Gå til innhold

Blir du behandlet bedre som slank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker du forskjell på hvordan folk behandler deg etter vektnedgangen kontra før?

Anonymkode: 7a32f...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Når man er slankere får man masse negativ oppmerksomhet, folk kommenterer maten din, kroppen din, at du er for tynn (fra kvinner), eller at du er «hot» (stort sett fra menn), det lages en sak ut av det hvis man ikke vil ha kake i lunchen, og i det hele tatt. 

Med litt høyere fettprosent får man spise maten sin i fred uten kommentarer, og ingen føler for å si noe om kroppen min.

Anonymkode: 27b84...bc3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jepp. Folk behandler meg betydelig bedre som slank desverre. Som om jeg er smartere, verdt å holde døren for, ser "fint" på meg, tillater meg å gjøre feil og er betydelig mindre irritable på meg. Ting som da jeg var overvektig var "dumme egenskaper" er nå "sjarmerende quirky". 

Anonymkode: b2394...5e4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, synes jeg ble dårligere behandlet når jeg var skikkelig tynn. Da har alle lov til å snakke om kroppen din. 

Anonymkode: 93e58...70d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I noen lunde nær relasjon, nei. Husker en spurte om jeg hadde vært i konsentrasjonsleir som en spøk. Vanvittig morsomt ikke sant? På butikken, når man møter nye folk, når man søker jobb eller skal leie ny leilighet og andre relasjoner som ikke er nært, ja.

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Jeg har veid både 57 og 143, nå er jeg ett sted mitt i mellom( 110 44/46 i klær). Man blir behandlet bedre som slank ja! Uten tvil. Samfunnet er utseendefiksert. Sist jeg gikk ned veldig mye var det kvinner som begynte å kommentere allerede da jeg veide under 80. Er du ikke fornøyd nå? Husk at du er penest med former osv. menn har jeg aldri hatt problemer med å få, men de fleste liker best slanke/ chubby selvfølgelig.

Skrevet

Ja, opplever at andre har en helt annen holdning til meg nå som jeg er noenlunde slank. Levd mesteparten av mitt voksne liv som overvektig, men etter en vektnedgang på 50 kilo så har jeg vært normalvektig nå i over 10 år. Og jeg tatt mer seriøst av leger, tidligere så var alle problemer kun overvekt virket det som. Jeg blir møtt med smil og service i klesbutikker, tidligere var jeg omtrent usynlig til tross for størrelsen. Jeg har ikke opplevd mobbing fra ukjente kun basert på vekt når jeg har passert dem på gaten og folk lager plass ved siden av seg på bussen om det står vesker o.l i setet. Så ja, jeg har merket en stor endring, noe jeg både setter pris på, men også får en uggen følelse av..

• Liker 1
Skrevet

Ja, definitivt. 

Anonymkode: 9c1e1...f7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp. Folk behandler meg betydelig bedre som slank desverre. Som om jeg er smartere, verdt å holde døren for, ser "fint" på meg, tillater meg å gjøre feil og er betydelig mindre irritable på meg. Ting som da jeg var overvektig var "dumme egenskaper" er nå "sjarmerende quirky". 

Hvordan vet du dette, egentlig?

Anonymkode: 6afd6...e4f

• Liker 3
Skrevet
JegMotStrømmen skrev (2 timer siden):

Ja, opplever at andre har en helt annen holdning til meg nå som jeg er noenlunde slank. Levd mesteparten av mitt voksne liv som overvektig, men etter en vektnedgang på 50 kilo så har jeg vært normalvektig nå i over 10 år. Og jeg tatt mer seriøst av leger, tidligere så var alle problemer kun overvekt virket det som. Jeg blir møtt med smil og service i klesbutikker, tidligere var jeg omtrent usynlig til tross for størrelsen. Jeg har ikke opplevd mobbing fra ukjente kun basert på vekt når jeg har passert dem på gaten og folk lager plass ved siden av seg på bussen om det står vesker o.l i setet. Så ja, jeg har merket en stor endring, noe jeg både setter pris på, men også får en uggen følelse av..

Skjønner hva du mener. Forskjellen blir på en måte en indirekte dom over hvordan du så ut før 😕

Anonymkode: 7a32f...7b2

• Liker 2
Skrevet

Nei. Når man er slankere får man masse negativ oppmerksomhet, folk kommenterer maten din, kroppen din, at du er for tynn (fra kvinner), eller at du er «hot» (stort sett fra menn), det lages en sak ut av det hvis man ikke vil ha kake i lunchen, og i det hele tatt. 

Med litt høyere fettprosent får man spise maten sin i fred uten kommentarer, og ingen føler for å si noe om kroppen min.

Anonymkode: 27b84...bc3

Nei, synes jeg ble dårligere behandlet når jeg var skikkelig tynn. Da har alle lov til å snakke om kroppen din. 

