Gjest Adobyen Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Er det rett og slett ikke liv laga for bedriftene i sør? Disse er viktige for arbeidsplasser og kunder som trenger dem, men de er nok ikke viktige nok for de som styrer. (Legger det på aktuelle saker og politikk siden det ikke gjelder spesielt forbruker/privatøkonomi) Fra Fædrelandsvennen. Noen eksempler bare. Mange flere kommer til hver dag. https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/7602nB/stroempriser-scroll
Trikker Skrevet 15. september 2022 #2 Skrevet 15. september 2022 Rød-siden er ikke tilhenger av bedrifter og næringsliv, det er høyere avgifter slik at det blir statlig kontroll som gjelder. Flertallet stemmer rødt, ap,sv,mdg og vil heller gå på nav. Får bare bare akseptere flertallets ønske og vente på konkursrasene. 4
Bie-damen Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Trikker skrev (5 minutter siden): Rød-siden er ikke tilhenger av bedrifter og næringsliv, det er høyere avgifter slik at det blir statlig kontroll som gjelder. Flertallet stemmer rødt, ap,sv,mdg og vil heller gå på nav. Får bare bare akseptere flertallets ønske og vente på konkursrasene. For noe sprøyt! Erna og Høyre har gått i bresjen for alle avtalene som nå raserer næringslivet på Sørvestlandet. Og så kommer Støre og kjører på med fortsatt full støtte til EU og alt av pengepamper. 5
Gjest Adobyen Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 (endret) Bie-damen skrev (14 minutter siden): For noe sprøyt! Erna og Høyre har gått i bresjen for alle avtalene som nå raserer næringslivet på Sørvestlandet. Og så kommer Støre og kjører på med fortsatt full støtte til EU og alt av pengepamper. Ja, det er sant. Jeg leste nettopp en kommentar om akkurat dette på en nettside. Det var en strømkunde som skrev «Skal EU få langsiktige kontrakter med god pris på gass🧐? Mens norske småbedrifter, idrettslag, hytter m.fl ikke får dette tilbudet når det gjelder strøm? Vil det si at f.eks hytteeiere/skianlegg/bedrifter i Østerrike/Frankrike/Tyskland blir sponset av den norske stat mens vi norske bare må klare oss så godt vi kan uten noen støtte? (EU blir indirekte sponset ved at det blir mindre skatteinntekter til den norske stat og direkte ved at staten er stor på eiersiden gass) Blir vel ikke noe «vi følger situasjonen nøye» i månedsvis når det gjelder EU.. den avtale går nok i boks innen få uker😅 Greit, finn et forutsigbart system for alle i EU, men da må selvfølgelig den regelen også gjelde for ALLE i Norge. Innlysende med max 50 øre for alle👍» Jeg skrev dette på et annet innlegg her i forumet også, i tilfelle noen oppdager at jeg gjentar.. Endret 15. september 2022 av Adobyen
Gjest Adobyen Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 En ting er at de ikke bryr seg om bedriftene som går konk. Noe annet er jo den folkevandringen med arbeidsledige som skal ha dagpenger. Kanskje de ønsker mer arbeidsledighet?
Daraya Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Uffda. Den støtteordning for bedrifter er ikke mye å skryte av. Pizzabakeren her som bruker store mengder strøm og som står på randen av konkurs allerede nå har ikke råd å bruker penger på energitiltak som han også må betale 50% for. Har regjeringen prøvd å få tak i solcelle i det siste? Vi får se om pizzabakeren klarer seg over vinteren. Og andre bedrifter. Større bedrifter ser ut som å måtte klare seg selv uansett. Makstak er på 3,5 mill. Jeg er ikke imponert. 3 1
Trikker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Nei ikke mye å skryte av, regjeringen ville kjøre hele befolkningen på nav med låneordning. men heldigvis stilte NHO ultimatum 2
Gjest Adobyen Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Daraya skrev (4 timer siden): Uffda. Den støtteordning for bedrifter er ikke mye å skryte av. Pizzabakeren her som bruker store mengder strøm og som står på randen av konkurs allerede nå har ikke råd å bruker penger på energitiltak som han også må betale 50% for. Har regjeringen prøvd å få tak i solcelle i det siste? Vi får se om pizzabakeren klarer seg over vinteren. Og andre bedrifter. Større bedrifter ser ut som å måtte klare seg selv uansett. Makstak er på 3,5 mill. Jeg er ikke imponert. Enig. Det var altfor dårlig. Jeg kjørte forbi en Jokerbutikk i dag, og de har mange små nærbutikker. Vil de kunne overleve?
Topsi Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 25% av 20kr per kwt til vinteren kommer ikke til å monne stort mens staten håver inn 1
Gjest Adobyen Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 Tenk på hvor mye arbeid det blir å behandle disse søknadene da. Hva dette vil koste og lang behandlingstid.
Capt. Obvious Skrevet 16. september 2022 #11 Skrevet 16. september 2022 Topsi skrev (10 minutter siden): 25% av 20kr per kwt til vinteren kommer ikke til å monne stort mens staten håver inn Det kan fort bli mer enn det, 50-100 per kwh.
Capt. Obvious Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Adobyen skrev (29 minutter siden): Enig. Det var altfor dårlig. Jeg kjørte forbi en Jokerbutikk i dag, og de har mange små nærbutikker. Vil de kunne overleve? Tror nok store kjeder som Joker kan overleve greit (Enkelte butikker kan kanskje gå konkurs), men mer bekymret for små, uavhengige bedrifter. Nei, dette er nok slutten på norsk sivilisasjon slik vi kjenner den.
Gjest Adobyen Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 (endret) Capt. Obvious skrev (13 minutter siden): Tror nok store kjeder som Joker kan overleve greit (Enkelte butikker kan kanskje gå konkurs), men mer bekymret for små, uavhengige bedrifter. Nei, dette er nok slutten på norsk sivilisasjon slik vi kjenner den. Joo… joker er jo en kjede, men jeg tror de enkelte kjøpmenn sitter med ansvar for driften. Korriger meg gjerne. Det er Franchisebutikker. Endret 16. september 2022 av Adobyen
Capt. Obvious Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Adobyen skrev (18 minutter siden): Joo… joker er jo en kjede, men jeg tror de enkelte kjøpmenn sitter med ansvar for driften. Korriger meg gjerne. Det er Franchisebutikker. Det stemmer, det er som regel franchise og selvstendige butikker som er eid av kjøpmenn, men det er som regel enklere å klare seg når man har tilgang til logistikkapparatet til kjeden. Verre med de uavhengige, som gjelder svært mange virksomheter i Norge.
Daraya Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Nei, dette er nok slutten på norsk sivilisasjon slik vi kjenner den. I hvert fall næringslivet slik vi kjenner det. Og fullstendig selvforskylt, ja det er villet politikk, det er ingen tvang at det blir slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå