AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Har begynt å se på IVF prosessen pga snart et år prøving uten resultat. Har lest at det må leveres egenerklæringskjema hvor det blant annet spørres om fysisk og psykisk sykdom, nettverk osv. Jeg forstår på en måte hvorfor, men samtidig er det jo så mange som får barn naturlig som aldri blir vurdert opp og ned og i mente, så det er forståelig, samtidig som det føles sårt å bli vurdert så inngående når det eneste man ønsker er barn. Jeg bare lurer på det med fysisk og psykisk sykdom, mange i befolkningen har jo på et tidspunkt hatt en fysisk eller psykisk sykdom, hvor detaljert skal man være på det skjemaet? Og hvis noen av dere som har søkt har hatt f.eks ADHD, MS, revmatisme, eksem, angst, ME osv, har dere kommet gjennom sjekken? Hvis man har lite nettverk, eventuelt at nettverket bor langt unna, vil det kunne gjøre at man får avslag? I skjema skal man opplyse hvilke inntektskilde man har, vil det være større mulighet for avslag hvis man går på AAP eller får uførepensjon? Vi er friske og er i full jobb begge to, og har stort nettverk, så vil tro vi ikke får avslag dersom vi ender med å måtte forsøke IVF. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan det fungerer, for som jeg nevnte lenger opp så får jo de fleste barn uten hjelp, og uten å få vurdert omsorgsevnen sin. Jeg innbiller meg at for folk som må gå veien å søke IVF så er ønske om barn veldig stort, og beslutningen om å ønske seg barn er vel gjennomtenkt. Vi har hvertfall et inderlig ønske om å få bli foreldre! Anonymkode: 6e79e...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Jeg er så enig med deg at det er urettferdig. Jeg vil råde deg til å være 100% ærlig. Jeg har historikk fra psykiatrien. Jeg var ærlig om dette, men legen på ivf-klinikken leste et 10 år gammelt journalnotat og friket ut. Ventet 2 måneder etter første samtale da vi egentlig skulle begynne før de ringte fra klinikken og ba om uttalelse fra fastlege. Ventetiden var den reneste tortur. fastlegen skrev en god erklæring til meg og skrev også at han syntes det var idiotisk. Jeg har jobbet 100% i 10 år og er helt frisk. Hvis jeg skulle gjort det om igjen, så hadde jeg betalt for å bli utredet på nytt av en privat psykolog og fått en uttalelse av legen. Dette hadde jeg tatt med meg uoppfordret til første samtale. Ventetiden i uvisshet knakk meg. og før kommentarene kommer. Drit i de som kommer til å skrive at du ikke burde få barn fordi du har slitt psykisk. De aner ikke hva de snakker om! Anonymkode: 8cc1a...9c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 Jeg forstår det føles urettferdig ut, samtidig som jeg syns det er veldig bra at det eksisterer, og at det er muligheter for å avslå par. Det er faktisk ikke det samme som å få barn naturlig. Klinikken skaper et potensielt barn som de overgir til foreldre, som vanligvis ikke ville fått barn selv av ulike årsaker. Noe kontroll er fint. Av all slags bakgrunn! Men jeg har aldri hørt man har fått avslag på «vanlig» psykisk og fysisk sykdom Anonymkode: 94c72...71e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår det føles urettferdig ut, samtidig som jeg syns det er veldig bra at det eksisterer, og at det er muligheter for å avslå par. Det er faktisk ikke det samme som å få barn naturlig. Klinikken skaper et potensielt barn som de overgir til foreldre, som vanligvis ikke ville fått barn selv av ulike årsaker. Noe kontroll er fint. Av all slags bakgrunn! Men jeg har aldri hørt man har fått avslag på «vanlig» psykisk og fysisk sykdom Anonymkode: 94c72...71e Det er faktisk diskriminerende å avvise noen på bakgrunn av historien deres. At man ønsker å sjekke om parene er egnet, er selvsagt helt ok. Men å dra opp gammel historie uten å vurdere nåtiden (som de faktisk gjør) er ingenting annet enn diskriminering. Jeg ble heldigvis godkjent takket være en god fastlege, men hva om jeg ikke hadde hatt en god fastlege? Hadde du likt at din egnethet for å få barn ble vurdert ut fra den du var for ti-femten år siden? Eller hadde du foretrukket at de evaluerte nå-situasjonen din? Anonymkode: 8cc1a...