aldri i barnehage. Jeg startet i barnehage først da jeg var 5 år. Det gikk veldig bra med oss begge. Å lære sosialt samspill raskt ligger i personlighet er min erfaring. Anonymkode: 041a9...51d Var nok litt andre tider den gang. Mødre som i større grad jobbet deltid, flere barn som også gikk hjemme, større søskenflokker, andre forventninger i samfunnet rett og slett. Også oppstart skolealder var et år senere.. mye har forandret seg i samfunnet og i tidsånden - og det må man ikke glemme. Det ts spør om finnes det forskning på. I følge langtidsstudier (norske barnehager) som jeg mener er tilgjenglig på fhi, så vises det at (gitt at barnet er født til termin , ikke veldig prematurt etc) så var det positivt å starte bhg - ikke før 1 år, og ikke senere enn 2 år for forbindelse med best mulig psykisk helse. Selvsagt spiller andre faktorer inn; men det ble understreket at det var en forutsetning med gode barnehager (hva nå enn det betyr). For min del, har jeg ett barn som startet da han var en mnd før 2 år og ett barn som startet ved 15 mnd. Syns personlig bhg oppstart for 2 åring var det mest naturlige, lettere og forståelige enn at min 15 mnd begynte .. det følte jeg var for tidlig og man får alle disse faktorene som separasjonsangst, tilknytning osv. kunne jeg valgt ville jeg tenkt bhg fra rundt 2 år. En 4 åring hadde jeg helt klart syns var best at var i bhg. Med mindre man har sitt eget opplegg med mange andre barn som er hjemme, men tror på både den sosiale utfordring og arena for mestring som en bhg kan gi og som man nødvendigvis ikke får hjemme. Så med mindre man har situasjoner som f.eks den ene jobber i annet land, så familien reiser mye slik at det å begynne i en bhg vil bety at man knytter seg for å så bryte opp så ville jeg absolutt tenkt bhg for en på 4 år! Anonymkode: d8ef0...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 19. september 2022 #45 Del Skrevet 19. september 2022 Hvis man har mulighet til å være hjemme med barnet så er jo det tipp topp. Barnehage er først og fremst til for at barna skal ha en plass å være mens foreldrene jobber. Det er selvfølgelig ikke slik at man må gå i barnehage for å lære seg sosiale settinger osv 🙄 Det beste for småbarn er naturligvis å være med sine omsorgspersoner. Barnehage er bare en god nummer 2. Jeg kan forøvrig være med på at barnehage tilbyr masse bra for barna, men det som er mitt største problem med barnehage er at barna er det i timesvis. De fleste er vel i barnehage 8 timer om dagen, noen kanskje mere enn det... Hadde jeg selv kunnet valgt ville jeg hatt barna hjemme til rundt 3 år. Deretter barnehage fra 10-14.00 på hverdager frem til skolestart 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå