Gå til innhold

Hvilke konsekvenser kan det få fort et barn om det ikke begynner i barnehage før det er 4 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd; hvilke konsekvenser kan det få for et barn om man utsetter barnehagestart til barnet er rundt 4 år? Kan det få noen langsiktige konsekvenser? Kan det være positivt for barnet å gå hjemme så lenge?

Anonymkode: 4e8f6...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer selvfølgelig helt an på hvordan barnet har det hjemme...

Om barnet går for lut og kaldt vann hjemme, og ikke får grunnleggende opplæring i ting som å dele, vente på tur, sitte rolig under aktiviteter, osv, så vil det gjerne være en bøyg for barnet å begynne på skolen. 

Men altså, det var jo ganske så vanlig at barn gikk hjemme i åresvis tidligere.. Mannen min gikk aldri i bhg i det hele tatt, han var hjemme med ho mor, og var svært lite rundt andre barn. Han klarer seg adskillig bedre enn meg, som gikk i bhg fra jeg var halvannet år. 

Anonymkode: 5a155...fd5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kommer selvfølgelig helt an på hvordan barnet har det hjemme...

Om barnet går for lut og kaldt vann hjemme, og ikke får grunnleggende opplæring i ting som å dele, vente på tur, sitte rolig under aktiviteter, osv, så vil det gjerne være en bøyg for barnet å begynne på skolen. 

Men altså, det var jo ganske så vanlig at barn gikk hjemme i åresvis tidligere.. Mannen min gikk aldri i bhg i det hele tatt, han var hjemme med ho mor, og var svært lite rundt andre barn. Han klarer seg adskillig bedre enn meg, som gikk i bhg fra jeg var halvannet år. 

Anonymkode: 5a155...fd5

Vi som jobber i barnehage ser stor forskjell, men det har mye med hvordan dere gjør det hjemme, som nevnt ovenfor.

Anonymkode: 4b879...fa2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi som jobber i barnehage ser stor forskjell, men det har mye med hvordan dere gjør det hjemme, som nevnt ovenfor.

Anonymkode: 4b879...fa2

Hvilken forskjell? Er dette jeg er interessert i å høre. 

Ts

Anonymkode: 4e8f6...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn begynte da hun var 3. Var ingen problem for henne. Hun hadde god oppførsel. Altså, rolig i samlinger, delte leker, ventet på tur, snill og grei. Så ingen problem. 

Anonymkode: 1b603...723

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ingen. Studier viser stort sett at barn som ikke går i barnehage gjør det litt dårligere akademisk de første årene på skolen/førskolen, men det jevner seg raskt ut. Det blir neppe noe problem for en som begynner som fireåring.

Anonymkode: a0050...41c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør jo ikke være et press om at alle skal gå i barnehage. Hvis foreldre ønsker å ha barna hjemme, så må de jo få lov til det så klart. Men jeg ser ikke at det skal være positivt at barn går hjemme så lenge. Det var helt annerledes før, når det var barn å leke med. Jeg har ikke gått i barnehage, og ser at det har vært veldig positivt for jenta mi. Hun begynte da hun var 2. Jeg ser store forskjeller mellom meg som femåring, og henne. Hun er mye mer selvstendig, voksen og empatisk. Hun har mer selvtillit  og kan så mye! Mye skyldes personlighet så klart, men de lærer så utrolig mye i barnehagen, og jeg tror det vil være vanskelig å klare å gi barna et tilsvarende tilbud hjemme. Tror at de aller fleste fireåringer vil føle behov for å leke mye med jevnaldrende. 

Så klart lærer barn det de må kunne etterhvert, selv om de ikke har gått i barnehage. Men hvorfor gi de en vanskeligere start, tenker jeg. Skulle ønske jeg hadde gått i barnehage selv, for jeg fikk det vanskelig å starten med det sosiale. Var rett og slett ikke vant med å være rundt så mange, skjønte ikke alle de sosiale kodene, kunne ikke så mange av lekene,  og ble helt overveldet. 

Anonymkode: 07881...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev meg helt bort og svarte ikke på hi. Når det er snakk om å vente til barnet er fire for så å la hen gå i barnehagen, så får det sikkert ikke konsekvenser senere tipper jeg. Men tror barnehagestarten kan bli tøff. Vanskelig å synse. 

Anonymkode: 07881...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av den sosiale kompetansen utvikles i lek med andre barn, og da med størst utvikling de 3 første leveårene. Så ja, det vil påvirke hvordan barnet forstår sosialt samspill med andre mennesker senere i livet, med mindre barnet har flere jevnaldrende å leke med hjemme. 4 år er sent syns jeg. Jeg personlig tror barnet vil ha nytte av barnehage fra rundt 2 års alder, da er de fleste mer enn klare nok til å oppleve noe annet enn kun nærmeste familie.

