AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 De sier det. Blant annet her og her. "Solhatt hjelper ikke mot forkjølelse. Forkjølet? Ikke bruk pengene på solhatt, råder lege og spesialist i farmakologi. – Det alle ser ut til å være enige om, er at solhatt ikke har noen pålitelig virkning, forteller overlege Steinar Madsen." Men jeg har kjørt på med solhatt hver gang jeg merker forkjølelsen komme de siste årene, og hver gang har den kortere varighet og mindre alvorlighetsgrad, enn den har pleid å ha når jeg ikke tok solhatt. Tilfeldigheter? Gang på gang på gang?? Anonymkode: e921c...28f 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #3 Skrevet 15. september 2022 Hvordan vet du at solhatt har gitt deg «mildere» forkjølelser enn du ville fått ved å ikke ta solhatt, gitt at du «hver gang» tar solhatt? Anonymkode: df09a...a63 13 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #4 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan vet du at solhatt har gitt deg «mildere» forkjølelser enn du ville fått ved å ikke ta solhatt, gitt at du «hver gang» tar solhatt? Anonymkode: df09a...a63 😂 Anonymkode: b07a0...64e 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (19 minutter siden): Placebo-effekten. Hver gang noe som ikke er fremstilt i et laboratorium, forsket på og solgt via legemiddelindustrien funker er det placebo. Anonymkode: 9189c...228
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hver gang noe som ikke er fremstilt i et laboratorium, forsket på og solgt via legemiddelindustrien funker er det placebo. Anonymkode: 9189c...228 Javel.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 Det fungerer for meg i det jeg merker forkjølelsen er på vei! Ikke når det har skjedd. Anonymkode: 79388...c32 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hver gang noe som ikke er fremstilt i et laboratorium, forsket på og solgt via legemiddelindustrien funker er det placebo. Anonymkode: 9189c...228 Fordi bikkjer og dyr rapporterer om placebo? Jeg var skeptisk til alt, men så fikk jeg plutselig et bevis for at det ikke nødvendigvis er sånn. Legemiddelindustrien har langt sterkere effekt på kroppen. Konstitusjonen trenger dog ikke være lik. Anonymkode: 79388...c32
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi bikkjer og dyr rapporterer om placebo? Jeg var skeptisk til alt, men så fikk jeg plutselig et bevis for at det ikke nødvendigvis er sånn. Legemiddelindustrien har langt sterkere effekt på kroppen. Konstitusjonen trenger dog ikke være lik. Anonymkode: 79388...c32 Jeg er ikke skeptisk til legemidler. Men forstår at andre ting også kan fungere. Hver gang noen sier at noe annet fungerer roper folk fort ut placebo. Anonymkode: 9189c...228
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 Jeg tar to brusetbl med c-max i et glass vann hver gang jeg brygger på en forkjølelse, og våkner da frisk og rask dagen etterpå. Før var jeg forkjølet hele tiden (er mottakelig for luftveisinfeksjoner grunnet medfødt sykdom), men nå er jeg frisk på den fronten i alle fall. Kjæresten min var rådårlig for et par uker siden, imens jeg som tok c-max ikke ble dårlig annet enb sår hals den første dagen før c-vitaminene fikk virke. Anonymkode: fc0a0...61e 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet du at solhatt har gitt deg «mildere» forkjølelser enn du ville fått ved å ikke ta solhatt, gitt at du «hver gang» tar solhatt? Anonymkode: df09a...a63 Man er svært lite opptatt av egen kropp og helse dersom man ikke merker forskjell, dersom man ikke eksperimenterer litt og gjør seg notater over faste mønstre. Jeg førte egen empiri. Dere andre må gjøre og tro hva dere vil. Jeg vet hva som fungerer for min kropp 😊 Motbevis meg. Anonymkode: 79388...c32 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Hvis de ikke har patent på det vil de ALLTID prøve å diskreditere det uansett hva det er. Legevitenskapen er i lomma på de farmasøytiske selskapene dessverre. Forskning koster mye penger, og de som har investert de pengene vil ha tifold tilbake, som de får om forskningen viser at et legemiddel "virker", men ikke når hvitløk gjør det i og med at du kan dyrke det i hagen. Så det er også andre ting som hjelper mot forkjølelse, som hvitløk, ingefær, sink, syrenøytral vitamin C, svarthyllebærsirup, gurkemeie, appelsiner, timiante og -tinktur osv. som de ikke snakker om. Anonymkode: b063c...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De sier det. Blant annet her og her. "Solhatt hjelper ikke mot forkjølelse. Forkjølet? Ikke bruk pengene på solhatt, råder lege og spesialist i farmakologi. – Det alle ser ut til å være enige om, er at solhatt ikke har noen pålitelig virkning, forteller overlege Steinar Madsen." Men jeg har kjørt på med solhatt hver gang jeg merker forkjølelsen komme de siste årene, og hver gang har den kortere varighet og mindre alvorlighetsgrad, enn den har pleid å ha når jeg ikke tok solhatt. Tilfeldigheter? Gang på gang på gang?? Anonymkode: e921c...28f Jeg fikk en type naturmedisin av en homeopat som skulle tas for en type infeksjon. Ble frisk i løpet av 3 dager og slapp antiobiotika. Den ene flasken kunne også ellers sprayes i halsen så snart jeg fikk tegn til sår hals, forkjølelse, hoste o.l. Det gjorde jeg og siden har jeg ikke vært ordentlig forkjølet. Snart 2 år siden jeg fikk første flasken. Bestilte ny flaske når den gamle var tom. På flasken står det noe med Echinacea, og har nå i ettertid med litt googling skjønt det er det det latinske navnet på det vi på folkemunne kaller rød solhatt;) Så jeg tviler ikke på at du snakker sant:) Anonymkode: e6cef...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #14 Skrevet 16. september 2022 Jeg tar en gammel stilongs rund halsen som er skjerf hver gang jeg blir forkjølet. Da varer ikke forkjølelsen like lenge. Det er bevist at dette fungerer for meg. Motbevis meg Anonymkode: ec6e1...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #15 Skrevet 16. september 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tar en gammel stilongs rund halsen som er skjerf hver gang jeg blir forkjølet. Da varer ikke forkjølelsen like lenge. Det er bevist at dette fungerer for meg. Motbevis meg Anonymkode: ec6e1...ce9 😆 Aaah, fantastisk!! Sarkasme! Kjempebra! 👏👏👏 Ikke stram stilongsen for mye nå. Da fungerer det motsatt. Allerede bevist. Anonymkode: 79388...c32 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #16 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan vet du at solhatt har gitt deg «mildere» forkjølelser enn du ville fått ved å ikke ta solhatt, gitt at du «hver gang» tar solhatt? Anonymkode: df09a...a63 Kan du seriøst ikke lese? Anonymkode: e921c...28f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #17 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Man er svært lite opptatt av egen kropp og helse dersom man ikke merker forskjell, dersom man ikke eksperimenterer litt og gjør seg notater over faste mønstre. Jeg førte egen empiri. Dere andre må gjøre og tro hva dere vil. Jeg vet hva som fungerer for min kropp 😊 Motbevis meg. Anonymkode: 79388...c32 Vi kjører samme regel som de overtroiske altså. «Ingen kan motbevise at Gud finnes, ergo finnes han.» Problemet, ts, er at vi kan bruke denne logikken om alt. La oss si jeg tror du er en rosa elefant. Motbevis meg. Anonymkode: df09a...a63 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #18 Skrevet 16. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi kjører samme regel som de overtroiske altså. «Ingen kan motbevise at Gud finnes, ergo finnes han.» Problemet, ts, er at vi kan bruke denne logikken om alt. La oss si jeg tror du er en rosa elefant. Motbevis meg. Anonymkode: df09a...a63 Du vet at handikappede med utgått HC-kort i frontruta får bøter der de ellers ikke ville fått det? Parkeringsvakten bryr seg ikke, selv om han med egne øyne ser at du sitter i rullestol med amputerte ben og èn arm. Hvor teit er ikke det?! Vel. Rigiditet er rigiditet. Det er noen andre som har satt grensene for hvordan han skal mene og agere. Nederst i rekka er hva som logisk er. Som om jeg skulle bevist at jeg var kjempeglad i min avdøde bestemor. Det vet faktisk jeg best. Har ingenting med overtro å gjøre. Jeg verken kan eller trenger å motbevise hvorvidt du tror jeg er en rosa elefant, annet enn å anbefale deg roe ned på LSDen din. Du har uansett mer innsikt i deg selv enn meg. Solhatt trenger ikke hjelpe for deg. Ikke sikkert det gjør det. Men hjelper for meg uansett hvor bittert det enn måtte smake for rigiditeten din. Anonymkode: 79388...c32 1
Maleficenta Skrevet 16. september 2022 #19 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): De sier det. Blant annet her og her. "Solhatt hjelper ikke mot forkjølelse. Forkjølet? Ikke bruk pengene på solhatt, råder lege og spesialist i farmakologi. – Det alle ser ut til å være enige om, er at solhatt ikke har noen pålitelig virkning, forteller overlege Steinar Madsen." Men jeg har kjørt på med solhatt hver gang jeg merker forkjølelsen komme de siste årene, og hver gang har den kortere varighet og mindre alvorlighetsgrad, enn den har pleid å ha når jeg ikke tok solhatt. Tilfeldigheter? Gang på gang på gang?? Anonymkode: e921c...28f ingenting hjelper mot forkjølelse. Det som hjelper bare lindrer symptomer
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #20 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi kjører samme regel som de overtroiske altså. «Ingen kan motbevise at Gud finnes, ergo finnes han.» Problemet, ts, er at vi kan bruke denne logikken om alt. La oss si jeg tror du er en rosa elefant. Motbevis meg. Anonymkode: df09a...a63 Hmmm....men har det ikke blitt brukt lignende argumentasjon i en nylig kampanje med et eksperimentelt legemiddel da? "Det hadde blitt mye verre om vi ikke hadde tatt det altså!" Handler det om vitenskap eller tro? Anonymkode: b063c...b3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå