AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Jeg ønsket å gjøre det her kort, men det var visst veldig vanskelig. Håper i hvert fall på svar fra folk med lignende erfaringer eller som kjenner noen som har vært i lignende situasjon. Jeg har opplevd omsorgssvikt og vold i barndommen, to voldtekter i henholdsvis tenårene og tidlig 20-årene, har også vært i to svært voldelige forhold (jeg var flere ganger redd den ene eksen min skulle drepe meg. Var i dette forholdet i tre år før jeg klarte å gå). Er nå i slutten av 30-årene og har slitt meg kraftig angst og depresjoner helt siden barndommen, men har karret meg til en utdanning selv om det tok lengre tid enn normalt. Men jeg klarer aldri stå særlig lenge i arbeid. Jeg presser meg selv i flere måneder, men så møter jeg veggen og kollapser. Er da sykemeldt i flere måneder, før jeg starter på den samme runden igjen. Når jeg først kontakter legen for å si at jeg ikke makter mer har det gått ganske langt. Da har angsten bare bygget seg opp mer og mer, og jeg blir fysisk uvel. Går rundt svimmel, kaster opp til tider fordi jeg er så stresset av all angsten, sover nesten ikke, får voldsomme følelsesutbrudd, kraftige angstanfall osv. Er totalt utmattet når jeg først går til legen, prøver å presse meg så langt jeg bare klarer. Men det sier jo stopp. Har vært hos flere psykologer, men føler aldri det har hjulpet meg fullt ut. Det har hjulpet litt, men det har mer vært slik at jeg har gått hos DPS 15-20 timer før de sluser meg ut igjen. Jeg kommer meg liksom aldri ut av den gropa jeg er i nå. Min forrige behandler mente på slutten av behandlingen at jeg muligens kunne ha kompleks ptsd, men så ble det ikke tatt mer tak i. Ikke at det er så nøye med en evt diagnose, men jeg skulle ønske jeg kunne få ordentlig hjelp. Nå har legen henvist meg til avtalespesialist, og jeg håper så inderlig jeg kan få ordentlig hjelp der. Vil føle meg frisk, og ønsker så sterkt å fungere fullt ut i arbeidslivet. Altså, jeg fungerer jo greit når jeg først er i jobb. Men det tapper meg totalt for krefter og trigger angsten noe voldsomt. Jeg synes det er utrolig krevende og vanskelig å forholde meg til andre mennesker. Har noen erfaring med at terapi kan hjelpe? Er det noen som har blitt 100% frisk etter å ha slitt i mange, mange år? Legen foreslo 50% sykemelding nå, men jeg ønsker å fortsette litt til. Men vi ble enige om at jeg skulle ta kontakt før det ble så ille at jeg må sykemeldes 100%. Kanskje jeg da kan slippe å være fullstendig ute av jobb i flere måneder, men heller klare å jobbe 50% over tid. Men dette også er skummelt, jeg ønsker jo virkelig å klare å jobbe 100% året rundt. Ikke 6 måneder med jobb, så 6 måneder sykemeldt… Jeg pleier å begynne så smått å jobbe etter 3-4 måneder med sykemelding, så for fullt fra 6 måneder etter første sykemelding. Men det er jo den samme syklusen hver gang. Og hva skjer hvis jeg ikke blir ordentlig frisk? Jeg føler ikke jeg har noen livskvalitet… I de periodene jeg jobber, blir jeg jo bare dårligere og dårligere til jeg til slutt er helt nede for telling. Og når jeg først blir sykemeldt ligger jeg jo virkelig rett ut og prøver å «ta meg sammen» og samle krefter til å gå tilbake på jobb. Da har jeg blitt så dårlig og utmattet at det å ta en dusj er er tiltak, jeg er fysisk dårlig, og jeg får også veldig kraftig sosialangst. Det er rett og slett helt jævlig. Jeg kan jo ikke fortsette sånn resten av livet mitt. Jeg har forresten prøvd veldig mange forskjellige jobber. Det som trigger meg mest er når jeg må ha mye kontakt med andre mennesker, det klarer jeg veldig dårlig, da holder jeg ikke ut stort lenge. Jeg har nå en kontorjobb