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #5 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er så enig med deg at det er urettferdig. Jeg vil råde deg til å være 100% ærlig. Jeg har historikk fra psykiatrien. Jeg var ærlig om dette, men legen på ivf-klinikken leste et 10 år gammelt journalnotat og friket ut. Ventet 2 måneder etter første samtale da vi egentlig skulle begynne før de ringte fra klinikken og ba om uttalelse fra fastlege. Ventetiden var den reneste tortur. fastlegen skrev en god erklæring til meg og skrev også at han syntes det var idiotisk. Jeg har jobbet 100% i 10 år og er helt frisk. Hvis jeg skulle gjort det om igjen, så hadde jeg betalt for å bli utredet på nytt av en privat psykolog og fått en uttalelse av legen. Dette hadde jeg tatt med meg uoppfordret til første samtale. Ventetiden i uvisshet knakk meg. og før kommentarene kommer. Drit i de som kommer til å skrive at du ikke burde få barn fordi du har slitt psykisk. De aner ikke hva de snakker om! Anonymkode: 8cc1a...9c4 Tusen takk for svar! Så godt det gikk bra for dere. Var dette privat eller offentlig IVF? Anonymkode: 6e79e...3aa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #6 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg forstår det føles urettferdig ut, samtidig som jeg syns det er veldig bra at det eksisterer, og at det er muligheter for å avslå par. Det er faktisk ikke det samme som å få barn naturlig. Klinikken skaper et potensielt barn som de overgir til foreldre, som vanligvis ikke ville fått barn selv av ulike årsaker. Noe kontroll er fint. Av all slags bakgrunn! Men jeg har aldri hørt man har fått avslag på «vanlig» psykisk og fysisk sykdom Anonymkode: 94c72...71e Men hva legger du i vanlig psykisk og fysisk sykdom? 🤔 Hvor detaljert skal man være på det skjemaet? Anonymkode: 6e79e...3aa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #7 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 23.37): Har begynt å se på IVF prosessen pga snart et år prøving uten resultat. Har lest at det må leveres egenerklæringskjema hvor det blant annet spørres om fysisk og psykisk sykdom, nettverk osv. Jeg forstår på en måte hvorfor, men samtidig er det jo så mange som får barn naturlig som aldri blir vurdert opp og ned og i mente, så det er forståelig, samtidig som det føles sårt å bli vurdert så inngående når det eneste man ønsker er barn. Jeg bare lurer på det med fysisk og psykisk sykdom, mange i befolkningen har jo på et tidspunkt hatt en fysisk eller psykisk sykdom, hvor detaljert skal man være på det skjemaet? Og hvis noen av dere som har søkt har hatt f.eks ADHD, MS, revmatisme, eksem, angst, ME osv, har dere kommet gjennom sjekken? Hvis man har lite nettverk, eventuelt at nettverket bor langt unna, vil det kunne gjøre at man får avslag? I skjema skal man opplyse hvilke inntektskilde man har, vil det være større mulighet for avslag hvis man går på AAP eller får uførepensjon? Vi er friske og er i full jobb begge to, og har stort nettverk, så vil tro vi ikke får avslag dersom vi ender med å måtte forsøke IVF. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan det fungerer, for som jeg nevnte lenger opp så får jo de fleste barn uten hjelp, og uten å få vurdert omsorgsevnen sin. Jeg innbiller meg at for folk som må gå veien å søke IVF så er ønske om barn veldig stort, og beslutningen om å ønske seg barn er vel gjennomtenkt. Vi har hvertfall et inderlig ønske om å få bli foreldre! Anonymkode: 6e79e...3aa Den som betaler kan stille krav tenker jeg. Betaler staten en andel så må man forholde seg til at de setter andre krav enn om du får barn på egenhånd. Anonymkode: 47b90...b83 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #8 Skrevet 17. september 2022 Det er Bioteknologiloven som regulerer dette. Det er en stor forskjell på å gjøre noe medisinsk, der leger er involvert i det som skjer, og det å bli gravid selv. Syntes selv ikke dette var belastende eller invaderende på noen måte. Men hadde heller ingenting "å melde". Anonymkode: 3471a...bda 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #9 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for svar! Så godt det gikk bra for dere. Var dette privat eller offentlig IVF? Anonymkode: 6e79e...3aa Det var offentlig. Men de skal i teorien være like streng privat også😊 Anonymkode: 8cc1a...9c4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #10 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den som betaler kan stille krav tenker jeg. Betaler staten en andel så må man forholde seg til at de setter andre krav enn om du får barn på egenhånd. Anonymkode: 47b90...b83 Som jeg skrev i hovedinnlegget så forstår jeg på en måte hvorfor, men syns samtidig det er sårt å måtte "stå til rette" Anonymkode: 6e79e...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #11 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er Bioteknologiloven som regulerer dette. Det er en stor forskjell på å gjøre noe medisinsk, der leger er involvert i det som skjer, og det å bli gravid selv. Syntes selv ikke dette var belastende eller invaderende på noen måte. Men hadde heller ingenting "å melde". Anonymkode: 3471a...bda Vi har heller ikke noe å melde som vil ha noe innvirkning. Men i en allerede sårbar situasjon så må det være lov å føle litt på det. Anonymkode: 6e79e...3aa
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #12 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men hva legger du i vanlig psykisk og fysisk sykdom? 🤔 Hvor detaljert skal man være på det skjemaet? Anonymkode: 6e79e...3aa Jeg tenker at man har vært gjennom en vanlig depresjon, at man har vært sykemeldt osv. De ønsker å undersøke om det er sosiale- og helsemessige utfordringer ved å skape et barn til dere. Hvis det er noe indikasjoner på at man kan være uegnet, vil de nok sette ned foten. Jeg kan ikke svare på hvor grensa går, men jeg tenker de fleste mennesker har vært gjennom en form for sykdom uten at det kan påvirke deres omsorgsevne. Det er det jeg legger i normal. La oss si du har et rulleblad eller vært innlagt på institusjon fordi du har vært en fare for deg selv og andre - det vil jeg tenke faller utenfor en normal. Men om du har en mild angst og eksem, eller gått regelmessig til psykolog, vil nok ha ingen betydning Anonymkode: 94c72...71e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #13 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi har heller ikke noe å melde som vil ha noe innvirkning. Men i en allerede sårbar situasjon så må det være lov å føle litt på det. Anonymkode: 6e79e...3aa Det er selvfølgelig greit å føle på det, men det er barnets vel og ve man tar høyde for, siden man har et etisk ansvar og kunstig skaper et barn til et foreldrepar. Jeg så på det som bare veldig positivt i situasjonen. Anonymkode: 94c72...71e 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Jeg er delvis ufør pga psykisk sykdom, vi har et lite nettverk, fikk godkjent uten problem. Men jeg er pedagog av yrke, kanskje det veier litt opp? Har aldri vært inne til samtale om det og det har aldri vært tema. Anonymkode: f9126...2b9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har heller ikke noe å melde som vil ha noe innvirkning. Men i en allerede sårbar situasjon så må det være lov å føle litt på det. Anonymkode: 6e79e...3aa Jeg så på det som veldig positivt at dette ikke var fritt frem. For barnets skyld. Med all respekt og medfølelse - det er ikke deres følelser som er viktigst lenger når dere velger å få et barn. Anonymkode: 3471a...bda
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er delvis ufør pga psykisk sykdom, vi har et lite nettverk, fikk godkjent uten problem. Men jeg er pedagog av yrke, kanskje det veier litt opp? Har aldri vært inne til samtale om det og det har aldri vært tema. Anonymkode: f9126...2b9 De evaluerer kommende foreldre i samtale og dialog med dem. I tillegg til å innhente papirer. Det er ingen en egen samtale hvor de spør spørsmål om egnethet. Anonymkode: 94c72...71e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå