AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 På nettet nevner de sosial angst som en slags måte å være på, at en ofte er sjenert, ikke tørr og snakke med folk osv. Men jeg får angst som blir trigget i ett rom med mange folk og hendelser som skjer samtidig i samme situasjon kan trigge angst anfall hos meg.. Jeg skulle ut med noen veninner, det var ett skole arrangement og vi skulle kose oss med quiz.. Men.. rommet var STAPPFULLT, lyden var høy, folk drakk alkohol (noe jeg ikke var forberedt på før 10 min før arrangementet startet) og når jeg selv ikke drikker blir dette spesielt en trigger når en ikke er forberedt. Jeg kjøpte meg en energi drikke på forhånd. Alt raser sammen.. En av vaktene forteller medbragt drikke ikke er lov, jeg svarer oja beklager, bare ta den. Men istedet for å ta det som ett godt svar gnir inn videre og gjentatte ganger sier det jeg forsto fra første gang vakten påpekte det. Samme minutt må jeg finne ut av buss på turen hjem igjen siden dette er på kveldstid før quizen starter fordi mobiler var ikke tillatt... men! QUIZEN selvfølgelig begynte før jeg rakk å søke på siste buss for kvelden.. så kommer en ny vakt bort. Alt dette skjedde på 1 minutt, og jeg gikk ut. Da kom angsten, jeg fikk ikke puste, holdt meg for brystet og løp inn på ett toalett for å ikke få full on panikk anfall. Det roet seg ned og jeg kunne gå tilbake. Hvorfor skjer dette?? Jeg er ikke redd for folk, er super utadvendt og digger nye folk. Men plutselig ble det for mye på en gang og det renner over.. Anonymkode: 59e34...367 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På nettet nevner de sosial angst som en slags måte å være på, at en ofte er sjenert, ikke tørr og snakke med folk osv. Men jeg får angst som blir trigget i ett rom med mange folk og hendelser som skjer samtidig i samme situasjon kan trigge angst anfall hos meg.. Jeg skulle ut med noen veninner, det var ett skole arrangement og vi skulle kose oss med quiz.. Men.. rommet var STAPPFULLT, lyden var høy, folk drakk alkohol (noe jeg ikke var forberedt på før 10 min før arrangementet startet) og når jeg selv ikke drikker blir dette spesielt en trigger når en ikke er forberedt. Jeg kjøpte meg en energi drikke på forhånd. Alt raser sammen.. En av vaktene forteller medbragt drikke ikke er lov, jeg svarer oja beklager, bare ta den. Men istedet for å ta det som ett godt svar gnir inn videre og gjentatte ganger sier det jeg forsto fra første gang vakten påpekte det. Samme minutt må jeg finne ut av buss på turen hjem igjen siden dette er på kveldstid før quizen starter fordi mobiler var ikke tillatt... men! QUIZEN selvfølgelig begynte før jeg rakk å søke på siste buss for kvelden.. så kommer en ny vakt bort. Alt dette skjedde på 1 minutt, og jeg gikk ut. Da kom angsten, jeg fikk ikke puste, holdt meg for brystet og løp inn på ett toalett for å ikke få full on panikk anfall. Det roet seg ned og jeg kunne gå tilbake. Hvorfor skjer dette?? Jeg er ikke redd for folk, er super utadvendt og digger nye folk. Men plutselig ble det for mye på en gang og det renner over.. Anonymkode: 59e34...367 *Beklager skrivefeil, får ikke endret på dette💀* - TS Anonymkode: 59e34...367
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Jeg har sosial angst, men har hatt diagnosen lenge og har lært meg teknikker og metoder for å forbedre den (tok laaaang lang tid). Forskjellige ting kan trigge, og noen ganger kan det komme helt uforventet. Høye lyder, mange mennesker etc kan fint være en trigger selvom du har det helt "fint" når du kommer dit, og at det ikke har skjedd noe spesielt heller. Kan hende det rett og slett bare ble for mye for deg og at det er dette som får kroppen din til å sette seg i fight or flight modus. I tillegg til alle disse lydene og tingene som skjer rundt, så kommer vaktene og skal ha oppmerksomheten din og gjør deg stressa, så ikke "unormalt" at du fikk et panikkanfall der! Ville absolutt anbefalt å søke hjelp, via kommune eller fastlege. Det tok lang tid for meg å mestre angsten, selv om det selvfølgelig skjer inni mellom nå også, men klarer å håndtere det bedre. Husk at det er bedre å gå ut noen minutter og få tilbake pusten og samlet tankene, fremfor å sitte der inne og ikke føle seg tilstede, får ikke puste osv. Jeg pleier alltid å gå på do eller gå ut hvis jeg har mulighet til det et par minutter, og prøve å få fokuset på noe annet. Hvorfor føler jeg på disse følelsene, hva skjedde? Det har ikke skjedd noe farlig. Ingen som er ute etter å ta meg, osv. Prøv å roe ned kroppen. Pust inn og pust ut, gjerne se rundt deg, se etter ting du kan føle på, lukte, etc. Husker ikke helt hvordan den "regelen" var, men det hjelper for å få