hvor jeg sitter for meg selv for det meste, men jeg er allikevel full av angst når jeg først må snakke med kollegaer eller ledere, å skrive e-poster (noe jeg gjør mye) er også veldig skummelt. Snakke i telefonen osv. Det er ingen av lederne eller kollegaene mine som vet dette, og jeg tror jeg er god på å skjule det. Kanskje de synes jeg kan være litt rar til tider, men tror ikke de tenker mer over det enn det. Men jeg får ofte angstanfall når jeg kommer hjem, til tross for at det eneste stedet jeg føler meg trygg er hjemme. Beklager at dette ble langt, men jeg måtte bare få det ut. Hovedspørsmålene mine er jo om det er andre som har blitt helt friske fra kraftig angst og eller depresjoner, som har gått fra i mange år å ikke ha taklet arbeidslivet, til å fungere 100% og samtidig ha livskvalitet? Det siste spørsmålet er jo hva man gjør hvis man ikke blir frisk? Hva gjør jeg hvis dette ikke tar slutt? Hele livet mitt handler jo om det å klare å stå i jobb, og jeg har så dårlig livskvalitet pga dette… Jeg takler rett og slett ikke tanken på å skulle ha det slik resten av livet. Anonymkode: eaaec...c6e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Hva slags retning jobber avtalespesialisten du er henvist til? Prøv å Finn en psykodynamiker. Jeg fikk mest hjelp av den type behandling. Anonymkode: 75ad6...1ab
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Modum Bad - Oslo Anonymkode: 79082...640
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags retning jobber avtalespesialisten du er henvist til? Prøv å Finn en psykodynamiker. Jeg fikk mest hjelp av den type behandling. Anonymkode: 75ad6...1ab Takk for tips! Hvordan arbeider en psykodynamiker? Hvor mye bedre ble du? Og hvor store vansker hadde du i utgangspunktet? Fastlegen min sa bare han skulle sende henvisning til psykologer med refusjonsavtale i nærområdet, og så kunne jeg gjerne finne noen jeg selv ønsket å gå til slik at han kunne henvise meg til dem også. Forstår det slik at det er lange køer, så er henvist til dps også k mellomtiden. Men det store håpet mitt er jo at jeg kan få skikkelig hjelp hos en avtalespesialist, at jeg kan gå der over lengre tid. Jeg har så lyst til å bli frisk, jeg har bare litt vanskelig for å forstå at jeg skal kunne klare å slutte å ha det sånn her. Men jeg må jo bare tro på det. Anonymkode: eaaec...c6e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Modum Bad - Oslo Anonymkode: 79082...640 Må man ikke legges inn da? Og er ikke det kun for de som har det absolutt verst? Anonymkode: eaaec...c6e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips! Hvordan arbeider en psykodynamiker? Hvor mye bedre ble du? Og hvor store vansker hadde du i utgangspunktet? Fastlegen min sa bare han skulle sende henvisning til psykologer med refusjonsavtale i nærområdet, og så kunne jeg gjerne finne noen jeg selv ønsket å gå til slik at han kunne henvise meg til dem også. Forstår det slik at det er lange køer, så er henvist til dps også k mellomtiden. Men det store håpet mitt er jo at jeg kan få skikkelig hjelp hos en avtalespesialist, at jeg kan gå der over lengre tid. Jeg har så lyst til å bli frisk, jeg har bare litt vanskelig for å forstå at jeg skal kunne klare å slutte å ha det sånn her. Men jeg må jo bare tro på det. Anonymkode: eaaec...c6e Søk opp på nett. Er mye god info der ute. Blir for omfattende å skrive om det her. Anonymkode: 75ad6...1ab
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søk opp på nett. Er mye god info der ute. Blir for omfattende å skrive om det her. Anonymkode: 75ad6...1ab Takk, skal sjekke det ut! Anonymkode: eaaec...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå