AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #1 Skrevet 15. september 2022 Har jobbet noen år på et relativt lite arbeidssted med bare kvinnelige kollegaer. D Og det er en kollega jeg sliter veldig med. Denne kollegaen har jobbet der i "alle" år, men det er dessverre en del år til hun går av med pensjon. Dette gjelder ikke bare meg, etter vært som jeg har åpnet meg for andre har jeg funnet ut at flere har det på samme måte og at det har vært veldig sykemeldinger, folk som har grått på jobb og til og med sluttet pga. denne kollegaen. Men det er ikke før det siste halvåret jeg har "oppdaget" hvor ille det faktisk er da hun ikke har vist meg disse sidene før i senere tid. Jeg personlig tror hun er psykisk syk på en eller annen måte, for det hun holder på med er ikke greit. Det er også tatt opp med ledelsen, men ting blir ikke bedre. Bare enda verre. I perioder kan hun være veldig hyggelig, sitte og prate lenge om alt og ingenting. Faktisk veldig snill og virker omsorgsfull på måten hun snakker. Så kommer det perioder, enten på dager eller uker der hun ignorerer meg totalt. Ikke god morgen, ikke hei.. holder seg borte fra meg hele vakta. Himler med øynene om jeg går forbi, mistenker at hun snakker stygt om meg til andre fordi det kan bli helt stilt når jeg kommer inn i rommet og bjeffer til svar om jeg spør om noe og er veldig tydelig på at hun ikke kan fordra meg i både kroppsspråk og tonefall. Altså, man må jo snakke litt sammen i jobben for å formidle beskjeder osv. Hun har hele tiden noen "allierte" og noen som hun er hyggelige med, mens det er andre som opplever det som jeg opplever nå. Kjenner at dette tærer på psyken min snart, gruer meg til de dagene vi skal på vakt sammen fordi vi er ikke mange på jobb om gangen og er nødt til å kommunisere og samarbeide på enkelte ting. Jeg vet ikke hvorfor dette går sånn innpå meg, men det er noe med utstrålingen som er helt forferdelig. Føler meg så hata og går med klump i magen hele tiden. Og at det er så ustabilt. Vet liksom ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne når hun er "snill". Har prøvd å ta opp med henne om jeg har gjort noe galt, da er det "neei? Absolutt ingenting!" og så snakker hun det bort. Hun er ellers flink i jobben sin, gjør alt hun skal og ikke noe å utsette på henne der. Vurderer å bytte jobb, men det er trist fordi jeg trives (så lenge hun ikke er på jobb) og er veldig fornøyd med både plassering og avstand til jobben. Hva kan jeg gjøre? Når det ikke har nyttet at ledelsen har snakket til henne flere ganger og hun gjør en fantastisk bra jobb.. så ingen oppsigelsesgrunn vil jeg tro. Hun er veldig "smiskete" og hyggelig mot sjefen og jeg tror ikke han forstår alvoret altså. Anonymkode: c4810...73f 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #2 Skrevet 16. september 2022 Kunnskap er den venn. Vit hvem du har med å gjøre, les om cluster B personligheter. Gå gray rock og de mister interessen for deg, - Ikke vis følelser - Ikke fortell noe om deg selv - Responder saklig, ikke absorber( ta til deg giften ) - Gjør deg like interesant som en gråstein, uberørt og kjedelig - Legg en plan for hvordan du skal takle giftig adferd, skriv ned hendelser og hva som ble sagt, gjort, hva du følte og legg tiltak etter det. Anonymkode: 179b7...e98 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #3 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva kan jeg gjøre? Når det ikke har nyttet at ledelsen har snakket til henne flere ganger og hun gjør en fantastisk bra jobb.. så ingen oppsigelsesgrunn vil jeg tro. Hun er veldig "smiskete" og hyggelig mot sjefen og jeg tror ikke han forstår alvoret altså. Du oppfører deg som en voksen, altså profesjonelt. Hva du føler og tenker om henne er fullstendig irrelevant. Du gjør jobben din, oppfører deg normalt og så går du hjem. Anonymkode: b8710...579 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #4 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kunnskap er den venn. Vit hvem du har med å gjøre, les om cluster B personligheter. Gå gray