fokuset bort på andre ting. Etter hvert som jeg brukte dette alene når jeg var ute / på badet så begynte jeg å ta det i bruk når jeg var med folk også ( så lenge det ikke ble altfor mye selvfølgelig). Prøver å senke skuldrene og fokusere på å puste, være tilstede. Tenke at ingenting har skjedd, går gjennom situasjonen. Ser rundt i rommet og prøver å tenke på andre ting. Det krever en del trening Anonymkode: 6d578...941 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har sosial angst, men har hatt diagnosen lenge og har lært meg teknikker og metoder for å forbedre den (tok laaaang lang tid). Forskjellige ting kan trigge, og noen ganger kan det komme helt uforventet. Høye lyder, mange mennesker etc kan fint være en trigger selvom du har det helt "fint" når du kommer dit, og at det ikke har skjedd noe spesielt heller. Kan hende det rett og slett bare ble for mye for deg og at det er dette som får kroppen din til å sette seg i fight or flight modus. I tillegg til alle disse lydene og tingene som skjer rundt, så kommer vaktene og skal ha oppmerksomheten din og gjør deg stressa, så ikke "unormalt" at du fikk et panikkanfall der! Ville absolutt anbefalt å søke hjelp, via kommune eller fastlege. Det tok lang tid for meg å mestre angsten, selv om det selvfølgelig skjer inni mellom nå også, men klarer å håndtere det bedre. Husk at det er bedre å gå ut noen minutter og få tilbake pusten og samlet tankene, fremfor å sitte der inne og ikke føle seg tilstede, får ikke puste osv. Jeg pleier alltid å gå på do eller gå ut hvis jeg har mulighet til det et par minutter, og prøve å få fokuset på noe annet. Hvorfor føler jeg på disse følelsene, hva skjedde? Det har ikke skjedd noe farlig. Ingen som er ute etter å ta meg, osv. Prøv å roe ned kroppen. Pust inn og pust ut, gjerne se rundt deg, se etter ting du kan føle på, lukte, etc. Husker ikke helt hvordan den "regelen" var, men det hjelper for å få fokuset bort på andre ting. Etter hvert som jeg brukte dette alene når jeg var ute / på badet så begynte jeg å ta det i bruk når jeg var med folk også ( så lenge det ikke ble altfor mye selvfølgelig). Prøver å senke skuldrene og fokusere på å puste, være tilstede. Tenke at ingenting har skjedd, går gjennom situasjonen. Ser rundt i rommet og prøver å tenke på andre ting. Det krever en del trening Anonymkode: 6d578...941 Tusen takk for svar og tips, tar dette med meg❤ Anonymkode: 59e34...367
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #5 Skrevet 18. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 0.20): På nettet nevner de sosial angst som en slags måte å være på, at en ofte er sjenert, ikke tørr og snakke med folk osv. Men jeg får angst som blir trigget i ett rom med mange folk og hendelser som skjer samtidig i samme situasjon kan trigge angst anfall hos meg.. Jeg skulle ut med noen veninner, det var ett skole arrangement og vi skulle kose oss med quiz.. Men.. rommet var STAPPFULLT, lyden var høy, folk drakk alkohol (noe jeg ikke var forberedt på før 10 min før arrangementet startet) og når jeg selv ikke drikker blir dette spesielt en trigger når en ikke er forberedt. Jeg kjøpte meg en energi drikke på forhånd. Alt raser sammen.. En av vaktene forteller medbragt drikke ikke er lov, jeg svarer oja beklager, bare ta den. Men istedet for å ta det som ett godt svar gnir inn videre og gjentatte ganger sier det jeg forsto fra første gang vakten påpekte det. Samme minutt må jeg finne ut av buss på turen hjem igjen siden dette er på kveldstid før quizen starter fordi mobiler var ikke tillatt... men! QUIZEN selvfølgelig begynte før jeg rakk å søke på siste buss for kvelden.. så kommer en ny vakt bort. Alt dette skjedde på 1 minutt, og jeg gikk ut. Da kom angsten, jeg fikk ikke puste, holdt meg for brystet og løp inn på ett toalett for å ikke få full on panikk anfall. Det roet seg ned og jeg kunne gå tilbake. Hvorfor skjer dette?? Jeg er ikke redd for folk, er super utadvendt og digger nye folk. Men plutselig ble det for mye på en gang og det renner over.. Anonymkode: 59e34...367 Dette høres mer ut som stress trigger frem angst hos deg. Det du beskriver er en svært sosialt stressende situasjon enten man har sosial angst eller ei. Det var alt som skjedde på en gang sammen med masse folk og støy som trigget angsten. Bare det å få ‘kjeft’ som et barn av en dørvakt på den måten der. Tror de aller aller fleste hadde slitt i den situasjonen og bare ønsket å synke under gulvet. Ikke minst og hatt problemer med å konse videre. Helt uavhengig av sosial angst. Regner med du fint kunne klart situasjonen i trygge rammer sosialt hjemme hos noen? Anonymkode: 9d946...c73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå