Gå til innhold

Gutt som heter Livia i klassen til min sønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som har begynt i første klasse. Der er det et tvillingpar, der gutten heter Livia. Jeg var helt sikker på at det var et jentenavn og var tydelig med sønnen min om at det var, ja, et jentenavn. Sønnen min prøvde å fortelle meg at det var en gutt, men jeg trodde at det nok bare er ei jente med «guttetrekk» (Jeg ante ikke hvem dette barnet var, kun et navn på klasselisten). Nå har jeg skjønt at Livia faktisk er en gutt, men sønnen min går nå rundt og sier at han er ei jente, alt er bare blitt et stort surr. Sønnen min gir seg ikke, og sier at han ikke vil leke med Livia siden det er ei jente. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 4a559...bda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livia er kortform av Olivia. Men har også opphav i det latinske guttenavet Livius, som blant annet har opphav i et romersk etternavn med ukjent betydning.

Anonymkode: 52e1b...03b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til barnet at du tok feil og at han hadde rett når han sa det var en gutt.

Anonymkode: 466a4...a49

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir selvfølgelig streng med gutten din og sørger for at han ikke utestenger/mobber denne stakkars andre gutten på grunn av din egen ubetenksomhet.

Anonymkode: 04918...0fc

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si til barnet at du tok feil og at han hadde rett når han sa det var en gutt.

Anonymkode: 466a4...a49

Det hjelper ikke, sønnen min er helt bestemt nå på at det er ei jente. Han sier at han ikke tror på meg når jeg sier at det er en gutt. Jeg vil jo helst ikke at dette skal bli en stor greie og at denne Livia gutten skal høre at min sønn sier at han er ei jente.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir selvfølgelig streng med gutten din og sørger for at han ikke utestenger/mobber denne stakkars andre gutten på grunn av din egen ubetenksomhet.

Anonymkode: 04918...0fc

Jeg har prøvd, men han er ikke til å rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en sønn som har begynt i første klasse. Der er det et tvillingpar, der gutten heter Livia. Jeg var helt sikker på at det var et jentenavn og var tydelig med sønnen min om at det var, ja, et jentenavn. Sønnen min prøvde å fortelle meg at det var en gutt, men jeg trodde at det nok bare er ei jente med «guttetrekk» (Jeg ante ikke hvem dette barnet var, kun et navn på klasselisten). Nå har jeg skjønt at Livia faktisk er en gutt, men sønnen min går nå rundt og sier at han er ei jente, alt er bare blitt et stort surr. Sønnen min gir seg ikke, og sier at han ikke vil leke med Livia siden det er ei jente. Hva gjør jeg?

Høres ut som et østeuropeisk navn, og hadde aldri falt meg inn å kverulere på den måten med et så lite barn. Dette har du skyld i selv, og håper for øvrig dette er tull.. 

Anonymkode: a85f7...369

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Livia er kortform av Olivia. Men har også opphav i det latinske guttenavet Livius, som blant annet har opphav i et romersk etternavn med ukjent betydning.

Anonymkode: 52e1b...03b

Høres for meg ut som, et østeuropeisk navn for nettopp - gutt. 👍🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres for meg ut som, et østeuropeisk navn for nettopp - gutt. 👍🏼

Enig. 

Anonymkode: e27e7...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et østeuropeisk navn, og hadde aldri falt meg inn å kverulere på den måten med et så lite barn. Dette har du skyld i selv, og håper for øvrig dette er tull.. 

Jeg aner ikke hvem foreldrene er, og etternavnet lyder ikke østeuropeisk ut. 

Jeg forstår jo at jeg har skyld i dette, og er veldig fortvilet over hele situasjonen. Mulig jeg kan ta det opp med lærer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du setter deg ned med gutten og forklarer at mamma gjorde en hel rekke nybegynnertabber.

1. du uttalte deg om noe du visste at du ikke hadde kunnskap om. Noe som er lite gjennomtenkt og fremstår kunnskapsløst

2. du nektet å tro på et barn, uten at du hadde grunn eller bevis for å anta han løy. Noe som bare er ufint.

3. du sto, tross null bevis, null kunnskap og førstehåndsuttale om at du bommet, på at din mening var den eneste rette. Uklart hvorfor. Da fremstår man som en idiot

Forklar dette for barnet. Bruk barnets ord. Forklar hvorfor og hvordan dette får et menneske til å fremstå usympatisk, og forklar at mammaer og pappaer ofte bommer. Da legger de seg flate og ber om beklagelse. Du forklarer også barnet at du håper han blir et bedre menneske enn deg. 

Og så husker du dette til neste gang: 1 ikke uttal deg om ting du ikke vet. 2. ikke tro folk lyver uten bevis. 3. en ikke-kvalifisert mening er en verdiløs mening.

Anonymkode: 8d39e...e3d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg

Det er veldig trist at foreldre skal gi barna sine så sære navn. Dem setter sitt eget barn i en situasjon som kan føre til mobbing. Og det høres ut som et jente navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å drite på draget.... 

Du får vere like påståelig når du skal forklare at Livia er ein gut som du var då du påsto at det er ei jente. 

Og så er det lov å tenke seg om før ein snakkar. Også til barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei jente som heter Livia☺️ Aldri opplevd at noen har trodd det er guttenavn. Vet lærerne har taushetsplikt, men lærer kan vel svare på om denne Livia’en er gutt eller jente? 

Anonymkode: f7f93...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ett unisex navn? Kan forklare til barnet ditt at noen navn kan både gutter og jenter hete. Og at du har misforstått at dette navnet var ett navn begge kjønn kan hete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også forklare at noen navn er jentenavn i ett land mens i ett annet land er det guttenavn.

Feks. Janne er jentenavn i Norge men flest gutter i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at Livia har forelder/foreldre av øst-europeisk opphav, og at navnet stammer derfra. En del øst-europeiske guttenavn slutter på A, som i våre vestlige ører kan høres feminint ut. Nikita, Sasha, Ilya og lignende. Guttenavn, alt sammen.

Det er ikke sikkert at foreldrene hadde trodd et sånt navn skulle bli en belastning å bære for en gutt, ettersom disse navnene høres helt vanlig maskuline ut i deres ører.

Anonymkode: 8ab3b...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Oppdatering: Livia er visst ei jente med veldig kort hår og ser ut som en gutt. Men, er ei jente. Ikke lik sin «feminine» tvillingsøster i det hele tatt. Da løste saken seg selv 🤦‍♀️🫣🙈

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...