Gå til innhold

"Flytt ut av Oslo. Det tar kortere tid fra Drammen til Oslo enn med Tbane enkelte steder"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pendlet inn til oslo en periode, var veldig sjeldent kluss med toget. Jeg reiste med buss i Oslo en periode, det var et mareritt. Nå kjører jeg, det er fantastisk. 

Anonymkode: e19e3...674

Skrevet

Nå har jeg flyttet ut av Oslo for lenge siden. Men da jeg bodde og jobbet der, så var ikke akkurat banen særlig pålitelig, var ofte stopp og forsinkelser. Mulig dette er blitt bedre de siste 15 årene da. Men etter noen år i Oslo, så er det ikke et sted jeg ønsker å flytte tilbake til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Etter å ha pendlet mellom Oslo og Indre Østfold i noen år er jeg helt enig i at tog er upålitelig, men kollektivtilbudet i Oslo er heller ikke så godt som man kanskje skulle tro det var i en så stor by. Bor i bydel Nordstrand og mannen jobber i bydel Søndre Nordstrand. Han bruker mellom 5 og 10 minutter i bil (kommer an på om det er kaos i Skulleruddumpa eller ikke) til jobb og med kollektivt bruker han 30-45 minutter. Det går raskere å busspendle mellom Ytre Enebakk i gamle Akershus og jobb, liksom. 😛

Anonymkode: 6486c...f02

Nei, å reise fra et sted utenfor sentrum til et annet sted utenfor sentrum, som ikke ligger langs samme T-bane linje, det er ganske knotete. Men sånn er det jo med kollektivt utenfor selve Oslo og. 
De fleste kollektivveier går inn til et knutepunkt og ut igjen, ikke direkte mellom. 

Men nå var vel temaet om det var lettere/raskere eller ikke å basere seg på 30minutter T-bane enn 30minutter tog inn til sentrum.
Og de fleste opplever T-banen som et mye bedre tilbud enn toget. 

JegMotStrømmen skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg flyttet ut av Oslo for lenge siden. Men da jeg bodde og jobbet der, så var ikke akkurat banen særlig pålitelig, var ofte stopp og forsinkelser. Mulig dette er blitt bedre de siste 15 årene da. Men etter noen år i Oslo, så er det ikke et sted jeg ønsker å flytte tilbake til. 

Ja, det har blitt STOR endring på dette de siste 15 årene. Både med nye og mer pålitelige vogner, bedre oppfølging av vedlikeholdet av spor og signal, og faktisk en dobling av antall avganger mange steder. Hele oslo øst og deler av oslo vest kjøres med to avganger i kvarteret det meste av dagen. 
T-banen har altså dobbel frekvens av det du husker, og en tilgjengelighet på 98% eller noe sånt. (Altså, den går når den skal 98 av 100 ganger) 
Og de 2% forsinkelsene er oftest de få "store hendelsene" som er. Altså at de 1-2 ganger i året skjer en stor stans som stopper nærmest hele systemet. Og da er jo halve byen forsinket. 

Anonymkode: 3ce2e...64c

• Liker 1
Skrevet

Fristende med mer bolig for pengene, såklart. Men for oss som har barneskolebarn ville det vært helt umulig å pendle Drammen-Oslo med ustabiliteten i togtrafikken. Mannen kunne muligens hatt delvis hjemmekontor (sjefen hans sier nei nå som koronarestriksjonene er opphevet), men jeg har ikke den muligheten. Og nei, det finnes ikke i nærheten av samme jobbmuligheter for oss i Drammen og omegn. Vi MÅ arbeide i Oslo.

Anonymkode: c04f7...d60

• Liker 1
Skrevet
On 9/16/2022 at 11:30 AM, AnonymBruker said:

Beste er å bo innenfor t-banen....punktum.

Men lillestrøm-området er ikke så ille. Ofte tog til Oslo derfra.

Anonymkode: bdee9...85a

Og buss

Anonymkode: dae62...9b1

Skrevet

Jeg flyttet fra Oslo til Drammen, og har ikke angret. Pendlet det første året, før jeg fikk meg jobb her. Og det var svært sjelden forsinkelser. Og da gjerne snakk om maks 10 minutter. 

Jeg flyttet grunnet boligprisene, ble enslig mor til 2 barn, og eneste jeg hadde råd til i Oslo, var 3 roms leiligheter på steder jeg helst ikke ville bo. I Drammen fikk jeg en stor halvpart av tomannsbolig med 4 soverom, i et bra område for barn å vokse opp. 

Hadde jeg hatt veldig mye penger, eller ikke hatt barn, så hadde jeg blitt i Oslo.

Anonymkode: 93f55...489

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 7.29):

Kan lese mye om dette her på KG. Flytt heller ut av Oslo og ta toget! Det tar kortere tid å ta toget og det er billigere boligpriser i f.eks Drammen.

.. Så leser man på NRK nå at Oslo S har jordfeil på fjerde dag, som fører til store forsinkelser og innstillinger.

Jeg vet ikke med deg, men jeg satser heller på en Tbane som går daglig, enn stresset med å forholde meg til et tog, som har like mye problemer som det går..

Sikkert mange som har angret på dette valget de siste dagene. Mens jeg sitter på banen på vei til jobb nå!

Anonymkode: 8b005...f2b

Flyttet fra Oslo og til Drammen, er strålende fornøyd :) 

Anonymkode: f6952...3a9

Skrevet

Ingen sier det om Drammen. 

Lørenskog / Lillestrøm, derimot...Ja takk. 10-15 minutter med buss eller tog. 

Anonymkode: a1372...77c

Skrevet
On 9/16/2022 at 7:39 AM, AnonymBruker said:

Å si hadet til Oslo var en av de beste valgene jeg har tatt.

Fød og oppvokst i Oslo. I voksen alder har jeg bodd fra øst til vest.

For noen år siden flyttet jeg ut av Oslo og til en nabokommune. Ikke angret er sekund.

Anonymkode: 08572...2c7

Da gikk du glipp av noen gode år med boligprisvekst 🤑

Anonymkode: a9582...198

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...