AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #1 Skrevet 16. september 2022 Ble forkjølet i starten av august, ble nesten bra og så ble jeg forkjølet igjen. Resultatet er at jeg har brukt otrivin mer eller mindre sammenhengende i flere uker. Er fortsatt pottetett, så lurer på om jeg har blitt avhengig. Hvordan slutter jeg med det?😅 Det er så slitsomt å ikke kunne puste med nesen. Sover elendig også. Anonymkode: 80b53...084
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ble forkjølet i starten av august, ble nesten bra og så ble jeg forkjølet igjen. Resultatet er at jeg har brukt otrivin mer eller mindre sammenhengende i flere uker. Er fortsatt pottetett, så lurer på om jeg har blitt avhengig. Hvordan slutter jeg med det?😅 Det er så slitsomt å ikke kunne puste med nesen. Sover elendig også. Anonymkode: 80b53...084 Det finnes sikkert masse medisin du kan få mot problemet hvis du spør legen din. Det går an å få til kirurgiske inngrep som kan gjøre passasjen større oppi der også. Siden det er en betennelsesreaksjon som gjør at slimhinnene i nesen hovner opp, er det en eller annen immunreaksjon i gang inni nesen din. Det er immunforsvaret som er årsaken. Immunforsvaret er egentlig skadelig for oss og bør begrenses. Helst skrues helt av, før det gir oss alle en eller flere autoimmune diagnoser. Derfor vil sannsynligvis immundempende medisin være det eneste som kan gi deg pusten tilbake. Anonymkode: 511e6...96b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Nesten umulig. Har brukt Otrivin i over 20 år, jeg. Anonymkode: 5761e...a51
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 Det er ikke umulig å slutte. Gå over til barneversjonen først. Så trapper du ned. Og så slutter du helt og holder ut noen dager så blir det bra. Har vært avhengig selv og det var faktisk overraskende greit å slutte. Startet med å bare spraye morgen og kveld (en spray i hvert nesebor) og så bare kveld i et par dager. Og så stoppe helt. Det gikk faktisk bare 2-3 dager før jeg var bra igjen. Opplever av og til å være tett nå, men må motså fristelsen med å ta nesespray. Lett å bli avhengig igjen. Du kan lese mer her https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/nesespray-og-avhengighet/ Anonymkode: 8bc76...0f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke umulig å slutte. Gå over til barneversjonen først. Så trapper du ned. Og så slutter du helt og holder ut noen dager så blir det bra. Har vært avhengig selv og det var faktisk overraskende greit å slutte. Startet med å bare spraye morgen og kveld (en spray i hvert nesebor) og så bare kveld i et par dager. Og så stoppe helt. Det gikk faktisk bare 2-3 dager før jeg var bra igjen. Opplever av og til å være tett nå, men må motså fristelsen med å ta nesespray. Lett å bli avhengig igjen. Du kan lese mer her https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/nesespray-og-avhengighet/ Anonymkode: 8bc76...0f2 Takk for nyttig svar, jeg skal prøve det slik Anonymkode: 80b53...084
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Prøv f.eks ett nesebor om gangen. Jeg sliter voldsomt hver gang jeg er forkjølet. Men jeg klarer det til slutt. "må bare bli ferdig med det arrangerementet først. Kan jo ikke sitte der potte tett". Om jeg slutter tvert, så er jeg kurert ca etter en uke. Tar du ett og ett nesebor, så har du ihvertfall litt passasje Anonymkode: 2761c...e65 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Prøv å skylle nesa med sånn nesehorn, som du får kjøpt på apotek. Anonymkode: 3b76e...c65
Gjest Hottentått Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nesten umulig. Har brukt Otrivin i over 20 år, jeg. Anonymkode: 5761e...a51 Jeg også 😂😂
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 Det bør gå fint å slutte, du har ikke brukt det så lenge. Jeg slutta å ta det på dagtid, og tok det bare om natta så jeg fikk sove. Deretter slutta jeg å ta det før jeg la meg, og tok det til nøds hvis jeg våkna og det var krise. Til slutt bare tvang jeg meg gjennom å slutte. Nå bruker jeg kun otrivin/rhinox om natta når jeg er forkjøla. Hvis du generelt er tett i nesa, få det sjekka hos legen, så får du kanskje resept på nesespray med kortison. Det er mye hyggeligere for nesa, og du kan bruke det hele året. Anonymkode: 8acbf...e56
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 Jeg ender opp med å bruke Otrivin hver gang jeg blir forkjølet og snørrete, og syns det er vanskelig å avslutte. For meg hjelper det å slutte med ett nesebor av gangen. Jeg syns det er helt forferdelig å ikke kunne puste gjennom nesa, men det går greit så lenge ett av neseborene er åpent. Anonymkode: 372f0...d8b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nesten umulig. Har brukt Otrivin i over 20 år, jeg. Anonymkode: 5761e...a51 Vel, er bare å slutte. Du er helt tett i 2-3uker, så går det over. Bruk saltvann i denne perioden. Jeg var hekta i 2år. Anonymkode: eeec3...7ce
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 Vært avhengig i åresvis jeg også, 10+ år. Klarte å slutte for halvannet år siden av meg selv. Mannen min var også avhengig, gikk til ønh og fikk en kur av 2 forskjellige nesedråper. Han ble fort bra i nesa etter det. Ifølge ønh legen var Otrivin fortere avhengighetsskapende enn heroin🙈 Så er mulig å slutte etter flere år, man må ta nedtrappingsmetodwn og belage seg på 2-3 uker hvor det kan være ubehaglig og slitsomt. Men det er mulig🙏🏻 Anonymkode: bd46c...790
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vært avhengig i åresvis jeg også, 10+ år. Klarte å slutte for halvannet år siden av meg selv. Mannen min var også avhengig, gikk til ønh og fikk en kur av 2 forskjellige nesedråper. Han ble fort bra i nesa etter det. Ifølge ønh legen var Otrivin fortere avhengighetsskapende enn heroin🙈 Så er mulig å slutte etter flere år, man må ta nedtrappingsmetodwn og belage seg på 2-3 uker hvor det kan være ubehaglig og slitsomt. Men det er mulig🙏🏻 Anonymkode: bd46c...790 Saltvann funker veldig bra Er verdt å slite 2 uker for å bli kvitt dette. Anonymkode: eeec3...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå