Gå til innhold

Ny regnskapsfører går gjennom regnskap(fra 2019-i dag) og krever betaling🧐

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har alltid hatt regnskapsfører, siden jeg ikke har nok skills, interesse eller tålmodighet til bokføring🥴Dessverre ble han jeg hadde syk, og har sluttet nå. Fikk meg en ny i mai, og han gjennomgår regnskapet helt tilbake til 2019🥺og krever at jeg betaler for dette. Hadde skjønt om det var regnskapsåret 2022; altså fra 01.01.22.

Jeg skrev at det uansett er mitt ansvar for evt feil; det er uansett snakk om avvik på noen kroner. Jeg har omsetning på mellom 300-400 000 i året, en ansatt i en liten deltidsstilling. Har ingen penger stacket opp på cayman island🫣🫣🫣Uff er han lovpålagt dette, eller hva skjer. Jeg kommer til å få et dritt over(under?)skudd i år🥺og har meget lav lønn(har en deltidsjobb utenom dette). Må si jeg forstår at folk vil være ansatte og ha det trygt og forutsigbart. Pga helse må jeg ha mye fleksitid, og valgte å starte dette for 9 år siden, for å slippe å forholde meg til NAV.

Anonymkode: bb209...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er åpne poster som ikke kan forklares i dag må man gå tilbake i tid for å finne ut av det.

Anonymkode: 3784b...d6a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det er åpne poster som ikke kan forklares i dag må man gå tilbake i tid for å finne ut av det.

Anonymkode: 3784b...d6a

Ok. Synes det er kjipt å betale 2-3 ganger for dette🥺Tidligere regnskapsfører har bankavstemt, jeg har betalt AGA, mva etc etc, og alt er ført i digitalt regnskapsprogram. Har aldri visst om at det er noe feil engang. Vurderer å avslutte, og heller føre selv helt på halv åtte, siden jeg taper uansett🧐🫣🙈🙄

Skrevet

Eh... du må iallefall få en god forklaring på hva det var han ordnet opp i, og hvorfor det var så viktig. Det å sitte å tråle 2019 og forvente at kunden skal betale, bør være av graverende art.

Anonymkode: f9df8...5b0

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har aldri visst om at det er noe feil engang. Vurderer å avslutte, og heller føre selv helt på halv åtte, siden jeg taper uansett🧐🫣🙈🙄

Eller du kan benytte sjansen til å rydde opp i rotet og få ting gjort riktig....?

Anonymkode: 9c7ee...996

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller du kan benytte sjansen til å rydde opp i rotet og få ting gjort riktig....?

Ja😄er bare så på felgen fordi jeg har dyre medisinske utgifter, og er avhengig av overskudd for å betale det🙈Må evt ta forbrukslån ila høsten, noe jeg aldri har gjort før🥲

Skrevet

Du bør spørre hva som gjør at han skal så langt tilbake i regnskapet. Men det kan jo hende at din tidligere regnskapsfører har gjort feil, og at det har denne oppdaget? 

Anonymkode: 1046c...6af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør spørre hva som gjør at han skal så langt tilbake i regnskapet. Men det kan jo hende at din tidligere regnskapsfører har gjort feil, og at det har denne oppdaget? 

Anonymkode: 1046c...6af

Ja, det ser sånn ut. Men jeg synes det er svært betenkelig at det er meg som kunde sitt ansvar til syvende og sist…hva er vitsen med å betale for en dyr tjeneste, som man må betale på nytt? Og i tillegg bærer de null ansvar for feil? Skjønner at folk heller kjører på med enkle program og tar konsekvensene av feil selv🥺Er fristet til å legge ned hele greia.

Skrevet

Men du må jo få avklart hvorfor de går så langt tilbake. Du betaler de for å ta seg av løpende regnskap og årets oppgjør, og skal de avvike fra dette (mot betaling) så skal de tydelig avklares med deg før de påbegynner jobben.

Arbeid de har utført så langt som ikke er avklart med deg får de ikke betalt for.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det ser sånn ut. Men jeg synes det er svært betenkelig at det er meg som kunde sitt ansvar til syvende og sist…hva er vitsen med å betale for en dyr tjeneste, som man må betale på nytt? Og i tillegg bærer de null ansvar for feil? Skjønner at folk heller kjører på med enkle program og tar konsekvensene av feil selv🥺Er fristet til å legge ned hele greia.

