Gå til innhold

Tjener fastlegene pengene sine på attester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det sånn at fastlegene tjener pengene sine på attester?
Prøver å få en sykemelding, men det nekter han å gi meg før jeg har bekreftet at jeg er villig til å betale for en attest til 525 kr.

Det høres jo helt absurd ut, og klarer ikke forstå dette.

Anonymkode: 16153...243

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut.

Anonymkode: 0c166...a41

Skrevet

Trodde kun man betalte egenandel for sykemelding 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei,

Prøver å få en sykemelding, men det nekter han å gi meg før jeg har bekreftet at jeg er villig til å betale for en attest til 525 kr.

Her er det endel i historien din som mangler...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei,

Tror du må utdype historien din mer

Anonymkode: 90d07...175

• Liker 1
Skrevet

Jeg har HV-øvelse, men er syk, 

For ikke stille på HV-øvelse krever forsvaret sykemelding med påskriften "ikke transportdyktig", noe jeg ikke er med ødelagt rygg.

Gang på gang prøver jeg å forklare min fastlege hva jeg trenger, men han nekter å gi meg noe før jeg har betalt han 525 nok for en attest.

Skrevet

HV trenger nok ikke en standard sykmelding til NAV, men en legeattest. Det er noe annet. Har du i tillegg dårlig betalingshistorikk eller noe annet? 
Hva mener du forresten med «ødelagt rygg»? Hvis dette er kronisk burde du vel søkt fritak fra HV allerede?

Anonymkode: 77016...3e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har HV-øvelse, men er syk, 

For ikke stille på HV-øvelse krever forsvaret sykemelding med påskriften "ikke transportdyktig", noe jeg ikke er med ødelagt rygg.

Gang på gang prøver jeg å forklare min fastlege hva jeg trenger, men han nekter å gi meg noe før jeg har betalt han 525 nok for en attest.

Er problemet at fastlegen ikke forstår hva du trenger? Eller at du synes kostnaden for å få det du trenger er for høy?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

HV trenger nok ikke en standard sykmelding til NAV, men en legeattest. Det er noe annet. Har du i tillegg dårlig betalingshistorikk eller noe annet? 
Hva mener du forresten med «ødelagt rygg»? Hvis dette er kronisk burde du vel søkt fritak fra HV allerede?

Anonymkode: 77016...3e4

Dere må se bort ifra AB over meg, det minner meg på hvorfor jeg egentlig ikke burde poste på KG.
Men hadde trodd at når det kom til helsesystemet, ville jeg kanskje trodd det fantes håp.
Annenhver tråd er jo om fastleger...

Det er ikke spørsmål om hva forsvaret trenger, de sier tydelig ifra at de trenger en sykemelding.
Jeg kommuniserer dette gang på gang til fastlege som kun ønsker å selge meg en attest til 525 nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere må se bort ifra AB over meg, det minner meg på hvorfor jeg egentlig ikke burde poste på KG.
Men hadde trodd at når det kom til helsesystemet, ville jeg kanskje trodd det fantes håp.
Annenhver tråd er jo om fastleger...

Det er ikke spørsmål om hva forsvaret trenger, de sier tydelig ifra at de trenger en sykemelding.
Jeg kommuniserer dette gang på gang til fastlege som kun ønsker å selge meg en attest til 525 nok.

Det er ikke vanlig nei. Det er noe spesielt med pasienten når en slik situasjon forekommer. 

Anonymkode: 57f93...b7e

Skrevet

Hvorfor kan det ikke være noe spesielt i ditt hode med fastlegen?

Skrevet

Kan du ikke bestille time og snakke med fastlegen ansikt til ansikt? Evt betale det han skal ha bare for å få situasjonen ut av verden og så kan du bytte fastlege etterpå.

Anonymkode: ec50e...f81

• Liker 1
Skrevet

Det var som jeg trodde, ingen forståelse av situasjonen på kg.

Mange inkompetente damer som uttaler seg om ting de overhodet ikke har greie på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var som jeg trodde, ingen forståelse av situasjonen på kg.

Mange inkompetente damer som uttaler seg om ting de overhodet ikke har greie på.

Jammen se der, da var hensikten med tråden oppnådd. Det er bare å skrive vagt og ufullstendig nok, så får du anledning ti å legge skylden på at damer uttaler seg om ting de ikke har greie på. 

Suksess! :bolledeig:

Anonymkode: 960ae...7ad

• Liker 3
Skrevet

Betal for attesten, og klag det evt inn for statsforvalteren om du er usikker på om det er rett.

Jeg har selv fått legeerklæringer i forbindelse med studier og reise. Noen ganger har jeg måttet betale - andre ganger ikke. Har alltid betalt om erklæringen er bestilt utenom en legetime.

Anonymkode: b88f4...956

Skrevet

Legene tjener nok godt på sine Attester selv betaler jeg 1 000,- til Volvat når jeg fornyer førerkortklasse CE :) 

Skrevet

Ulike attester har ulike takster. Du kan ikke sammenlikne en helt vanlig legeattest med attester til HV, til nav, førerkortklasser osv.

Anonymkode: f81e8...18a

Skrevet

Takker for Maskinfører for svar.

Resten aner ikke hva dere snakker om, eller svarer ikke på det jeg spør om.
God natt, jeg følger ikke denne tråden lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Legene tjener pengene sine på honorar fra pasienter og tilskudd de får for å være fastleger. De har fastsatte takster de innkrever for de ulike tjenestene, og kan ikke bestemme størrelsen på honorar selv. 

Anonymkode: 43424...d46

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takker for Maskinfører for svar.

Resten aner ikke hva dere snakker om, eller svarer ikke på det jeg spør om.
God natt, jeg følger ikke denne tråden lenger.

Men hva tror du egentlig fastlegene tjener pengene sine på? Attester er en av de tingene de får betalt for å ordne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...