rock og de mister interessen for deg, - Ikke vis følelser - Ikke fortell noe om deg selv - Responder saklig, ikke absorber( ta til deg giften ) - Gjør deg like interesant som en gråstein, uberørt og kjedelig - Legg en plan for hvordan du skal takle giftig adferd, skriv ned hendelser og hva som ble sagt, gjort, hva du følte og legg tiltak etter det. Anonymkode: 179b7...e98 Dette her er jo bare noe pjatt, bortsett fra det med å skrive ned hendelser osv., det er viktig å gjøre det for å kunne vise til konkrete ting, for det blir det spørsmål om. Jeg synes TS, og de som har samme erfaring som henne, bør komme sammen og diskutere hvordan de kan ta opp denne situasjonen. Samlet står dere sterkere. Dere kan vel gå forbi den lederen som ikke gjør jobben sin. Det er ikke greit slik du har det, du har krav på et arbeidsmiljø som ikke gjør deg syk. Anonymkode: 63531...150
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #5 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette her er jo bare noe pjatt, bortsett fra det med å skrive ned hendelser osv., det er viktig å gjøre det for å kunne vise til konkrete ting, for det blir det spørsmål om. Jeg synes TS, og de som har samme erfaring som henne, bør komme sammen og diskutere hvordan de kan ta opp denne situasjonen. Samlet står dere sterkere. Dere kan vel gå forbi den lederen som ikke gjør jobben sin. Det er ikke greit slik du har det, du har krav på et arbeidsmiljø som ikke gjør deg syk. Anonymkode: 63531...150 Nei, det er ikke bare pjatt. Det er livsviktig for og holde ved like god psykisk helse. Anonymkode: 179b7...e98 1 1
Mamma31 Skrevet 16. september 2022 #6 Skrevet 16. september 2022 Jeg er leder og har hatt en slik person som ts beskriver på mitt team i noen år. Vedkommende oppleves som veldig ustabil og skaper litt «frykt» hos flere. Si i fra til leder, det er viktig! I mitt tilfelle er personen hos meg syk, psykisk. En blanding av narsissistiske trekk og personlighetsforstyrrelse. Jeg, som leder, har jobbet intenst med denne saken, men det er utrolig tøft. Kan hende din leder kjenner på det samme, og derfor lar personen bare «holde på»!?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #7 Skrevet 16. september 2022 Nå har jeg også jobbet i mange år, møtt på mange mennesker pga jobbreising. Mitt beste tips er å ikke gjøre arbeidslivet personlig, ikke få et personlig forhold til en kollega. Hold det til jobb. Så har du disse usikkre menneskene som skal vite alt om deg, fordi de skal vite posisjonen sin. Dette handler kun om usikkerhet. Slike overser jeg glatt. Anonymkode: 8030e...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #8 Skrevet 16. september 2022 Høres ut som min kollega. Hun er ufrivillig barnløs og sliter masse med det, fikk jeg vite av noen som kjenner henne godt. I tillegg ble hun nylig singel. Fikk en større forståelse for oppførselen hennes. Ikke lett å få et familieliv når man er ufrivillig barnløs og singel i en alder av 40, så kan egentlig skjønne at hun er så kjip. Anonymkode: 938ce...064
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #9 Skrevet 16. september 2022 Det stemmer nok de to innleggene som er inne på narsissistiske trekk og cluster B (som narsissisme ligger under. Også borderline). Bare prøv å ikke ta henne personlig. Tenk at hun er "syk" og at det ikke er pga deg at hun behandler deg slik. Ikke prøv å få henne til å like deg. Prøv derimot å gjøre deg så usynlig og kjedelig som mulig slik at hvis hun skal få lyst til å ødelegge for noen på arbeidsplassen noen gang, så er det ikke deg som står øverst på listen. Anonymkode: 26069...20b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #10 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som min kollega. Hun er ufrivillig barnløs og sliter masse med det, fikk jeg vite av noen som kjenner henne godt. I tillegg ble hun nylig singel. Fikk en større forståelse for oppførselen hennes. Ikke lett å få et familieliv når man er ufrivillig barnløs og singel i en alder av 40, så kan egentlig skjønne at hun er så kjip. Anonymkode: 938ce...064 Ingen unnskyldning for å oppføre seg jævlig mot folk. Da får hun bare holde seg for seg selv istedenfor å dra andre ned i dritten hennes. Æsj. Anonymkode: e674e...737 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #11 Skrevet 19. september 2022 Har jobbet med samme type menneske. Helt forferdelig. Ble til slutt nødt til å ivareta meg selv ved å slutte å henvende meg til henne med mindre jeg ikke hadde annet valg. På de dagene hvor hun var i godt humør, så møtte jeg ikke henne noe særlig på det. Holdt det kaldt og profesjonelt og satte grenser for meg selv. Heldigvis sluttet hun i jobben. Anonymkode: a8007...fa0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #12 Skrevet 19. september 2022 Jeg hadde konfrontert henne når hun blir ufin og ignorerer. Ikke på en frekk måte selvsagt, men bestemt og kontrollert gitt beskjed om at jeg ikke finner meg i sånt. Når hun ignorerer fks, hadde jeg henvendt meg til henne ved å si at jeg forventer at du svarer når jeg tydelig snakker til deg osv. Mitt inntrykk er at mange med lignende tendenser og personlighetstrekk blir litt paff over å bli konfrontert direkte. De forventer det kanskje ikke i og med at nordmenn har en tendens til å være konfliktsky? Anonymkode: e9191...3a7 1
lillevill Skrevet 19. september 2022 #13 Skrevet 19. september 2022 Oi oi, dette kunne jeg selv ha skrevet. Har en kollega som kan finne på å slenge dritt om meg til ledelsen, og fremhever seg selv om en som sikkerhetsklarerer alt. Som et offer, eller en slags helgen. Vi andre er amatører og hengerumper. Jeg er selv 40 og ser jo at det er noe psykisk som plager denne dama. I mitt tilfelle, er hun overvektig, enslig og bitter og sur. Hun hater faktisk alle, og føler seg bare bra når hun trekker andre ned. Derfor gjør hun det, hver dag. Vi som er motsatt av negative og bittre, altså vennlige og glade i hverdagen, fyrer veldig opp disse menneskene. De vil også være lykkelige, men de hater seg selv og livet sitt. De ser at du er hjelpsom,vennlig og glad, så hva er det som er så bra med ditt liv da, som de ikke finner ut av? hvorfor er de sure og sinte og irriterte på alle? Hvorfor vil de lage avstand mellom mennesker som har en fin relasjon? Jo, fordi de er psykisk syke. Vær sterk TS. Vær gray rock. Vær høflig. Bare rist det av det når de ler av deg, når de bjeffer til deg. Det handler ikke om deg, men om hvordan de lider inne i seg. De har det helt grusomt, jeg lover. Stå på, distanser deg, vær sterk.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #14 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2022 den 2.27): Du oppfører deg som en voksen, altså profesjonelt. Hva du føler og tenker om henne er fullstendig irrelevant. Du gjør jobben din, oppfører deg normalt og så går du hjem. Anonymkode: b8710...579 Det handler jo ikke om hva TS synes og tenker om denne kollegaen, men om hvordan denne andre kollegaen behandler henne og andre. De fleste blir påvirket av det…. Anonymkode: 57274...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #15 Skrevet 19. september 2022 Kan godt hende det er noe nevrologisk bak dere ikke er klar over, eventuelt at kollegaen ikke er så klar over det selv. Det vet jeg alt om, dessverre. Anonymkode: 7aceb...a0b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #16 Skrevet 19. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det handler jo ikke om hva TS synes og tenker om denne kollegaen, men om hvordan denne andre kollegaen behandler henne og andre. De fleste blir påvirket av det…. Anonymkode: 57274...ff6 Nettopp. Man kan prøve å la seg ikke påvirke men det går ikke i lengden. Jeg hadde en sånn kollega som jeg jobbet tett på hver eneste dag. Enkelte dager var hun blid som en sol og veldig hyggelig. Men så kunne jeg komme på jobb og det hang svarte skyer utenfor kontoret hennes. Helt ustabil. Til slutt så kjente man klumpen i magen i det man åpnet døren på jobb. Hva vil møte meg i dag? Fant meg ny jobb, det lureste jeg har gjort Anonymkode: 3a7a6...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå