AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #21 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg begynte ikke før ved 5 år, da på førskole. Årene før det var lykkelige, med hjemmeværende mor, og søsken, samt noen lekekamerater i gata. Men jeg slet i årevis på skolen da jeg ikke hadde lært det sosiale samspillet i større grupper tidlig. Jeg var et rolig, snilt og skoleflink barn. Men læringen i barnehagen tror jeg likevel ville vært avgjørende for læring av sosiale kodekser, det å få venner, det å klare seg selv om det ikke alltid var en mamma der og svarte for deg. Man trenger rett og slett å være del av en stor gruppe i ung alder i disse dager, for der skjer det så mye læring. Anonymkode: e6b4a...dc7 Tror dere ikke at hvordan man er som person, har like mye å si for hvordan man takler det sosiale? At det går mer på om man er introvert eller ekstrovert? Selv er jeg veldig introvert, alltid hatt få venner, alltid fått kommentarer både i barnehage og på skole om at jeg er snill, stille, høflig og rolig, til tross for at jeg begynte i barnehage da jeg var 2 år. Min samboer, derimot, som er ekstrovert, har aldri hatt problemer med det sosiale, selv om han ikke startet i barnehage før han var 4,5 år. Ts Anonymkode: 4e8f6...4de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #22 Del Skrevet 16. september 2022 Anonymus Notarius skrev (3 timer siden): Sannsynligvis ingen. På gruppenivå klarer barn som har gått i barnehage seg bedre på skolen, både faglig og sosialt. På individnivå er det jo relevant hvordan de faktisk har det hjemme. Selv gikk jeg ikke i barnehage, og hadde store problemer med å passe inn sosialt da jeg begynte på skolen. Mulig jeg ville hatt det uansett, men jeg tror dette er en ganske vanlig erfaring. Tror 2-3 år er den beste alderen å begynne i barnehage. Nyere studier som har fulgt barn over tid ser ut til å vise at dette jevner seg ut etterhvert. En stor amerikansk studie viste faktisk at barnehagebarna ble forbigått av de andre etter et par år, men dette skyldes antagelig at barnehagetilbudet barna i studien hadde fått var ganske dårlig. Anonymkode: a0050...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. september 2022 #23 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sannsynligvis ingen. Studier viser stort sett at barn som ikke går i barnehage gjør det litt dårligere akademisk de første årene på skolen/førskolen, men det jevner seg raskt ut. Det blir neppe noe problem for en som begynner som fireåring. Anonymkode: a0050...41c Hvilke studier er dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #24 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Inspirert av en annen tråd; hvilke konsekvenser kan det få for et barn om man utsetter barnehagestart til barnet er rundt 4 år? Kan det få noen langsiktige konsekvenser? Kan det være positivt for barnet å gå hjemme så lenge? Anonymkode: 4e8f6...4de Kommer ann på hvordan barnet har det hjemme og hva de gjør om dagene og om de sosialiserer litt innimellom. Hadde barna hjemme til de var rett over 3år. Perfekt for oss og de. De kunne gå, løpe, snakke, leke med andre, var sosiale og gode ferdigheter. De var tidlig ute med alt og lå langt forann andre. Vi var på badeland,lekeland,fjellturer, lekeplasser og trakk andre og innimellom. En verdifull tid du aldri får igjen. Så lenge du har sjangsen til å være lengre hjemme og ikke må ha det størte dyreste huset og fancye bilene og klærene. De vokser fort. De i bhg sa det var trist når 1åringer blir sendt i bhg men mange har ikke mulighet til annet eller lyst å ha de hjemme. Mange kan verken gå eller snakke. Og får ikke den oppmerksomheten og hjelpen de hadde fått hjemme da det er flere barn på hver voksen. Men for noen er det bedre for barna i bhg da de ikke gir de nok stimuli men heller sitter på skjerm.. Anonymkode: 93023...149 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #25 Del Skrevet 16. september 2022 Min begynte sent og var kommet mye lengre i utviklingen enn de på hans alder i bhg Anonymkode: d6021...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 16. september 2022 #26 Del Skrevet 16. september 2022 Jeg har tre barn. Eldste begynte ikke før hun var 4 år i barnehagen. Hun tar en master nå, og har alltid vært veldig flink. Hun hadde dagmamma da hun var 3 år. Det var jo på tiden det ikke var nok barnehageplasser, så det var ganske umulig å få noe. Hun gråt utenfor barnehagen da hun så da andre barna lekte Uff... Til slutt måtte vi ta en dyr privat barnehage. Neste begynte da hun var 2,5 år, og minste da hun var bare 1 år gammelt. Jeg tror jo 2,5 år var en fin tid. 1 år var for tidlig mener jeg. I alle fall for den yngste min. Hun var ikke klar for det da. Det hjalp jo at hun hadde storesøster der som passet på (Hun på 2,5...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #27 Del Skrevet 16. september 2022 Det er 19 mnd mellom de to eldste. Eldste begynte i bhg året før skolestart. Var kortidsbarnehage. Broren begynte året etter. Da de var små så var de på tur med farmoren flere dager i uken. De storkoste seg sammen og med farmor og farfar. De bor ikke så langt unna. Minste mann er to og et halvt år yngre, og han forlangte å begynne i bhg. Så han begynte da han var tre år. Ble flere timer i uken da han begynte. Her ville de to eldste dele rom, da kunne de være mer sammen Eldste er utdannet barnehagelærer. Nr to tar fagbrev i elfag. Nr tre har fagbrev i industri. Eldste fikk bestevenn fra en annen bhg da hun begynte på skolen. Møtes fortsatt. Anonymkode: 0e046...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #28 Del Skrevet 16. september 2022 minister-mio skrev (11 minutter siden): Hvilke studier er dette? Jeg har ikke lest alle selv, men denne artikkelen har en gjennomgang: https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2022/02/10/what-does-the-tennessee-pre-k-study-really-tell-us-about-public-preschool-programs/ Jeg fant også denne norske studien som viste at barna som starter tidlig ligger foran i noe, og bak i andre ting: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/tidlig-barnehagestart-forsprang Konklusjonen må nok være at man ikke vet helt egnetlig, og at forskjellene i hvert fall er ganske små. Anonymkode: a0050...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #29 Del Skrevet 16. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Forstår ikke alt maset med å sende barna til barnehage tidligst mulig. Selv begynte jeg i barnehagen da jeg var 4, og det jeg definitivt mislikte, var å måtte stå opp tidlig i stedet for å sove så lenge jeg ville. Lærte mye hjemme - i barnehagen, som var en barnehage for barn med velstående foreldre (ikke i Norge) lærte jeg egentlig ingenting bortsett fra at jeg ble kjent med andre barn, og da jeg begynte i 1. klasse på skolen, kunne jeg både lese, skrive, og matematikkboken som andre brukte et halvt år på, ble jeg ferdig med i løpet av noen dager. Anonymkode: fc800...65c Folk må faktisk på jobb. Anonymkode: 73c04...49c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #30 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Folk må faktisk på jobb. Anonymkode: 73c04...49c Jo, og det er en god grunn til å sende barna i barnehage. Men om man av en eller annen grunn har mulighet til å ha dem hjemme og trives med det er det ikke sånn at barna trenger barnehage sånn for egen del. Anonymkode: a0050...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #31 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilken forskjell? Er dette jeg er interessert i å høre. Ts Anonymkode: 4e8f6...4de Forskningen kan du Google Ja, det er forskjeller. Særlig i flerspråklige eller mer ressurssvake foreldre sosioøkonomisk. De mister også endel sosial læring for eksempel. Anonymkode: 52cae...c45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #32 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nyere studier som har fulgt barn over tid ser ut til å vise at dette jevner seg ut etterhvert. En stor amerikansk studie viste faktisk at barnehagebarna ble forbigått av de andre etter et par år, men dette skyldes antagelig at barnehagetilbudet barna i studien hadde fått var ganske dårlig. Anonymkode: a0050...41c Mine gikk forbi alle barnehage barna som var samme alder og eldre.. Så tull at de gjør det bedre i bhg! Men jeg var med barna mine og fant på ting. Heldigvis før all skjermen kom . Vi brukte ingen skjerm i det hele tatt. Barnetv en liten halvtime i blandt. Anonymkode: 93023...149 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #33 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk må faktisk på jobb. Anonymkode: 73c04...49c Noen kan velge å være lengre hjemme. Dobbel kontant støtte fra 1-2år og en mann som jobber feks. Du slipper utgifter til bhg og. Så lenge dere ikke må ha det luksus lg mye lån så går det helt fint. Men mange vil heller være fri på jobben enn å være med egne barn. Noe får og barn tett men syns det er for tungt å gå hjemme med 2. Me det får være opp til hver enkelt hva de gjør. Anonymkode: 93023...149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #34 Del Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi som jobber i barnehage ser stor forskjell, men det har mye med hvordan dere gjør det hjemme, som nevnt