Anonymkode: d8c8d...63d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i flere barnehager og tenker at det kommer veldig an på barnet (personlighet osv), om det har søsken, sosialt nettverk utenfor familien, hjemmesituasjonen og miljøet i barnehagen barnet begynner i.Personlig mener jeg at alle barn som vokser opp med omsorgsfulle og ressurssterke hjem, ville hatt godt av å være hjemme til minimum fylte to år. Det er ikke fordi at ettåringer har det direkte fælt i barnehagen, men det er klart at de ville fått mer ro og tettere oppfølging hjemme enn i barnehagen der man gjerne er få pedagoger på mange barn med ulike behov. Dessuten er det begrenset hvor stort sosialt behov en 1,5 åring har utover familien osv. Det året mellom 1 og 2 er en viktig periode for tilknytningen mellom barn&foreldre, og jeg ser helt klart flest fordeler med å utsette barnehagestart dersom man har mulighet. 

Når det er sagt, kan det være en brå overgang å gå fra rolige hjemme omgivelser til å begynne i barnehagen i 2 års alderen. Det er gjerne mye lyd i denne aldersgruppen, de er midt i selvstendighetsalderen og ikke særlig flinke til å løse konflikter/regulere følelser enda. Noen har kommet lengre på språk enn andre. De har en begynnende interesse for å leke sammen, men mangler fremdeles en del sosiale ferdigheter for at leken skal flyte godt. 

Begynner barnet som 3-åring, vil det sannsynligvis starte på storbarnsavdeling. Der er voksentettheten laverere og mer "fart" enn på småbarn. De eldste barna er dessuten blitt ganske avanserte og det kan ta litt tid for en 3-åring å knekke kodene/bli tøff nok til å hevde seg selv. Samtidig vil de voksne ta seg litt ekstra av de yngste, og de eldre barna forstår gjerne at de nye er små og liker å hjelpe dem osv.

Hos en fireåring er språket gjerne på plass, den har fått gjort unna bleieslutt, smokkeslutt osv og er på mange måter mer rustet til å starte i barnehagen. Samtidig vil det nok være noen sosiale koder å knekke, samt det å bli vant til å fungere som en del av et fellesskap. Og bli trygg på andre omsorgspersoner enn mamma og pappa. Men dette går seg som regel til, så jeg ville ikke vært bekymret.

Tenker at 3,5 år er "gullalderen" ift bhg-start. Barnet har modnes mye på denne tiden, og begynner å få større sosiale behov. Bruker en del tid på å studere interaksjoner mellom de andre før barnet selv går i gang med å danne nære vennskap. 4-5 års alderen søker barn veldig mot hverandre.

I mange andre land starter barn på preschool når de er ca 3. 

Tror at du gir barna en trygg grunnbase om du venter til barnet er 3,5 (eller 4) og de barna jeg har tatt imot i den alderen lærer utrolig fort. De henger ikke lenge etter. Robuste og trygge barn. Men krever selvfølgelig at dere har gjort en jobb hjemme de årene og ikke bare satt poden foran tv-en f.eks.

Anonymkode: 404e2...f0b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke før ved 5 år, da på førskole. Årene før det var lykkelige, med hjemmeværende mor, og søsken, samt noen lekekamerater i gata. 

Men jeg slet i årevis på skolen da jeg ikke hadde lært det sosiale samspillet i større grupper tidlig. Jeg var et rolig, snilt og skoleflink barn. Men læringen i barnehagen tror jeg likevel ville vært avgjørende for læring av sosiale kodekser, det å få venner, det å klare seg selv om det ikke alltid var en mamma der og svarte for deg. Man trenger rett og slett å være del av en stor gruppe i ung alder i disse dager, for der skjer det så mye læring. 

Anonymkode: e6b4a...dc7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenker at 3,5 år er "gullalderen" ift bhg-start. Barnet har modnes mye på denne tiden, og begynner å få større sosiale behov. Bruker en del tid på å studere interaksjoner mellom de andre før barnet selv går i gang med å danne nære vennskap. 4-5 års alderen søker barn veldig mot hverandre.

I mange andre land starter barn på preschool når de er ca 3. 

Tror at du gir barna en trygg grunnbase om du venter til barnet er 3,5 og de barna jeg har tatt imot i den alderen lærer utrolig fort.

Fortsettelse:

Selv om jeg tenker at det å utsette barnehagestart til 3,5 kan ha klare fordeler, så er det likevel viktig å se an barnet. Noen er mer forsiktige av seg, andre har større aktiviseringsbehov. De som er mer sjenerte/sarte vil bruke lenger tid på å varme opp/bli trygg uansett hvilken alder de starter i bhg. For de kan det nok være fint og trygt å gå hjemme litt ekstra, men helst starte i bhg innen 3-4 års alderen. Dersom de har søsken, er de vant til bl.a. lyd og det å ikke være i sentrum alltid, og vil dermed ha en mildere overgang til bhg. 

Hos barn som er ekstroverte vil det bli lett å få venner så fort de lærer seg kodene, og det trenger dermed mindre støtte om de starter i 3-4-års alderen, men samtidig kan det hende at de trenger mer stimuli enn det dere har kapasitet til å gi hen. Da kan f.eks. korte dager typ 08.30-13.30 (minst 3-5 dager i uken slik at barnet blir trygg) i bhg fra 2,5-3 årsalderen være en fin mulighet. Det lønner seg også å være ærlig med seg selv på hva man har kapasitet til. Det fungerer best hvis den som er hjemme synes det er genuint gøy og er bevisst på hva dagene fylles med. Selv om jeg er skeptisk til deler av "institualiseringen" av barns tidlige barndom, mener jeg likevel at det er viktig for barnet å bli eksponert for andre mennesker. Fint om barnet noen ganger bli passet av andre voksne, f.eks. får besøke mormor alene og treffe søskenbarn/nabounger på samme alder, delta på barneturn etc. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror, hvis man har mulighet, at rundt 2 år er en bra alder å begynne i barnehagen. Begge mine barn hadde veldig glede av å gå i barnehagen lenge før de fylte 4, de lærer mye gjennom lek med andre barn, fungere i gruppe, selvstendig og sosial kompetanse. Min yngste er 4 år nå og har gode venner i barnehagen ser jeg. Hun er veldig opptatt av samlingsstund og ulike aktiviteter de gjør i barnehagen, som jeg ikke kunne gitt samme tilbud om hjemme. Jeg tror også det kunne vært tøft for henne å begynne i barnehagen først nå, hvor barnegruppa allerede kjenner hverandre godt. 

Anonymkode: fd3ea...2a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg begynte ikke før ved 5 år, da på førskole. Årene før det var lykkelige, med hjemmeværende mor, og søsken, samt noen lekekamerater i gata. 

Men jeg slet i årevis på skolen da jeg ikke hadde lært det sosiale samspillet i større grupper tidlig. Jeg var et rolig, snilt og skoleflink barn. Men læringen i barnehagen tror jeg likevel ville vært avgjørende for læring av sosiale kodekser, det å få venner, det å klare seg selv om det ikke alltid var en mamma der og svarte for deg. Man trenger rett og slett å være del av en stor gruppe i ung alder i disse dager, for der skjer det så mye læring. 

Anonymkode: e6b4a...dc7

Samme her, jeg begynte ikke før 4-5. Jeg hadde et kjempestort problem med sosiale koder. Var snill, høflig, ventet på tur og alt det der, men det sosiale spillet med andre barn var jo totalt fraværende uansett hvor fint jeg hadde det hjemme. 

Anonymkode: 33025...570

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke alt maset med å sende barna til barnehage tidligst mulig. Selv begynte jeg i barnehagen da jeg var 4, og det jeg definitivt mislikte, var å måtte stå opp tidlig i stedet for å sove så lenge jeg ville.

Lærte mye hjemme - i barnehagen, som var en barnehage for barn med velstående foreldre (ikke i Norge) lærte jeg egentlig ingenting bortsett fra at jeg ble kjent med andre barn, og da jeg begynte i 1. klasse på skolen, kunne jeg både lese, skrive, og matematikkboken som andre brukte et halvt år på, ble jeg ferdig med i løpet av noen dager.

Anonymkode: fc800...65c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Sannsynligvis ingen.

På gruppenivå klarer barn som har gått i barnehage seg bedre på skolen, både faglig og sosialt. På individnivå er det jo relevant hvordan de faktisk har det hjemme.

Selv gikk jeg ikke i barnehage, og hadde store problemer med å passe inn sosialt da jeg begynte på skolen. Mulig jeg ville hatt det uansett, men jeg tror dette er en ganske vanlig erfaring. 

Tror 2-3 år er den beste alderen å begynne i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på....de fleste sier at barnet mitt er snill, stille og klarer å leke...men når en 4 åring begynner i barnehagen skal leker deles, det skal komme inn i rutiner, de fleste har gått sammen i 3 år alt. Og kan eks mange sanger,til og regler etc 

Idag er ikke det ikke så mange barn hjemme...som gjør at barn ikke får lekt med så mange barn...og lære seg det å vente på tur, ikke dytte, snakke for seg etc.

Det er stor forskjell på å være med 2 nabo barn innimellom til å måtte være med 18 andre store barn hverdag.

Men igjen...noen barn klarer det fint...mens noen kan dette være vanskelig.  Men min mening er 4 år litt lenge oh vente 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk aldri i barnehage, og syntes det var flaut. Hadde SÅ lyst til å gå og gikk jo glipp av masse felleserfaringer som jeg ikke hadde noen referanse på.

Anonymkode: 63ce2...089

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt barn hadde det vært krise og vente så lenge. De vennskapene han fikk tidlig har han holdt ved, og med alderen har han fått vanskeligere for å knytte seg til folk. 

Anonymkode: dd7b4...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...