Det må du jo isåfall ta opp med den forrige regnskapsføreren, hvis det er sånn at vedkommende har gjort en dårlig jobb. Ny regnskapsfører kan naturligvis ikke stå inne for å videreføre feil, det skjønner du sikkert.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke vanlig at de går så langt tilbake. Det er kun normalt at de tar inneværende år, eventuelt fjoråret hvis årsoppgjøret ikke er levert.

Det er ikke lovpålagt, regnskapsfører er kun ansvarlig fra det tidspunktet (året) de tok over regnskapet

Anonymkode: 21b90...855

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanlig at de går så langt tilbake. Det er kun normalt at de tar inneværende år, eventuelt fjoråret hvis årsoppgjøret ikke er levert.

Det er ikke lovpålagt, regnskapsfører er kun ansvarlig fra det tidspunktet (året) de tok over regnskapet

Jo, hvis man avdekker grove feil så må man jo det. Ellers blir resten av regnskapet også feil.

• Liker 5
Skrevet

Jo, hvis man avdekker grove feil så må man jo det. Ellers blir resten av regnskapet også feil.

Men det er da ikke vanlig at de avdekker grove feil, hvis man allerede har brukt et annet regnskapsbyrå….

Da må man jo klage til byrået man har brukt tidligere, og få tilbake penger derfra hvis tjenesten de har levert er feil.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er avvik på 20 kr på mva oppg grov feil? husker det måtte korrigeres en oppg for et par år siden. 

Skrevet

Hvis poster ikke er avstemt, dokumentasjonen ikke er god nok, med mer, må man gjerne nøste tilbake i tid. Det handler nødvendigvis ikke om feil, men om forståelse om jobben som er gjort er rotete (ikke følger kravene i bokføringsloven) 

Slik mertid skal imidlertid være avklart og forklart for deg i forkant. Hvordan er kontrakten utformet? På slike regnskapsføreroppdrag har man gjerne en fastpris, samt en bestemmelse om forutsetning for fastprisen, og mulighet for merfakturering i slike tilfeller. 

Anonymkode: 757b5...0ac

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er avvik på 20 kr på mva oppg grov feil? husker det måtte korrigeres en oppg for et par år siden. 

Jeg hadde ikke akseptert endringsoppgave for 20 kroner. Ikke for 2000 en gang. Slike beløp tar man bare med på neste oppgave, og har bare et notat i mva avstemmingen for dokumentasjonsformål. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at det er snakk om avvik på 20,-? "Noen kroner" skriver du, det kan jo bety hva som helst.

Skrevet

Men det er da ikke vanlig at de avdekker grove feil, hvis man allerede har brukt et annet regnskapsbyrå….

Da må man jo klage til byrået man har brukt tidligere, og få tilbake penger derfra hvis tjenesten de har levert er feil.

Det var en autorisert revisor med sitt eget byrå. Har prøvd gjentatte ganger i etterkant å oppnå kontakt, fordi jeg hadde noen spørsmål. Men jeg oppnådde ikke kontakt, og bor heller ikke i fylket mitt en gang🥴Har aldri hatt noe å utsette på han; og at folk blir syke vet jeg selv alt om. Jeg ønsker IKKE å plage syke folk. Han gjorde ferdig skattemeldingen for i fjor, og opptrådte ryddig overfor meg, sånn sett. Men som sagt, jeg kan ikke faget da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en autorisert revisor med sitt eget byrå. Har prøvd gjentatte ganger i etterkant å oppnå kontakt, fordi jeg hadde noen spørsmål. Men jeg oppnådde ikke kontakt, og bor heller ikke i fylket mitt en gang🥴Har aldri hatt noe å utsette på han; og at folk blir syke vet jeg selv alt om. Jeg ønsker IKKE å plage syke folk. Han gjorde ferdig skattemeldingen for i fjor, og opptrådte ryddig overfor meg, sånn sett. Men som sagt, jeg kan ikke faget da.

Revisor eller regnskapsfører?

De har to ulike arbeidsoppgaver, og ansvarsområder. 

• Liker 1
Skrevet

Revisor eller regnskapsfører?

De har to ulike arbeidsoppgaver, og ansvarsområder. 

Han var autorisert revisor, og tok alle slags oppgaver, inkl.bokføring. Jeg sjekket at han var registert, og fikk også gode referanser fra andre jeg kjenner som brukte vedkommende. Jeg foretok ikke noe dybdeintervju, var takknemmlig for at jeg fikk bli kunde, da han var meget ettertraktet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...