Anonymkode: 93e58...70d

Hvis man er veldig slank, får man misunnelige kommentarer fra dem som er overvektige, spesielt kvinner. Da skal de liksom ta igjen ...

Hvis man er normalt slank, blir man som oftest bedre behandlet , i hvert fall av fremmede og folk man ikke kjenner så godt.

Anonymkode: a7212...faa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg blir behandlet bedre som slank. Er fremdeles i vektnedgangsprosessen og har 10 kg igjen til jeg er på midten av bmi. Har hittil gått ned 20 kg. 

Det å bli behandlet annerledes gir meg en bismak faktisk. Som rundere var folk ofte mer opptatt av hva annet jeg kunne tilby. Når jeg fortalte om noe som engasjerte meg, ble jeg møtt med interesse for det jeg sa. Nå blir jeg gjerne avbrutt med "så fin du har blitt". Og jeg tenker "men hørte du hva jeg sa?"

Og min personlige favoritt: Når jeg møter noen menn fra skolen (som var stygge med meg) som gir meg det blikket av anerkjennelse (endelig er jeg verdig deres interesse) til tross for at de selv nå mangler hår, har økvom og gule tenner. De tror jeg trenger deres anerkjennelse. Nope.

Og alle som tidligere sa "du er fin som du er, du trenger ikke å gå ned i vekt". Som nå sier "så flott du har blitt! Du er så mye finere enn da du var feit!" (Yay, så om jeg skulle gå opp igjen er jeg ikke å regne som flott...)

Det er også fritt frem for å kommentere mat og kropp uten å tenke. Nå som jeg er slankere ser jeg naturligvis ned på andre som ikke er det, er overfokusert på utseende (falt for insta-tullet) i stedenfor å jobbe med min personlighet. Og alle prestasjoner herfra er utelukkende fordi jeg har blitt mer attraktiv. Alltid. 🤪

Livet sliter og drar i oss alle. Nå fokuserer jeg mer på helsen, utseende og annet - neste år får jeg kanskje fokus på noe annet. Jeg kan gå opp i vekt igjen, eller forbli der jeg er (gikk mye opp etter en dyp depresjon). Vi bør alle være snillere med hverandre.

Endret av Spiren
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Egentlig det motsatte. Uten at jeg har vært overvektig, kun fra lav BMI til normalvektig. 

Da jeg ble litt eldre, og litt rundere, merket jeg at folk ble vennligere. Og ikke minst ble kvinner mer inkluderende. 

Anonymkode: 32e8c...3cd

• Liker 1
Skrevet
Luksusbia skrev (6 timer siden):

Jeg har veid både 57 og 143, nå er jeg ett sted mitt i mellom( 110 44/46 i klær). Man blir behandlet bedre som slank ja! Uten tvil. Samfunnet er utseendefiksert. Sist jeg gikk ned veldig mye var det kvinner som begynte å kommentere allerede da jeg veide under 80. Er du ikke fornøyd nå? Husk at du er penest med former osv. menn har jeg aldri hatt problemer med å få, men de fleste liker best slanke/ chubby selvfølgelig.

Slank er ikke det samme som chubby altså.

Anonymkode: ad8a8...cb7

• Liker 1
Skrevet

Ja, uten tvil. Og i motsetning til andre som har svart, er ikke jeg bitter på det. Jeg liker oppmerksomheten 😄 

Anonymkode: 13a02...ce7

• Liker 2
Skrevet

Forskjell på slank og undervektig. Er du undervektig får du nok pes akkurat som overvektige. Normalvektige blir behandlet bedre ja.

Har vært både over og undervektig selv. 

Anonymkode: 30d93...e10

• Liker 3
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Slank er ikke det samme som chubby altså.

Anonymkode: ad8a8...cb7

Slank og chubby. Det er ikke det samme nei, men de fleste menn liker jo slanke eller chubby damer, bare 20% liker veldig store damer

Skrevet

Jeg har veid usunt mye og usunt lite om hverandre i flere år. Folk kommenterer meg når jeg er blid, merker jeg. Da blir jeg magnetisk. Men, hvis jeg er trist og deppa føler jeg meg helt usynlig for folk.

Har faktisk vært tristest når jeg har vært tynnest. Noe å tenke på, kanskje. 

Anonymkode: 0c471...8b7

Skrevet

Nah….. Jeg opplevde at folk generelt var mer hyggelig mot meg da jeg var feit. Det kan selvsagt ha noe med at jeg selv var prototypen på «tykk og blid»

Nå er jeg 40 kg lettere, bruker str S-M og fremstår nok mer streng. Det merker jeg på folk rundt meg. 

Anonymkode: 68df8...9d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg føler det motsatt. Jeg opplevde at personligheten min, kom bedre frem da jeg var tykkere, da det var mindre fokus på utseende. Jeg savner det. Før sa folk: du er så morsom, flink eller smart. Nå sier folk. Så fin kjole, eller du ser veldig bra ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...