ovenfor. Anonymkode: 4b879...fa2 Men er den forskjellen nødvendigvis negativ?!? MÅ man gå i barnehage for å være «kvalifisert» til å vokse opp i Norge? Anonymkode: c13b8...b59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #35 Del Skrevet 16. september 2022 Min eldste sønn begynte i barnehagen da han var 3,5 år. Sønn nr 2 begynte i barnehagen da han fylte 1 år. Nå er begge unge voksne, og det er INGEN forskjell på dem! Begge lå langt foran «skjema» med nesten alt mulig, og er begge blant de beste i klassene sine. De har også mange venner og har et fint sosial liv. Anonymkode: c13b8...b59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #36 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Inspirert av en annen tråd; hvilke konsekvenser kan det få for et barn om man utsetter barnehagestart til barnet er rundt 4 år? Kan det få noen langsiktige konsekvenser? Kan det være positivt for barnet å gå hjemme så lenge? Anonymkode: 4e8f6...4de I mitt barns barnehage kom det en 4åring inn på avdelingen nå etter sommeren. Det barnet hadde ikke vært i barnehagen før, og det er alltid trist/ gråter. Ved levering og henting. Ser aldri det barnet i lek. Men kan jo hende det endrer seg med tiden. Anonymkode: 69171...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #37 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror dere ikke at hvordan man er som person, har like mye å si for hvordan man takler det sosiale? At det går mer på om man er introvert eller ekstrovert? Selv er jeg veldig introvert, alltid hatt få venner, alltid fått kommentarer både i barnehage og på skole om at jeg er snill, stille, høflig og rolig, til tross for at jeg begynte i barnehage da jeg var 2 år. Min samboer, derimot, som er ekstrovert, har aldri hatt problemer med det sosiale, selv om han ikke startet i barnehage før han var 4,5 år. Ts Anonymkode: 4e8f6...4de Selvfølgelig er også personligheten en faktor når det gjelder hvordan man er sosialt. For egen del er jeg en veldig sosial person som lett knytter vennskap nå. Så jeg vet at "famlingen" på barneskolen skyldes at de andre hadde knyttet bånd og lært seg sosiale kodekser i barnehagen. For meg var det de verste årene gjennom oppveksten, mens jeg derimot blomstret og stortrivdes på ungdomsskolen, i motsetning til mange andre. Anonymkode: e6b4a...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #38 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I mitt barns barnehage kom det en 4åring inn på avdelingen nå etter sommeren. Det barnet hadde ikke vært i barnehagen før, og det er alltid trist/ gråter. Ved levering og henting. Ser aldri det barnet i lek. Men kan jo hende det endrer seg med tiden. Anonymkode: 69171...aab Ja og akkurat sånn er det vel for en del mindre og? Tilvenning kalles det uansett alder! Anonymkode: 93023...149 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #39 Del Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kommer ann på hvordan barnet har det hjemme og hva de gjør om dagene og om de sosialiserer litt innimellom. Hadde barna hjemme til de var rett over 3år. Perfekt for oss og de. De kunne gå, løpe, snakke, leke med andre, var sosiale og gode ferdigheter. De var tidlig ute med alt og lå langt forann andre. Vi var på badeland,lekeland,fjellturer, lekeplasser og trakk andre og innimellom. En verdifull tid du aldri får igjen. Så lenge du har sjangsen til å være lengre hjemme og ikke må ha det størte dyreste huset og fancye bilene og klærene. De vokser fort. De i bhg sa det var trist når 1åringer blir sendt i bhg men mange har ikke mulighet til annet eller lyst å ha de hjemme. Mange kan verken gå eller snakke. Og får ikke den oppmerksomheten og hjelpen de hadde fått hjemme da det er flere barn på hver voksen. Men for noen er det bedre for barna i bhg da de ikke gir de nok stimuli men heller sitter på skjerm.. Anonymkode: 93023...149 Det kan godt være at noen ansatte føler det slik men det synes jeg er uprofesjonelt av dem å si. Anonymkode: 07881...b2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #40 Del Skrevet 17. september 2022 Litt rart å tenke på at da jeg vokste opp var det synd på de som måtte i parken. Men det har vel litt med hva "alle andre" gjør. Når de fleste var hjemme, ble det sett på som best. Mens når "alle" er i barnehage blir man sett på som sosialt tilbakestående om man ikke er med der. Det var jo så klart lettere å finne noen andre barn å leke med når man var hjemme i gamle dager. Men tror i hvert fall ikke vi tok skade av at leken foregikk "upedagogisk" uten noen form for veiledning. Anonymkode: f878b...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå